Tylsistyykö koira jos se käy aina saman lenkin?
Ostin vasta talon, joka on omassa niemenkärjessään. Tässä on noin 3km pitunen ns mökkitie joka johtaa siis tänne mun taloon. Tuon 3km tienpätkän varrelta haarautuu yksi pikku metsätien pätkä joka on noin 1-2km pitunen per suunta.
Eli kun käyn koiran kanssa lenkillä, joudun aina kävelemään tuota samaa tietä pitkin + vähän vaihtelua tulee tuosta haarautuvasta metsätien pätkästä.
Mitään muuta lenkkeilyreittiä ei oo, metsätki ympärillä niin tiheää ettei voi edes suoraan metsään mennä käveleen.
Mua siis vaivaa se että tylsistyykö koira kun joka päivä, 2 x päivässä vuodesta toiseen lenkkeillään ainoastaan samaa reittiä?
Tässä on yli 3 tuhannen neliön aidattu tontti koiralle jossa se saa myös juosta ja touhuta.
Asuin joskus vuonna naula ja ristit lähiössä ja muistan kuinka kivaa oli kun lenkkeilyreittejä oli vaikka kuinka paljon! Aina pysty menemään eri suuntaan.
Mutta haluan asua maalla ja tykkään tästä paikasta mutta tällänen asia alkanu mietityttää että onko tuo koiralle jotenkin tylsää? 🤔
Vai onko koirat vaan aina innoissaan kuhan edes pääsee lenkille? Harmi kun ne ei osaa puhua että vois kysyä suoraan.
Kommentit (56)
Minä käyn koiran kanssa joka päivä saman lenkin vaikka vaihtoehtoisia reittejä olisi vaikka kuinka paljon. Se on ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllästy. Kannattaisi hiukan perehtyä koiran sielunelämään. Ei eläin ajattele tuolla tavoin.
Koira ei tietenkään ajattele samalla tavalla kuin ihminen, mutta kyllä me on huomattu, miten intopiukeana koira pistelee menemään, kun pääsee juoksemaan vapaana mökillä. Kyllä kai se jotakin kyllästymisestä samoihin polkuihin kertoo, kun on talvi kuukausitolkulla tahkottu samaa tietä edestakaisin.
Tänään kävin metsässä käveleen koiran kanssa. Oli siis sellanen joku kämänen traktori/mettäkoneen jättämä vanha polku, en ennen ollu huomannu tuota. No se oli aika epätasanen ja vähän ärsyttävä kävellä mutta tulipa käytyä ja koiraahan ei epätasasuudet luulis ainakaan haittaavan 😄
Mutta pitääpä kesällä kokeilla alkaa käveleen tuossa metsässä enempi jos siihen muotoutuis jossain vaiheessa polku.
Ja täytyy tuotaki välillä tehdä että koira autoon ja lähtä jossaki muualla käymään välillä käveleen.
Täällä ei myöskään oikein oo muidenkaan koirien hajuja mitä koira vois haistella kun ei muita koiranulkoiluttajia juurikaan ole 🤔
Tokihan sitten on jänisten, kettujen ym eläinten hajuja ja jälkiä niin saahan se koira siinäkin tekemistä kun saa kaikkee sellasta haistella 🤔
AP
Koira ei ymmärrä olemassaoloansa kun ei kykene ymmärtämään aikaa. Koira ei muista missä on ollut eilen tai viimekerrallakaan lenkillä. Koira ei ole ihminen, koira ehdollistuu ihmisiin ja tapahtumiin mutta ei ymmärrä aikaa eikä osaa laskea että kuinka monta kertaa sama lenkki on kävelty
Jos asut niemenkärjessä niin siitähän aukeaa puolet vuodesta mahtavat lenkkeilyalueet kun lähdet jäätäpitkin tutkimaan lähisaaria. Jäällä voi myös hiihtää koiran kanssa. Ja tosiaan kesällä punkee sinne metsään vaan. Vaikka tienvierus olisi ryteikköä niin sieltä peremmältä voi aueta vaikka kuinka hienoja reittejä.
Itse tilanteessasi hankkisin koiralle myös kaverin että olisi koiraseuraa itsesi lisäksi. Maalla koiran ja koirien kanssa kun se elo on rennompaa ja jos on oma piha missä voivat leikkiä lenkkien lisäksi. Hyvä vinkki myös ajella välillä muualle lenkkeilemään. Näin itsekin teen koirineni.
Riippuu koirasta. Toiset tykkäävät enemmän rutiineista kuin toiset. Minulla oli yksi joka suorastaan järkyttyi jos koitin poiketa tavanomaiselta lenkiltämme harhapoluille. Istahti maahan epäuskoisena tuijottamaan että nyt se akka on seonnut lopullisesti. Oli muutenkin tarkka että kaikki tapahtuu samaan aikaan ja samalla tavalla, selvästi stressaantui heti jos tapahtui jotain poikkeavaa. Jos olisi ihmisestä kyse niin olisin diagnosoinut vähän autistiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Koira ei ymmärrä olemassaoloansa kun ei kykene ymmärtämään aikaa. Koira ei muista missä on ollut eilen tai viimekerrallakaan lenkillä. Koira ei ole ihminen, koira ehdollistuu ihmisiin ja tapahtumiin mutta ei ymmärrä aikaa eikä osaa laskea että kuinka monta kertaa sama lenkki on kävelty
Kun en ole koiratohtori, niin kertokaan koiraihmiset miten se on? Kiinnostaa kuitenkin eläinten psyyke. Ovat fiksumpia kuin arvaisikaan, sen olen kuitenkin eläimistä oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vanhentunut käsitys. Nykyään tiedetään paljon enemmän koirista. Suosittelen lukemaan kirjan Kuinka Stella oppi puhumaan, siinä on koira oppinut itse kertomaan, mitä ymmärtää.
Meidän koiraa on mahdotonta saada sellaiseen suuntaan minne se ei halua lähteä. Väärään suuntaan kävellessä rupeaa maahan makoilemaan, mutta kun lähdet oikeaan suuntaan niin johan löytyy jalat. Ei auta vaikka komentaa tai yrittää vetää perässä. Koira päättää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koiraa on mahdotonta saada sellaiseen suuntaan minne se ei halua lähteä. Väärään suuntaan kävellessä rupeaa maahan makoilemaan, mutta kun lähdet oikeaan suuntaan niin johan löytyy jalat. Ei auta vaikka komentaa tai yrittää vetää perässä. Koira päättää.
Koira päättää. Just. Ihmekään, että maa on täynnä häiriökäyttäytyviä hulluja rakkeja.
Kyllä metsään voi mennä.