Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö 1940-luvun tyylistä?

Vierailija
22.01.2026 |

Mä rakastan sitä, nuorempana pukeuduin täysin siihen tyyliin ja edelleen tyylini on samanlainen, mutta en enää käytä vintage-vaatteita (tallessa kyllä suurin osa). Samanhenkisten vaatteiden löytäminen on nykyisin välillä vaikeaa, siksi en voi lihoa grammaakaan, että entiset vaatteeni mahtuvat päälle. 

Tyylinäytteen voi katsoa esim. Instagramista leninavintage. Ensimmäisissä kuvissa olevan tyylisiä kirjailtuja puseroja on ollut viime vuosina usein saatavilla. Löysin äskettäin mustan sifonkipuseron, jossa on upeasti kirjaillut hihat ja pääntie. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä Vintedin käyttäjiä? Myydäänkö siellä myös vintage-kamaa? Ap

Olisiko tähän vastausta kenelläkään? Ap

Vierailija
22/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ajan saksalainen muoti Bossin suunnitteleman on kyllä innoittanut vahvasti yhtä suomalaista taiteilijaa. Eli jotain siinä varmaan on.

Ketä taiteilijaa tarkoitat? Muotisuunnittelijaa vain jotain muun alan taiteilijaa? Hugo Bosshan suunnitteli saksalaisia uniformuja ja muita puoluepamppujen asuja. Itse asiassa tuon aloituksessa mainitsemani tilinkin seuraamista tileistä pari on hieman "arveluttavia", vaikka ne on nimetty "for historical purposes only!"

Minäkin pidän mahtipontisesta, geometrisestä tyylittelystä. 40-luvun muoti oli sellaista myös muualla kuin Saksassa, mutta Saksassa se vietiin äärimmilleen erään tietyn liikkeen virallisen puolen estetiikassa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ajan saksalainen muoti Bossin suunnitteleman on kyllä innoittanut vahvasti yhtä suomalaista taiteilijaa. Eli jotain siinä varmaan on.

Ketä taiteilijaa tarkoitat? Muotisuunnittelijaa vain jotain muun alan taiteilijaa? Hugo Bosshan suunnitteli saksalaisia uniformuja ja muita puoluepamppujen asuja. Itse asiassa tuon aloituksessa mainitsemani tilinkin seuraamista tileistä pari on hieman "arveluttavia", vaikka ne on nimetty "for historical purposes only!"

Minäkin pidän mahtipontisesta, geometrisestä tyylittelystä. 40-luvun muoti oli sellaista myös muualla kuin Saksassa, mutta Saksassa se vietiin äärimmilleen erään tietyn liikkeen virallisen puolen estetiikassa. Ap

ToF

Vierailija
24/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ToF

Niin tosiaan, Tom of Finland, hänhän oli aikalainen, näkijä ja kokija! Mä en pidä nahka-asuista lainkaan enkä sadomasokismiin liittyvästä pukeutumista. Ap

Vierailija
25/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.instagram.com/leninavintage/

Uusiksi vielä linkki ilman ylimääräisiä koukeroita. Ap

Mulle ainakin tulee virheilmoitus: "Sivua ei voi ladata ongelman takia".

Vierailija
26/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi, mikäköhän siinä on vikana. Jos haluat katsoa, laita leninavintage hakusanaksi tai Lenina. Löytyiskö siten? Ap

Vierailija
27/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii tuo linkki normaalisti, tulee vain evästeiden hyväksymisruutu päälle, kunnes tekee valinnan. Ap

Vierailija
28/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.emmydesign.se/en/webshop/shop/all-dresses/the-pretty-as-a-p…

https://www.emmydesign.se/en/webshop/shop/all-dresses/the-cute-as-a-but…

https://www.emmydesign.se/en/webshop/shop/outerwear/the-no-shit-sherloc…

https://www.emmydesign.se/en/webshop/collections/autumn-winter-2025/kni…

https://www.emmydesign.se/en/webshop/shop/knitwear/the-romantic-lace-dr…

Nämä ainakin kokeilen, toi toka vikan hihan malli, sellaista hihaa mulla ei vielä ole koskaan ollut! Tosi kiva! Sama hihamalli myös vikassa mekossa. Menen Köpiksen liikkeeseen, ajan Köpiksen kautta. Kiitti vielä vinkistä, joskus tästä palstasta on ihan hyötyäkin. Ap

Vierailija
29/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aloituksessa mainittu tili tulee ekana hakutuloksissa, kun laittaa hakusanoiksi "leninavintage lenina", jos ei instragramista löydy. Ehkä ei pysty katsomaan ilman omaa tiliä myöskään linkkiä? Mut googlella ainakin löytyy. Ap

Vierailija
30/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tarkoitat jotain ulkomaista muotia? Suomessa oli silloin muotina SA-kamat ja lopuilla se, mitä 30-luvulta oli kaappiin sattunut jäämään. Ja lottapuvuista muokatut kamppeet. Paperista valmistetut takit ja kengät, pahvilaukut, mitä näitä pula-ajan vermeitä nyt oli.

Kyllä naiset teki sodan jälkeen itselleen kauniita vaatteita niistä materiaaleista, joita oli saatavilla. Äitini oli nuori nainen 40-50 -luvuilla, ja teki itselleen esim. kimonohihaisen pitsipuseron, jakkupukuja jne. Niitä hänen vaatteitaan pidin sitten 70-luvulla nuorena, ne oli niin kauniita.

Vierailija
31/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-50 -luvulla naiset ei koko ajan tuoneet seksuaalisuuttaan tyrkyttävästi esille vaatteissa, vaan charmia, eleganssia, kauneutta. 

Nykyään kauneus tarkoittaa samaa kuin seksikkyys, vaikka ne on ihan eri asioita. Karkeaa!

Vierailija
32/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäisin, mutta ei näitä tahdo löytää mistään.

Katsoin taannoin suomalaisen Oma maa -elokuvan, ja siinä oli niin omaa silmää miellyttäviä naisten vaatteita että. Naisellisia, maanläheisistä väreistä. Pitäis alkaa itse ompelemaan, mutta nyt ei oo aikaa opetella.

Vierailija
33/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan löytänyt kauniisti kirjailtua laadukasta kimonoa, joka olisi paksua satiinia? Sellainen on etsinnässä. Mustalla pohjalla tummanpunaisia kukkia, vaikka unikoita? Kimonon voi ostaa sovittamatta, kunhan vain olisi laadukasta kangasta ja tekoa. Mulla on ollut kasarilta asti musta tuollainen, missä on keltaisia kukkia, mutta nyt se on jo liian kulunut, uusi tarvitaan. Ap

Vierailija
34/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-50 -luvulla naiset ei koko ajan tuoneet seksuaalisuuttaan tyrkyttävästi esille vaatteissa, vaan charmia, eleganssia, kauneutta. 

Nykyään kauneus tarkoittaa samaa kuin seksikkyys, vaikka ne on ihan eri asioita. Karkeaa!

Minusta 30-50 -luvun tyyli on myös seksikkyyttä, mutta se ei tarkoita paljastavuutta, vaan vartalonmyötäisyyttä ja tiettyjä materiaaleja. Hollywood kodacrome  on se tyyli, joka on ollut mulle aina se oikea, jo teinistä asti. Sen tyylisiä ovat kaikki vaatteeni. Ap

Vierailija
35/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 luvulla vieraskielisille ja naisille näytettiin kaapin paikka, siinä oli tyyliä ja siitä tyylistä pidän

Vierailija
36/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkäisin, mutta ei näitä tahdo löytää mistään.

Katsoin taannoin suomalaisen Oma maa -elokuvan, ja siinä oli niin omaa silmää miellyttäviä naisten vaatteita että. Naisellisia, maanläheisistä väreistä. Pitäis alkaa itse ompelemaan, mutta nyt ei oo aikaa opetella.

Katsopa tässä ketjussa vinkattu Emmy Design. Mun vaatteet on hankittu vuosikymmenten kuluessa vähitellen, jos joku sopii tyyliin, ostan monesti kaksi samanlaista. Kaikki sopii yhteen, kun ostan vain mustia, tummanpunaisia ja luumunpunaisia vaatteita, myös kukat tummalla pohjalla ja pilkut tai muut vastaavat pienet kuviot ok. Huivilla voi sitten tuoda värejä. Ap

Vierailija
37/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 luvulla vieraskielisille ja naisille näytettiin kaapin paikka, siinä oli tyyliä ja siitä tyylistä pidän

Höpsistä. Ap

Vierailija
38/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tarkoitat jotain ulkomaista muotia? Suomessa oli silloin muotina SA-kamat ja lopuilla se, mitä 30-luvulta oli kaappiin sattunut jäämään. Ja lottapuvuista muokatut kamppeet. Paperista valmistetut takit ja kengät, pahvilaukut, mitä näitä pula-ajan vermeitä nyt oli.

Suomessakin kopioitiin ulkomaista muotia. Tietysti vaatteita tehtiin vanhoista vaatteista, ikkunaverhoista ja ties mistä, mutta ne tehtiin muodikkaiksi. Lottapukuja muokattiin vasta sodan jälkeen eikä sekään ollut kovin pitkäkestoinen ilmiö, ja se kuuluisa New Look eli kellohelmat tuli jo 40-luvun lopulla.

Vierailija
39/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaatteissa. Sota-ajan tyyli. Huonekaluissa kyllä.

Vierailija
40/43 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaatteissa. Sota-ajan tyyli. Huonekaluissa kyllä.

Millaisista 40-luvun huonekaluista pidät, niitähän oli montaa tyyliä, art deco, siirtomaa-ajan tyyli (colonial revival) ja sitten se mid century modern 40-luvun loppupuolella. Mä tykkään tosta colonial revival-tyylistä, koti jossa pääasiallisesti asun, on sitä tyyliä. Siis tummia huonekaluja siirtomaista, chippendale-sohvaryhmiä, mutta myös Josef Frank ja William Morris viehättävät. Kaupunkiasunto on eri tyylinen, koska se on 60-luvun talo, samoin kesämökki, se on 50-lukua. En voi sietää valkoista sisustustyyliä enkä harmaata. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän