töissä ei mitään tekemistä (jatkunut yli vuoden), olen masentunut ja jumissa
Olen asiantuntijatyössä (naurattaa pelkkä sanakin), nyt samassa organsaatiossa vähän yli 2 vuotta, ja ongelma on että alan olla pahasti masentunut, koska työpäivissä ei ole mitään tekemistä. Tämän päivän saldoni oli yhden sähköpostin lähettäminen.
Ja ei kiinnosta kuulla "keksi itsellesi tekemistä"-tyyppistä ohjeistusta: yritin kaikkea mahdollista opiskelusta oman työn kehittämiseen, olen kysynyt pomolta lisää tekemistä, ja tätä on nyt jatkunut yli vuoden, enkä saa päiviäni täytettyä enää vastaavalla hölynpölyllä.
Ongelmani on se, että tilanne aiheuttaa masennusta ja pahoja univaikeuksia, joiden vuoksi olen alkanut kyseenalaistaa pärjäisinkö missään työssä. Olen hakenut töitä (ja haen edelleen), mutta omalla alalla ja alueella vaihtoehdot ovat vähissä, eikä mitään ole tärpännyt.
Nyt olen pisteessä jossa mietin vain että jotenkin pitäisi kestää, mutta miten, ja toisaalta syyllistän itseäni siitä, että voin niin huonosti. Ahdistaa, että työni on käytännössä istua koneen ääressä vailla mitään tekemistä, leikkiä työntekoa ja pitää teams tilaa aktiivisena. Vähän aikaahan tuollainen menee, mutta tätä on tosiaan jatkunut yli vuoden, joten alan hajoilla todella pahasti.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta ja mitä ajatuksia herättää nyt, jos olet päässyt jo eteenpäin ?
Kommentit (25)
Olen ollut tuollaisessa tilanteessa. Se oli todella ärsyttävää, koska eihän sitä voinut julkisesti näyttää, vaan piti olla tekevinään paljon töitä. Mutta otin irti kaiken hyödyn: käytin kaupungin tyky-palveluja, tein työterveyshoitajan kanssa dieettiohjelman ja käytin työpaikan kuntosalia, tein omia eväitä ja säästin rahaa. Kesti yli kaksi vuotta ennen kuin tuli yt:t ja irtisanominen. Siinä vaiheessa minulla oli jo säästössä 17 000 euroa, joilla aloitin osakesäästämisen.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele tutkinto työn ohessa. Julkisella puolella aika yleistä, kun ei ole hommaa.
Sitten vaihdat duunia.
Ei ole helppo nykytilanteessa vaihtaa duunia. Varsinkin, jos työkokemus on julkiselta, on lähes mahdotonta päästä yksityiselle. Mutta kyllä kannattaa hakea muualle koko ajan. Töissä olevana saa helpommin töitä kuin työttömänä. Kannattaa myös rakentaa verkostoja, ilmoittautua kaikkiin mahdollisiin seminaareihin ja ulkopuolisiin koulutuksiin.
On näitä yksityisissä firmoissakin. Mun toimistotyössä oli viikkoja ettei ollut mitään tekemistä, mutta piti päivystää tuleeko puheluita.
Tehtaalla ei ollut tilauksia, tekemistä oli n tunniksi päivässä. Pakko oli tehdä 40 h viikkoa. Olisivat halunneet palkata mut vakkariksi reserviin, koska olen kova tekee töitä. En suostunut. Vuosi tästä, yksikkö lopetettiin.
Tukussa oli tooooodella hiljaista kun rakennusala sakkaa. Pakko olla paikalla, koska asiakkaita tulee satunnaisesti. Onneksi ei tarvinnut talvea olla siellä, silloin kaikki ahdistuu ja ilmapiiri kiristyy tylsyyden vuoksi. Asiakkaita käy keskimäärin 4 viikossa, mutta pakko päivystää.
Noin moni sanoo istutaan kahvilla ja tapetaan aikaa.
Onhan se kunniakasta kun voi sanoa olevansa töissä.
Opiskele tutkinto työn ohessa. Julkisella puolella aika yleistä, kun ei ole hommaa.
Sitten vaihdat duunia.