Selittäkää minulle mitä järkeä hallituksen suojaosan poistolla oli?
Olen toimeentulotuella ja on niin ankeeta ja tuskallista. Näen läytännösdä nälkää ellen osta ruokaa luotolle. Tuet eivät yksinkertaisesti riitä elämiseen.
Haluaisin tehdä edes jotain työtä jotta tilanne paranisi. Kokopäivätyöstä en näin yli 55 v naisena enää usko saavani. Mutta koska hallitus poisti suojaosan, pitää minin löytää ja saada aika paljon työtunteja tai hyvää palkkaa jotta pystyn sillä elämään.
Miten löyhä tässä maassa voi parantaa olojaan?
Miten nousta täydellisestä köyjyydestä? Säästöt syöty ja minkäänlaista puskuria ei saa olla?
Lisäongelmana että olen yksin , eli kaiken kustannan yksin.
Kommentit (25)
Teki musta pitkäaikaistyöttömän. Aiemmin kannatti tehdä vähän töitä. Nyt käytän senkin ajan mielummin pötköttelyyn.
Onko nykyisen hallituksen toimissa ylipäätään järkeä? On. Jos satut olemaan hyvin toimeentuleva. Muut maan matoset älkööt vaivautuko.
Äitini teki 40 vuotta osapäivä työtä ilman mitään suojaosaa, minäkin olen tehnyt paljon osa-aika työtä ennen kuin suojaosa keksittiin vuonna 2014
Tällainen työttömien räikeä vainoaminen pitäisi olla vakava ihmisoikeusrikos!!!
opettele räppäämään, sillä ne rahat nykyään tehdään isosti
Vierailija kirjoitti:
Teki musta pitkäaikaistyöttömän. Aiemmin kannatti tehdä vähän töitä. Nyt käytän senkin ajan mielummin pötköttelyyn.
Taloudellisesti on kannattavampaa olla tekemättä mitään (koska leipäjono) kuin olla työssä alle 30 euron tuntipalkalla. Ehkä vika onkin huonoissa palkoissa?
Suojaosien vuoksi työ oli edullisempaa teettää osa-aikaisella kuin kokoaikaisella. Toisin sanoen osa-aikaisesti työskentelevälle maksettiin per tunti parempaa palkkaa kuin ihmiselle, joka tekee sitä samaa työtä täysiaikaisesti. Se ei ollut oikeudenmukaista.
Perimmäinen tarkoitus on se että perskokkare hallitus yrittää ajaa Suomeen Amerikan mallia jossa tehdään 4-5 orjatyötä jolla ei tulla edes toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosien vuoksi työ oli edullisempaa teettää osa-aikaisella kuin kokoaikaisella. Toisin sanoen osa-aikaisesti työskentelevälle maksettiin per tunti parempaa palkkaa kuin ihmiselle, joka tekee sitä samaa työtä täysiaikaisesti. Se ei ollut oikeudenmukaista.
Nyt en ymmrrä lainkaan mitä tarkoitat.
Itseäni pyydettiin lomautuksella tekemään päivän keikka. Kieltäydyin.
Ansiosidonnainen olisi mennyt uuteen käsittelyyn ja myöhästynyt parilla viikolla.
En viitsi jättää laskuja maksamatta ja olla syömättä sen takia paria viikkoa.
Se tehtiin siksi, että ahneet työnantajat eivät riistäisi työntekijää osa-aikaisuuksilla tai nollatuntisoppareillla. Tarkoitus oli "rangaista" työnantajia sellaisesta.
Tavallaan ymmärrän, tavallaan en. Joku, joka tulee vähällä toimeen pärjää loistavasti toimeentulotuella + 300 euron lisällä. Siinähän on jo 800 euroa elämiseen. Toimeentulotuen lisäksi luultavasti on työttömyysturva + asumistuki, joilla voi maksaa asumisen.
Kaikkien tilanteet on kuitenkin erilaisia. Itselläni tulot on työttömyysturva (soviteltu) sekä asumistuki. Olen nollasopimuksella töissä, ja teen töitä sen verran kun saan tunteja. Nää vaihtelee siten, että saan keskimäärin sen 200-500 euroa kuussa ja on se itselleni parempi kuin ei mitään. Mä kyllä haen aktiivisesti enemmän töitä, koska itselleni työnteko tarkoittaa myös sosiaalisuutta, rutiineja ja tekemistä sekä pysymistä pois jääkaapin lähettyviltä. Laskut on kiva maksaa, mutta en mene itse raha edellä.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen olisi mennyt uuteen käsittelyyn ja myöhästynyt parilla viikolla.
A-Kassa käsittelee tällä hetkellä hakemuksia jotka on lähetetty 9.1.
Siis jos on työtunteja hakemuksessa.
Ei siinä ollut mitään järkeä. Siinä yksi vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Käsittelyajat ovat kohtuuttomat kun tekee osa-aikasta, pienikin muutos niin se on elettävä 2kk yhden kuun tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki 40 vuotta osapäivä työtä ilman mitään suojaosaa, minäkin olen tehnyt paljon osa-aika työtä ennen kuin suojaosa keksittiin vuonna 2014
Anna kun arvaan: isä teki kokoaikatyötä eläkeikään asti ja hyvällä palkalla? Silloin äidillä oli varaa harrastaa pientä työtoimintaa. Aloittaja on sinkku, ei ole isää eikä puolisoa elättämässä eli sillä osapäivätyöllä ei enää elä.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän, tavallaan en. Joku, joka tulee vähällä toimeen pärjää loistavasti toimeentulotuella + 300 euron lisällä. Siinähän on jo 800 euroa elämiseen. Toimeentulotuen lisäksi luultavasti on työttömyysturva + asumistuki, joilla voi maksaa asumisen.
Kaikkien tilanteet on kuitenkin erilaisia. Itselläni tulot on työttömyysturva (soviteltu) sekä asumistuki. Olen nollasopimuksella töissä, ja teen töitä sen verran kun saan tunteja. Nää vaihtelee siten, että saan keskimäärin sen 200-500 euroa kuussa ja on se itselleni parempi kuin ei mitään. Mä kyllä haen aktiivisesti enemmän töitä, koska itselleni työnteko tarkoittaa myös sosiaalisuutta, rutiineja ja tekemistä sekä pysymistä pois jääkaapin lähettyviltä. Laskut on kiva maksaa, mutta en mene itse raha edellä.
Siis tuosta 200-500e lähtee puolet jos saat työttömyystukea. Eli teet vaikka 10h/vk, saat pari satkuu niin siitä verot + 50% pois. Ei kannata, lisäks ei tiedä ikinä koska ne tuet edes tilille tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sen tarkoitus oli kannustaa työnantajat tarjoamaan kokoaikatyötä laiskoille osa-aikaisille työntekijöille?
Ei työnanatajia kiinnosta, kuinka paljon tekijälle jää rahaa käteen. Työnantajia kiinnostaa, kuinka paljon voittoa he voivat itse saada.
Ehkä sen tarkoitus oli kannustaa työnantajat tarjoamaan kokoaikatyötä laiskoille osa-aikaisille työntekijöille?