Todella vaikeaa löytää syrjäistä, vanhaa mökkiä
Sellaista joka olisi kaukana kaikesta. Lähimpään naapuriin saisi olla useampi kilometri ja kauppaankin saisi olla pitkä matka.
Siis täysin syrjäinen paikka luonnon keskeltä.
En tarvitse sähköliittymää tai juoksevaa vettä.
Katsottu kaikki julkisessa myynnissä olevat paikat ja laitettu ostetaan ilmoituksia useisiin ryhmiin. 3 vuotta jo etsitty. Ei löydy mitään.
Mistä tai miten kannattaisi vielä etsiä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä ollu keskellä korpea halpoja tontteja. Mikset itte tee sinne pientä mökkiä? Eihän sinne tartte kantaa ku vasara ja nauloja. Ehkä saha myös.
Kuka myy tontin keskeltä korpea? Entä tie? Ei niitä teitä noin vain rakenneta muiden maille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savo, Pohjois-Karjala, Lappi.
Jo on kumma, jos ei löydy.
Mun unelmana olisi Pohjois-Karjala, vaikkei ole mitään siteitä sinne.
Huvittavaa olisikin, jos aikoisit nimenomaan alueelle, jonne sinulla olisi siteitä, jos tarkoitus on olla muista erossa.
Ap ei kylläkään tule pärjäämään syrjäseudulla ilman sähköä, jos tarvitse vauvapalstaa ongelmansa ratkaisemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savo, Pohjois-Karjala, Lappi.
Jo on kumma, jos ei löydy.
Mun unelmana olisi Pohjois-Karjala, vaikkei ole mitään siteitä sinne.
Huvittavaa olisikin, jos aikoisit nimenomaan alueelle, jonne sinulla olisi siteitä, jos tarkoitus on olla muista erossa.
Ap ei kylläkään tule pärjäämään syrjäseudulla ilman sähköä, jos tarvitse vauvapalstaa ongelmansa ratkaisemisessa.
En ole ap eikä minun motiivinani ole asua muista erossa. Ihan eri syyt Pohjois-Karjalalle. Se minusta.
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta joku rintamamiestalo. Niitä on maaseutu pullollaan ja menee mökistä.
Ap.n kriteerinä kaukana kaikesta.
Mutta mieluummin kehäkolmosen sisällä.
Kyllä ne vuokrattavatkin on usein myytävänä. Silleen mekin ostettiin oma, kysyin vaan hintaa.
Onko ap pk-seudulta? En huomannut, että olisi kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut saarimökkejä? Joko isosta saaresta iso tontti tai kokonaan oma saari.
Tämä ehdottomasti, jos ei ole ongelma, ettei mökki ole heikon jään aikana käytössä tai sitten saareen on oltava aina avoin vesireitti/silta.
Ethän sinä edes voi ostaa pelkästään sitä mökkiä, vaan myös maata pitää olla ympärille, jos haluat lähimpään naapuriin useamman kilometrin. Sinun pitää etsiä maatiloja 30-100 ha ylöspäin.
Tämä on jotenkin niin suomalainen ketju 😍
Mulla tällainen uudellamaalla.Lähimpään naapuriin pari km ja on ainoa naapuri.Pieneen lähikauppaan 15km suunta ja ja lähimpään isoon kauppaan 30km suunta.Mulla on yli hehtaarin tontti,oman pienen,tonttiini päättyvän tien päässä.Toisella puolella luonnonsuojelualue.Löytö ja suurin onneni.
Tässä ihan oikea vinkki ap:lle, kun keskustelu näkyy muuten lähtevän ihan muille urille.
Kyllä niitä on saatavilla, mutta ne menee yllättävän nopeasti. Markkinoita pitää seurata aktiivisesti.
Itsellä haaveissa samanlainen paikka. Nykyisessä elämäntilanteessa ei ole ihan vielä ajankohtaista, mutta en ole malttanut olla katselematta vaihtoehtoja jo nyt. Lupaavia kohteita tulee vastaan silloin tällöin, erityisen lupaavia on mieleen jäänyt muutama. Olem seuraillut tarjontaa viitisen vuotta. Jos ei katsele kaikkea tarjontaa läpi kerran-pari kuukaudessa, niin moni ehtisi livahtaa tutkan ohi. Osa tosin palaa myyntiin parin vuoden päästä - liekö ei mennytkään ekalla kerralla kaupaksi, vaikka ilmoitus poistuikin.
Kannattaa asuntojen lisäksi katsella myös loma-asunnot sekä maa- ja metsätilat. Loma-asunnoissa sopivia kohteita on jopa enemmän kuin asunnoissa, tosin niissä joutuu selaamaan myös kaikkien hiihtokeskusmökkien ohitse. Usein metsätilojen ilmoitustekstissä mainitaan sivulauseessa, että palstalla sijaitsee myös vanha, purkukuntoinen asuinrakennus. Se voi kohteesta riippuen olla jopa todellinen helmi. Metsätilassa myös se hyvä puoli, että saa samalla järkevän kokoisen palan maata millä touhuta.
Mitä jos ostaisit jonkun metsätilan tms, joka on iso, ja ajaisit sinne asuntovaunun tms ei vakituisen, kiinteän asumuksen?
Sähköliittymä ja juokseva vesi on kyllä hyvä olla, mutta ei niiden tarvitse asuintaloon asti tulla. Mulla torpan pihassa on vanha eläinsuoja (ex navetta, ex lampola, nyx kanala/traktoritalli). Sinne tulee sähkö ja vesi ja sen karjakeittiössä on mun jääkaappipakastin, pyykkikone ja siellä lataan kaikki ladattavat vehkeet, tila lämpiää puulämmitteisellä lämpökattilalla. Navetan kyljessä on ulkosauna ja ulkohuussi. Saunalle tulee siis myös vesi ja sähkö. Siellä peseydyn ja tiskaan.
Talo on keskellä ei mitään. Lähin talo linnuntietä noin 1km, ja hiekkatietä pitkin noin 5km. Lähikauppaan 12km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei uskalla myydä mökkejään jälkivaatimusten pelossa, pelätään että ostaja alkaa vaatia korvauksia mahdollisten piilossa olevien vaurioiden vuoksi. Tähän on helppo ratkaisu; kiinteistö myydään tonttina ja maininta, että tontilla purkukuntoinen rakennus, vaikka ei edes välttämättä olisi niin huonokuntoinen. Näin vältytään jälkivaatimuksilta.
Ei välty. Vaikka tuon kirjoittaa, on ostajalla edelleen mahdollisuus vaatia myyjältä korvausta lahosta, homeesta tms. piilevistä vioista, koska purkukuntoinen rakennus ei ole sama kuin purettu. Myyjän tulee hakea ennen kauppaa purkulupa ja maksaa siitä, sen jälkeen kunnan rakennusvalvonta voi yksiselitteisesti edellyttää purkamista korjaamisen sijaan, vaikka ostaja haluaa korjata.
Ei pidä paikkaansa. Kun myyt pelkän tontin, pelkän tontin hinnalla eikä siinä ole euroakaan hintaa rakennuksille, vältyt korvausvelvollisuudelta.
Hinnan suhteen täytyy olla tarkka, koska asia kyllä katsotaan sitten käräjillä, että onko talolle salaa laskettu arvoa vai ei.
Me myimme purkukuntoisen talon tontteineen, tontin hinnalla. Ei me siihen oltaisi saatu edes purkulupaa, kun ei ollut suunnitelmaa siihen tilalle. Ja ostajan oli turha jälkeenpäin mankua vaikka yritti, esimerkiksi kun ei ole sähköliittymää ym. No, kyllä he senkin asian ostaessaan tiesivät.
"No silloin se ei ole epävirallisestikaan talviasuttava ja asujalla on oltava osoite muualla. Harva muistaa, että kiinteistöveron takia nämä rakennelmat tarkistetaan säännöllisesti ja jos satelliittikuvan perusteella asuminen on ympärivuotista, alkaa myös luvat ja niiden noudattaminen kiinnostaa kuntaa."
Mun vanhemmat ovat asuneet mökillään lähes 30 vuotta ympäri vuoden. Eivät saaneet muutosta vakiasunnoksi aikanaan, eivätkä uudelleen ole kysyneet. Ovat kirjoilla sukulaisen luona ja asuvat mökillä. Ei ole mitään tarkistuksia ollut koskaan, eikä ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin niin suomalainen ketju 😍
Jep. Mukavuudenhaluiset ja laiskat ei usko, että joku oikeasti haluaa ja pystyy asua syrjässä, ilman mukavuuksia 😂 Oikeasti se on tottumiskysymys.
Välittäjät eivät ota näitä myyntiin, kun hinta ei riitä palkkioon.
Minun mökki on turun saaristossa ja perin sen isältäni. Kauppaan on 12 km ja lähinpään mökkiin vajaa pari kilsaa. täydellinen rauha omassa poukamassa jossa mökki on. Olen remontoinut sitä huolella lomakeitaaksi.
Laita muutaman sopivan paikkakunnan faceryhmään ilmoitus.
Osta tontti jostain korvesta ja rakenna sellainen. Edullista rakentaa jos et kerran vettä ja sähkökään tarvitse.
Ei, vaan ei vaa huvita asua sotivan maan naapurissa, vaikka se sota on kaukana.