Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kokoa 40-42: varasin ajan juhlapukuvuokraamoon sovittaakseni iltapukuja,

Vierailija
20.01.2026 |

ja sieltä ei löytynyt oikeastaan mitään, mikä olisi mahtunut päälleni. Onko tämä ihan normaalia, että vuokraamosta ei löydy, vaikka tavallisista vaatekaupoista löytyy paljonkin sopivaa kokoa? Kokemuksia?

Vai eksyinkö vaan jotenkin poikkeukselliseen paikkaan? 

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. ei ole lihava. Itse oikeasti lihavana en edes yritä hankkia tai etsiä monia vaatteita kun tiedän, että ei löydy ja ylipäätään kaikki näyttää päälläni hirveältä. Toivottavasti en joudu koskaan tilanteeseen, jossa tarvitsisin iltapukua kun sellaista ei vaan löydy. Toki ihan omaa syytäni on, että olen näin lihava. Yllättäen toki näin Halosella jonkun tumman kokoa 50 olevan iltapuvun. Ap:n koossa pitäisi kuitenkin olla kaikkia vaatteita runsaasti saatavilla.

Vierailija
22/56 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki arvatenkin lainassa, 40-42 yleisin koko keski-ikäisille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. ei ole lihava. Itse oikeasti lihavana en edes yritä hankkia tai etsiä monia vaatteita kun tiedän, että ei löydy ja ylipäätään kaikki näyttää päälläni hirveältä. Toivottavasti en joudu koskaan tilanteeseen, jossa tarvitsisin iltapukua kun sellaista ei vaan löydy. Toki ihan omaa syytäni on, että olen näin lihava. Yllättäen toki näin Halosella jonkun tumman kokoa 50 olevan iltapuvun. Ap:n koossa pitäisi kuitenkin olla kaikkia vaatteita runsaasti saatavilla.

Voin itse siis vain haaveilla, että mahtuisin joskus tuohon kokoon 40 tai edes kokoon 42. 

Vierailija
24/56 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 42 ja minullekin oli vain harvoja, joita saatoin sovittaa. Ja kun olen rintava, niin niistä iso osa oli aina härskin näköisiä.

Vierailija
25/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, olisiko osa noista pukuvuokraamoista keskittynyt vanhojentansseihin, mikä selittäisi kokojakauman. 

Tämän ketjun perusteella suosittelisin kaikille vaatekoosta riippumatta, että kertovat kokonsa sovitusaikaa varatessaan.

Useimmat kotimaiset iltapukuvalmistajat vuokraavat myös luomuksiaan, jos tietää tykkäävänsä jonkun tyylistä, voi kysyä suoraan. 

Se eilisiltainen puvun löytänyt

Vierailija
26/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään esimerkkeinä, että H&M:n ja Lindexin vaatteissa menee usein koko M, Mangon vaatteista L. Enkä edes käytä mitään trikoovaatteita, että joustavuus voisi selittää. Ap

Eli taisit valehdella kokosi myyjille etkä suostunut kokeilemaan isompia mekkoja.

Vierailija
27/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaatteet on tehty vain pitkille ja hoikille keskieurooppalaisille naisille, joilla ei ole kovin naisellisia muotoja, tai tiimalasivartaloa kuten useilla skandeilla. 

Itse olen 165 pitkä, on tissit, reidet ja peppu, mutta myös hyvin erottuva vyötärö. Sopusuhtainen olen noin 10-15kg ylipainoisena eli 68-73kg. Alle tuon näytän ruikulalta. 

Minulla on siis ihan oikeaa lihastakin, josta tuo paino tulee. Mutta eniten siis ärsyttää se kun vaatteet on kokoa M-L ja jossain housuissa sitten vyötärö on liian iso mutta peffasta kiristää. Jotkut paidat on muuten sopivia mutta rintojen kohdalta kireä. Aargh- kenen päälle ne oikein suunnitellaan?

Vierailija
28/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin väittää, että tuo on tavanomaisin koko keski-ikäiselle suomalaiselle naiselle, ja varmaan yleisempiä myös nuorempien ja vanhempien naisten keskuudessa, joten pidän todella erikoisena, jos liikkeessä ei kokoa ole ollenkaan. Joko ne oli kaikki vuokrattuna tai yrittäjä on aivan pihalla siitä, minkälaisilla markkinoilla toimii. 

Vierailija
29/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hoikka, niin olet ilmeisesti kuten tyttäreni, pitkän miehen pitkä tytär, jolla on myös pitkät kädet ja jalat ja leveähköt hartiat eli mallityyppinen vartalo. Turha kuvitellakaan, että halpisiltapukuja löytyisi, ne kun ovat aasialaisten mukaan tehtyjä. Laadukas vanhojentanssipuku löytyi tosi helposti, on vielä 10 vuoden jälkeenkin kuin uusi, strassit ommeltu käsin ja tytär on käyttänyt sitä opiskelijabileissä, nyttemmin ei ole kyllä ollut tarvetta, mutta onpahan kiva muisto. 

Pukuvuokraamo oli yksinkertaisesti huono, that's it.

Vierailija
30/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa, tuo on ihan normaalikoko, siinä M&L rajalla ja jos on pitkä niin ihan sopusuhtainen voi olla, vaikka joku on jo käskemässä laihduttamaan.

Normaalikoko? Ehei....   70-luvulla naisten yleisin vaatekoko suomessa oli 36.

.

Vierailija
31/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudolta kuulostaa, tuo on ihan normaalikoko, siinä M&L rajalla ja jos on pitkä niin ihan sopusuhtainen voi olla, vaikka joku on jo käskemässä laihduttamaan.

.

Olen eri, mutta keskipituus on kasvanut vaikka kuinka paljon tuossa ajassa. Ihmiset ovat myös isokokoisempia, eivät vain lihavampia. 

Vierailija
32/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava ja sen mukaiset on vaatetarjonta suomessa. Pienenä ja sirona naisena joudun tilaamaan tai lentämään italiaan ostamaan vaatteita. 

Vierailija
33/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Olen eri, mutta keskipituus on kasvanut vaikka kuinka paljon tuossa ajassa. Ihmiset ovat myös isokokoisempia, eivät vain lihavampia. 

Ovat sikalihavia.

Vierailija
34/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Tarkotatko että pukuvuokraamon puvut ovat 70 luvulta?

M koko on oikeastaan 38, L llä on numero 40.

Vierailija
35/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ovat sikalihavia.

Kysyin Copilotilta, nuorten keskipituus on kasvanut viitisen senttiä, naisilla muutaman sentin vähemmän. Sillä on iso merkitys vaatteissa, koska pituus tarkoittaa myös käsien pituutta ja hartioiden leveyttä, ei vain sitä miten kapea tai leveä on. Esim. hoikka tyttäreni ei löydä istuvia vaatteita, koska hihat jäävät lyhyiksi ja hartioista kiristää: hän on siis pitkä, mutta hoikka. Iltapuvuissa tietty se ongelma, että helman pituus ei riitä.

Arvatenkin kuvittelet myös, että kaikki isorintaiset ovat lihavia. 

Vierailija
36/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa valikoiman selittää thaimaalainen asiakaspalvelija. Kaikki näyttävät siellä olevan pienempiä kuin kokoa 40.

Vierailija
37/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pitkä ja sen takia hoikkanakin kokoa 40. Ihme kauppa, kyllä 40/42 on ihan perus koko.

Sama juttu, pitkä oon :) Enkä ollut kokenut itseäni mitenkään isoksi ainakaan tätä ennen. Ap

Katso Zalandon tall mallistoista, siellä on myös iltapukuja. Jonkun thainaisen silmissä olet jättiläinen ;)

Vierailija
38/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin muuten tekoälyltä myös sitä oliko naisten tavanomainen vaatekoko 70-luvulla 36. Tekoälyn mukaan tällaistä tietoa ei ole olemassa, lisäksi 70-luvulla vaatekokoja ei ollut standarisoitu. Edelleen se kertoi, että naiset olivat tuolloin 3-5 senttiä lyhyempiä, joten vaatteet olivat pienempiä. 

Ei kannata heitellä noita tietoja omasta päästä, kun ne on tosi helppo tekoälyllä tsekata ovatko oikein. Omalta kohdalta voin kertoa, että olin kokoa 36-38 kasarilla johtuen suurista rinnoista. Muuten olisin ollut pienempää kokoa ja olin muita pienempikokoinen. Ylipainoisia nuoria ei kasarillakaan juuri ollut ja pituudeltani olin tuolloista keskikokoa, 165 cm. Äitini on viisi senttiä lyhyempi, synt. 1945 eli meidän kokomme kertoo tarinaa keskipituuden noususta.

Vierailija
39/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he ovat uusia naisten pukujen saralla? Tai varastot tyhjät, kun vanhojen päivä nurkan takana... Outoa ettei siihen varaudu.

Koko kuitenkin niin perus kuin olla ja pääsee.

Jopa kokoa 50 oleva tantta, kuten mä saa aina palvelua useasta liikkeestä Helsingissä.

Vierailija
40/56 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pitkä ja sen takia hoikkanakin kokoa 40. Ihme kauppa, kyllä 40/42 on ihan perus koko.

Sama juttu, pitkä oon :) Enkä ollut kokenut itseäni mitenkään isoksi ainakaan tätä ennen. Ap

Katso Zalandon tall mallistoista, siellä on myös iltapukuja. Jonkun thainaisen silmissä olet jättiläinen ;)

Thaimaalaisten nuorten naisten keskipituus on alle 160 cm eli 158 cm. Vanhemmat naiset ovat siis tuotakin lyhyempiä, yli 10 cm nuoria suomalaisnaisia lyhyempiä siis keskimäärin. Aasiaan on turha lähteä vaateostoksille, koska pituus vaikuttaa myös mittasuhteisiin. 

Oma tytär on saanut hyvin vaatteita, koska olemme paljon olleet Saksassa. Siellä ei mitään vaikeuksia saada vaatteita isolla valikoimalla normikaupasta, koska saksalaiset ovat keskimäärin suomalaisia pitempiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme