Miksi tankatessa se pistooli välillä lyö tyhjää, eli katkaisee bensantulon jatkuvasti
Usein kun tankkaan, alkaa pistooli temppuilemaan. Mittarissa numerot matelee eteenpäin ja kun painan pistoolin kahvasta, suihku katkeaa samalla kun kuuluu klik. Juuri äsken kävi näin. En saanut tankattua haluamallani summalla vaan aikansa lirutettuaan ja temppuiltuaan bensapistooli lopetti vaan toimimasta.
Mitä teen väärin?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Auttaa kun bensaletkua hieroo samalla kun tankkaa.
Sitten se oire kyllä pahenee aluksi, kunnes letku veltostuu eikä sieltä tule enää mitään. Vähän ajan kuluttua joutuu uudestaan kokeilemaan.
Mulla käynyt joskus samalla tavoin. Ei se ole voinut omasta tekniikasta johtua, kun on tapahtunut vain yhdellä tietyllä tankilla ja tankannut olen jo vuosikymmenten kokemuksella.
Se haluu testata hermojesi kestävyyttä ja leikkii kanssasi. Annan bensaa, en anna bensaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on jerrykannu? Sukua tomkannulle?
Nainen?
En vaan mies, insinööri ja tiedän tasan tarkkaan miten toi pistooli toimii ja mikä on jerrykannu. Koitin vaan olla hauska, näköjään epäonnistuin mutta niin sinäkin.
Tässä taas nähtiin mitä DI ei osaa.
Kokeile asettaa pistooli luonnolliseen asentoon johon se lukittuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen?
No olen, mutta ei se bensapumppu sitä tiedä.
Tietää, tietää! Se on yhdistetty äly teknologiaan...sitä täytyy pittää hellästi ku kikulia, ni kylä sylköö...pojat sen ossoo luonnostaan, tytöt joutuu opettelemaan...kylä mie tiiän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen?
Tietää, tietää! Se on yhdistetty äly teknologiaan...sitä täytyy pittää hellästi ku kikulia, ni kylä sylköö...pojat sen ossoo luonnostaan, tytöt joutuu opettelemaan...kylä mie tiiän!
Tai sitten se vaan on tullut vanhaksi...Oireet: suihku katkeilee, paine ei riitä...siis tohtorille! Minäkin yritin olla hauska, vaan enpä taida onnistua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua. Riippuu autosta ja asemasta. Pari asiallista neuvoa tuolla tulikin (+ paljon viisastelua). Monilla asemilla sitä liipasinta ei vain voi painaa pohjaan asti, vaan pitää siitä puolivälistä hakea sopiva virtaus.
Miten hankalaa kunnollisen bensapumpun suunnittelu oikein on?
Onko suomalaisissa tankkauspistooleissa aukilukitusta eli tankkaus jatkuu käsin koskematta kunnes tuo automatiikka katkaisee syötön? Vai seisovatko rekkakuskitkin pistooli kourassa, kunne se satojen litrojen säiliö on täynnä?
Ei ole aukilukitusta enää, joskus lli mutta tuli liikaa tapauksia missä pistooli jäi bensaluukkuun kun kuski lähti ajamaan. Näitä on vielä ulkomailla, youtubesta löytyy.
Kädettömien uusavuttomien takia kohta tämäkin kielletään kaikilta ettet saa itse tankata polttoainetta autoosi :/
Mun autossa ainakin pitää laittaa tietyn verran sitä pistoolin päätä sinne tankin sisälle, oikeastaan aika vähän. Sitten pitää painaa pistoolilla hieman alaspäin, sentin päälle. Eli koko ajan pitää painaa pistoolia hieman alaspäin. Silloin menee hyvin bensaa tankkiin. Sitten kun kuuluu ensimmäinen napsahdus, niin pitää lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen?
KYLLÄ TIETÄÄ!
mää oon nähny riitävän monta taskuparkeerausta naisilta joissa ei ainoastaan vanne rikoonnu vaan jopa rengas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on jerrykannu? Sukua tomkannulle?
Nainen?
En vaan mies, insinööri ja tiedän tasan tarkkaan miten toi pistooli toimii ja mikä on jerrykannu. Koitin vaan olla hauska, näköjään epäonnistuin mutta niin sinäkin.
Tiedät kyllä teoriassa pistoolin toiminnan. Mutta tällä kertaa (taas) vika onkin siinä auton puolella. Meilläkin insinöörioppilas harjoittelija tiesi teoriassa mitä hitsaus on, mutta kun hitsari pyysi varastolta hakemaan koivunhitsaus puikkoja niin lähti kyllä ja oli myös pyytänyt. Outoa kyllä niitä ei löytynyt, mutta nauru oli maistunut varastomiehelle.
Tuo, että bensapistooli katkaisee polttoaineen virtaamisen, on itse asiassa melko yleinen ilmiö, ja se voi johtua useista eri syistä. Tässä on muutamia mahdollisia syitä, miksi pistooli saattaa "lyödä tyhjää" tai keskeyttää tankkauksen:
1. Tankeissa oleva paine
Tankissa saattaa olla liikaa ilmaa tai paine ei pääse purkautumaan kunnolla. Jos polttoaineen täyttöventtiilissä on este (esimerkiksi tankin ilmanpoistoreikä on tukossa), paine voi estää polttoaineen sujuvan virtaamisen, jolloin pistooli katkaisee täytön.
2. Tankin täyttöputken rakenne
Tankin täyttöputken muoto tai kulma voi vaikuttaa siihen, kuinka helposti polttoaine virtaa sisään. Jos putkessa on käänne tai mutka, se voi aiheuttaa niin sanottuja "takaiskuja", joissa polttoaineen virtaus estyy hetkeksi ja pistooli katkaisee syötön.
3. Täyttöputken ilmanvaihto
Jos täyttöputken ilmanvaihto ei toimi kunnolla, paine ei pääse tasoittumaan tankissa samalla tavalla kuin normaalisti. Tämä voi aiheuttaa sen, että bensapistooli katkaisee polttoaineen virtauksen. Ilmanvaihto voi olla tukossa tai siinä voi olla jollain tavalla vikaa.
4. Bensapistoolin ongelma
Joskus vika voi olla myös itse bensapistoolissa. Se voi olla huonosti säädetty tai sen sisäiset osat voivat olla kuluneet, jolloin se saattaa olla liian herkkä katkaisemaan polttoaineen virtaamisen ennen kuin tankki on täynnä.
5. Tankin täyttöaste
Jos tankki alkaa olla täynnä, polttoaineen virtaus saattaa hidastua ja pistooli katkaisee virtaamisen. Tämä on normaalia, koska monet bensapistoolit on suunniteltu estämään ylivuoto ja vahtimaan, että tankki ei mene liian täyteen.
Miten voit yrittää estää tämän?
Varmista, että tankissa ei ole ylimääräistä painetta: Jos mahdollista, yritä tankata hitaammin tai anna tankin "hengittää" ennen täyttöä. Joskus myös pistoolin asentoa muuttamalla voi saada sujuvampaa virtausta.
Älä täytä tankkia liian nopeasti: Hitaampi tankkaus voi auttaa, koska silloin polttoaine ehtii kulkea tasaisemmin ilman esteitä.
Kokeile toista bensapistoolia: Jos sama temppuilu jatkuu, voi olla, että kyseessä on vika juuri siinä tankkauslaitteessa.
Minun vanhassa autossani oli se tankkiin menevä putki ruostunut pilalle. Juuri tuo AP:n ongelma oli tankatessa ja älysin sen ongelman vasta sitten kun se putki oli jo puhki ja bensaa valui tankatessa maahan
Tankkaaminen on ihan mahdotonta jos ei pidä sitä pistoolia vain siinä tankin huulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen?
Tästä tuli hyvä mieli, kiitos. M51
Ei sitä tannkkauspistoolia niin tiiviisti saa täyttöaukkoon, että tankissa ylipainetta olisi. Taisit kysyä tekoälyltä.