Miksi suomalaiset on niin herkkiä hajusteille?
Ei ole globaalisti ihan normaalia. Itse työskentelen asiakaspalveluammatissa ja olen matkustellut paljon, ja kyllä se niin on, että globaali normi on erilaiset hajusteet saippuoissa ja muissa. Ei muissa maissa ihmiset saa samanlaisia oireita tuoksuista kuin Suomessa.
En siis ihan ymmärrä, että mistä tämä johtuu suomalaisten keskuudessa. Onko kyse ihan oikeasta geneettisestä jutusta vai onko se vaan kulttuurinen normi, että täällä valitetaan tuoksuista? Siis huom., en väitä että esim. migreenistä kärsivät valehtelisivat oireistaan todellakaan, mutta on jotenkin hämmentävää miten monella tuntuu olevan jotain hengenahdistuksia sun muita tai ihan vaan muuten vaan nyrpistelevät nenää hajuvesille. Ja en tietysti nyt puhu siitäkään, että ihmiset kylpee jossain supervahvassa hajuvedessä, vaan ihan kohtuullisesta mutta kuitenkin huomattavissa olevasta hajusteiden käytöstä puhun.
Tietysti on varmaan ihan mahdollista, että kylmä ja kuiva sää jotenkin vaikuttaa keuhkoihin ja tekee ne herkemmiksi kemikaaleille tai jotain? Joskus vaan tuntuu, että täällä niuhotetaan tuoksuista ihan eri tavalla kuin missään muualla. Täällä on ihan ylpeyden aihe olla täysin hajusteeton ja ollaan jopa ilkeitä niille, jotka tykkää tuoksua jollekin muulle kuin itselleen. Voisiko joku selittää?
Kommentit (339)
Ei voi johtua säästä. Työskentelin joskus aikoinaan Venäjällä, Pietarissa ja Moskovassa. Siellä voimakkaat tuoksut olivat arkipäivää. Toimistolla naisilla oli hajuvettä, kaupan kassalla oli hajuvettä. Myös pyykinpesuaineissa oli todella voimakkaat tuoksut, ihan jotain muuta mitä meidän Omo colorit ja huuhteluaineet ovat.
Ehkä paikalliset olivat itse tottuneet elämään hajusteiden kanssa. Minulla alkuun pisti nenään ja tuli ehkä hieman paha olo. Tuoksuihin kyllä tottui.
Noina vuosina kaipasin monia neutraaleja tuoksuja, kuten mäntysuopaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa se, miksi meitä vaikkapa voimakkaasta huuhteluaineen hajusta oireita saavia pidetään luulotautisina, ikään kuin me itse haluaisimme tuottaa itsellemme päänsäryn? Ja että voisimme tahdonvoimalla estää reaktion? Toivoisin että niin olisi, mutta toistaiseksi en ole onnistunut parantumaan ja tulemaan normaaliksi ihmiseksi, jonka ihmisoikeuksiin kuuluu kemikalien hölvääminen pyykkiin.
Jep. Esim. Viimeksi kun siivosin, niin mun oli pakko poistua hetkeksi toiseen huoneeseen kun se kuuma vesiämpärin höyry teki pesuhuoneessa olon niin huonoksi. Olin ihan yksin kotona eli kenelle sitä olisin esittänyt?
Kommentti on ilmoitettu.
Kommenttisi on jonoutettu moderointia varten ja julkaistaan hyväksynnän jälkeen."
Outoa.
Suomalaiset nyt ovat herkkiä kaikelle. Hajuille, äänille ym. mitkä ovat aistein havaittavissa. Herkästi menee ihon alle toisten ihmisten asiat, kuten tekemiset, joilla ei ole mitään vaikutusta siihen omaan elämään. Valittajakansaa.
Voimakkaasti hajustettuja pesuaineita harrastava: jos lapsesi valittaa hajusta, pysytkö edelleen kannassasi? Tai joku muu sinulle rakas ihminen?
Näitä ihmisiä ei ole koskaan rakastettu ja tämä korvataan erikoisuuksilla kuten hajusteherkkydellä jotta saadaan huomiota. Ei ole normaalia,että niin moni reagoi negatiivisesti toisten hajuvesiin.
Vierailija kirjoitti:
Korjaus: suomalaiset naiset. Koko 8 miljardin ihmisen joukossa ei ole olemassa miestä, joka valittaisi hajusteista tai myöskään sisäilmaongelmista. Ei yhtä ainuttakaan.
kyllä miehissäkin on sisäilmasta sairastuneita ja hajusteille herkkiä, eivät vain tässä kulttuurissa uskalla asioita paljon sanoa varsinkaan missään äijäporukassa. Moni jopa käyttää kasvorasvaakin :D
Myös sähkölle ollaan usein allergisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt ovat herkkiä kaikelle. Hajuille, äänille ym. mitkä ovat aistein havaittavissa. Herkästi menee ihon alle toisten ihmisten asiat, kuten tekemiset, joilla ei ole mitään vaikutusta siihen omaan elämään. Valittajakansaa.
Sekoitat aistiherkkyyden ja psyykkisen herkkyyden. Lue enemmän, luule enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Äänet, valot, hajut ja sähkö. Nuo allergiat esiintyvät usein yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänet, valot, hajut ja sähkö. Nuo allergiat esiintyvät usein yhdessä.
Sähkölle ei voi olla allerginen. Humpuukia.
Mulla tuo ilmenee niin, että vatsa turpoaa palloksi, tulee järkyttävän oksettava olo ja olen oksentanutkin, tätä kestää jonkin aikaa ja sitten alan aivastelemaan kymmeniä kertoja ja olo helpottuu. Tämä on käynyt kolme kertaa: kerran vastaan käveli nainen todella voimakkaan hajuveden kanssa, kerran kävin liikkeessä, mikä haisi muoville ja kemikaaleille ja kerran Bangkokin lentokentällä kävelin sellaisen suitsukemyymälän ohi. Lääkärissä en ole tän vuoksi käynyt ja eipä tuo nyt ole elämää vaikeuttanut. Jostain luin, että on olemassa vatsamigreeni, mihin mun oireet kyllä sopii
Suomeenkin on vyörynyt tätä jenkkitouhua vai mistä lie lähtöisin kun jopa roskapussit, nenäliinat tms pitää olla hajustettuja..siinä voi miettiä mikä on semmosen perheen päivittäinen kemikaalialtistus eli monelleko kymmennelle eri hajusteelle päivittäin altistutaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että valitetaan ohikiitävistä hetkistä. Mutta julkisessa kulkuvälineessä on istuttava 20 min useitten hajupilvien lähellä.
Niin ja hississä se pieni hetki voi riittää kun joudut seisomaan vierekkäin. Ei ketään tietenkään missään lenkkipolulla tuoksut haittaa, vaan sisätiloissa. Ja joskis tuoksut leijumaan hissiinkin, vaikka henkilö on poistunut paikalta.
Ei ole mitenkään tavatonta, että jonkun miehen Axet leijuvat hissin ilmassa, vaikka hissi ei ole liikkunut viiteen minuuttiin ennen kuin sinne astuit.
Tietysti hajusteessakylpijät väittävät, että normaalia ja pitäisi sietää. Ihanko tosiaan? Sehän on siis deodorantti, ei sitä olisi tarkoitus haistaa kuin tiukassa ihokontaktissa. Siinä on kyllä sellainen tuote, että kieltää pitäisi. Vai laittaako joku nuori miesparka sitä päällysvaatteisiinsakin?
Passiivinen tupakointi laukaisi minulla hajusteyliherkkyyden. Ennen kestin hajuja hyvin, mutta sitten naapuriin muutti ketjupolttaja. Vuoden verran elin tupakansavussa ja sen jälkeen en ole kestänyt mitään hajuja. Astma puhkesi myös. Naapuri sai lopulta häädön, mutta itse sain loppuelämän terveyshaitat.
Danderemonk_Tomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että kun täällä ei vaa kestetä elämää eikä muita ihmisiä. Psykolooginen juttu. Suomalaisella on aina tarve vastakkainasetteluun ja kieltää toista ihmistä ja sen mieltymykset.
No niin, ollaan asian ytimessä. Kyseessä on toden totta neuropsykologinen ilmiö nimeltä autismin kirjo, mihin liittyy aistiherkkyydet. Heitä on valtaosa väestöstä (ISTJ-T persoonia eli turbulentteja logistikkoja/faktantarkistajia). Näillä persoonilla ja kirjolaisilla on herkkä aistimusjärjestelmä ja aivot virittyneet käsittelemään syvällisesti tuota tietoa viideltä perusaistilta. Siksi he saavat melttareita aistiylitulvasta.
Ei kyllä mulla on kyse ihan vain astmasta ja olisin mielummin ilman tätä astmaa. Mulla ottaa hengitykseen myös kovat pakkaset ja helteet. Ei ole kivaa.
En oo kyllä vaatinut yhtään mitään. Meillä olo etukäteen tiedossa, että 2 meistä 4stä ei voi käyttää hajusteita.
Meillä on vain 1 vessa, joita meillä jokaisella pitäisi olla mahdollisuus käyttää, kun ei voida työpisteeltäkään poistua.
Lisäksi meillä ei opiskelijoiden vuoksikaan ole hajusteet sen kummemmin sallittuja.
Mitä jos sun pitäisi keliaakikkona syödä gluteenia, koska muita ärsyttää sun gluteenittomuus?
Töissäkin aina päivitellään, että kun on niin herkullista tomaattia, mikä ei vaan tunnu kelpaavan. Aina unohtuu, etten voi syödä tomaattia. Vähän vastaava kun sulle päiviteltäisiin ettet ota pullaa.
Koko tää hajusteyliherkkyys väittely on ihan absurdi ja perustuu vain siihen, ettei kukaan tunnu uskovan, että se on ihan oikea elimistön reaktio - oli kyseessä sitten astma, migreeni tai mikä tahansa.
Me ihmiset haistetaan kemikaalit, koska ne molekyylit menee kirjaimellisesti nenään eli nenäepileeliin ja hengitysteihin.
En ymmärrä miksi toisten tunteet hajusteista asetetaan toisten terveyden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Voimakkaasti hajustettuja pesuaineita harrastava: jos lapsesi valittaa hajusta, pysytkö edelleen kannassasi? Tai joku muu sinulle rakas ihminen?
Eihän heitä haittaa, jos lapsi menehtyy tuskallisesti astmakohtaukseen. Aina voi tehdä uuden lapsen tilalle.
Kun ei muuta keksi millä saisi huomiota
Ap osui naulan kantaan. Sama koskee myös ääniä. Suomessa valitetaan jokaisesta risahduksesta, vaikka täällä on jo valmiiksi hiljaista. Olisiko niin, että kun aistiärsykkeitä on valmiiksi vähän, jokainen pikku juttu alkaa häiritä?
Varmasti meillä on sisäsiittoisuudestamme johtuen myös paljon allergioita, mutta ne eivät selitä sitä, että ilmiö kattaa muutakin kuin tuoksut.