Ekaluokkalaisen kiusaamisesta: Nyt menee jo liian pitkälle!
Koulua on ollut vajaa 2 kuukautta ja jo pitäisi kolmannen kerran ottaa koululle opettajaan yhteyttä!
Meillä on pieni, siro söötti poika, ehkä liiankin kiltti. Ensimmäisen yhteydenoton joudun tekemään, kun pojan taakse siirrettiin poika, joka tukisteli ja paukutti poikaamme kynällä päähän. Missä ihmeessä on aikuiset luokasta, kun näin pääsee käymään? Luokka on kyllä iso, 25 oppilasta. Poikamme siirrettiin muualle ja tukistelu loppui.
Toisella kerralla luokan 2 tyttöä oli välitunnilla potkiskellut poikaamme jalkoväliin. Ja eikun yhteydenottoa taas. Opettaja on kyllä ottanut asiallisesti nämä jutut ja kiittänyt kun olen ilmoittanut. Tytöille oli puhuttu ja he olivat myöntäneet näin tehneensä.
Ja nyt: kaksi poikaa käy välituntisin poikamme kimppuun nyrkein, kaataa maahan ja istuu kummatkin pojan päällä. Ja tätä on sattunut usein ja vähän väliä. Samaan syssyyn luokan 2 tyttöä raahaa poikaa pitkin koulun käytäviä jaloista vetäen, että housut tippuu ja kalsarit näkyy.
EN KESTÄ TÄTÄ!!!! Olen ihan rikki (varmaan poikakin, ei vaan näytä sitä) enkä tiedä mitä tästä tulee. Ilmoittaako opettaja näiden lasten koteihin mitä he koulussa tekevät? Tekisi mieli pitää poika kotona, eikä työntää sinne toisten riepoteltavaksi. Olen ihan kauhuissani, jos jo alle kahden kuukauden koulutaipaleen jälkeen ollaan tässä, niin mitä kaikkea lapsemme vielä joutuu sietämään?
MITÄ IHMETTÄ TÄSSÄ PITÄISI TEHDÄ, AUTTAKAA!
Kommentit (46)
Meidän koulussa on se linja, että rehtori hoitaa pääasiassa koulukiusausasioita eikä niinkään luokanvalvoja. Toki puutun luokanvalvojana ja aineenopettajana kiusaamistapauksiin ja keskutelen toisten opettajien kanssa havainnoista, mutta meillä ainakin rehtori on se, joka kutsuu tarvittaessa vanhemmat koolle tms.
Asiallista tietysti on olla yhteydessä myös luokanopetttajaan, kun kyseessä on alakoululainen.
t. yläkoulun ope
PIeni osa minusta taas on iloinen, että täällä av:lla äidit näyttävän ottavan koulukiusaamisen tosissaan, siitäkin huolimatta, että mammat piikittelee täällä toisilleen niin onneksi varmaan lähes kaikki ovat nollatoleranssin kannalla.
Eli ei muuta kuin TOIMINTAA ap! Edellä on tullut hyviä neuvoja, ota yhteyttä opettajaan, rehtoriin ja kiusaajien vanhempiin. Älä enää emmi ja mieti vaan TOIMI. Kyseessä on oma lapsesi ja sinä SAAT häntä suojella ja taistella hänen puolestaan.
Koulukiusaaminen on saatava loppumaan heti, sietä ei saa sietää yhtään. Nollatoleranssi siis.
Jos minä olisin sinä, ottaisin heti huomenna lauantaina yhteyttä kiusaajien vanhempiin, tuntuu, että olisi pakko alkaa heti pistämään rattaita pyörimään. En kestäisi olla toimettoman tällaisen asian kanssa ja vaan miettiä asiaa. Ymmärrän sinun huolesi ja ahdistuksesi. Ehkä mielialasi parenee kun pistät todella ne pyörät pyörimään.
Tärkeintä on, että teet jotain etkä anna ajan kulua. ÄLÄ SIEDÄ LAPSESI KIUSAAMISTA ENÄÄ YHTÄÄN!
Minua suoraan sanottuna raivostuttaa kiusaaminen. Jos jonkun teistä av-mammojen lapsista kiusaa toisia, niin TEHKÄÄ TEKIN ASIALLE JOTAIN.
Minkäänlainen kiusaaminen EI OLE HYVÄKSYTTÄVÄÄ.
Ap:lle paljon tsemppiä ja voimia tässä asiassa. Älä anna itsesi masentua tai tuntea voimattomuuutta vaan taistele lapsesi puolesta.
Lapselle paljon suojelusenkeleitä matkan varrelle!
:( Tosi kurjaa. Toivon sydämeni pohjasta, että niiden häiriintyneiden kiusaajapentujen vanhemmilta löytyy edes sen verran selkärankaa ja omaatuntoa, että tajuavat opastaa jälkikasvuaan edes jatkossa paremmille tavoille. Ja opettajalla nyt vaan on velvollisuus taata siellä koulussa jokaiselle oppilaalle turvallinen olo! Jollei onnistu, niin sitten ylemmälle tasolle aina vaan. Henk.koht. olen sitä mieltä, että kiusaajapennut vaan kotiin (ei varmaan kylläkään niillä kummoinen paikka) takasin kasvamaan, jos käytös on noin ala-arvoista... Erotus, jollei usko useamman kerran jälkeen.
Positiivista mieltä teille, ja uskon, että tuohon on vielä todellakin mahdollista vaikuttaa -onhan tuossa noin pienistä ihmisistä kyse. Ihmiset ovat joskus niin käsittämättömän julmia, että sen ajatteleminen ihan sattuu, mutta poikasi onni on esim. noin huolehtiva ja hyvä äiti. Ja poikasi on varmaan muutenkn mainio ja kunnollinen tapaus :).
Kaikkea hyvää teille! Kaikilla on oikeus käydä koulunsa ilman jatkuvaa häirintää, on todellakin oltava, ja siihen meidän kaikkien aikuisten on kertakaikkiaan panostettava!!!
Mitä liikkuu sellaisten, sori vaan mutta ala-arvoisten, vanhempien päissä, jotka eivät tee mitään tilanteen korjaamiseksi, vaikka heille ilmoitetaan, että heidän lapsensa ovat julmia kiusaajia jo ihan nuorella iällä :( Ei se kovin hyvää lupaa kiusaajankaan tulevaisuudelle; kenties ovat tulevia pikkurikollisia, jokatapauksessa ilkeitä ja rikkovia ihmisiä, sen sijaan että rakentaisivat.
niin ilman muuta voit ottaa häneen yhteyttä. Hänen työhönsä kuuluu hoitaa molempia kouluja vaikka fyysisesti olisi toimipiste toisessa.
sinun lastasi kohdeltaisiin jos hän olisi kiusaaja.
ulospäinsuunautuneet ja villitkin oppilaat (ehkä koska ovat itsekkin sellaisia puheliaita ehtrivertteja). Heidän tekemisiään katsotaan läpi sormien. Uhrista etsitään vikoja tyyliin lapset nyt ovat sellaisia, että kiusaavat jos joku on lihava tai änkyttää tai on ujo. Tällaiseen asenteeseen siis olen itse törmännyt koulukisausasioissa. Lisäksi jos kiusaaja on jonkun isökenkäisen lapsi ei ope mielellään puutu asiaan.
Olen nimittäin samaa mieltä kuin nro18!
TOTTAKAI pitää saada loppumaan ja yhteyttä opettajaan ja tarvittaessa sit rehtoriinkin,mutta myös pontta siihen pikkumieheen :) Uskon,että teillä on kotona nimittäin samankaltainen koululainen kuin minä olin pienenä? Mua kiusattiin 2 luokasta tuonne 5luokkaan,kunnes tajusin tehdä jotain itsekkin.
Ei auttanut kirjeet kotoa,soitot,eikä muut,se jatkui kun opettaja selkänsä käänsi,välillä pahempana,välillä pienempänä. Aamuisin rukoilin (siis todella RUKOILIN) koulumatkalla (jo 8v....),että kiusaajat olisivat kipeinä tai muuten poissa koulusta... no ei ollut rukouksista apua...
MUTTA koulussa en itse uskaltanut sanoa opettajalle paljon mitään näistä,silloin vain kun ope sattui näkemään tmv niin puhuin mut niistä mitä ope ei nähnyt/huomannut ei kukaan tiennyt,kotona sit kerroin... SE oli väärin. Olis pitänyt mielummin olla kielipukki/kantelija kuin kiusattu,oikeasti!! Kantelijastakaan ei pidetä,mutta ei häntä uskalleta myöskään kiusata ja vähitellen muutkin alkaisivat nähdä ihmisen sisäisen voiman kun uskaltaa kertoa!! Jopa lapset huomaavat tällaiset asiat!
Ja sitten se vielä tehokkaampi jota opin käyttämään sit 5luokalla!! Puolustautuminen. Eli itse opin kiljaisemaan isolla äänellä niin et KAIKKI katsoi "Sinä ET tee noin" (tai kerron jne) ja muuta vastaavaa ja sen lisäksi kamalaa kyllä,kerran jouduin lyömään takaisin kun mua lyötiin ja siihen se sit loppuikin!!
että kiusatussa on jotain vikaa ja siksi häntä kiustaan. Ovat niin outoja tms..
yhteydessä, olisin yhteydessä rehtoriin. Pyytäisin selvittämään, onko aiemmin kiusanneiden vanhempiin oltu niiden tapausten osalta yhteydessä. Jos kiusaajat ovat samoja, koulun ja toivottavasti myös heidän vanhempiensa otteiden on kovennuttava.
Jos ei ilmoitus rehtorillekaan pysty asiaa kitkemään, olisin yhteydessä opetusvirastoon.
Jos tulee jälkkäriä niin istut sen ja sillä selvä. Mutta älä lyö kasvoihin ja varo silmälaseja.
voisiko pikku ekaluokkalaisesi saada kummia esim kutoselta?? sellaista esim poikaa jolle vois jutella ja jonka kanssa olla välkällä välillä tmv,oon nähnyt eräässä koulussa tällaisen toiminnassa ja toimi hyvin,kutosetkin hoitivat vastuunsa hyvin :)
t: 31
minä en ainakaan tarkoittanut,että kiusatussa olisi jotain VIKAA,en todellakaan!!
Mutta edes pieni puolustautuminen lapseltakin on paikallaan,ei kuitenkaan tähän malliin kuin tuo ed. sanoi,et lyö mut varo silmälaseja :( se tekee jo siitäkin lapsesta sit kiusaajan...
t: 31 jota kovasti säälittää ajatella ap:n ekaluokkalaísta
tämän pojan kiusaaminen on jo paisunut kuin pullataikina, ja ei tähän enää auta se opettajalle soittaminen.
Pojan kiusaaminen on loputtava, ennen kuin siitä tulee traumoja ja poika ei halua mennä kouluun. Silloin tämän kiusatun vanhempia taas osotellaan sormella, vaikka syy ei olekaan heissä.
Itse soittaisin kuraattorille ja rehtorille. Ilmoittaisin asiasta opettajalle ja vaatisin vanhempien tapaamista, missä keskusteltaisi mitä koulussa tapahtuu.
Vointeja!
lapset kyllä huomaavat nopeasti, että opettajatkin suosivat usein näitä luokan rämäpäitä. Tämä edistää entisestään hilajisempien ja rauhallisempien lasten syrjimistä ja välillisesti kiusaamista. Minulle juuri opettaja kehui miten reipas meidän kuopus on ja miten hyvin hän pärjää ja hetiperään ihmetteli, että miten onkin niin erilainen kuin vuotta vanhempi esikoinen. Esikoinen meillä on todella rauhallinen ja kiltti. Arvosanat ovat myöskin olleet todella hyviä. Siitä huolimatta open sanoista heijastui negatiivinen suhtautuminen tähän vanhempaan lapseemme. Mitään muuta syytä en keksi kuin, ettei ole open makuun tarpeeksi rohkea koulumaailamn sosiaalisissa ympyröissä. Heijastaa hyvin yhteiskunnan arvomaailmaa. Parhaiten pärjäävät röyhkeästi itseeän esille tuovat ja omaa etuaan ajattelevat ihmiset.
Ap:lle tsemppiä. Harrastaako lapsesi muuten mitään joukkuelajeja? Joukkuelajeissa lapset voivat löytää keinoja miten toimia erilaisten persoonien (myös näiden rämäpäiden) kanssa. Myös itseluottamus kasvaa, kun saa positiivisia kokemuksia suuressa ryhmässä toimimisesta ja yhteen hiileen puhaltamisesta. Meillä esikoinen pelaa esim. jalkapalloa ja tämä on mielestäni tuonut pojalle roppakaupalla lisää itsevarmuutta, vaikkei todellakaan ole mikään joukkueen tähtipelaaja.
En oikein käsittänyt, miksi suurin osa on sitä mieltä, että rehtoriin yhteydenotto auttaisi tilanteessa enemmän. Eihän rehtori edes tunne lapsia, jos kerran hänen toimipisteensä on eri koulussa.
Jos opettaja sai kiusaamisen jo kaksi kertaa loppumaan, miksi et usko, että nyt kolmannella kerralla hän voisi onnistua. Mutta kun opettaja ei ole läsnä joka sekunti (esim. välitunnilla eri luokkien opettajat vuorollaan valvovat), ehkä hän ei nyt tiedä uusista tapauksista.
Eli soita opelle, kerro asioista. Voit tietysti soittaa rehtorillekin, mutta se mitä rehtori tekee, on soitto opelle ja sitten hän kertoo asiat. Luultavasti sitten opettaja soittaa sinulle ja saat selittää asiat uudestaan eli aikaa menee suotta pari päivää hukkaan ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, missä selvittely voisi heti alkaa. Eihän siis rehtori sinne luokkaan voi rynnätä kiusaajien päätä yhteen hakkaamaan tai opettajaa pieksemään, vaikka se sinusta olisikin houkuttelevan tuntuinen ratkaisu. Ja voit tietysti itse olla yhteydessä kiusaajien vanhempiin, mutta ope ei voi kertoa sinulle, miten hän heihin on yhteydessä tai mitä rangaistuksia kiusaajille tulee. Sinun kanssasi voidaan keskustella vain sinun lapsesi asioista.
Jos opettaja sai kiusaamisen jo kaksi kertaa loppumaan, miksi et usko, että nyt kolmannella kerralla hän voisi onnistua. Mutta kun opettaja ei ole läsnä joka sekunti (esim. välitunnilla eri luokkien opettajat vuorollaan valvovat), ehkä hän ei nyt tiedä uusista tapauksista.
että hän saisi itse sanoa kiusaajalle, ettei noin saa tehdä, ts asettaisi rajoja itse kohtelulleen?
Tai kertoisi heti koulussa aikuiselle, esim. välkkävalvojalle?
Ja tämän jälkeen jokainen tapaus, jossa fyysistä väkivaltaa mukana, menisi suoraan POLIISILLE.
Minua on kiusattu ja voin kertoa että se ei loppunut näteillä puheilla!
valitettavasti en osaa auttaa. Olen miettinyt että ehkä opettajillakin on jo entuudestaan tuttuja perheitä tai suosikkilapsia, joiden tekemisiä katsotaan sormien välistä, kun taas uhrista aletaan etsiä vikoja, etenkin jos tämä on opelle vieraampi tai ei niin mieluinen.
Oma kuusivuotiaani aloitti syksyllä eskarin ja olen todella yllättynyt että kiusaamista tapahtuu sielläkin, paljon lievempää ja ei niin fyysistä, mutta kuitenkin. Otin asian puheeksi vanhempainillassa kahden kesken ihan ystävällisesti (kerroin ettei lapseni ole saanut kavereita ja että hän on kertonut että toiset kiusaavat). Reaktioni oli vähän yllättynyt kun ope kertoi että hän on huomannut ettei tyttöni oikein ole sopeutunut joukkoon ja toiset kiusaavat häntä ihan huvikseen, ihan vaan "koetellakseen" hänen hermojaan. Muut tytöt ovat jo entuudestaan tuttuja ja olleet samassa päiväkodissa monta vuotta, täti taitaa itsekin vierastaa tytärtäni joka on uusi tulokas. Että hyvältä näyttää meillä eskarin ja sitä myötä koulun aloitus : (