Mikä sinun mielestäsi on ylellisyyttä asumisessa?
Seurustelin vuosia sitten miehen kanssa, joka asui maalla omakotitalossa, jota lämmitettiin polttopuilla jonkinlaisen lämmityskattilan avulla. Talviaamuisin saattoi sisälämpötila olla vain +9 astetta. Oli hänen mielestään ihan normaalia ja lämmin asunto oli kuulemma ylellisyyttä. Sen sijaan sauna oli itsestään selvä asia.
Minun mielestäni normaaliin asumismukavuuteen kuuluu +23 sisälämpötila ja sauna taas on ylellisyys.
Mitä asioita sinä pidät ylellisyytenä asunnossa?
Kommentit (633)
Oma sauna. Ainakin asunnoissa. Ei ehkä niinkään omakotitaloissa tms.
Kerrostalossa asuvana, oikea puulämmitteinen sauna ja oma yksityinen piha tuntuisi arjen ylellisyydeltä.
Jos pitäisi nimetä yksi asia, niin kylpyamme (ilman vesimittaria) olisi unelmani. Samoin oma harrastehuone, johon voisi levittäytyä ompelemaan.
Terve talo, hyvä sisäilma.
T. Sairas
Jos edes rahat riittäisi koko kuukauden ruokaan.
Koen ylellisyytenä nykyisen asuinmuotomme. Saamme asua maaseudun rauhassa, omakotitalossa, tosin vuokralla, mutta ei haittaa. Vuokra todella pieni. Iso kaupunki noin 12 km päässä.
Normaalia on se, että on talvellakin lämmin ja kesälläkin viileä sekä perusvarustus, kuten sauna ja autopaikat. Ylellisyyttä olisi sitten hienompi sijainti/näköala, isompi koko, kylpyamme saunan lisäksi, lämmin autohalli, hyvin varusteltu keittiö ja se, että se olisi oma.
Ylellisyyttä olisi se, että naapurissa asuisi mukava ja luotettava ihminen - ei mikään kiusaaja.
Vähintään kolmen metrin huonekorkeus, pesutiloista erillinen WC, olohuoneesta erillinen keittiö ja niin paksut seinät, ettei naapureista kuulu pihaustakaan. Nämä siis kerrostalossa.
Tilava asunto, uudet pinnat wc stä ja joka paikasta. Terassi. Takka, 2 kerrosta asunnossa. Isot ikkunat aurinkoon päin. Ovi aukko pohjoiseen.
Tilaa, valoa ja avaruutta, kaunis näköala. Jokaisen makuuhuoneen yhteydessä oma kylpyhuone. Oma kuntosali ja elokuvateatteri.
Olemme onnellisia talossamme.
Kilometri tai enemmän naapuriin. Iso omistustontti ja omaa metsää. Luonnon rauhassa ja kauneudessa eläminen. Oma, hyvä kaivo jossa ihanan raikas vesi. Vanha, hyvin rakennettu talo. Luonnonmateriaalit. Puulämmitys. Turvallisuus, rauha.
Ehdottomasti näin viiskymppisenä se, että saan asua yksin. Lapset jo maailmalla ja eksään asialliset välit. En ikinä enää ota riesakseni ihmis-kumppania. Minulla on ihana kissa, ja voimme ja asumme hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kilometri tai enemmän naapuriin. Iso omistustontti ja omaa metsää. Luonnon rauhassa ja kauneudessa eläminen. Oma, hyvä kaivo jossa ihanan raikas vesi. Vanha, hyvin rakennettu talo. Luonnonmateriaalit. Puulämmitys. Turvallisuus, rauha.
Kiva kuulla, hyvällä tavalla. Minulla ihan päinvastoin, asun Helsingin ydinkeskustassa kerrostalossa. Kaukolämmitys, jugend-tyyppinen talo, rappunaapureihin kerrassaan hyvät välit - ennen kaikkea kaikki on lähellä. Myös luonto, esim. Hietsu. No, täältä olen kotoisin, joten en tiedä millaista on asua maaseudulla. Mutta olen toki käynyt, ja vaikuttaa ihananalta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Kommunisti-, fasisti ja persuvapaa naapurusto. Psykopaatikin loistavat poissaolollaan.
Asutko maanalla.
Ihana neito naapurissa jota tapailen,kuittaa monet puutteet.
En pystyisi elämään asunnossa, jossa on sisälämpötila yli 20 astetta enkä ikinä muuttaisi asuntoon, jossa ei ole puuhellaa ja jonka käymälä on vain vesivessa.
Kaksi puusaunaa, toinen talossa ja toinen rannalla.