Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

töissä ei mitään tekemistä (jatkunut yli vuoden), olen masentunut ja jumissa

Vierailija
26.01.2026 |

Olen asiantuntijatyössä (naurattaa pelkkä sanakin), nyt samassa organsaatiossa vähän yli 2 vuotta, ja ongelma on että alan olla pahasti masentunut, koska työpäivissä ei ole mitään tekemistä. Tämän päivän saldoni oli yhden sähköpostin lähettäminen.

Ja ei kiinnosta kuulla "keksi itsellesi tekemistä"-tyyppistä ohjeistusta: yritin kaikkea mahdollista opiskelusta oman työn kehittämiseen, olen kysynyt pomolta lisää tekemistä, ja tätä on nyt jatkunut yli vuoden, enkä saa päiviäni täytettyä enää vastaavalla hölynpölyllä.

Ongelmani on se, että tilanne aiheuttaa masennusta ja pahoja univaikeuksia, joiden vuoksi olen alkanut kyseenalaistaa pärjäisinkö missään työssä. Olen hakenut töitä (ja haen edelleen), mutta omalla alalla ja alueella vaihtoehdot ovat vähissä, eikä mitään ole tärpännyt.

Nyt olen pisteessä jossa mietin vain että jotenkin pitäisi kestää, mutta miten, ja toisaalta syyllistän itseäni siitä, että voin niin huonosti. Ahdistaa, että työni on käytännössä istua koneen ääressä vailla mitään tekemistä, leikkiä työntekoa ja pitää teams tilaa aktiivisena. Vähän aikaahan tuollainen menee, mutta tätä on tosiaan jatkunut yli vuoden, joten alan hajoilla todella pahasti.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta ja mitä ajatuksia herättää nyt, jos olet päässyt jo eteenpäin ?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työpaikassa on varaa pitää työntekijää noin tyhjäkäynnillä? 

Vierailija
2/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko tehdä omia juttujasi, jos töitä ei kerran yksinkertaisesti ole? Lue kirjoja tai kuuntele äänikirjaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa tilanteessa, mutta onneksi työ oli määräaikaista. Piinaa lisäsi viikottaiset 1-to-1it ja tiimipalaverit, joissa piti kertoa, mitä on työpöydällä.

En ole koskaan ollut vastaavassa työssä. Oli hyvin ahdistavaa yrittää pitää Teams aktiivisena.

Siirryin ihan toiselle alalle sitten. Lohdutuksena sinulle, että parempaa tuokin on kuin työttömyys.

Vierailija
4/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne, hain ja sain uuden työn. Ihan innostaa, kun tietää että uudet ongelmat odottavat! Vanhat on niin nähty.

Vierailija
5/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele työn ohessa.

Vierailija
6/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinensektori, esim kunnan tai kaupungin rakennusvalvonta tms.tekninen sektori jossa elämä on ollut hiljaista jo vuosia koska rakentaminen on ollut hiljaista jo vuosia.

Vierailija
7/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on jumaliste ongelma. Saat palkkaa siitä, ettei tarvitse tehdä töitä.

Itse tein joutoaikoina mahdollisimman paljon omia hommia. Ei käynyt aika pitkäksi, eikä tarvinnut touhuta niin paljon omalla ajalla.

Vierailija
8/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutamasta ihmisestä kuullut, jotka savustettiin tuolla tavalla ulos talosta.  Joko saa muuten irtisanoa helpommin?

Eli uutta työpaikkaa hakuun suosittelen.

Vierailija
9/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan on lottovoitto. Olet työtön mutta saat siitä palkkaa sekä statuksen kaikkialle muualle, että olet töissä. Itse olisin kiitollinen samalla kun etsin muita töitä.

Vierailija
10/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli vähän samankaltainen tilanne niin opiskelin avoimessa yliopistossa yhden alan perusopintokokonaisuuden.

Vierailija
11/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juma, itse kuuntelisin kuulokkeilla äänikirjoja ja musiikkia, kirjoittaisin omia biisitekstejä. 

Vierailija
12/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus toimettomuus töissäkin on ihan virkistävää, mutta mutta... Sitä ei saa olla liikaa. Se alkaa pidemmän päälle olemaan monella tapaa haitallista

Vierailija
13/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliskin ollut tommonen tilanne. Tein töitä hullun lailla ja lopputulos oli potkut.

Vierailija
14/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan on lottovoitto. Olet työtön mutta saat siitä palkkaa sekä statuksen kaikkialle muualle, että olet töissä. Itse olisin kiitollinen samalla kun etsin muita töitä.

Kyllä se on oikeasti raskasta, kun töissä ei ole tekemistä. Sitä miettii, että tämänkin ajan voisin nukkua kotona, olla kaupassa, tehdä ruokaa, siivota, nähdä jotakuta... Mutta on panttivankina työpaikalla.

Ja tuolle yhdelle idiootille tiedoksi: JULKINEN SEKTORI EI OLE YHDYSSANA.

Vierailija
15/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden hakeminen, kotiaskareet ja kokkaus. Liikunnan harrastaminen, lukeminen ym. Onhan noita, mitä voi kotonakin tehdä. 

Vierailija
16/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiönä on nimeltä boreout. Myös bullshit job on käyttökelpoinen termi. 

Ihan hirveää. Mulla oli myös kamala toimistotyö. En tiedä kumpi levis pahemmin, pää vai perse. Vaihdoin sitten raksalle. Nyt on hyvä. Tai ois jos ois töitä. 

Vierailija
17/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus toimettomuus töissäkin on ihan virkistävää, mutta mutta... Sitä ei saa olla liikaa. Se alkaa pidemmän päälle olemaan monella tapaa haitallista

Yrityksessä, jossa viimeksi olin vakitöissä, työkaverit kertoivat firman alkuajoista, että ensimmäisen puoli vuotta he vain surffailivat netissä. Onnekseni tilanne oli parantunut paljon Firman alkuajoista, sillä ei minua sinne olisi palkattu muuten. 

Vierailija
18/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinensektori, esim kunnan tai kaupungin rakennusvalvonta tms.tekninen sektori jossa elämä on ollut hiljaista jo vuosia koska rakentaminen on ollut hiljaista jo vuosia.

Nämähän ovat niitä turhia julkisen sektorin työpaikkoja, joita aina huudellaan vähennettäväksi. Anna kun arvaan, sinulla on vielä esihenkilö ja joku muu, lähettämässä sitä yhtä sähköpostia. Normaalissa tilanteessa työntekijälle määrättäisiin yksi päivä viikossa, jolloin hoidettaisiin tuon "rakennusvalvonnan" toimet. Muun ajan olisit sijoitettuna jonnekin muualle. 

Vierailija
19/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse hyvin vastaavassa tilanteessa. Lisäksi meillä oli töiden vähentymisen vuoksi viimeiset kaksi vuotta kolmet yyteet joka vuosi. Kyllä, luit oikein. Lopulta en vaan jaksanut ja ilmoitin pomolle, että mut saa irtisanoa seuraavissa. Nyt olen ollut reilun vuoden kotona työttömänä ja onnellisempi kuin vuosiin. Keväällä lähden pariksi kuukaudeksi autoreissuun, josta olen haaveillut jo monta vuotta, Eurooppaan. Vihdoin on aikaa siihen. Käytän säästöjä jos tarvitsee, mutta pärjään anssillakin jos elän nuukasti tien päällä. Jos on kivaa, syksyllä uudelleen, ehkä koko talveksi. 

Vierailija
20/25 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala katselemaan uutta työpaikkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi