Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosi, että vain alle 12v laitetaan lentokoneessa varmuudella vanhemman viereen??

Vierailija
23.01.2026 |

Meidän lapsi ehtii juuri täyttää 12 vuotta ennen kuin lennämme Finnairilla aasiaan. Se on yölento ja kestää noin 13 tuntia. Jos emme osta istumapaikkoja, finnair voi sijoittaa 12v tyttöni yöksi kenen tahansa kännisen pervon viereen nukkumaan. Ei ole minusta mitenkään moraalisesti oikein, että Finnair RAHASTAA tällaisella asialla. Istumapaikkojen valitseminen meille kolmelle kustantaisi 300€!!! 

Onko täällä sattumoisin ketään lentoemoja tai henkilökuntaa paikalla? Onko oikeasti todennäköistä, että jos emme hanki istumapaikkoja, tyttö sijoitetaan meistä erilleen? Vai käytetäänkö siellä pelisilmää todellisuudessa ja meidät sijoitettaisiin yhteen joka tapaukssa. 

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketuttaa ihmiset jotka vaativat saman ilmaiseksi, mistä minä maksan. Ja jos vielä muka minun pitäisi siirtyä heidän takiaan.

Onhan se tyhmää maksaa 

Vierailija
122/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan etta tahan tulee jossain vaiheessa stoppi. Rahastus lapsilla on yokottavaa. Se etta yli 2v lapsesta maksetaan muutenkin taysi hinta ja lapsi ei voi yksinaan matkustaa, on torkeaa laittaa edes leikillaan eri riville. 

Laittaa perheet maksamaan tai noyristelemaan. Te jotka maksatte ja sanotte maksakaa muutkin pelaatte lentoyhtion pussiin.  Kaikesta ei tarvitse maksaa. Se etta pieni lapsi tai vaikka teini paasee vanhemman viereen istumaan pitaisi olla itsestaanselvyys!

Ei vaan itsestäänselvyys on se, että jos tarvitset jonkun palvelun mukavuussyistä, maksat siitä itse. Suurimmalle osalle matkustajista on se ja sama missä he lennon istuvat, sitten on  muutamat, jotka haluavat ehdottomasti istua ikkunapaikalla/puolison kanssa/perheen kanssa, miksi muiden pitäisi maksaa siitä järjestelystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""Oli ennen ilmainen" lennot oli silloin kalliita. Siksi se kallis hinta on pilkottu pienempiin osiin, että saa ostaa ne palvelut mitä haluaa ja tarvitsee.  Muistan kun pitkän matkan lentoihin meni kk palkka. 

Vielä noin 10 vuotta sitten monilla lentoyhtiöillä kuului ilmainen paikanvaraus, matkalaukku jne. hintaan ja lennot ei todellakaan olleet siihen aikaan kalliimpia kuin nyt vaan keskimäärin paljonkin halvempia."

Jätät tahallasi huomioimatta inflaation ja muun kustannusten nousun.

-eri-

Vierailija
124/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli käytäntö jo ainakin 2019 kun lensimme ja lapsi oli täyttänyt jo 12. Yleensä onnistuu valita vierekkäiset paikat vaikka ei ole niitä maksanut mutta silloin kone oli täynnä eikä se onnistunut. Ennakkoon kerroin, että asia on nyt tällä tavalla ja kaikki sujui ihan hyvin.

Todennäköisyys sille että joku hiplaa tai ahdistelee vieressä istuvaa lasta on häviävän pieni.. joko otat riskin ettei pääse vierekkäin tai maksat, ei ole uusi juttu

Vierailija
125/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastus lapsilla on yokottavaa. Se etta yli 2v lapsesta maksetaan muutenkin taysi hinta ja lapsi ei voi yksinaan matkustaa, on torkeaa laittaa edes leikillaan eri riville. 

3v lapsi vie saman istumapaikan kuin aikuinen, miksi hänen lippunsa pitäisi olla halvempi? Usein lastenlippu on kylläkin halvempi esim. junassa ja sehän on tukea lapsiperheille jonka muut asiakkaat maksavat. Pieni lapsi pitää sijoittaa toisen vanhempansa viereen koneessa, kyllä, mutta 12-vuotias ei enää ole pieni ja voisi jopa matkustaa yksinään.

Vierailija
126/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahalla saa.

jos tyttösi ei ole sen arvoinen, niin lentäköön jonkun kännisen pervon vierellä.

Vierailija
127/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unicefin lasten oikeuksien sopimus kieltää erottamasta lasta vanhemmistaan ja jokainen alle 18-vuotias on lapsi. Lentoyhtiö rikkoo siis kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia, jotka ovat lain suojaamat.

Vierailija
128/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rahalla saa.

jos tyttösi ei ole sen arvoinen, niin lentäköön jonkun kännisen pervon vierellä.

oikeasti se on kahden kännisen pervon VÄLISSÄ. molemmat ovat ylipainoisia eivätkä ole viikkoon käyneet suihkussa. toisella on hyppykuppa ja toisella ripuli-oksennustauti.

Vierailija
129/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapset lentävät yksinkin, itse ensimmäistä kertaa lensin yksin 6-vuotiaana kummitädin luokse (ei kylläkään kovin pitkä lento). Ei lapsi mene rikki vaikka äiti olisi parin penkkirivin päässä.

Vierailija
130/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastus lapsilla on yokottavaa. Se etta yli 2v lapsesta maksetaan muutenkin taysi hinta ja lapsi ei voi yksinaan matkustaa, on torkeaa laittaa edes leikillaan eri riville. 

3v lapsi vie saman istumapaikan kuin aikuinen, miksi hänen lippunsa pitäisi olla halvempi? Usein lastenlippu on kylläkin halvempi esim. junassa ja sehän on tukea lapsiperheille jonka muut asiakkaat maksavat. Pieni lapsi pitää sijoittaa toisen vanhempansa viereen koneessa, kyllä, mutta 12-vuotias ei enää ole pieni ja voisi jopa matkustaa yksinään.

Onnibussihan ei ainakaan aikoinaan myynyt lastenlippuja, vaan liput olivat samanhintaisia kuin aikuisille. Kulut jaettiin arvioidulla matkustajamäärällä. Myös lentokoneessa voitaisiin jakaa kulut arvioidulla matkustajamäärällä ja tämä olisi lastenlipun hinta edullisimmalla lipputyypillä. Kaikki muu, myös se perusaikuistenlippu maksaisi sitten enemmän.

Vierailija
131/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unicefin lasten oikeuksien sopimus kieltää erottamasta lasta vanhemmistaan ja jokainen alle 18-vuotias on lapsi. Lentoyhtiö rikkoo siis kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia, jotka ovat lain suojaamat.

Samalla logiikalla koulu rikkoo ihmisoikeuksia joka ikinen koulupäivä. Puhumattakaan päiväkodeista!

Vierailija
132/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että tytöllä on tuollainen vanhempi. Tietysti ostat istumapaikat.

Vierailija
133/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsehän sinä tyttäresi arvon määrittelet. maksa tai ole maksamatta.

Vierailija
134/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen, joka pitää kaikkia miehiä oletusarvoisesti kännisinä juoppoina, saakin maksaa 300e ylimääräistä. ihan oikein sille.

Vierailija
135/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlippu voisi aivan hyvin olla -50% aikuisten lipusta. Silloin perhe vain maksaisi lipuista enemmän, koska jos lipun hinta on nyt x €, jatkossa lastenlipun hinta olisi x € ja aikuisten 2x €. Eli 4 henkinen perhe jossa 2 aikuista ja kaksi lasta, maksavat nyt 4x €, jatkossa he maksaisivat 6x €.

Vierailija
136/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnibussihan ei ainakaan aikoinaan myynyt lastenlippuja, vaan liput olivat samanhintaisia kuin aikuisille. Kulut jaettiin arvioidulla matkustajamäärällä. Myös lentokoneessa voitaisiin jakaa kulut arvioidulla matkustajamäärällä ja tämä olisi lastenlipun hinta edullisimmalla lipputyypillä. Kaikki muu, myös se perus

Miksi muiden matkustajien pitäisi maksaa siitä että se lapsi voi matkustaa?

Vierailija
137/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi muiden matkustajien pitäisi maksaa siitä että se lapsi voi matkustaa?"

Ei pitäisikään. Lentoyhtiön kulut ovat suurinpiirtein samat, on matkustaja aikuinen tai lapsi. Kulut halutaan peittoon, joten halvin lippu on kulut/arvioitu matkustajamäärä. 

Vierailija
138/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikankaan ostaminen ei ole mikään tae siitä, että saa istua juuri sille paikalle, minkä osti. Hiljattain kävi niin, että olin maksanut tietystä paikasta, mutta siirrettiin istumaan muutama rivi taaemmas.

Samanlainen tapaus, olin vielä varannut exit rivi paikan jalkatilan takia. Rahat paikan lisämaksusta sain myöhemmin takaisin, mutta se että joutui istumaan koneen perällä melkein surkeimmalla "normaalilla" paikalla pitkänä ihmisenä varsinkin kun oli erikseen maksanut jalkatilapaikasta jota ei Finnair toimittanut ei kyllä nostanut arvostusta. 

Itse olen saanut useamman kerran exit paikan vaikka en ole maksanut siitä. Minulle on jäänyt epäselväksi, millä perusteella exit paikat jaetaan, jos kukaan ei ole niitä ostanut. Joka kerta paikoilla on ollut naisenemmistö, jotka todennäköisesti ovat lyhyempiä kuin miehet.

Vierailija
139/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikankaan ostaminen ei ole mikään tae siitä, että saa istua juuri sille paikalle, minkä osti. Hiljattain kävi niin, että olin maksanut tietystä paikasta, mutta siirrettiin istumaan muutama rivi taaemmas.

Samanlainen tapaus, olin vielä varannut exit rivi paikan jalkatilan takia. Rahat paikan lisämaksusta sain myöhemmin takaisin, mutta se että joutui istumaan koneen perällä melkein surkeimmalla "normaalilla" paikalla pitkänä ihmisenä varsinkin kun oli erikseen maksanut jalkatilapaikasta jota ei Finnair toimittanut ei kyllä nostanut arvostusta. 

Itse olen saanut useamman kerran exit paikan vaikka en ole maksanut siitä. Minulle on jäänyt epäselväksi, millä perusteella exit paikat jaetaan, jos kukaan ei ole niitä ostanut. Joka kerta paikoilla on ollut naisenemmistö, jotka todennäköisesti ovat

Exit-paikalle sijoitetaan henkilö, joka todennäköisesti kykenee hätäuloskäynnin avaamaan.

Vierailija
140/146 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 13 tunnin lento, maksaa se jo sen verran, että 300 on enää pikkuraha. Varmistaisin tilanteen varaamalla paikat. Olen itse Aasian lennoilla aina varannut, vaikka lennellään pariskuntana.

Yhdellä reissulla oli Finnairin bisneksessä tosi kiukkuinen rouva: mies ja hänet oli sijoitettu eri puolille matkustamossa. Hän ei ollut ilmeisesti tajunnut, että paikat olisi saanut (siis ainakin siihen aikaan) varata maksutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi