Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos töistä on sairaslomalla niin miksei esimies voi tehdä sairaslomalla tehtävän töitä?

Vierailija
22.01.2026 |

Meillä esimies tekee esim toisen osaston töitä kun meillä vajetta työntekijöistä. 

Olen myös kuullut muistakin paikoista että esimies vaikka koko päivän yrittää hankkia sijaista (sitä saamatta).  

Esimiesten täytyy itse tehdä alaisten töitä myös jos sairaslomia (lyhyitä sellaisia). 

Papereiden pyörittelyä ehtii tehdä myöhemminkin kun asiakkaat täytyy hoitaa joka hetki eikä he voi odottaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aika hatara kuva siitä, mitä esimiehen työt on. Useimmiten ne pitää tehdä ennen kuin asiakkaita edes on, ja jos esimies alkaa tehdä jotain muuta, työt loppuu kohta kaikilta kokonaan.

Vierailija
2/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis esimies yritti saada koko päivän sijaista. Ei löytynyt. Ja sitten jonkun pitää tehdä tuplavuoro kun esimies ei voi tehdä sitä alaisen työtä edes yhtä päivää.

Onko tämä laillista edes.  Joku puurtaa sitten tupavuoroja ja kyllähän muutama vuoro näin menee mutta erittäin rankkaa se on.

Miksei esimies voi joustaa yhtään????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on aika hatara kuva siitä, mitä esimiehen työt on. Useimmiten ne pitää tehdä ennen kuin asiakkaita edes on, ja jos esimies alkaa tehdä jotain muuta, työt loppuu kohta kaikilta kokonaan.

Asiakkaita tulee kyllä meille ihan ovista sisään vapaaehtoisesti.

Vierailija
4/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaat että esim. It-alalla se esimies osaa kaiken mitä hänen 25-30 asiantuntijaansakin? Voin kertoa, että ei todellakaan tällaista tyyppiä löydy mistään. Mä en myöskään pyörittele työkseni papereita, mitä se nyt ikinä tarkoittaakin 

Vierailija
5/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla provo, tai sitten ap on seinätyhmä.

Vierailija
6/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun esimies osaa tehdä töitäni käytännössä eikä hänen tarvikaan osata. 

Vierailija
7/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on arvovaltakysymys. Mutta esimies on vastuussa loppumetreillä töiden järjestelystä. 

Vierailija
8/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esimies osaa tehdä vain pienen osan mun töistäni.

Vierailija
9/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei esimies mitenkään automaattisesti osaa tehdä kaikkien muiden töitä. Eikä tarvitsekaan osata.

Vierailija
10/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies voi toki joustaa, mutta työnantaja ei katso hyvällä sitä, että esimiehelle pitää maksaa isompaa palkkaa kuin varsinaiselle työntekijälle samasta työstä.

Meillä esihenkilö ei edes  osaisi työtäni, juuri ja juuri osaa sitä johtaa. Mun mies on yrittäjä ja kun joku on sairaana, mies tekee tämänkin työt (vaikka itsekin on aina työporukassa suorittavaa työtä tekemässä) Siitä tulee pitkiä päiviä, kun jonkun lapsi on ensin sairaana 3 päivää ja sitten työntekijä sairastuu ja on pois 3 päivää. Kela ei maksa mitään sairauslomakorvauksia, mutta työntekijälle pitää maksaa palkka tekemättömästä työstä. Ahne yrittäjä sitten ahnehtii töitä viikonlopuksi!

Vierailija
11/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kyse on kaupanalan tehtävistä eikä mistään lääkärin hommista.

Vierailija
12/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä siis esimies yritti saada koko päivän sijaista. Ei löytynyt. Ja sitten jonkun pitää tehdä tuplavuoro kun esimies ei voi tehdä sitä alaisen työtä edes yhtä päivää.

Onko tämä laillista edes.  Joku puurtaa sitten tupavuoroja ja kyllähän muutama vuoro näin menee mutta erittäin rankkaa se on.

Miksei esimies voi joustaa yhtään????

Riippuu työpaikasta. Toimin edellisessä työpaikassani esimiehenä. Joissain sairastapauksissa tein alaisteni töitä tai työt odottivat, että tekijä tuli takaisin töihin. Sitten oli töitä, joita en osannut tehdä. Silti ne piti tehdä saman tien. Silloin teetätin ylitöitä tai kutsuin vapaapäiväläisen töihin. 

Työntekijät saivat päivystämisestä korvauksen, mikä velvoitti heidät tarvittaessa tulemaan töihin tai tekemään ylitöistä. Sitä paitsi ylityölisät olivat niin hyvät, että alaiseni ennemminkin kilpailivat, kuka niitä saa tehdä.

Vierailija
13/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan työkseni laskutuksia, eikä esimiehellä ole varmaan hajuakaan miten laskutusohjelma toimii. 

Vierailija
14/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaat että esim. It-alalla se esimies osaa kaiken mitä hänen 25-30 asiantuntijaansakin? Voin kertoa, että ei todellakaan tällaista tyyppiä löydy mistään. Mä en myöskään pyörittele työkseni papereita, mitä se nyt ikinä tarkoittaakin 

Tätä itsekin esihenkilönä jäin pohtimaan. Todella usein paikkaan tiimini jäseniä tai omaa esihenkilöä. Mutta tietopalveluissa on aika paljon työtehtäviä, joita en aidosti joko osaa tai sitten tiedä, mikä asia on kesken. Toki asiantuntijatyössä lyhyillä sairaslomilla osa asioista jää hoitamatta tai sitten vai viivästyvät, ei niitä voi sijaisillekaan osoittaa. 

Tämä joustaminen kuitenkin on laajemmin just se juttu, jota moni ei esihenkilötyössä ymmärrä. Tunnit venyvät koko ajan, kun uusia tehtäviä ilmestyy. 

Vierailija
15/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Kyse on kaupanalan tehtävistä eikä mistään lääkärin hommista.

Tätäkin olisi nyt ehkä kannattanut suoraan avata. 

Yleisemmin toki juuri ravintola-, hotelli-, ja kaupanalalla esihenkiöt riippuvat siellä perusasiakasduuneissa, kun henkilöstöstä on liikaa vajausta, mutta ylenesä tällöin ne varsinaisest esihenkiö hommat kärsii. Sitten omat duunit jää tekemättä tai päivät venyy - eikä esihenkilöt vältätmättä saa aina edes ylityökorvauksia. 

Kukaanhan ei käytä koko päivää sijaisen etsimiseen. Toki se saattaa alkaa aamusta ja loppua illalla, mutta kyllä siinä ohessa tehdään aika monta muuta työtehtävää. 

Vierailija
16/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausajan työ on tehtävä saikun jälkeen tunti tunnista periaatteella. Näin et aiheuta työnantajalle turhia kuluja ja sinua ei irtisanota seuraavissa muutosneukkareissa

Vierailija
17/17 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan  hommasta. Meillä esimies ei osaisi tehdä minun töitäni. On täysin hallinnollinen esimies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi