RYHTIÄ - mikä harrastus auttaisi löytämään hyvän ryhdin?
Jooga ja pilates tottakai, mutta mitkä muut?
Salilla käyn, mutta en huomaa ryhdin valtavan paljon parantuneen. Saa kuitenkin mielellään ehdotella myös, että mitä liikkeitä erityisesti kannattaisi tehdä salilla paremman ryhdin toivossa. Lisäksi hiihdän ja uin. Ryhti ei pysy yllä.
Kommentit (33)
No mikset kokeile sitä pilatesta? Täydentää aika hyvin salitreenaajan ohjelmaa. Se on hyvä välipäivän kehonhoitotreeni ja kehittää nimenomaan keskikehon hallintaa ja ryhtiä. Hyvä ohjaaja pitää olla, joka todella osaa selittää, miten ja mitä lihaksia käyttäen jokin liike tehdään. Muuten se on ihan hyödytöntä.
Sen sijaan pitkä viipyminen jossain solmussa tai äärivenytyksessä on täysin turhaa, vaikka syvään hengitellen saattaakin rauhoittaa. Yhtä hyvin voi rauhoittua luontokävelyllä tai vaan venytellä, jos venyttelyä tarvitsee. Kävellenkin voi muuten keskittyä omaan ryhtiinsä.
Seiso seinää vasten niin pitkään kun viitsit.
Vierailija kirjoitti:
nyrkkeily on paras
Täällä toinen joka oli tulossa sanomaan samaa. Ehdottomasti paras yksittäinen laji ryhtiin. Olen aina saanut kehuja ryhdistäni ja tällä lajilla tulee paras tulos. Yhdistä se noihin selän vetäviin liikkeisiin ja liikkuvuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävelen aina lysyssä ja kumarassa. Siksi olen ruvennut sauvakävelemään. Siinä kävelee väkisin ryhdikkäästi ja ehkä se jotenkin voi auttaa, että ryhti paranisi. Ainakin kävely tuntuu paljon helpommalta sauvojen kanssa kun rintakehä ja selkä on enemmän auki.
Sun tukilihakset eli syvät vatsa- ja selkälihakset on onnettomassa kunnossa. Niiden tarkoitus on pitää kroppa pystyssä. Kun alkaisit vahvistamaan niitä, niin ei tarvitsisi tukeutua sauvojen tukeen. Silloin ryhti tulee ihan itsestään.
Niihin auttamaan mm jo mainitut pilates, jooga, barre, baletti ja itämainen tanssi.
Syötkö liikaa hiilaria suhteessa sietokykyyn? Vaikka paastosokeri on terveen rajoissa, niin insuliinit voi silti olla tapissa. Tämä väsyttää ja vetää lysyyn kun ei kertakaikkiaan vaan jaksa.
Onko metabolinen terveys siis kunnossa.
Itse kävelen aina lysyssä ja kumarassa. Siksi olen ruvennut sauvakävelemään. Siinä kävelee väkisin ryhdikkäästi ja ehkä se jotenkin voi auttaa, että ryhti paranisi. Ainakin kävely tuntuu paljon helpommalta sauvojen kanssa kun rintakehä ja selkä on enemmän auki.