Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäätkö tehdä ruokaa?

Vierailija
21.01.2026 |

Mulle se on vaan pakollinen paha ja voisin helposti elää pelkällä ravintola- ja valmisruoalla, jos mulla olis enemmän rahaa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella paljon menee aikaa hukkaan kyseisessä hommassa.En tykkää en !

Mitä tekisit kokkailusta säästyneellä ajalla? 

Minä luen kirjoja ja lehtiä sekä selaan nettiä. Tänäänkin näihin on mennyt noin 6 tuntia. Kohta otan jääkaapista valmiseineksen ja lämmitän mikrossa. Ei mennyt aikaa hukkaan ruoanlaittoon ja tiskaamiseen.

No sehän onkin älykästä toimintaa selailla nettiä:)

Lukeminen toki on hyvä harrastus mutta mulla on aina äänikirja päällä kun seison sen 15-30 min valmistelemassa ruokaa. En tiedä mitä tekisin ylimääräisellä vartilla?? Tuskin kukaan 6h seisoo vahtimassa kattilaa??

Äänikirja? Kyllä kirjansivujen pitää olla paperia, sitä pidetään käsissä ja kukaan ei lue sitä minulle, vaan lukija olen minä. Välillä voi ottaa torkutkin, kun lukeminen alkaa laiskottaa. Ja tiskaaminen ei ole innostanut koskaan. Se olisi välttämätön paha, kun ei omista tiskikonetta.

Vierailija
42/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään sen verran, että teen itse koska valmisruoka on paljon kalliimpaa. Teen 2-3 päivän ruuan samalla sähköllä ja pakastan usein osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luen kirjoja ja lehtiä sekä selaan nettiä. Tänäänkin näihin on mennyt noin 6 tuntia. Kohta otan jääkaapista valmiseineksen ja lämmitän mikrossa. Ei mennyt aikaa hukkaan ruoanlaittoon ja tiskaamiseen.

No sehän onkin älykästä toimintaa selailla nettiä:)

Lukeminen toki on hyvä harrastus mutta mulla on aina äänikirja päällä kun seison sen 15-30 min valmistelemassa ruokaa. En tiedä mitä tekisin ylimääräisellä vartilla?? Tuskin kukaan 6h seisoo vahtimassa kattilaa??

Äänikirja? Kyllä kirjansivujen

Mulla kirjat ei pysy käsissä enää fysiologisen vian vuoksi enkä ole voinut ikinä lukea makuullaan. Äänikirjan kanssa voin tehdä muutakin samaan aikaan. 

Vierailija
44/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miusta ruoanlaitto on yleensä ihan kivaa ja laitan ruoan joka päivä itse. Joko teen useamman annoksen, syön yhden ja loput valmiiksi sopivan kokoisina pakkaseen, josta sitten otan osan viikon päivistä niitä käyttöön. 

Ostan raaka-aineita, puolivalmisteista, pakatua lihaa, kalaa, pakaste- ja tuorevihanneksia ym.  Pääasiassa ihan perinteisiä kotiruokia ja jonkun verran aina välillä kokeilen jotain uutta tai mitä en ole pitkään aikaan tehnyt. Syön paljon keittoja ja laitan aika paljon uunissa ruokaa. 

Eineksiä en syö ollenkaan. En pidä niistä, itse tekemällä saa parempaa, on edullisempaa ja myös ekologisempaa, tulee vähemmän pakkausjätettä ym.

Ravintolassa käyn vaihtelun vuoksi syömässä 1-2 kerraa kuukaudessa päivällä lounasaikaan, ihan vain siksi että en kyllästy omiin pöperöihin, saan ideoita niistä annoksista ja uusia makukokemuksia myös, mitä ehkä kokeilen sitten kotona tehdä.

Ei minusta ruoan laittaminen ole ikävää kun miettii miten sen järjestää niin, että suunnittelee hieman pidemmälle usean päivän päähään. Minä metin yleensä viikonloppuna seuraavan viikon ruoat valmiiksi, mitä syön minäkin päivänä. Yleensä niin, että 1-2 päivänä teen jotain ruokaa, josta syön sen kerran ja sitten loput pakkaseen. Järjestelen sitten jo aiemmin tehdyistä ja uusista tekemisistä niin, että en syö samaa ruokaa koskaan kahtena päivänä peräkkäin. Ja useinmiten en syö samaa ruokaa edes toista kertaa samalla viikolla vaan väli voi olla parikin viikkoa. 

Olen 65v mies, joka sisarusteni kanssa opin tämän tavan joskus 10v ikäisestä alkaen äidiltäni kun hän aina otti meitä mukaan ruoan tekemiseen. Suurimman osan eri ruokalajeista mitä teen, joita on useita useita kymmeniä, minä teen ulkomuistista eikä ole mitään tarvetta katsoa ohjeita. Ruoan teko sujuu minulta pääosin niin, että en edes ajattele sitä asiaa siinä tehdessä vaan ihan muita asioita koko ajan. Vain niiden uusien kokeilujen kanssa pitää katsella respeptejä ja muistaa tarkistaa paistoaikoja ja muuta vastaavaa.

Vierailija
45/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo teen ite. Einekset ei oikeen maistu. Pakko on ollut opetella kokkaamaan ja hyvää pukkaa.

Joskus kun meinaa tulla joku moka niin sen saa korjattua aina jotenkin. Esim kermalla.

Pohjaan ei ole palanut mikään ja sitä ei voi oikeen korjata

Vierailija
46/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin... mutta akka ei päästä keittöön :(

Vierailija
47/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi tuntia nettiä, yäk. Turhaa selaamista - siinä puutuu jo perschekin hyvin, ainakin leviää istumisesta. Minä ehdin kaikkea, tehdä ruokaa, käydä lenkillä, leipoa ja lukea ja nettiäkin selaan mutta kohtuullisesti, ei siellä oo mitään erikoista joten puoli tuntia riittää hyvin verkkolehtien lukemiseen ym. 

Vierailija
48/65 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi tuntia nettiä, yäk. Turhaa selaamista - siinä puutuu jo perschekin hyvin, ainakin leviää istumisesta. Minä ehdin kaikkea, tehdä ruokaa, käydä lenkillä, leipoa ja lukea ja nettiäkin selaan mutta kohtuullisesti, ei siellä oo mitään erikoista joten puoli tuntia riittää hyvin verkkolehtien lukemiseen ym. 

En maininnut selaavani pelkkää nettiä kuutta tuntia. Siihen sisältyy myös kirjojen ja lehtien lukeminen. Välillä otan torkutkin. Selaan nettiä ja luen selälläni maaten. Ei tunnu takapuolessa. Kun vaihtaa välillä asentoa, ei selässäkään!

Vierailija
49/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän paras hetki (silloin kun on mahdollisuus tähän) on se, kun mieheni ja minä ollaan keittiössä kokkailemassa. Tai minä yleensä laitan ruokaa, hän tarjoilee viiniä ja pitää huolen siitä että jazz-musiikki ei katkea. Siinä hetkessä käydään kaikenlaisia asioita läpi ja ollaan rauhassa, tietenkin päättyen (yleensä) todella hyvään ateriaan. 

Vierailija
50/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En..menen aina valmiiseen pöytään,eli kaikki hyvin laitettuna ja säännölliseen aikaan..ruokailu klo 11 ja klo 16,sitten välipalat ja kahvihetket sopivasti jaksoteltuna kunnollisina tarjottavinaan..

Vierailija
51/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on sellainen elämää ylläpitävä arkiaskare. Ei ole mitään erityisiä tunteita sitä kohtaan että tykkäänkö tai enkö tykkää. Ruokaa tarvii niin onhan se tehtävä. 

Vierailija
52/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En..menen aina valmiiseen pöytään,eli kaikki hyvin laitettuna ja säännölliseen aikaan..ruokailu klo 11 ja klo 16,sitten välipalat ja kahvihetket sopivasti jaksoteltuna kunnollisina tarjottavinaan..

Oletko osastolla?

Vierailija
53/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Luotan Saarioisten, Kokkikartanon ja Atrian "äitien" taitoihin ruoan teossa.

Vierailija
54/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään. Uusien reseptien kokeilu on ihanaa. Eineksiä ei ole tullut syötyä lapsuus aikojen jälkeen.

Vierailija
55/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo testaan usein uusia reseptejä 

Kuinka suuri osa testeistä menee kompostiin?

Olen eri, M63. Kaikki on syöty. Reseptit on aloittelijoille, suuntaa antavia, makaronilaatikon tein monta kertaa, viides oli jo aika hyvä. Eräs ystävä sanoi että reilusti mausteita ja lihaliemeen, ei munamaitoa ja se on totta. Porkkanalaatikko onnistui kerrasta ja se oli kuulemma paras jouluruoka. Muistaisin vaan miten sen tein...eiku joo on se resepti tallessa jota muuntelin. Kun tyttäret oli pieniä, oli eräs lämmin ja lähes sateeton kesä niin silloin laiteltiin yhdessä kaikki ruuat ulkona aamupuuroa lukuunottamatta pienellä muurinpohjalla ja kaasun avulla. Vain perunat keitettiin sisällä. Joskus kun exä toi tytöt hätäisesti niin toinen hihkaisi " iskä tehään ruokaa, on nälkä ". Niin, osaan kyllä paistaa pihvit ja kalatkin ja keitellä keitot. Ymmärrän että jos ei tykkää  jostain niin antaa muiden tehdä ja ostetaan valmiina. En minäkään osaa pitsejä nyplätä tai virkata, tai voisin osatakin mutta ei kiinnosta.

Vierailija
56/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee ruoat, ei onneksi tarvitse

Vierailija
57/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää ruoanlaitosta yhtään mutta mieheni on hyvä Kokki joten ei tässä huushollissa tarvitse nälässä olla 😂

Vierailija
58/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään sen verran, että teen itse koska valmisruoka on paljon kalliimpaa. Teen 2-3 päivän ruuan samalla sähköllä ja pakastan usein osan.

Niin teen minäkin koska syön aika vähän. Ihan pientä määrää ei ole järkevää tehdä. Teen ruokaa joka toinen tai kolmas päivä ja se riittää. Valmisruokiakin on hyviä, esimerkiksi naapuripizzerian pizzat ja kebabit, kerran kuussa kuumina ja höyryävinä. Kauppojen einekset on aika surkeita ja ymmärrettävää, eivät laita mausteita koska aina on joitain joille ei ne sovi joku.

Vierailija
59/65 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin teen minäkin koska syön aika vähän. Ihan pientä määrää ei ole järkevää tehdä. Teen ruokaa joka toinen tai kolmas päivä ja se riittää. Valmisruokiakin on hyviä, esimerkiksi naapuripizzerian pizzat ja kebabit, kerran kuussa kuumina ja höyryävinä. Kauppojen einekset on aika surkeita ja ymmärrettävää, eivät laita mausteita koska aina on joitain joille ei ne sovi joku.

Paljonko on ruokalaskusi, kun pidät valmisruokia paljon kalliimpina? Minä syön vain valmisruokia ja ruokalasku noin 250 euroa yhden hengen taloudessa. Varmaan lähes puolet siitä on jäätelöä, suklaata ja kahvileipiä.

Vierailija
60/65 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan siitä on tykätä, sillä teen ruokaa työkseni. Toisaalta enää kotona ei jaksa ruokaa laittaa. Kotiruokailu on monesti työpäivän jälkeen jugurttia soijarouheella / talkkunajauholla, vaikka tekeminen ei ole välineistä kiinni. Vapaapäivinä syön ulkona.