Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lapsen yh saa n.2700e kk tekemättä mitään

Vierailija
21.01.2026 |

Tonnin vuokralla kolmen lapsen yh saa n2700€ kuussa rahaa Vähintään. Tämä laskettu toimeentuenlaskurilla. 

Mitäs sanotte tästä lapsiperhe köyhyydestä mistä paljon puhutaan?

Kommentit (511)

Vierailija
441/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa tulee voimaan yleistuki. Osalla tuki vähenee.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
442/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki lasketaan bruttosummasta eli tosta 800, missä verot mukana.

Ei lasketa. Se lasketaan vuokran määrästä. Tämän jälkeen katsotaan, onko asukkaalla sellaisia tuloja, jotka voivat alentaa asumistuen määrää. 800€/kk ei ole sellainen tulo, joten asumistuen saa täysimääräisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näihin tukiketjuihin tulee aina linkkispämmääjä, joka spämmää linkkeja asioista, jotka ovat yleisesti kaikkien tiedossa? 

Vierailija
444/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta reilusti yli 1 000 euroa on tukia, jotka saa myös työssäkäyvä hyvätuloinen yh palkkansa päälle. Edelleenkin on kannattavaa tehdä kokopäivätyötä ja työssäkäyvänkin on mahdollista hakea asumistukea ja tarvittaessa toimeentulotukeakin.

-

Miten? Tarkoitatko asumistukea?

Vierailija
445/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta reilusti yli 1 000 euroa on tukia, jotka saa myös työssäkäyvä hyvätuloinen yh palkkansa päälle. Edelleenkin on kannattavaa tehdä kokopäivätyötä ja työssäkäyvänkin on mahdollista hakea asumistukea ja tarvittaessa toimeentulotukeakin.

-

Ihan siten, että lapsilisä ja elatustuki ovat myös työssäkäyville maksettavia etuuksia. Ne yhdessä tekevät päälle tonnin kuukaudessa, kun lapsia on kolme. 

eri

Vierailija
446/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Et ole koskaan lapsilisästä kuullut? 

Vierailija
447/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua mutta voin myöntää olevani kateellinen tuollaisista summista. Olen 3 lapsen yh, kokopäivätyössä, mutta ei minulla jää palkasta tuollaisia summia rahaa. Omistusasunto eli ei asumistukea vaikka asumiskustannukset on todella kovat. Palkasta jää käteen alle 1000e verojen ja asumiskustannusten jälkeen vaikka en edes ole kaikista pienipalkkaisin.

Kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla parempi elintaso kuin tukien varassa elävällä. Olisi varmaan pitänyt laittaa aina kaikki rahat haisemaan, matkustella säästämisen sijaan ja mieluummin vaikka ryypätä rahat kuin ostaa asunto.

Mutta eihän tässä esimerkissä myöskään tuollaista summaa jäänyt käteen; ei tuosta summasta ollut vähennetty asumiskustannuksia. Sitäpaitsi siihen oli laskettu yhteen kaikki rahat, kuten lapsilisät ja elatustuet, joihin myös sinulla on oikeus. Kyllä lähes aina työssäkäyvä saa paremman elintason kuin tuilla elävä, vaikka joku tarkoitushakuisesti yrittää muuta väittää. 

Vierailija
448/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskasti työssäkäyvät aina "unohtavat" laskea omiin bruttotuloihinsa mukaan lapsilisät, mahdolliset elatusmaksut ja muut tuet. Vähintään lapsilisää saa jokainen työsskäyvä vanhempikin, jos lapset ovat alle 17v. 

Oikeasti siis "Minä saan saman 2700€/kk" tarkoittaa "Minä saan 2700€/kk+lapsilisät ja muut tuet". 

Vierailija
449/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua mutta voin myöntää olevani kateellinen tuollaisista summista. Olen 3 lapsen yh, kokopäivätyössä, mutta ei minulla jää palkasta tuollaisia summia rahaa. Omistusasunto eli ei asumistukea vaikka asumiskustannukset on todella kovat. Palkasta jää käteen alle 1000e verojen ja asumiskustannusten jälkeen vaikka en edes ole kaikista pienipalkkaisin.

Sitten saat vielä 330€/kk lapsilisää sekä toisen vanhemman tai Kelan maksamaa elatusmaksua. Eli todellisuudessa sinulle jää asumiskulujen jälkeen käyttöön vähintään 1500€/kk. Sellaista summaa ei tukina saa ikinä asumiskulujen päälle. 

Vierailija
450/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
451/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla parempi elintaso kuin tukien varassa elävällä. Olisi varmaan pitänyt laittaa aina kaikki rahat haisemaan, matkustella säästämisen sijaan ja mieluummin vaikka ryypätä rahat kuin ostaa asunto.

No tämä juuri. Miksi hitossa tuki-YH:n elintason pitää vastata yli 5000 euron bruttopalkkaa (asunto, lääkkeet, sähkö yms muut edut huomioiden) eli reilusti enemmän kuin keskiverto suomalaisen? Mutta vielä tekemättä yhtään mitään! Miten tuo on kohtuullinen elintaso jos saa puhtaana käteen 2700 e/kk plus edut. Sillä välin toinen palkkatöissä, usein vaativassa asemassa tekee 40h viikossa töitä päästäkseen samaan elintasoon.

Kelassa mietitty että sellainen aloittelevan sairaalalääkärin elintaso on varmaan kohtuullinen :D. 

Vierailija
452/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä juuri. Miksi hitossa tuki-YH:n elintason pitää vastata yli 5000 euron bruttopalkkaa (asunto, lääkkeet, sähkö yms muut edut huomioiden) eli reilusti enemmän kuin keskiverto suomalaisen? Mutta vielä tekemättä yhtään mitään! Miten tuo on kohtuullinen eli

Jos sinulla jää yli 5000€ bruttopalkasta käyttörahaa saman verran kuin alle 2000€ tuista, ongelma on ihan muualla kuin tukien määrässä. Sinähän saat bruttopalkkasi päälle samat lapsilisät ja elatustuet kuin tuilla elävä. 

Vierailija
453/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurjia summia lapsiperheet saavat toimeentulotuen kautta. Kun luvut lyödään tiskiin, niin aina loppuu höpinät lapsiperheköyhyydestä. YLE:kin silti jaksaa jankuttaa tuota propagandaa päivästä toiseen. Meilkein 3 tonnin tulot eivät ole köyhyyttä nähneetkään.

Joo, ihan jäätävän hurja summa on tuo 200€/kk jonka saan toimeentulotukena.

t. kolmen lapsen yh

Entä kaikki muut tuet yhteensä? Niinpä. 

Vierailija
454/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä juuri. Miksi hitossa tuki-YH:n elintason pitää vastata yli 5000 euron bruttopalkkaa (asunto, lääkkeet, sähkö yms muut edut huomioiden) eli reilusti enemmän kuin keskiverto suomalaisen? Mutta vielä tekemättä yhtään mitään! Miten tuo on kohtuullinen eli

Jos joku saa 2700 tukia, se ei tarkoita, että saisi 2700 puhtaana käteen pakollisten menojen jälkeen.

Vierailija
455/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurjia summia lapsiperheet saavat toimeentulotuen kautta. Kun luvut lyödään tiskiin, niin aina loppuu höpinät lapsiperheköyhyydestä. YLE:kin silti jaksaa jankuttaa tuota propagandaa päivästä toiseen. Meilkein 3 tonnin tulot eivät ole köyhyyttä nähneetkään.

t. kolmen lapsen yh

Niillä ei ole merkitystä, kun puhutaan siitä, paljonko saa TOIMEENTULOTUKENA. Tai "toimeentulotuen kautta", kuten asian ilmaisit. 

Vierailija
456/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kateellinen 3 lapsen työttömälle yksinhuoltajalle? Mieti uudestaan.

En ole ap, mutta siitä ei taida olla kyse. Itse ainakin tulkitsen aloituksen viittaavan siihen, että useamman lapsen yksinhuoltajan ei ole rahallisesti mitään järkeä käydä töissä. Pitäisi olla todella hyvä palkka, että käteen jäisi enemmän kuin mitä jokatapauksessa saa tukina.  Minä en ainakaan tuossa tilanteessa edes harkitsisi töihin menemistä. Mieluummin keskittyisin 100% lapsiini. Olisi ihan älyttömän raskasta käydä töissä, ja sen lisäksi huolehtia lapsista ja kodista täysin yksin. Todellakin jättäisin työn pois tuosta yhtälöstä ihan mielelläni. Rikashan nyt ei missään nimessä olisi. Vaikka olisi kaksi vanhempaa perheessä, ja molemmat tienaisivat tuon verran, ei perhe siltikään olisi rikas. Kelvollisesti pärjäilisi, mutta kolmen lapsen perheessä ei vielä tuolla tulotasolla olisi ainakaan mun mittapuun mukaan edes varsinaisesti hyvin toimeentuleva.

Vierailija
457/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kolmen lapsen yh

Minulla kaikki tuet yhteenlaskettuna ovat 1850€/kk. Mitä teet tällä tiedolla?

eri

Vierailija
458/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Ihan siten, että lapsilisä ja elatustuki ovat myös työssäkäyville maksettavia etuuksia. Ne yhdessä tekevät päälle tonnin kuukaudessa, kun lapsia on kolme. 

eri

Eihän tuohon selvästikään ole laskettu noita mukaan. Tuon verran tulee ihan asumistuesta ja toimeentulotuesta.

Vierailija
459/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kolmen lapsen yh

Minulla kaikki tuet yhteenlaskettuna ovat 1850€/kk. Mitä teet tällä tiedolla?

eri

Jos sinulla on kolme lasta, asut vuokralla ja saat toimeentulotukea, valehtelet. 

Jo pelkkä perusosa kolme 10-17-vuotiasta lasta plus aikuinen on yli 1800 euroa. Se on ihan sama, että tuleeko se raha toimeentulotukena vai muina tukina, mutta tuo raja tulee jäädä käyttöön kohtuullisten menojen jälkeen eli vuokra, sähkö, vesi, julkisen puolen terveydenhuolto, lääkkeet. Te olette hölmöjä ja sinisilmäisiä, kun kuvittelette, ettei tuilla voisi elää kohtuullisen hyvin. Nämä löytyy ihan Kelan sivuilta ja kyllä, olen ollut yksinhuoltaja ja kun erosi pienipalkkaisesta miehestä niin yllätyin täysin tukien suuruutta. 

Vierailija
460/511 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuohon selvästikään ole laskettu noita mukaan. Tuon verran tulee ihan asumistuesta ja toimeentulotuesta.

Missä rinnakkaistodellisuudessa saat pelkästään asumistukena ja tt-tukena 2700€? Vai oletko niitä vammaisia, jotka eivät tajua, että toimeentulotuen määrää vähentää jokainen muualta saatu euro? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi