Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuluton helmikuu -haaste

Vierailija
22.01.2026 |

Ajattelin laittaa tällaisen ketjun pystyyn, eli tavoite on olla kuluttamatta rahaa helmikuussa mihinkään muualle, kuin pakollisiin säännöllisiin laskuihin. Ei siis ruokakauppaankaan.

Tein vastaavan ketjun syyskuussa ja silloin loppui hammastahna ennen aikojaan. Nyt vajaa puoli vuotta myöhemmin otan revanssin ja toistan haasteen. Jos jokun hyödyke tmv loppuu, ollaan ilman. Pakastinta ja kuivakaappeja syödään tyhjäksi ja sovelletaan sekä sävelletään siitä mitä on. Tarkoitus ei ole elää kenenkään siivellä, eikä hyväksikäyttää ketään, ainoastaan haastaa itsensä kokeilemaan miten onnistuu säästämään ja sietämään pihistelyn mukana tulevaa epämukavuutta.

Aloitan jo tammikuun viimeisellä viikolla, sillä helmikuu on lyhyt, mutta voit vapaasti liittyä seuraan myöhemminkin. Minkäänlainen etukäteen hamstraaminen ei ole toivottavaa, sillä se vesittää todelliset säästöt. Tervetuloa mukaan! Päivitän tähän kuulumisiani ja pärjäämistäni helmikuussa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta: miten ap toimit silloin kun hammastahna loppui? Etkö hankkinut mistään?

Olin ilman. En hankkinut mistään. Ilmaisnäytteitä kävin kärkkymässä apteekissa,  mutta sillä hetkellä ei ollut. Pärjäsin pari viikkoa ilman.

Ap

Vierailija
22/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan totaalisesti pysty tähän mutta pyrin mahdollisimman pieneen kulutukseen. Kiitos vinkistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko käydä ruokakaupassa. Kaapissa ei ole kuin kaura ja ruishiutalepaketti. Näännyn nälkään helmikuussa näillä eväillä.

Vierailija
24/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole järkeä. Nyt pitäisi ostaa ruokaa helmikuuksi parilla sadalla eurolla. Siihen meni kuluttomuus!

Vierailija
25/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen kokeillut joskus. Pystyn noin kolmeen päivään. Otan haasteen vastaan. Tänään mietin ihan vasta: syön aivan liikaa. Syömilläni ruuilla / päivä eläisin kolme päivää. Herkuttelen, ahmin. Syön LIIKAA! Lihon koko ajan. Olisiko tämä peiliin katsomisen paikka koko helmikuu? 

Elämäntapamuutos. Alone, ilman kauppaa. 

Tattaria, qvinoaa, hernekeittoa, vähän marjoja, puuro ainekset, näkkäriä, porkkanaa on jemmassa. Kahvi riittää. Tekisikö täsmällisen menuun/ päivä koko helmikuuksi.  Nälkää ei tarvi nähdä, tulisi järki käteen syömisen määrässä. Hyvä idea! Kiitos!

Vierailija
26/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole järkeä. Nyt pitäisi ostaa ruokaa helmikuuksi parilla sadalla eurolla. Siihen meni kuluttomuus!

Mulla on järkeä. Vastasin tuonne aiemmin jo, että teen isot ostokset kuukaudeksi loppukuusta. Jotain pieniä juttuja pitää kuitenkin hakea, kuten kahvimaitoa, ja silloin tulee helposti tehtyä heräteostoksia. Muuten pystyn ostamaan kuukauden ravinnon yhdellä kertaa. En yleensä osta mitään tuoretta, enkä syö leipää, joten leivänpäällisiä ei tarvitse ostaa. Tai leipää ostan, mutta laitan sen heti palasiksi ja kuivatan "krutongeiksi", joita laitan keittoihin. Mua itseäni inhottaa täydet kaapit, jossa on erilaisia paketteja, joten teen ruokaa silloin alku-/loppukuusta kuukaudeksi, ja laitan siisteissä annosrasioissa pakkaseen. Vihanneksia en viitsi pilppoa, joten ostan pakasteita ja säilykkeitä. Nyt on esimerkiksi K-kaupoissa persikanpuolikkaat ja ananakset alennuksessa, jos tekee mieli herkutella. Pakastevihanneksia on niin laidasta laitaan, että niistä saa kaiken peruskeitoista eksoottisimpiin wokkeihin.

Vierailija
27/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin alkaa, jos eläisin yksin. Kahden lapsen, miehen ja koiran kanssa ei harmikseni onnistu. Herukoita lähinnä on pakasteessa ja papuja ja puurohiutaleita kaapissa. Lapsia ei viitsi pitää nälässä kuitenkaan. Itse voisi kyllä kokeilla. Jospa pystyisi edes pidättäytymään nettishoppailusta helmikuun. Tammikuussa retkahdin alennusmyynteihin.

Vierailija
28/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen kokeillut joskus. Pystyn noin kolmeen päivään. Otan haasteen vastaan. Tänään mietin ihan vasta: syön aivan liikaa. Syömilläni ruuilla / päivä eläisin kolme päivää. Herkuttelen, ahmin. Syön LIIKAA! Lihon koko ajan. Olisiko tämä peiliin katsomisen paikka koko helmikuu? 

Elämäntapamuutos. Alone, ilman kauppaa. 

Tattaria, qvinoaa, hernekeittoa, vähän marjoja, puuro ainekset, näkkäriä, porkkanaa on jemmassa. Kahvi riittää. Tekisikö täsmällisen menuun/ päivä koko helmikuuksi.  Nälkää ei tarvi nähdä, tulisi järki käteen syömisen määrässä. Hyvä idea! Kiitos!

Hui, ihan kuin olisin itse tämän kirjoittanut. Suunnilleen sama kaapin sisältökin. 

Ap, hieno idea! 

Vierailija
29/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hammastahna - mulla on varmasti jossain matkakaukussa matkameikkipussi ja siellä pieni matkahammastahna. Niin että kotona on vaikka mitä jemmassa. 

Vierailija
30/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAHHAHHAHAH!

Vierailija
31/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, on sulla haasteet. Mulle riitti opiskeluaikoina moinen paska, ei enää ikinä. Meillä on 2 tytärtä eikä kävis mielessäkään ees moinen haaste.

Vierailija
32/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin voisin mutta mulla myös olympialaiset estää. Pakko kattoo ja herkkuja menee, ja olutta

Vierailija
33/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytön haaste ihmiselle, jolla ei ole tapana hamstrata ruokaa, nälkäänhän siinä kuolee. En myöskään ymmärrä millä tavoin tuossa säästää, heitättekö muuten koko kaappien sisällön roskiin? Mutta kyllä naurattaakin tuo vuoroviikkovanhempi, joka tohkeissaan on mukana, vaikka täyttääkin kaapit joka toinen viikko. Mutta tyhmiähän tähän maahan mahtuu ja kun on tarpeeksi tyhmä, ei ymmärrä sitä edes itse vaan todennäköisesti kailottaa haastettaan työpaikan kahvihuoneessa kita ahdettuna täyteen muiden ostamaa pullaa.

Eihän tuossa mitään hamstrattua ruokaa syödä vaan nimenomaan ne erikoisuudet loppuun, joita on tullut ostaneeksi eksoottisten reseptien takia. Ei minulla ainakaan ole erityistä säännöllistä tarvetta kaurajauhoille tai sitruunanmakuiselle oliiviöljylle, mutta jotain reseptikokeiluja varten ne on tullut hankittua ja jos ei erikseen päätä, että nyt nuo kulutetaan loppuun, niin roskiinhan ne menisivät alkukesällä. Samalla on hyvä käydä varmuusvarastot läpi ja päiväykset mausteista sekä tyhjentää pakastinta.

En ole ikinä ajatellut olevani hamstraaja, kun minulla on tammikuussa pakastimessa marjoja ja lihaa, mutta näköjään moinen on merkki tyhmyydestä.

Vierailija
34/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että joidenkin pitää tulla kertomaan (aina negatiivinen!) mielipiteensä ketjuun kuin ketjuun? Ihan kuin juuri heidän mielipiteensä olisivat muista niin kiinnostavia. Eivät ole. Jokainen tehköön elämällään, rahoillaan ja kauppakäynneillään mitä haluaa. Jos aihe ei kiinnosta, voit pysyä pois ketjusta ja pitää mielipiteesi itselläsi. 

Pitäiskö tän mielipiteen nyt kiinnostaa?

Vierailija
35/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parhaillaan haastanut itseni olemaan ostamatta mitään valmista ruokaa. Jauhot ja kerman kelpuutan, vaikka onhan niitäkin käsitelty, mutta esim. jugurttia tai voita en. Siitä tulee itselleni rahansäästöä ja ennen kaikkea turhan syömisen loppua. Nyt jos poikkeaakin illalla kauppaan, niin banaani on ravitsevinta ei-valmisruokaa, mitä löytyy. 

Tätä ei kuukauteen kauppaan voisin harkita kyllä joku toinen kerta, mutta en aivan ilman hamstrausta. Juureksia ja kaalia pitäisi ostaa alkuun kunnon satsi, jäisivät kuukauden kasvikset muutoin epäterveellisen vähiin.

Vierailija
36/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni pakastin ja se on täynnä. En kuitenkaan eläisi tai edes haluaisi elää kokonaista kuukautta marjoilla, jäätelöllä ja pullalla. Meillä ei pakasteta ruokia, en näe siinä mitään järkeä, syödään mieluummin tuoreena, eikä meillä olisi tilaakaan sellaiselle. Aika niukaksi menisi. Jos tunkisi jääkaapin ihan piripintaan, sillä voisi elää viikon.

Vierailija
37/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas on  haastetta kerrakseen jos kaapit ja pakastimet täynnä! Hei, kurkista köyhien todellisuuteen, ei siellä ole kaapit ruokaa täynnä. Moni menee päivä kerrallaan. Mut haastajaa te toisenne joilla ei Oikeesti ole hätäpäivää, me jotka oikeasti kärsimme kärvistelemme päivästä toiseen joka kuukausi.

En minäkään mikään rikas ja isotuloinen ole, mutta kaapit on täynnä. Kesällä ja syksyllä kerätään koko vuoden marjat, tehdään mehut ja hillot, sieniä ja yrttejä kerätään, kasvimaan satoa säilötään. Syön vain vähän lihaa mutta sitäkin ostetaan kerralla paljon, koska ostetaan paikalliselta tuottajalta suoraan. Alesta ostetaan säilyvää. Kyllähän se sen verran rahaosaamista vaatii että jostain se on säästetävä millä maksaa lihaostokset kerralla. Nyt kun kaapit on täynnä niin ruokakaupasta säästyvää ei voi törsätä että voi taas tehdä lihaostokset tai täyttää kuivakaapin kun aika on.

Vierailija
38/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ajatus mutta kaatuu jo siihen että pitäisi ostaa polttoainetta pystyäkseen käymään töissä. Kuukausittain kuluvan polttoaineen määrä ei koskaan ole vakio joten sitä ei millään mittapuulla voi laskea säännölliseksi menoksi. Se siitä sitten.

Vierailija
39/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno haaste! En itse pysty samaan mutta läpi vuoden on muuten kyllä tiukka budjetti hankintojen suhteen. Tsemppiä kaikille! 

Vierailija
40/41 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa tuli ostettua ruokaa kaapit täyteen ja tammikuussa lisää 100€:llä. Nyt vois vaikka kokeilla helmikuuta ilman kauppareissuja. Vaikeaa se on koska kauppa on vieressä ja siellä käy vartissa. Ruoka ehkä riittää mutta mieliteot voi pilata. Yritän kuitenkin, vaikka nipistää 50€:oon ruokalaskun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme