Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset on niin herkkiä hajusteille?

Vierailija
23.01.2026 |

Ei ole globaalisti ihan normaalia. Itse työskentelen asiakaspalveluammatissa ja olen matkustellut paljon, ja kyllä se niin on, että globaali normi on erilaiset hajusteet saippuoissa ja muissa. Ei muissa maissa ihmiset saa samanlaisia oireita tuoksuista kuin Suomessa.

En siis ihan ymmärrä, että mistä tämä johtuu suomalaisten keskuudessa. Onko kyse ihan oikeasta geneettisestä jutusta vai onko se vaan kulttuurinen normi, että täällä valitetaan tuoksuista? Siis huom., en väitä että esim. migreenistä kärsivät valehtelisivat oireistaan todellakaan, mutta on jotenkin hämmentävää miten monella tuntuu olevan jotain hengenahdistuksia sun muita tai ihan vaan muuten vaan nyrpistelevät nenää hajuvesille. Ja en tietysti nyt puhu siitäkään, että ihmiset kylpee jossain supervahvassa hajuvedessä, vaan ihan kohtuullisesta mutta kuitenkin huomattavissa olevasta hajusteiden käytöstä puhun.

Tietysti on varmaan ihan mahdollista, että kylmä ja kuiva sää jotenkin vaikuttaa keuhkoihin ja tekee ne herkemmiksi kemikaaleille tai jotain? Joskus vaan tuntuu, että täällä niuhotetaan tuoksuista ihan eri tavalla kuin missään muualla. Täällä on ihan ylpeyden aihe olla täysin hajusteeton ja ollaan jopa ilkeitä niille, jotka tykkää tuoksua jollekin muulle kuin itselleen. Voisiko joku selittää?

Kommentit (339)

Vierailija
141/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis ihan kuten ihminen ei ole välttämättä allerginen kaikille hedelmille tai vaikka pähkinöille, niin ei hajusteyliherkkäkään välttämättä oireile kaikista hajusteista. 

Duh.. 🙄 

Vierailija
142/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis ihan kuten ihminen ei ole välttämättä allerginen kaikille hedelmille tai vaikka pähkinöille, niin ei hajusteyliherkkäkään välttämättä oireile kaikista hajusteista. 

Pientä määrää voi kestää, sekoittamatta toisiin tuoksuihin. Hyvä puoli on, että pikku tippa riittää. 

Mutta jos joka tuote haisee 48 h parfyymia luovuttavalle, se on sekamelska. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että esim. teatterissa tai muussa suljetussa tilassa on huomaavaista olla tuoksumatta liikaa. En kuitenkaan käsitä  miksi pitää  valittaa siitäkin, jos vaikka kadulla haistaa voimakkaan hajuveden. Se on ohikiitävä hetki.  Itse nautin voimakkaista tuoksuista ja nuorena,  monen muun  tavoin, käytin niitä   paljon.  Työpaikallani kaikki hajusteet on kielletty, nyt käytän hajuvesiä  oikeastaan vain kotona.  Haluaisin polttaa suitsukkeita mutta siitäkin tulisi varmasti naapureilta valituksia jos  tuoksu leviäisi rappukäytävään.  Niinpä liihottelen yksin ollessani voimakkaassa parfyymipilvessä ja nautin olostani. 

Vierailija
144/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että valitetaan ohikiitävistä hetkistä. Mutta julkisessa kulkuvälineessä on istuttava 20 min useitten hajupilvien lähellä. 

Vierailija
145/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen tuoksun pakko olla voimakas? 

Vierailija
146/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa ei peseydytä.  On normaalia peittää paskanhaju hajusteilla niin ovat tottuneet.

Älä viitsi naurattaa. 

Käy Irakissa toteamassa. 

Vierailija
147/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllähän tuolla vahvalla hajustamisella peitetään puutteellista hygieniaa. Ja sisätiloissa on todella kuvottavaa, kun hajujen sekamelska vallitsee kaikkien halutessa tuoda oma odöörinsä muiden iloksi. Basaarimeininkiä.

Mitä oikein höpiset? Peitetään puutteellista hygieniaa? Niinkö sinä ja sukulaisesi toimitte? Varmaan käytte koko suku kerran viikossa saunassa, eikö ole juoksevaa vettä kotona? Normaalit käyvät päivittäin suihkussa ja laittavat suihkun jälkeen hajuvettä. P öljä pitää olla, jos oikeasti luulee, että hajuvesillä peitetään muita tuoksuja. :D

Sehän on niiden alkuperäinen tarkoitus. Ja jos menet viikonloppuna vaikka Onnibussin kyytiin, niin huomaat että samaa tapahtuu edelleen.

Sitä halpojen tuoksujen, tupakan ja krapulahien sinfoniaa, huh heijaa. 

Vierailija
148/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa ei peseydytä.  On normaalia peittää paskanhaju hajusteilla niin ovat tottuneet.

Älä viitsi naurattaa. 

Joo, kyllä ne haisee ihan luomunakin. Kerrankin iäkäs ranskalainen nainen lentokoneessa, ei ollut koskaan käyttänyt dödöä ja pesi päällysvaatteensa harvoin (jos koskaan). Hänen aikuinen poikansa oli varmaan tottunut käryyn, kun pystyi istumaan äitinsä vieressä ilman silmien kirvelyä. 

Vierailija
149/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että valitetaan ohikiitävistä hetkistä. Mutta julkisessa kulkuvälineessä on istuttava 20 min useitten hajupilvien lähellä. 

Niin ja hississä se pieni hetki voi riittää kun joudut seisomaan vierekkäin. Ei ketään tietenkään missään lenkkipolulla tuoksut haittaa, vaan sisätiloissa. Ja joskis tuoksut leijumaan hissiinkin, vaikka henkilö on poistunut paikalta. 

Vierailija
150/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka loukkaantuu siitä, että muilla on allergioita ja sairauksia. Herkempi sellainen tyyppi on henkisesti, jonka päivä on pilalla kun ei saanut käyttää hajuvettä. 

Mikä siinä on, että pitää väkisin pitää kannastaan kiinni, että muut ovat luulotautisia? 

Tajuatteko, että kyllä mekin haluttais pystyä käyttämään hajusteita? Elämä on aika ankeaa, kun kaupassa on valikoima itselle tosi pieni tai pitää hakea jostain tietystä kaupasta, kun ei muualta löydy. Ja siivoaminen hajusteyliherkkänä haastavaa. 

Eikä pahalle tarvi haista, vaikka ei käyttäis hajusteita. Suihku on sitä varten. 

Ja mitä tulee kakan hajuun, niin mua ei oo koskaan haitannut p*skan haju vessassa. Ei tartte laittaa mua varten vessanraikastinta. Itseasiassa vessanraikastimesta tiesin aina yhdessä työpaikassa, kuka oli käynyt kagalla, kun se vessanraikastimen tuoksu tarttui aina työkaverin vaatteisiin. 

Vierailija
151/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille, jotka ette kestä sitä, että ihmiset kaikki tuoksuu erilaisille ja samaan aikaan, niin sehän se hajuveden koko pointti on... Että jokainen voi sillä omalla, itse valitsemallaan tuoksulla viestiä jotain itsestään, esim. usein se kertoo jotain luonteesta. Sitrustuoksut kertoo pirteästä ihmisestä, tummempi, mausteisempi tuoksu voi olla iltatuoksu, seksikäs, tosin mausteiset tuoksut voi olla myös luonnollisempia ja sitä kautta viestiä tietyistä luonnonläheisistä arvoista, makeilla tuoksuilla voi viestittää vähän flirttailevaa ja leikkisää luonnetta, sitten voi olla joku sellainen, mitä voisi luonnehtia puhtaaksi tuoksuksi, niillä viestitään ehkä juuri sitä, että minä arvostan järjestystä ja tunnollisuutta. Nämä nyt on tietysti vaan joitain esimerkkejä, näitähän on ihan loputtomasti, mutta kyllä se niin on, että ihmiset on erilaisia ja se käy ilmi myös niistä tuoksuista. Sitten taas voi olla, että jotkut käyttää niitä liikaa, siis suihkii useamman suihkauksen pitkin poikin kehoa, ja tietysti halvat hajuvedet ja muut hajusteet on laadultaan huonompia ja voi varmaan aiheuttaa herkemmin jotain oireita.

