Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuluton helmikuu -säästöhaaste

Vierailija
24.01.2026 |

Aloitin pari päivää sitten kuluton helmikuu ketjun, mutta koettaessani palata siihen, se oli kadonnut bittiavaruuteen. Tässä siis uusi yritys. :)

Ajattelin laittaa tällaisen ketjun pystyyn, eli tavoite on olla kuluttamatta rahaa helmikuussa mihinkään muualle, kuin pakollisiin säännöllisiin laskuihin. Ei siis ruokakauppaankaan.

Tein vastaavan ketjun syyskuussa ja silloin loppui hammastahna ennen aikojaan. Nyt vajaa puoli vuotta myöhemmin otan revanssin ja toistan haasteen. Jos jokun hyödyke tmv loppuu, ollaan ilman. Pakastinta ja kuivakaappeja syödään tyhjäksi ja sovelletaan sekä sävelletään siitä mitä on. Tarkoitus ei ole elää kenenkään siivellä, eikä hyväksikäyttää ketään, ainoastaan haastaa itsensä kokeilemaan miten onnistuu säästämään ja sietämään pihistelyn mukana tulevaa epämukavuutta.

Aloitan jo tammikuun viimeisellä viikolla, sillä helmikuu on lyhyt, mutta voit vapaasti liittyä seuraan myöhemminkin. Minkäänlainen etukäteen hamstraaminen ei ole toivottavaa, sillä se vesittää todelliset säästöt. Tervetuloa mukaan! Päivitän tähän kuulumisiani ja pärjäämistäni helmikuussa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin moni on jo nostanut esiin, niin kulutuksen siirtäminen ei ole sama asia kuin säästäminen.

Niinpä. Jos helmikuussa on hyvä hammastahnatarjous käyttämästäni merkistä mutta en osta sitä niin missä säästö on kun joudun maaliskuussa ostamaan saman tuotteen nornaalihinnalla entisen loputtua? Helmikuussa olisin voinut ostaa vaikka koko vuoden tarpeen pilkkahintaan.

Vierailija
22/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin osallistunut, jos ruoat ja välttämättömyydet olisi sallittu. En kuitenkaan pysty ruokkimaan kuukautta nelihenkistä perhettä sillä ruoalla, joka mahtuu pieneen jääkaappipakastimeemme ja kuivakaappiin. Syömme kasviksia jokaisella ruoalla, joten loppuisivat kahdessa viikossa, vaikka marjasato pakastimestakin tulisi käytettyä. Enkä todellakaan jätä lapsia ilman hammastahnaa, jos loppuisi. 

Sellainen helmikuu, että jättäisin kaikki ylimääräiset palvelut ja tuotteet ostamatta, kävisi. Olin ajatellut ostaa kevytvärin raikastamaan hiusväriä ja haaveillut uusista talvikengistä. Ehkä jätän nämä ostamatta. Toivotaan vaan, että ei mene plussan puolelle, koska toinen kengistäni on mennyt vähän rikki, eikä pidä enää vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, että aloitit uuden ketjun. Ihan jokaiselle tekee hyvää olla vaikka viikko kuluttamatta mitään. Se on silmiä avaava kokemus. 

Mulla on paljon kuiva-aineita, joita aion nyt syödä. Riisiä, linssejä jne. 

Tavaraa tai jotain pesuaineita on niin paljon, että pärjään loppuvuoden ilman täydennystä. Jogurttia tulee ikävä, mutta syön sitä sitten maaliskuussa. Helmikuussa syön puuroa. 

Vierailija
24/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vuosia sitten itselleni haasteen kuukausi kotivaralla. Olen ns prepperi ja halusin nähdä konkreettisesti miten hyvin olen varautunut.

Aloitin sen siltä istumalta niin en erikseen mitenkään lisävarautunut.  Eli en käynyt enää viimeisellä ostosreissulla hankkiakseni lisää tuoretavaraa.

Siinähän kävi niin, että kaikki tuore loppui jo ekalla viikolla. Osa tarvikkeista kului kuukauden aikana loppuun, mutta lopuilla jatkoin vielä seuraavallekin kuulle. Olon lopulta 7 viikkoa kotivaralla eikä vielä ihan kaikki sittenkään ollut loppu, mutta elämä jo niin vaikeaa ettei ollut mitään mieltä jatkaa.

Vierailija
25/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pensaako ei sais ostaa myöskään? Mulla on nääs auto, puoli tankkia tällä hetkellä siinä taitaa olla niin ehlä parin viikon ajelut tekis sillä jos nuukailisin käytössä.

Loppukuuko pitäisi kävellä jos ei busdiinkaan saa laittaa rahaa??

Vierailija
26/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein vuosia sitten itselleni haasteen kuukausi kotivaralla. Olen ns prepperi ja halusin nähdä konkreettisesti miten hyvin olen varautunut.

Aloitin sen siltä istumalta niin en erikseen mitenkään lisävarautunut.  Eli en käynyt enää viimeisellä ostosreissulla hankkiakseni lisää tuoretavaraa.

Siinähän kävi niin, että kaikki tuore loppui jo ekalla viikolla. Osa tarvikkeista kului kuukauden aikana loppuun, mutta lopuilla jatkoin vielä seuraavallekin kuulle. Olon lopulta 7 viikkoa kotivaralla eikä vielä ihan kaikki sittenkään ollut loppu, mutta elämä jo niin vaikeaa ettei ollut mitään mieltä jatkaa.

Kuulostaa samanlaiselta kokeilulta kun joskus ajattelin käyttää vain käteistä. Sitten niitä kolikoita oli kaikki paikat täynnä, oli jopa noloa aina laskeskella pennosia kassoilla kun ei aina voinut tempaista seteliä. Jo loppui äkkiä se kokeilu ja avasin erillisen taloustilin tuohon samaan tarkoitukseen mikä toimii.

Vierailija
27/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kokeilu! Olen itsekin harkinnut samaa, mutta minulla loppuisi ruoka varmaan jo viikon jälkeen. Ehkä ankaralla säännöstelyllä pärjäisin 2 viikkoa.

Vierailija
28/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää taas tätä ihmisten järjen juoksua.... Syön pakastimen tyhjäksi, en pese hampaita kuin ehkä vedellä jos ei oo tahnaa, onks tää joku " selviytyjät " kevyt versio..

Vierailija
29/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan itse toteuttaa tämän haasteen siten, etten osta mitään turhaa: herkut, alkoholi, heräteostokset pois. 

Kaappien syöminen tyhjäksi ei kannata, koska siinä menee kotivara, jota joutuu maaliskuussa täydentämään. Toki ruokien suhteen voi säästää myös vaikka siten etten osta eineksiä. Noutoruokaa en tilaa, mutta ravintoloissa tulee käytyä lounaalla. Ravintolalounaat pois myös. Hyvä välillä tarkastella omia kulutustottumuksia.

Vierailija
30/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auinhuoneistoni veden tasausmaksua tuli sen verran, että minulla taisi alkaa koko vuoden ja vielä senkin jälkeen kestävä säästökuuri nimittäin veden kulutuksen suhteen. Asumismukavuus tulee kyllä kärsimään, lämpimällä vedellä ei itseään enää pestä, lakanoiden vaihtoväli taitaa pidentyä, keittiössäkin käytetään pääasiassa kylmää vettä, kukkia ei kesällä parvekkeelle laiteta koska vaativat kastelua jne. Suomi on tuhansien järvien maa ja merenrantaakin riittää ja ihmettelenkin miksi täällä veden käyttö maksaa niin paljon? Mikähän on kylmän ja kuuman veden keskimääräinen kuutiohinta muissa pohjoismaissa ja euroopassa?

Vierailija
31/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pensaako ei sais ostaa myöskään? Mulla on nääs auto, puoli tankkia tällä hetkellä siinä taitaa olla niin ehlä parin viikon ajelut tekis sillä jos nuukailisin käytössä.

Loppukuuko pitäisi kävellä jos ei busdiinkaan saa laittaa rahaa??

Minä olen kävellyt säästösyistä työmatkoja (3,5 km suuntaansa), ei huono idea ollenkaan jos se on mahdollista. 

Vierailija
32/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite teen kahdesti vuodessa niin, että käyn läpi kaapit ja otan kaikki päiväyksen ylittäneet tai kohta ylittävät pois kaapista. Käyttökelpoiset laitan yhteen läjään näkösälle ja kokoan kuukauden ruoat niistä tai niiden pohjalta. 

Sama muullekin kotivaralle, eli kerään ne ei niin kivat pesuaineet, shampoot, saippuat, muut tökötit ja käytän vain niitä kunnes loppuvat.

Vierailija
33/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa samanlaiselta kokeilulta kun joskus ajattelin käyttää vain käteistä. Sitten niitä kolikoita oli kaikki paikat täynnä, oli jopa noloa aina laskeskella pennosia kassoilla kun ei aina voinut tempaista seteliä. Jo loppui äkkiä se kokeilu ja avasin erillisen tal

Este ja vaikeus oli siis vain omassa päässäsi. Typerää tuntea häpeää maksaessa käteisellä. 
Toiset eivät kestä pienintäkään epämukavuutta.

Vierailija
34/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kuin pakolliset Suomesta kunnes fasisti-hallitus on vaihtunut.

Vierailija
35/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin, kun tössä nyt suurin osa sanoo, on kaappien tyhjennyksellä puolensakin. Juuri joulun alla järjestelin keittiöni ja aika monessa pakkauksessa alkoi olla päiväys lähellä tai mennyt. En ole huolissani kuivatuotteiden päiväyksistä, mutta mielelläni ne syön pois ja päivitän. Joten paljon olen nyt joulun juhlintojen jälkeen leiponut ja mm.syönyt puuroja. 

Lisäksi hapanmaitotuotteissa oli päiväys menossa ja niistä kehittelin ruokia. 

Samoin kuin pakkasessa ei kaikki ikuisesti säily. Monesti myös unohtaa mitä kaikkea kaapeissa on ja ostetaan vain lisää ja lisää, varmuuden vuoksi.

Toki varsinaista säästöä nämä eivät muuten tuo, kuin esim.puuropäivällinen on montaa muuta ruokaa halvempi, sen kanamunaproteiinin kanssakin. 

Suomalaiset heittävät todella paljon ruokaa pois, joten siinä meistä monella on peiliin katsomista. 

Vierailija
36/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ihan noin tiukkaan säästökuuriin lähde, mutta tammi-helmikuu on tarkoitus syödä pakastin ja kaapit tyhjäksi sekä ostaa kaupasta vain tarpeeseen ja harkiten. Minulla on aika paljon kertynyt kaappeihin ja pakastimeen sellaista, jotka täytyy käyttää pois ennen kuin menee huonoksi. On sekin yhdenlaista säästöä ettei mene ruokaa hukkaan. Varmaan jatkossa tulen pitämään suppeampaa valikoimaa kotivaraa ja ostan vain sellaista mikä tulee myös käytettyä. 

Vierailija
37/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin säästää puolet helmikuun toimeentulotuesta eli noin 300 euroa. Ei tee edes tiukkaa.

Vierailija
38/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Täällä yksi joka on perehtynyt tähän frugal living- aiheeseen. Tosiaan täällä kerrottiinkin hyvin, että kaappien tyhjäksi syöminen tarkoittaa, että seuraavassa kuussa joudut ostamaan täydennystä. Lisäksi kun elää tosi niukasti vaikka kuukauden niin se kostautuu sillä, että heti kun "saat luvan" ostaa niin menee se helposti överiksi. 

Itse tekisin niin, että yrittäisin enemmän juuri syödä niitä kotona olevia kuivakaapin ja pakastimen ruokia, mutta niin että kuitenkin saa käydä kaupassa. Lisäksi itselle pitää sallia joku pieni "viikkoraha" jotta et jossain kohtaa sorru tuhlaamaan. Se viikkoraha voi olla vaikka 5 euroa, jolla ostaa vaikka kukkia tai joku herkku. 

Mikäli tarkoitus on elää niukasti vaan yksi kuukausi, niin siinä tapauksessa toi voi toimia. Tod. näköisesti se kostautuu sitten ensi kuussa osteluna. Meidän ihmisten aivot on sellaset, että ne kaipaa dopamiinia. 

Vierailija
39/39 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään hyvää syytä itseni kiusaamiseen ylimääräisilllä haasteilla näin talviaikaan. Muutenkin hatuttaa tää saakelin kylmyys ja jäiset kadut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi