Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri pelkoiselta pojaltani poistetaan tänään 2 viisaudenhammasta

Vierailija
23.01.2026 |

Ihmettelen miksi pitää poistaa molemmat kerralla että on särkyä monta päivää? Säästöjen takia? On siis jo täysi-ikäinen, tuon toimenpiteen jälkeen ei varmaan enää ikinä uskalla mennä hammaslääkäriin. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreltä leikattiin kaikki neljä kerralla, nukutuksessa. Seuraava viikko oli aivan hirveä. Hän tuli meille, koska meillä on moottorisänky, saattoi yrittää nukkua puoli-istuvassa asennossa. Hammaslääkäri kirjoitti lopulta huumausaineeksi luettavia särkylääkkeitä, kun mikään ei auttanut. Minä kannoin yöt pitkät jääpusseja hänelle. Mutta tulipahan kerralla hoidettua.

Vierailija
22/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreltä leikattiin kaikki neljä kerralla, nukutuksessa. Seuraava viikko oli aivan hirveä. Hän tuli meille, koska meillä on moottorisänky, saattoi yrittää nukkua puoli-istuvassa asennossa. Hammaslääkäri kirjoitti lopulta huumausaineeksi luettavia särkylääkkeitä, kun mikään ei auttanut. Minä kannoin yöt pitkät jääpusseja hänelle. Mutta tulipahan kerralla hoidettua.

Hyi, hammaslääkärit ei ajattele mikä särky jälkeenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kertoilet meille poikasi hammaslääkäriajoista?

Vierailija
24/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän poikasi tupakoi tai käytä nikotiinipusseja? 

https://www.is.fi/terveys/art-2000011453947.html

Ei tupakoi tai käytä nikotiinipusseja, miten se viisaudenhampaiden poistoon liittyy?

Vierailija
25/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin poistattamassa yläleuan viisaudenhampaat. Tiukassa olivat ja hammaslääkärin piti pitää päätäni tiukasti kainalossaan kun väänteli hampaita pihdeillä eri suuntiin pitkän aikaa. Verta tuli kuin härän kurkusta. Rutina ja lääkärin ähinä vaan kuului. Onneksi ei tartte enää mennä :D

Oliko lekurilla edes hyvänhajuista deutsikkaa?

Vierailija
26/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettu molemmilla lapsilla 4 kerralla. Toinen sedaatiossa, toinen ihan paikallispuudutuksessa. Hyvin meni molemmat,  joitakin päiviä naama turvoksissa ja pillijuomia ja jäätelöä ruuaksi. Parempi ottaa kaikki kerralla niin sitten tarvii kärsiä vain kerran.

Vierailija
27/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan miksi pitää 2 kerralla poistaa, itseltäni on poistettu yksi kerrallaan ja sen jälkeenkin oli pitkään särkyä.

Vierailija
28/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tupakoi tai käytä nikotiinipusseja, miten se viisaudenhampaiden poistoon liittyy?

Hyvä ettei. Nikotiini hidastaa haavojen paranemista huomattavasti.

Vierailija
29/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää mitään mihin en pysty itse vaikuttamaan, mutta pelkään omia virheitäni.

Vierailija
30/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaikia nyhtästä hampas irti jos on nikotiinipussukka ejes!

Vierailija
31/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan miksi pitää 2 kerralla poistaa, itseltäni on poistettu yksi kerrallaan ja sen jälkeenkin oli pitkään särkyä.

Parempi kertarytinä kuin pitkä kitinä.

Vierailija
32/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on poistettu 3 viisaudenhammasta. Alhalta molemmat kerralla leikkaamalla ja ylhältä erikseen vetämällä. Itsekin pelkään hammaslääkäriä, mutta se yläviisuri aiheutti niin paljon kipua, että olin vaan super helpottunut ja kiitollinen kun hammaslääkäri veti sen pois. Otti samalla hammasröntgenin ja totesi että alhaltakin kannattaa kasvusuunnan takia poistaa. Tosi monet pelkää hammaslääkäriä ja nykysin hammaslääkärit myös tiedostaa tämän hienosti ja osaavat ottaa pelot huomioon hoitotilanteissa. Pojallasi ei ole mitään hätää. 

Vierailija
33/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään aikuisetkin saavat toimenpiteisiin puudutuksen jos osaavat kysyä.

Vierailija
34/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään tietysti yksi kerrallaan poistettavaksi, näin minulle on tehty, mutta saattaa olla tiettyjä syitä, että molemmat otetaan pois samanaikaisesti. Minulle riitti yhden kanssa ihan hyvin, tarkoitan siis syömisen, säryn ja muun kanssa, joten jos kaksi kerralla, auts auts. Hankaloittaa tuplasti, ei hyvä.

Vierailija
35/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, hammaslääkärit ei ajattele mikä särky jälkeenpäin.

Kyllä varmasti ajatteli. Ja tehtiin leikkauksiin erikoistuneella klinikalla. Onneksi tehtiin, sillä juuret olivat kietoutuneet hermojen ympärille tai päinvastoin ja tavallinen hammaslääkäri olisi vaan kiskonut ne pois ja aiheuttanut todennäköisesti kasvohermohalvauksen. 

Vierailija
36/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kunnasta mutta täällä päin en uskaltaisi julkisella puolella mennä kahta viisaudenhammasta poistattamaan. Siis viime aikoina täällä päin on ollut julkisella nuoria parikymppisiä hammaslääkäreitä jotka eivät osaa mitään. Viimeksi minulla piti tehdä juurihoito takimmaiseen hampaaseen niin nuori hammaslääkäri huokaili että ei näe mitään kun hammas on niin takana!

Vierailija
37/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun minua on siunattu niin leveäleukaisuudella, että viisaudenhampaat mahtuivat nousemaan ihan kokonaan ja ovat osa normaalia purukalustoani.

Vierailija
38/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä on voinut aiheutua noin paljo kipua? Meidän äiti pelotteli minua aina viisaudenhampailla, että taitaa tulla reissu keskussairaalaan. Onneksi leukani ovatkin niin leveät, että viisaudenhampaat mahtuneet nousemaan kokonaan ja ovat normaali osa purukalustoani.

Vierailija
39/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa varmaan asiallisia. Itsellä vain hyviä kokemuksia, mutta juuri eilen hirveä käynti hammaslääkärillä. Valitin siitä. Mutta multa myös hammas poistettu viime vuonna, viisauden hampaan edessä oleva hammas, eli ihan takaa. Sitä oli vihlonut pidempään. Olin käynyt hammaslääkärissä ja sanoivat, että vihlonta johtuu vain narskutuksesta. Sitten kun menin uudestaan muutamaa kuukautta myöhemmin viime vuonna, kun hammasta särki jo tosi kovaa, sanottiin että niin reikiintynyt, että

pitää poistaa. Harmitti tosi paljon. Jos olisi hoidettu ajoissa, ei olisi tarvinnut poistaa. Poisto puudutuksessa ei kyllä sattunut. Toki tunsin, että jotain tehdään. Säikähdin vaan, kun ensimmäinen neljännes irtosi. Meinasin penkistä hypätä, kun tosiaan jouduin yllättäen tuohon poistotoimenpiteeseen ja pelkäsin kipua ym .  Vaikka yhtään ei sattunut, mutta tunsin irtoamisen. Särki 2-3 päivää, mutta särkylääkkeillä olo oli aivan siedettävä. Olen jo 5-kymppinen. 

Vierailija
40/44 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko siis, että poikasi kokee särkyä kahteen kertaan? Fiksuintahan on ottaa kaksi hammasta kerrallaan (tai enemmänkin, jos mahdollista), niin operaatiosta selviää yhdellä säryllä. Ja voi toki olla, ettei poikaasi särje juuri ollenkaan, sillä ei hänen kehonsa reagoi automaattisesti samalla tavalla kuin sinun. 

Minultakin poistettiin kerralla kolme viisaudenhammasta, ja kuulin etukäteen pelotteluja siitä, kuinka hirveää kipu tulee olemaan. Operaatio ei sattunut ollenkaan, ja parina seuraavana päivänä tuntui epämääräistä jomotusta, josta selvisi pelkällä buranalla. Muuten ei mitään särkyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi