Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja luin että vain 20% ihmisistä pesee kätensä vessan jälkeen

Vierailija
24.01.2026 |

WHO:n arvion mukaan alle 20 % pesee kätensä. Oon järkyttynyt. 

Miksi sinä et pese käsiä vessakäynnin jälkeen? 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulkun varsi on vain naimisen jälkeen limainen, muuten puhdas.  Pidän kiinni varresta enkä suodata suihkua toisella kädellä.

Vierailija
22/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

WHO:n arvio on kaikki maat yhteensä. Kyllä suomessa useampi pesee kätensä vessakäynnin jälkeen. Noin 58-73% pesee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en paskanna tai kuse käsilleni.

Vierailija
24/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pesisin, ei ne kädet siellä mihinkään osu jos käyttää esim. käsisuihkua

Se käsisuihku on täynnä kakkabakteereita. 

Vierailija
25/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona en aina pese, mutta muualla ihan varmasti. Pesen jos aion koskea ruokaan. 

Ja sit jos on kaverilla, ja käsipyyhe on sellainen kostea ja pitkään käytetty, niin usko käsien pesun voimaan vähän hiipuu.

Itsellä, olen nainen, on aina mukana paperinenäliinoja taskussa käsien kuivaamiseen siltä varalta että muuten ei onnistu.

Vierailija
26/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi kun tietäisit mitä kaikkea mä olen nähnyt sairaanhoitajien tekevän tai jättäneet tekemättä. T. Laitoshuoltaja

No mitä?

No viimeksi näin taukotilassa kun yksi hoitaja tuli ja otti kakkulapion kakun vierestä, otti sormella siitä kakkulapiosta kermaa ja maistoi. Ylipäätään hei oman sormen tökkiminen kakkulapioon maistaakseen kermaa missä tahansa ja sairaalassa vielä. 🤮 Onko takeita millon pessyt kätensä ja käyttikö käsihuuhdetta sen jälkeen kun kahvasta oven avasi ja tuli taukotilaan? Käytti tai ei, noin ei tehdä!!

27/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aina. Kotona en aina käytä saippuaa.

Tytär ja äiti nauraa, kun heille mennessä aina ensiksi pesen kädet - tämä tulee jotenkin aina tehtyä.

Lähihoitaja.

Vierailija
28/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti kuvottavaa ja erittäin yleistä. Tässä myös syy miksi vältän kättelyä. Jos välttely ei onnistu niin desinfioin kädet vaivihkaa välittömästi. 

Olen töissä isossa tuotantolaitoksessa ja päivittäin ihmiset käy vessassa kummallakin hädällå ja poistuu käsiään pesemättä. Joskus näkee keitä nää tyypit on ja monen kohdalla ei yllätä. Tietää myös keltä ei ikinä pidä ottaa kädestä mitään suuhun pantavaa. Jos jotakuta kiinnostaa miten sen tietää peseekö joku kädet vai ei niin kyllä sen kuulee isossa vessassa jossa on kymmenkunta poteroa. 

Vierailija
29/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti kuvottavaa ja erittäin yleistä. Tässä myös syy miksi vältän kättelyä. Jos välttely ei onnistu niin desinfioin kädet vaivihkaa välittömästi. 

Olen töissä isossa tuotantolaitoksessa ja päivittäin ihmiset käy vessassa kummallakin hädällå ja poistuu käsiään pesemättä. Joskus näkee keitä nää tyypit on ja monen kohdalla ei yllätä. Tietää myös keltä ei ikinä pidä ottaa kädestä mitään suuhun pantavaa. Jos jotakuta kiinnostaa miten sen tietää peseekö joku kädet vai ei niin kyllä sen kuulee isossa vessassa jossa on kymmenkunta poteroa. 

Meillä taas töissä käytävällä kaks henkilökunnan vessaa vierekkäin. Siivosin sitä toista vessaa ja kyllä siitä seinän takaa kuulee veden kohinan jos toisessa vessassa pestään käsiä. No ei kuulunut ja lääkäri sieltä asteli ulos. Mies lääkäri kävi ulkoiluttamassa veitikkaansa, koska istuin jäi ylös.

Vierailija
30/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pestä käsiä vessassa, kun en koske juuri mihinkään? Alapään ja käsien välissä on paperi, joka on puhdas. Kosken yhden paperin kanssa pöntön vetäjään ja nakkaan paperin pikavauhtia pönttöön. Kosken vain ovenkahvaan ja siihen koskisin myös pestyllä kädellä. 

Pesen kädet aina kun tulen yleiseltä paikalta kotiin ja aina ennen ruuan laittoa tai syömistä ja ennen kasvoihin koskemista. En ole juuri ikinä kipeä.

Vierailija
31/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina toivon, että nämä miehet, jotka kuulemma koskevat vain puhtaaseen varteensa, saavat noron wc:n ovenkahvasta ja paskantavat autoonsa. 

Ei ne omat bakteerit olekaan se juttu, vaan ne kaikki pinnat, joihin on yleisessä wc:ssä koskenut kuka tahansa ripulitautia kantava ihminen. 

En ole mitenkään bakteerikammoinen, mutta muutaman noroepidemian olen työpaikalla hoitanut. Jos joku ei tiedä niin norossa paska ja oksu voi lentää niin yllättäen, ettet ehdi vessaan tai ajaessa autoa pysäyttää. Itse en ole noroa saanut, kiitos käsihygienian ja puhelimen desifioinnin.

T. Sairaanhoitaja 

Vierailija
32/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pelkää ihan hysteerisinä bakteereja. Voi teitä. Me tarvitaan bakteereja, jotta elimistö toimii hyvin.

Vierailija
33/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pestä käsiä vessassa, kun en koske juuri mihinkään? Alapään ja käsien välissä on paperi, joka on puhdas. Kosken yhden paperin kanssa pöntön vetäjään ja nakkaan paperin pikavauhtia pönttöön. Kosken vain ovenkahvaan ja siihen koskisin myös pestyllä kädellä. 

Pesen kädet aina kun tulen yleiseltä paikalta kotiin ja aina ennen ruuan laittoa tai syömistä ja ennen kasvoihin koskemista. En ole juuri ikinä kipeä.

No jos se sun mielestä on noin, niin teenpäs sitten sairaalassa työskennellessä saman ja tulen auttaa sua pipisi kanssa. Pesen ensin toisen potilaan ahterin paperilla ja sit sua jeesaamaan.

Vierailija
34/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina toivon, että nämä miehet, jotka kuulemma koskevat vain puhtaaseen varteensa, saavat noron wc:n ovenkahvasta ja paskantavat autoonsa. 

Ei ne omat bakteerit olekaan se juttu, vaan ne kaikki pinnat, joihin on yleisessä wc:ssä koskenut kuka tahansa ripulitautia kantava ihminen. 

En ole mitenkään bakteerikammoinen, mutta muutaman noroepidemian olen työpaikalla hoitanut. Jos joku ei tiedä niin norossa paska ja oksu voi lentää niin yllättäen, ettet ehdi vessaan tai ajaessa autoa pysäyttää. Itse en ole noroa saanut, kiitos käsihygienian ja puhelimen desifioinnin.

T. Sairaanhoitaja 

Jos oven kahvasta tulee noro, niin sen saat sinäkin käsiä pesevä pahan toivoja. Vai onko sinulle käsienpesu siellä wc:n ulkopuolella?

Vierailija
35/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo ihan rauhassa järkyttyny, ap!

Unohdit kertoa, mistä luit.

Vierailija
36/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vessoissa Suomessa tuo prosentti on noin 60%. Olettaisin naisten vessoissa prosentin olevan korkeampi.

Vierailija
37/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se sun mielestä on noin, niin teenpäs sitten sairaalassa työskennellessä saman ja tulen auttaa sua pipisi kanssa. Pesen ensin toisen potilaan ahterin paperilla ja sit sua jeesaamaan.

Tää.

Vierailija
38/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vessoissa tuo prosentti on noin 60. Olettaisin naisten vessoissa prosentin olevan korkeampi.

- Akateeminen mies pienellä ämmällä

Vierailija
39/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pelkää ihan hysteerisinä bakteereja. Voi teitä. Me tarvitaan bakteereja, jotta elimistö toimii hyvin.

Noro ainakin laittaa toimimaan elimistön hyvin.

Vierailija
40/46 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla typerys? Sairaala on tietenkin eri asia. Samoin jos tekee ravintolassa ruokaa muille. Suu, nenä tai haavat on ne paikat mitä kautta elimistöön pääsee vaaralliset asiat. Mutta senhän sinä tiedät ja haluat vain esittää i dioottia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme