Pörssisähkö kallista koko tammikuun. Huomenna 43,67 snt/kWh-13,25 snt/kWh
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoskaa äkkiä ottamaan määräaikaisia soppareita! Lenkkarit jalkaan!
Otin joulukuussa 4 kk kiinteän alle 7 senttiä.
Kuka sellaista tarjosi? En ikinä löydä noin halpoja.
Helenillä oli 6.66 BlackFridaytarjouksessa 24kk kiinteä.
Ei niitä hyvää hyvyyttään 24kk tarjota tietävät et saavat omansa moninkerroin pois.
Kuka muka tarjoaa pörssisähköä alle omansa?
Määräaikaisissa sopimuksissa vähän sähköä käyttävillä Perusmaksu on merkittävä osuus laskusta. Sähkösopimuksia myydään 2,95 -5,95 euron perusmaksuilla, 1800 kwh vuosikulutuksella tämä 3 euroa kalliimpi kuukausimaksu vastaa 2 senttiä sähkön hinnassa.
Vierailija kirjoitti:
>Niin. Kiinteähintaisen hinta perustuu tuotantokuluihin eikä lottoon ja pakkasiin. Kiinteä oli ole koskaan kohtuuttomasti hinnoiteltu kuten pösä nyt.
Kiinteä hinta on nimenomaan ylihinnoiteltua suurimman osa vuodesta. Jos yhtenä kuukausena muutama päivä menee mukavasti, maksat sen muina päivinä moninkertaisesti takaisin.
Eli sun mielestä ei ole mitään eroa pörssisähkösopimuksen ja määräaikaisen kanssa?
Ei todellakan noin, vaan kiinteä hinta tarkoittaa sitä, että maksat aina saman ennakoitavan hinnan sähköstä. Omaa kulutusta voi sitten suitsia, jos tuntuu liian kalliilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tammikuun? Nyt eletään jo 26. päivää. Vuonna 2025 tammikuun pörssisähkön keskihinta oli 6,63c/kWh.. tänä vuonnakeskihinta on ollut tähän mennessä 12c/kWh.
Eli kallista on koko kuukauden
No ei sitä keskihintaa koko kuukautta makseta 🙄
Joo. Pörssisähköläiset maksaa vain ne päivän halvimmat tunnit ja jos koko päivän on kallista, niin ne lämmitti jo talon ja veden heinäkuun halpojen tuntien aikaan ja nyt on tammikuun lasku vaan 5 euroa sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helmikuu tulee olemaan vielä kalliimpi. Tulikohan vanhat kunnon talvet takaisin? 2000-luvun alussa hehkutettiin Suomen lämpenevän niin ettei talvisin pääse enää hiihtämään tai luistelemaan.
Tulee. Suomalaisia ei ilmastoasiat isommin kiinnosta muuten kuin puheiden tasolla. Mikäli pitäisi itse tehdä jotain tai luopua jostain ympäristön hyväksi niin ei näiltä vatipäiltä onnistu millään. Ilmaston lämmetessä golf-virta vaimenee ja sitten on kylmä. Eikä pelkästään talvella.
Sopii mulle. Pidän talvesta, lumesta ja pakkasesta
Juljus kirjoitti:
Mulla kuluu kesällä kuukaudessa 450kwh sähköö. Ja talvella kylmimpinä päivinä 80kwh. Se mitä sähkö kesällä maksaa on mulle seja sama, kun sitä kuluu niin vähän. Suurin osa vuoden kulutuksesta tulee siis silloin, kun pörssisähkö on kallista. Siksi teen aina kiinteähintaisen sopparin.
Sama täällä aivan sama mitä sähkö maksaa kesällä kun lasku on omakotitalossa 20-30e kk
On muuten jännä miten tällä palstalla on kaksi ryhmää ihmisiä, jotka hysteerisesti kehuvat omia hankintojaan: omakotitalon jostain perähikiältä omistavat ja pörssisähkösopimuksen tehneet.
Selvästi tulevaisuus pelottaa heitä...
Vierailija kirjoitti:
Kohta on viikon ollut torppa kylmänä. Lapset jo väsyvät leikkimään eskimoa.
Toivottavasti lapset otetaan huostaan tollaiselta urpolta.
No ei kai se tästä halpene sähkö niin kauan kun ei tuule kovasti tai tule kesä että ne jäätyneet sähkövatkaimet sulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän sattui sopivasti Onko sinulla kristallipallo?
Ei oo, mutta tiedän, että eniten sähköä käytän tammi-helmikuun aikana. Ja silloin tuuli seisoo, nukkuu tuuliviiri. Eli pösä kallista.
helmikuu on tyypillisesti vuoden kylmintä aikaa.
Helmikuun 2026 sääennusteen perusteella Suomeen on odotettavissa tavanomaista kylmempi ja vähäsateisempi alkuvuosi. Korkeapaineen odotetaan hallitsevan säätä, mikä tuo mukanaan hyytäviä pakkaslukemia
Voi pakanan pakana kun luulin, että kireät pakkaset kärsittiin jo.
Futuurit ilman marginaalia
Helmikuu 202611,75
Maaliskuu 20267,62
Huhtikuu 20268,16
Niin, mutta pörssisähkö tulee halvimmaksi kun käytät kesälläkin 1500 kwh kuukaudessa.
Pörssisähkö on hyvä, kun se on aina oikean hintasta.
Vaikka se nousis taivaaseen, niin se on silti oikean hintasta, sehän on se pörssihinta. 😃
Pösät maksaa tammi-huhtikuun keskimäärin 12 senttiii kWh
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta pörssisähkö tulee halvimmaksi kun käytät kesälläkin 1500 kwh kuukaudessa.
Käytän tammikuussa 3300 kWh ja heinäkuussa 90 kwh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sellaista tarjosi? En ikinä löydä noin halpoja.
Mä yllätyin, et mekin saatiin omakotitaloon alle 7. Eka kerta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisissa sopimuksissa vähän sähköä käyttävillä Perusmaksu on merkittävä osuus laskusta. Sähkösopimuksia myydään 2,95 -5,95 euron perusmaksuilla, 1800 kwh vuosikulutuksella tämä 3 euroa kalliimpi kuukausimaksu vastaa 2 senttiä sähkön hinnassa.
Minulla kulutus on noin 9000 kwh. Miten noin pieneen kulutukseen pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mulla kuluu kesällä kuukaudessa 450kwh sähköö. Ja talvella kylmimpinä päivinä 80kwh. Se mitä sähkö kesällä maksaa on mulle seja sama, kun sitä kuluu niin vähän. Suurin osa vuoden kulutuksesta tulee siis silloin, kun pörssisähkö on kallista. Siksi teen aina kiinteähintaisen sopparin.
Sama täällä aivan sama mitä sähkö maksaa kesällä kun lasku on omakotitalossa 20-30e kk
Täällä tulisi siihen lisäksi perusmaksu 40 euroa.
Mä otin onneksi jo yli vuosi sitten. Silloin oli pörssisähkö edullisin, mutta arvelin, että se kyllä noussee siitä. Otin määräaikaisen ja nyt sähkö maksaa kuussa aika tasaisesti n. 16 euroa.
Eikä sähkösopimuksia tarvitse juosta ostamaan, eikä lenkkareissa pärjää edes täällä pk-seudulla. Ihan lämpiämästa kotoa sohvalta voi soittaa tai netin kautta tilata uuden sopimuksen 😂