Vierailija
152/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kulttuurinormi. Pitää päästä pätemään jollakin. Sitten on joitakin harvoja oikeasti yliherkkiä.

Heh heh lapset allergisia rualle, tarvitsevat turvaruokaa😳😳😳😳😳😳😳

Vierailija
153/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä ettei täällä osata käyttää hajusteita oikein. Suurin osa laittaa niitä liian paljon, jolloin lopputulos on juurikin se tunkkaisuus.

jep, välillä kaupassa käydessä saattaa olla viereisellä pikakassalla maksava niin hyvin hajustettu että kotiin tullessa huomaa sen hajusteen tarttuneen omaan tukkaan..Maltillisesti ja miedohkoja hajuvesiä käyttävät eivät ärsytä, mutta arkisin biletuoksuilla läträäjät kyllä. Itsellänikin home-ja kemikaalialtistus työpaikalta syynä tähän herkkyyteen.

Vierailija
154/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kulttuurinormi. Pitää päästä pätemään jollakin. Sitten on joitakin harvoja oikeasti yliherkkiä.

Heh heh lapset allergisia rualle, tarvitsevat turvaruokaa😳😳😳😳😳😳😳

Sekoitat psyykkisen ja neurologisen näppärästi

Vierailija
155/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa se, miksi meitä vaikkapa voimakkaasta huuhteluaineen hajusta oireita saavia pidetään luulotautisina, ikään kuin me itse haluaisimme tuottaa itsellemme päänsäryn? Ja että voisimme tahdonvoimalla estää reaktion?  Toivoisin että niin olisi, mutta toistaiseksi en ole onnistunut parantumaan ja tulemaan normaaliksi ihmiseksi, jonka ihmisoikeuksiin kuuluu kemikalien hölvääminen pyykkiin.

Vierailija
156/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa se, miksi meitä vaikkapa voimakkaasta huuhteluaineen hajusta oireita saavia pidetään luulotautisina, ikään kuin me itse haluaisimme tuottaa itsellemme päänsäryn? Ja että voisimme tahdonvoimalla estää reaktion?  Toivoisin että niin olisi, mutta toistaiseksi en ole onnistunut parantumaan ja tulemaan normaaliksi ihmiseksi, jonka ihmisoikeuksiin kuuluu kemikalien hölvääminen pyykkiin.

jotkut käryää ihan ulkoilualueillakin huuhteluaineille siihen malliin että oravat pyörtyvät puussa ja haju kyllä jää leijailemaan ilmaan vaikka ko. ihmisiä ei enää näy.

Vierailija
157/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kemikaaliyliherkkyys joka on syntynyt homealtistuksen jälkeen. Kestän hyvin oikeat Parfyymit, mutta esim pesuaineiden ja halpojen tuoksujen synteettiset tuoksut saavat henkeni lamaantumaan ja esim ääneni käheäksi. 

Vierailija
158/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka loukkaantuu siitä, että muilla on allergioita ja sairauksia. Herkempi sellainen tyyppi on henkisesti, jonka päivä on pilalla kun ei saanut käyttää hajuvettä. 

Mikä siinä on, että pitää väkisin pitää kannastaan kiinni, että muut ovat luulotautisia? 

Tajuatteko, että kyllä mekin haluttais pystyä käyttämään hajusteita? Elämä on aika ankeaa, kun kaupassa on valikoima itselle tosi pieni tai pitää hakea jostain tietystä kaupasta, kun ei muualta löydy. Ja siivoaminen hajusteyliherkkänä haastavaa. 

Eikä pahalle tarvi haista, vaikka ei käyttäis hajusteita. Suihku on sitä varten. 

Ja mitä tulee kakan hajuun, niin mua ei oo koskaan haitannut p*skan haju vessassa. Ei tartte laittaa mua varten vessanraikastinta. Itseasiassa vessanraikastimesta tiesin aina yhdessä työpaikassa, kuka oli käynyt kagalla, kun se vessanraikastimen tuoksu t

Mitäpä jos ne ei laita sitä ilmanraikastinta juuri sinua varten henkilökohtaisesti, vaan jotain muuta, joka on kanssasi asiasta eri mieltä, tai vaikka itsensä vuoksi. Kaikki ei elä elämäänsä sinun sääntöjesi ja rajoitteidesi mukaan. Se siinä on se ongelma. Sinä rajoitat muiden elämää omilla herkkyyksilläsi. Itse en pysty syömään gluteenia, mutta en minä työpaikalla estä muita syömästä leipää tma. samassa ruokailutilassa. Huolehdin vaan, että huolehdin itse, ettei kontaminaatiota pääse tapahtumaan omaan ruokaani. Se on minun vastuullani, ei muiden. Jos joku ehdoin tahdoin tulee suihkuttelemaan jotain hajuja sinun päällesi, niin se on sitten jo oikea ongelma. Monesti myös esimerkiksi itse saan päänsärkyä, kun etenkin miehet ei käytä dödöä tai se ei vaan toimi, mutta en tee siitä mitään isoa numeroa. Elämän haisee, se nyt vaan on fakta. Ja ne, jotka väittää ettei ennen ihmiset joutunut haistelemaan eri tuoksuja, niin hupskeikkaa kuulkaa. Lukekaa historiaa, niin tiedätte, että ennen kaupungit haisi hevosen kakalle, viemäreille, oli savua ilmassa, poltettiin hiiltä, tehtaista tuprusi vaikka mitä aineita, jotka nyt on kiellettyjä tai säädeltyjä, ihmisillä hengitykset haisi kun ei ollut varaa hammaslääkäriin, poltettiin erilaisia suitsukkeita sun muita eri maissa ja kulttuureissa... Ei nykyään ole siinä mielessä joku hajuveden tuoksu mikään uusi asia tuoksujen määrän suhteen. Ennen hajut vaan oli pahoja. 

Vierailija
159/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jotkut käryää ihan ulkoilualueillakin huuhteluaineille siihen malliin että oravat pyörtyvät puussa ja haju kyllä jää leijailemaan ilmaan vaikka ko. ihmisiä ei enää näy.

Kuinka monta pyörtynyttä oravaa olet aidosti nähnyt? Vai oliko vaan niin, että ne oravat elävät elämäänsä ja sinä ärsyynnyit ihan vaan itse siitä hajusta ja yrität jotenkin nyt saada viattomat oravatkin todistajiksi tässä keississä?

Vierailija
160/339 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kemikaaliyliherkkyys joka on syntynyt homealtistuksen jälkeen. Kestän hyvin oikeat Parfyymit, mutta esim pesuaineiden ja halpojen tuoksujen synteettiset tuoksut saavat henkeni lamaantumaan ja esim ääneni käheäksi. 

Täällä toinen samanlainen ja valitettavasti nämä tuoksujen rakastajat juuri kylpevät näissä synteettisissä hajusteissa. Aitoa tavaraa käyttävät osaavat käyttää hajusteita maltilla eli haistat sen ollessa ihan ihmisen vieressä eikä 5 metrin päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi