Miksi suomalaiset on niin herkkiä hajusteille?
Ei ole globaalisti ihan normaalia. Itse työskentelen asiakaspalveluammatissa ja olen matkustellut paljon, ja kyllä se niin on, että globaali normi on erilaiset hajusteet saippuoissa ja muissa. Ei muissa maissa ihmiset saa samanlaisia oireita tuoksuista kuin Suomessa.
En siis ihan ymmärrä, että mistä tämä johtuu suomalaisten keskuudessa. Onko kyse ihan oikeasta geneettisestä jutusta vai onko se vaan kulttuurinen normi, että täällä valitetaan tuoksuista? Siis huom., en väitä että esim. migreenistä kärsivät valehtelisivat oireistaan todellakaan, mutta on jotenkin hämmentävää miten monella tuntuu olevan jotain hengenahdistuksia sun muita tai ihan vaan muuten vaan nyrpistelevät nenää hajuvesille. Ja en tietysti nyt puhu siitäkään, että ihmiset kylpee jossain supervahvassa hajuvedessä, vaan ihan kohtuullisesta mutta kuitenkin huomattavissa olevasta hajusteiden käytöstä puhun.
Tietysti on varmaan ihan mahdollista, että kylmä ja kuiva sää jotenkin vaikuttaa keuhkoihin ja tekee ne herkemmiksi kemikaaleille tai jotain? Joskus vaan tuntuu, että täällä niuhotetaan tuoksuista ihan eri tavalla kuin missään muualla. Täällä on ihan ylpeyden aihe olla täysin hajusteeton ja ollaan jopa ilkeitä niille, jotka tykkää tuoksua jollekin muulle kuin itselleen. Voisiko joku selittää?
Kommentit (339)
Täällä nyt keskustelu meni tosi hyökkääväksi allergisia kohtaan. Omasta näkökulmastani siis totta kai ymmärrän allergisia, astmaatikkoja ja migreenistä kärsiviä, ja tuntuu tosi pahalta kuulla miten paljon oireita ihmiset saa näistä. Aika monet teistä täällä on sanonut, että luonnolliset tuoksut ei aiheuta oireita, eli jos ihmiset käyttäisi sellaisia enemmän, niin olisiko se sitten teille OK? Joku kultainen keskitie olisi mielestäni hyvä löytää yhteiskunnassa tämän suhteen. Joku yhteinen agenda voisi olla ehkä yrittää selvittää ne allergisoivat kemikaalit tarkemmin, niin sitten niitä voidaan paremmin säädellä kosmetiikka-alalla, niin ihmiset voisi kuitenkin tuoksua hyvälle aiheuttamatta toisissa jotain kamalia kokemuksia.
Sitten on toisaalta se, että siis näissä allergikoille myytävissä hajusteettomissa tuotteissahan on niissäkin näitä allergisoivia kemikaaleja. Lueskelin erisanin jonkun hajusteettoman pesunesteen INCI:n, ja siellä oli ainakin Sodium Laureth Sulfate ja cocamidopropyl betaine sekä citric acid listattuina, jotka kaikkien tiedetään voivan aiheuttaa ihottumaa yms. Eli eivät ne hajusteettomatkaan ole siinä mielessä mitään täysin turvallisia tuotteita. Siksi kai parempi ymmärrys siitä, mikä niitä oireita oikeasti aiheuttaa, eikä vaan yleinen hajustekielto olisi varmasti ihmisille hyödyllisempää kuin tämä puolin ja toisin vattuilu.
Vierailija kirjoitti:
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Minäkin jouduin käyttämään työelämässä tahtomattani hajusteetonta deoranttia.
Vaikka rakastan hajuvesiä ja niiden käyttöä.
Todella harmi että pitää joustaa muiden takia.
Hajusteet on deodorantti haisee niin pahalle, että minä yökin jos sitä joudun laittamaan. Joku deodorantti ei todellakaan haise kainalosta niin paljoa. Jos ihminen on niin herkkä, ettei siedä mitään normaalia muiden käyttämää shampoota tai deodoranttia, sellaisen ihmisen on etsittävä työpaikka tai muu missä voi olla.
Ei maailma voi pysähtyä muutamien ihmisten takia.
Kyllä sulla on päässä vikaa jos hajusteeton deodorantti sun mielestä haisee noin pahalta. Mä käytän hajusteetontia deodoranttia eikä se kyllä pahemmin haise.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt keskustelu meni tosi hyökkääväksi allergisia kohtaan. Omasta näkökulmastani siis totta kai ymmärrän allergisia, astmaatikkoja ja migreenistä kärsiviä, ja tuntuu tosi pahalta kuulla miten paljon oireita ihmiset saa näistä. Aika monet teistä täällä on sanonut, että luonnolliset tuoksut ei aiheuta oireita, eli jos ihmiset käyttäisi sellaisia enemmän, niin olisiko se sitten teille OK? Joku kultainen keskitie olisi mielestäni hyvä löytää yhteiskunnassa tämän suhteen. Joku yhteinen agenda voisi olla ehkä yrittää selvittää ne allergisoivat kemikaalit tarkemmin, niin sitten niitä voidaan paremmin säädellä kosmetiikka-alalla, niin ihmiset voisi kuitenkin tuoksua hyvälle aiheuttamatta toisissa jotain kamalia kokemuksia.
Sitten on toisaalta se, että siis näissä allergikoille myytävissä hajusteettomissa tuotteissahan on niissäkin näitä allergisoivia kemikaaleja. Lueskelin erisanin jonkun hajusteettoman pesunesteen IN
Kyllä voi myös luonnolliset tuoksut aiheuttaa oireita. Voimakkaasti haisevat kukat kuten hyasintti saa mulla aikaan hengenahdistusta. Olisi kiva ostaa kotiin jouluksi hyasintti, mutta en voi. Samoin en voi ottaa aitoa kuusta sisälle.
Mulla siis astma ja migreeni. Olen myös siitepölyallerginen joten joskus keväät on mulle hyvin vaikeita ja joskus taas helppoja. Ei voi koskaan etukäteen tietää. Siitepölyaikaan olen herkempi sitten kaikelle muullekin kuten kissoille joille olen myös allerginen. Meillä oli kissa ja sille siedätyin melko hyvin, mutta siitepölyaikaan piti välttää rapsuttamista.
Suurin ongelma miksi ihmiset haisevat näille kaiken maailman kemikaali sotkuille on siinä, kun vaatteet pestään jollain vettä säästävällä eco hommalla, joka ei huuhdo riittävän hyvin sitä pesuainetta pois. Siinä ei auta yhtään mitä pesuainetta se on, pahalle ne kaikki haisevat, oli hajustettua tai ei.
Näistä huuhaa yliherkkyyksistä on viime vuosina tullut muoti-ilmiö, jolla haetaan erivapauksia työpaikoilla ja kouluissa.
Meillä töissä oli ennen koronaa tasan yksi henkilö, kenelle oli myönnetty täysi etätyöoikeus toimistolla pahenevien allergiaoireiden osalta. Muuten oltiin kaikki 100% toimistolla. Korona aikana sai kaikki tehdä etänä ja koronarajoitusten jälkeen linja muuttui niin, että kerran viikossa pitää käydä toimistolla. Yhtäkkiä työterveys olikin sitten aivan tukossa "sisäilmaoireista kärsiviä" täyttä etätyöoikeutta terveyssyistä hakevista. Ihme homma, ettei ennen etätyöaikaa niistä kärsinyt oikein kukaan, vaikka toimistolla vietettiin viisinkertaisesti enemmän aikaa.
Sairastan vaikeaa astmaa ja olen hajusteyliherkkä. Muutama vuosi sitten töissä meillä oli tiimipalaveri, jonne tuli mukaan myös yksi työkaveri, joka käyttää voimakkaita hajusteita. Neukkari on iso, joten jäin istumaan sinne takaosaan oven lähelle, että pystyn olemaan ja pääsen tarpeen vaatiessa pois.
Palaveri alkoi sillä, että esimies kehotti minua tulemaan lähemmäs. Sanoin kiitos ei, näen ja kuulen täältä hyvin. Esimies kehotti uudestaan ja sanoi, että olisi hyvä, jos oltaisiin yhdessä. Sanoin taas, että tässä on hyvä. Tuota jankkaamista jatkui vielä tovi ennen kuin esimies luovutti. Hirveä haloo siitä, että tein parhaani selviäkseni palaverin loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Uniikit lumihiutaleet jne. Luulevat että he voi vaikuttaa muiden elämään ja hajusteiden käyttöön kieltämällä muita käyttämästä koska minä minä. Jos on niin vaikeaa niin pitää eristyä omaan kotiin eikä kulkea muiden keskeltä vaatimassa muilta tuoksuttomuutta. Se kellä ongelma on hoitaa sen. Ei muut sivulliset.
Se onkin kuule mukavaa, että enää ei tarvitse käydä töissä vaan minulle maksetaan rahaa kotonaolosta. Elämä on mukavaa, kun ei ole aikatauluja ja voi tehdä ihan mitä haluaa ilman huolta rahan riittävyydestä.
Mulla herkistyi hajuaisti raskausaikana ja ilmeisesti se herkistyminen jäi pysyväksi. Oikein oiva yhdistelmä migreenin kanssa. Jos oikeasti kuvittelette että tällainen olis oma valinta, niin suksikaa kuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei peseydytä. On normaalia peittää paskanhaju hajusteilla niin ovat tottuneet.
Eihän Suomessakaan peseydytä. Porukka haisee jatkuvasti päärasvalle, hielle ym eritteille, eikä ymmärrä edes käyttää hajusteita. Se se vasta noloa on.
Vierailija kirjoitti:
Näistä huuhaa yliherkkyyksistä on viime vuosina tullut muoti-ilmiö, jolla haetaan erivapauksia työpaikoilla ja kouluissa.
Meillä töissä oli ennen koronaa tasan yksi henkilö, kenelle oli myönnetty täysi etätyöoikeus toimistolla pahenevien allergiaoireiden osalta. Muuten oltiin kaikki 100% toimistolla. Korona aikana sai kaikki tehdä etänä ja koronarajoitusten jälkeen linja muuttui niin, että kerran viikossa pitää käydä toimistolla. Yhtäkkiä työterveys olikin sitten aivan tukossa "sisäilmaoireista kärsiviä" täyttä etätyöoikeutta terveyssyistä hakevista. Ihme homma, ettei ennen etätyöaikaa niistä kärsinyt oikein kukaan, vaikka toimistolla vietettiin viisinkertaisesti enemmän aikaa.
Entä jos tämä muoti-ilmiöpuhe laajenee? Saat itse jonkin sairauskohtauksen, ja sanotaan: se on vain muoti-ilmiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei peseydytä. On normaalia peittää paskanhaju hajusteilla niin ovat tottuneet.
Eihän Suomessakaan peseydytä. Porukka haisee jatkuvasti päärasvalle, hielle ym eritteille, eikä ymmärrä edes käyttää hajusteita. Se se vasta noloa on.
Luuletko peseytymättömyyden poistuvan hajuvedellä?
Kyllä se on ihan perisuomalainen autismi, joka tätä aiheuttaa. Ei siedetä tuoksuja, ei mausteita, ei pystytä pukeutumaan muuhun kuin pieruverkkareihin, ei kyetä käymään suihkussa tai käyttmään hygieniatuotteita. Migreenikkona kärsin sata kertaa enemmän pesemättömistä hiuksista, joita haistaa suomalisilla kaikissa julkisissa metrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on toisaalta se, että siis näissä allergikoille myytävissä hajusteettomissa tuotteissahan on niissäkin näitä allergisoivia kemikaaleja. Lueskelin erisanin jonkun hajusteettoman pesunesteen IN
Olen hajusteherkkä, mutta kestän mietoja hajuja kuten saippua ja dödö ja shampoo. Ja tiskiaine.
Ongelmat alkavat hiusten muotoilutuotteista. Hiuslakka. Vaatteiden vahvat pesuaineet, jotkut huuhteluainetta ja vahvat siivousaineet. Spraymuoto pahin. Lisäksi kaikki ilmanraikasteet ja hajuvedet. Mutta nuo perusaineet tyyliin bliw saippua ja xz shampoo käy.
Vierailija kirjoitti:
Sairastan vaikeaa astmaa ja olen hajusteyliherkkä. Muutama vuosi sitten töissä meillä oli tiimipalaveri, jonne tuli mukaan myös yksi työkaveri, joka käyttää voimakkaita hajusteita. Neukkari on iso, joten jäin istumaan sinne takaosaan oven lähelle, että pystyn olemaan ja pääsen tarpeen vaatiessa pois.
Palaveri alkoi sillä, että esimies kehotti minua tulemaan lähemmäs. Sanoin kiitos ei, näen ja kuulen täältä hyvin. Esimies kehotti uudestaan ja sanoi, että olisi hyvä, jos oltaisiin yhdessä. Sanoin taas, että tässä on hyvä. Tuota jankkaamista jatkui vielä tovi ennen kuin esimies luovutti. Hirveä haloo siitä, että tein parhaani selviäkseni palaverin loppuun.
No et sitten ole varautunut tällaisiin tilanteisiin etukäteen, sanomalla syysi sopivalla tavalla. Esimies ei selvästi ymmärtänyt syytä. Et sinäkään, että pitkität venkoilulla tilannetta ja saat vain enemmän itsellesi kiusallista huomiota. Vai halusitko sitä? Olla vähän tärkeä, kerrankin? Tilanteet sujuvat, kun ennakoit muidenkin perspektiivistä tapahtuvaa. Olisi sekin ollut epäkohteliasta antaa sinun nököttää erillään, kysymättä voinnistasi.
Normaalia tällainen juputtaminen vain Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin hirveä juttu ettei työpäivän aikana voi käyttää parfyymiä? Miten elämänlaatuun asteikolla nollasta kymmeneen vaikuttaa se, että vaihtaa pesuaineet hajustamattomiin? Keliakiasta kärsivä voi itse valita mitä syö, mutta hajusteherkän toiveet koetaan kohtuuttomana pakottamisena.
Missaat pointin. Pointti ei ole se tuoksu. Pointti on se, että suostuuko vallankäytön kohteeksi ja antaako jonkun muun sanella omat valintansa. Moni luulee voivansa käskyttää muita heidän elämässään. Jos siihen lähtee mukaan, ei sille tule loppua ikinä. Parasta on ettei lähde siihen mukaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin hirveä juttu ettei työpäivän aikana voi käyttää parfyymiä? Miten elämänlaatuun asteikolla nollasta kymmeneen vaikuttaa se, että vaihtaa pesuaineet hajustamattomiin? Keliakiasta kärsivä voi itse valita mitä syö, mutta hajusteherkän toiveet koetaan kohtuuttomana pakottamisena.
Missaat pointin. Pointti ei ole se tuoksu. Pointti on se, että suostuuko vallankäytön kohteeksi ja antaako jonkun muun sanella omat valintansa. Moni luulee voivansa käskyttää muita heidän elämässään. Jos siihen lähtee mukaan, ei sille tule loppua ikinä. Parasta on ettei lähde siihen mukaan ollenkaan.
Pointti on nimenomaan terveyshaitta.
Kuvaamiasi valtaihmisiä on, mutta heillä ei ole terve psyyke. Toivottavasti et sekoita näitä kahta.
Lainaus ei onnistunut ja viestiä ei julkaistu. Olen tuo neukkarissa ollut.
Esimies tiesi, että minulla on astma ja hajusteyliherkkyys. Niistä tiesi myös työkaverit. Sille en voinut mitään, että osa työkavereista ei välittänyt asiasta. Muuten olisin jättänyt palaverin väliin, mutta asia oli niin tärkeä etten voinut. En viitsinyt asiasta jauhaa joka päivä, karttelin vain tiettyjä henkilöitä parhaani mukaan.
No tämä liittyy mielenterveysongelmiin. Hullut luulee olevansa hajusteherkkiä. Tämähän on monta vuotta ollut jo muoti"sairaus".
Noin me toimimme. Itsekin teen juuri noin. Syön päivittäin kahta lääkettä, että kestän särkyä laukaisevat triggerit kuten hajusteet.