Osaamattomat työpaikalla
Työpaikallani on useita henkilöitä jotka eivät osaa omaa työtään tehdä vaan tarvitsevat jatkuvasti toisten apua. Nämä sitten sijoitetaan tiimeihin niin että heille on aina tuki saatavilla. Palkka on sama ja käytännössä jotku joutuvat oman työn lisäksi jatkuvasti tekemään toistenkin töitä ja auttamaan ja neuvomaan.
Osaajilta vaaditaan paljon enemmän vaikka palkka on sama. Valitukset tulee heille ja osa porukasta saa ihan rauhassa lusmuta. Tämä on todella kuormittavaa osaajille. Onko tällainen ihan normaalikäytäntö työpaikoilla? Tuntuu epäreilulta mutta pomolle valittaminen ei auta mitään.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ketä ihmeitä oikein on valittu moniportaisilla työssähauilla ja psykologisilla testeillä? Homma ei siis toimi edes piilotetulla täsmähaulla.
Palkattu silloin joskus, kun parempia ei ole ollut tarjolla.
Jos on joutunut sellaiseen työpaikkaan mikä ei oikeasti kiinnosta, niin vaikeaahan se oppiminenkin on, se mikä ei oikeasti kiinnosta, ei kiinnosta opetellakaan. Miksi meidän elinkeinorakenteessa on niin paljon epämiellyttäviä työpaikkoja, emmekö me pieni maa olisi voitu erikoistua vain mukaviin ja tuottaviin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin (yrityksessä) osaaminen ja vastuut määritellään tarkasti ja palkka ei ole jokaisella portaalla sama. Kannattaa protestoida jos laajemmalla osaamisella saa samaa palkkaa aloittelijoiden tai heikommin suoriutuvien kanssa.
Itse kuitenkin koen, että tiimiin mahtuu monenlaisia tekijöitä. Sekin auttaa, että superosaajat voivat delegoida niitä perushommia muille, jotta voivat keskittyä vaativampiin tehtäviin.
Mä taas olin viime viikolla työhaastattelussa. Tuli puhetta palkasta. Se oli alempi kuin vastavalmistuneen palkkatavoite. Sanoin hyväksyväni, mutta enhän minä siellä pitkään tule olemaan.
Kuulostaa mun työpaikalta. Alan olla melkoisen puhki. Sen lisäksi ollaan jatkuvasti lomalla ja aina on joku syy, miksi pitää lähteä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa mun työpaikalta. Alan olla melkoisen puhki. Sen lisäksi ollaan jatkuvasti lomalla ja aina on joku syy, miksi pitää lähteä aiemmin.
So? Sinä teet omat hommasi parhaasi mukaan ja johdon kuuluu järjestää resurssit kuntoon. Jos tarvitaan lisäkäsiä, niin johdon kuuluu se järjestää. Se ei ole sun ongelma.
Nämä siipeilijät juuri harmittaakin työn teossa. Ennen sain parempaa palkkaa kuin eräs kollegani mutta sitten tuli joku ihme uudistus että samasta työstä sama palkka. Eihän se toinen kuitenkaan antanut samanlaista työpanosta kuin minä joka olin paljon nopeampi. Yritin itsekin hidastaa työtahtiani jatkuvasti mutta ei se onnistunut kun olin tottunut tekemään työni nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Nämä siipeilijät juuri harmittaakin työn teossa. Ennen sain parempaa palkkaa kuin eräs kollegani mutta sitten tuli joku ihme uudistus että samasta työstä sama palkka. Eihän se toinen kuitenkaan antanut samanlaista työpanosta kuin minä joka olin paljon nopeampi. Yritin itsekin hidastaa työtahtiani jatkuvasti mutta ei se onnistunut kun olin tottunut tekemään työni nopeasti.
Oleellista olisi kysyä, miksi toinen on sinua hitaampi? Panttaatko sinä tietoa vai eikö perehdytystä ole hoidettu.
Myös yksityisellä sektorilla on näitä 'suojatyöpaikkoja', jotka perustuvat johonkin sukulaisuus, ystävyys tai muuhun itse työn kannalta merkityksettömään seikkaan.
Näistä ei koskaan voi tietää, ellei ole kauaa ollut samassa työpaikassa. Ihan esim. saman puolueen jäsenyys tai arvomaailma saattaa riittää luomaan lojaaliutta.
Toinen asia sitten on huono johtaminen, jossa johtaja ei 'uskalla' nostaa asiaa esille, koska pelkää konfliktitilanteita. Tai tämän tekemällä voisi itse vaarantaa oman asemansa, jos asettaa yhtiön ja työyhteisön edun etusijalle. Omistajilla voi olla myös, ja aina onkin se viimeinen sanansa sanottavana.
Johto saattaa kyllä olla kertonut tilanteesta työpaikalla omistajille. Tällainen raportointi omistajille on aina käytössä, jos omistaja on osaava ja pitää huolta yhtöstä.
Mutta palkkajohtaja on kuitenkin vain työntekijä, joka palvelee omistajaa, vaikka onkin korkeammassa asemassa organisaatiossa. Heillä on myös usein myös ns. "johtajasopimus", joka käytännössä tarkoittaa sitä, ettei mitään irtisanomisturvaa ole, vaan ovea voidaan heti, jos ei palvele omistajia kuten he haluavat tai muuten syntyy epäluottamusta.
Itseään kunnioittavat ja osaavat johtajat usein lähtevätkin itse pois työstään, koska huonon tuloksen tekeminen tärvelee omaa uraa, eikä auta ketään. Ei yhtiötä, ei työyhteisöä, eikä omistajia, eikä oman uran kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei siis ole henkilökohtaiseen suoritukseen perustuvia lisiä?
Jos kyse on vanhoista, samalla työnantajalla ikiajat olleista "jääristä", niin kyllä niin oli itselläkin, että yli 55-vuotiaana alkoi oppiminen vaikeutua ja sormet kangistua. Ei käynyt tekstin naputtelu ja tallennus yhtä nopeasti ja näpsäkästi kuin kolmekymppisenä. Eikä uusien ohjelmien opettelukaan.
Siinä mielessä ymmärrän nuorempien tuskan, kun eivät itse ole vielä niitä haasteita kokeneet.
Mutta tavallaan hassua, että samalla odotetaan ihmisten pidentävän työuriaan. Tuskin ketään edes motivoi tehdä työtä, joka ei enää itseltä suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista olisi kysyä, miksi toinen on sinua hitaampi? Panttaatko sinä tietoa vai eikö perehdytystä ole hoidettu.
Jotkut myös ovat ihan luonnostaan muita nopeampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli vanhempi ja kävi hitaalla. Ei ollut koskaan opiskellut englantia ja ei osannut priorisoida töitä oikein. Minä sen jouduin perehdyttämään mutta tuntui ettei mikään mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt vaan ovat erilaisia. Toiset on älykkäämpiä, osaavampia, motivoitunempia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista olisi kysyä, miksi toinen on sinua hitaampi? Panttaatko sinä tietoa vai eikö perehdytystä ole hoidettu.No oli vanhempi ja kävi hitaalla. Ei ollut koskaan opiskellut englantia ja ei osannut priorisoida töitä oikein. Minä sen jouduin perehdyttämään mutta tuntui ettei mikään mene jakeluun.
Miten englannin opiskelu liittyy asiaan? Ei kai työnantaja voi odottaa häneltä englannin osaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin (yrityksessä) osaaminen ja vastuut määritellään tarkasti ja palkka ei ole jokaisella portaalla sama. Kannattaa protestoida jos laajemmalla osaamisella saa samaa palkkaa aloittelijoiden tai heikommin suoriutuvien kanssa.
Itse kuitenkin koen, että tiimiin mahtuu monenlaisia tekijöitä. Sekin auttaa, että superosaajat voivat delegoida niitä perushommia muille, jotta voivat keskittyä vaativampiin tehtäviin.
Mä taas olin viime viikolla työhaastattelussa. Tuli puhetta palkasta. Se oli alempi kuin vastavalmistuneen palkkatavoite. Sanoin hyväksyväni, mutta enhän minä siellä pitkään tule olemaan.
Nyt on Suomessa ennätystyöttömyys eli työnantajien markkina. Se tarkoittaa, että työnantaja voi polkea palkkoja uusissa työsopimuksissa (ja sanoisin, että usealla alalla kannattaa suostua matalampaan palkkaan jos on työttömänä). Vanhojen työntekijöiden palkkoja ei voi laskea, joten siksi monissa yrityksissä on nyt yt-neuvottelut jossa vähennetään väkeä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleellista olisi kysyä, miksi toinen on sinua hitaampi? Panttaatko sinä tietoa vai eikö perehdytystä ole hoidettu.No oli vanhempi ja kävi hitaalla. Ei ollut koskaan opiskellut englantia ja ei osannut priorisoida töitä oikein. Minä sen jouduin perehdyttämään mutta tuntui ettei mikään mene jakeluun.
Miten englannin opiskelu liittyy asiaan? Ei kai t
Englangi on ainakin länsimaissa tieteen ja talouden kansainvälinen kieli, jolla julkaistaan käytännössä kaikki tutkimus ja muu ammattikirjallisuus.
Sekä nykyään on myös paljon maksullisia kursseja ja ilmaistakin some-sisältöä, jota olisi hyvä omaksua, että pysyy ajantasalla alansa kehityksestä.
Joissain töissä on myös vättämätöntä osata tehdä työtään myös englannin kielellä, ainakin välillä. Että ei ole mikään marginaalitaito tai merkityksetöntä osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten englannin opiskelu liittyy asiaan? Ei kai t
Kyllä liittyi tekemäämme työhön.
voi olla tulla yrityskaupan myötä, tehtävät muuttuneet eikä sitä tietotaitoa millä pääsi sisään enää tarvita.