Aura Salla: Suomen on lopetettava Microsoftin käyttö
Europarlamentaarikko Aura Salla vaatii Suomea ja EU:ta lopettamaan julkisella sektorilla Microsoftin tuotteiden käyttämisen. Hän perustelee vaadetta eurooppalaisen datan, turvallisuuden ja verovarojen valumisella Yhdysvaltoihin.
Pärjäisitkö itse ilman Microsoftia?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Linuxiin olen tutustunut ja ei tulisi yhtään mitään että siihen työpaikoilla siirryttäisi. Koulutukset maksaisi jo useita miljoonia. Noita aivopieruja kannataisi hetki miettiä ennekuin tekee itsestään idioottia.
En ole windowsin fani itsekään mutta paras vaihtoehto mitä markkinoilla.
eikö sitä vois alkaa vaikka opistossa opettaan teille vajakeille. ei sitä tarvi huomiseks muuttaa mutta alkaa varautuun asiaan.
Kiihottavaa. Onko Aura salla lopettanut pikkuhousujen käytön?
Pyöriikö tämä palsta amerikkalaisella Azurella vai amerikkalaisella Amazonilla?
Jotkut desktop-Windowsit ovat aivan merkityksetön sivujuonne.
Itse olen käyttänyt pelkästään Maccejä jo 20 vuotta. No, Apple taas on kiinalaisvalmisteinen amerikkalainen yritys sekin. Ja Macit ovat niin kalliita, että ei tulis mitään siirtää koko PC-kantaa (virastot, ministeriöt, lääkärit, koulut jne jne) siihen.
Ei tainnut Salluainen miettiä loppuun asti, vaihtoehtoja ei tosiaan juurikaan ole. Ja Linux ei olw sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Linuxiin olen tutustunut ja ei tulisi yhtään mitään että siihen työpaikoilla siirryttäisi. Koulutukset maksaisi jo useita miljoonia. Noita aivopieruja kannataisi hetki miettiä ennekuin tekee itsestään idioottia.
En ole windowsin fani itsekään mutta paras vaihtoehto mitä markkinoilla.
Organisaatiotasolla vaikeasti paikattava. En itse käytä Windowsia kuin pakon edessä, officeakin varsin vähän.
Siinä sitä olisikin urakkaa korvata kaikki amerikkalaiseen tietotekniikkaan perustuva infrastruktuuri eurooppalaisilla vastineilla. Eipä taida ihan hetkessä tapahtua.
Vahinkojen vähentämiseksi ihan ensimmäiseksi pitäisi perua kaikki "digi ensin" utopiat.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että muutkin ovat tajunneet että Usan valvontajärjestelmät (netti) eivät takaa Eurooppalaisten henkilö tietojen ja muiden tallennettujen tietojen turvallisuutta.
Ironista lienee, että Aura Sallakaan tuskin kokee kuitenkaan ongelmaksi lahjoittaa kaikkea dataansa somejäteille, kun on poliitikko ja pakko paistatella yleisön tietoisuudessa. MS ja Apple sen sijaan ovat tehneet merkityksellisen datan pitämisestä privaattina lisäbisnestä. Tuo on esimerkiksi copilotin ainoa etu AI-maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Lasku olisi kymmeniä miljardeja, mutta muuten ihan kannatettava ajatus.
Jep. Ideana hyvä, mutta käytännössä ei ole mahdollista toteuttaa. Ei riitä rahat eikä ole riittävästi osaajia.
Vaihtoehtoinen parempi ratkaisu olisi lopettaa presidentti institituutio, kuten muissa maissa on jo tehty. Pääministeri on helpompi vaihtaa, jos sattuu olemaan sellainen tapaus joka laittaa suhteet solmuun ensin itään ja myöhemmin länteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasku olisi kymmeniä miljardeja, mutta muuten ihan kannatettava ajatus.
Jep. Ideana hyvä, mutta käytännössä ei ole mahdollista toteuttaa. Ei riitä rahat eikä ole riittävästi osaajia.
Vaihtoehtoinen parempi ratkaisu olisi lopettaa presidentti institituutio, kuten muissa maissa on jo tehty. Pääministeri on helpompi vaihtaa, jos sattuu olemaan sellainen tapaus joka laittaa suhteet solmuun ensin itään ja myöhemmin länteen.
PM on helpompi vaihtaa.... mutta ei suomessa, orpo istuu virassaan kuin sotilasjuntta ja paska junttilan tuvan seinässä.
Pärjäisin kyllä hyvin ilman Microsoftia ..toisaalla Google on pahempi kuin micrisoft
Internet verkkokin pitäisi rakentaa alusta asti uudestaan vain eurooppaa varten, sehän perustuu yhdysvaltalaiseen teknologiaan, alunperin arpanet. WWW on vain sen päälle tehty rakennelma.
Kyllä, en käytä ms, minulla on ios.
Microslopista olisi pitänyt päästä eroon jo ajat sitten
Vierailija kirjoitti:
Internet verkkokin pitäisi rakentaa alusta asti uudestaan vain eurooppaa varten, sehän perustuu yhdysvaltalaiseen teknologiaan, alunperin arpanet. WWW on vain sen päälle tehty rakennelma.
Myös verkon valvonta olisi Eurooppalaisten hallussa sekä mainostulot jäisivät hyödyntämään Euroopan taloutta.
Suomen viranomaiset ihan itse joku aika sitten alkoivat myymään suomalaisten terveystietoja. Eli kaikkilla mittareilla erittäin arkaluontoisia tietoja yksilön kannalta ulkomaille. Jotenkin sitä seliteltiin, ettei ketään voida yksilöidä näistä tiedoista tmv.
Miten siis kansalaisen yksityistiedot ovatkin yht'äkkiä valtion omaisuutta, jota voi myydä, eikä kansalainen saa edes mitään korvausta tästä?
Eihän Suomessa voi kai edes lääkäriin enää mennä, kun ei ole mitään yksityisyyttä. Ja tietojen urkinnastakin ihan hoitajienkin toimesta on usein uutisia. Näistä ja monista muista viranomaisten väärinkäytöksistä ei myöskään usein heille koidu mitään seurauksia. Puhumattakaan, että kansalainen saisi jotain vahingonkorvauksia tällaisissa tapauksissa.
Ihme touhua!
Vierailija kirjoitti:
Suomen viranomaiset ihan itse joku aika sitten alkoivat myymään suomalaisten terveystietoja. Eli kaikkilla mittareilla erittäin arkaluontoisia tietoja yksilön kannalta ulkomaille. Jotenkin sitä seliteltiin, ettei ketään voida yksilöidä näistä tiedoista tmv.
Miten siis kansalaisen yksityistiedot ovatkin yht'äkkiä valtion omaisuutta, jota voi myydä, eikä kansalainen saa edes mitään korvausta tästä?
Eihän Suomessa voi kai edes lääkäriin enää mennä, kun ei ole mitään yksityisyyttä. Ja tietojen urkinnastakin ihan hoitajienkin toimesta on usein uutisia. Näistä ja monista muista viranomaisten väärinkäytöksistä ei myöskään usein heille koidu mitään seurauksia. Puhumattakaan, että kansalainen saisi jotain vahingonkorvauksia tällaisissa tapauksissa.
Ihme touhua!
Lääkärin ei enää tarvitse välittää potilas tiedoista koska nykyään lääkärille pääsyn määrää hoitaja puhelimessa, jolle tarvitsee kertoa mihin vaivaan hakee hoitoa.
Hienoa että muutkin ovat tajunneet että Usan valvontajärjestelmät (netti) eivät takaa Eurooppalaisten henkilö tietojen ja muiden tallennettujen tietojen turvallisuutta.