Löytyykö kuuluisasta Orwellin tuotoksesta hyvää lyhennelmää joko tekstinä tai videona?
Kyseinen julkaisu ponnahtaa esille monessa paikassa ja kiinnostaisi tutustua siihen.
Olisiko heittää linkkiä hyvään lyhennelmään?
Kommentit (15)
Joka hallitsee menneisyyttä,
hallitsee tulevaisuutta;
joka hallitsee nykyisyyttä,
hallitsee menneisyyttä.
George Orwellin 1984 on dystooppinen romaani, joka kuvaa totalitaarista yhteiskuntaa, jossa valtio hallitsee ihmisiä jatkuvan valvonnan, propagandan ja pelon avulla. Tarina seuraa Winston Smithiä, joka alkaa kyseenalaistaa Puolueen vallan ja sen muokkaaman todellisuuden. Romaani käsittelee vallan väärinkäyttöä, yksilönvapauden menettämistä ja totuuden manipulointia. Orwell varoittaa teoksessaan siitä, mihin äärimmäinen kontrolli ja kriittisen ajattelun tukahduttaminen voivat johtaa, tehden 1984:stä ajattoman ja yhä ajankohtaisen yhteiskuntakritiikin.
Huomaa että se on julkaistu 1948 ja osuu tähän hetkeen täysin.
Miks et lue koko kirjaa? Vai haluatko vaan päästä pätemään mukatiedoillasi kirjasta kun oot lukenut jonkun tekoälyn kirjoittaman lyhennelmän.
Olen itse lukenut sen, mutta tietääkseni siitä on myös tehty tv-sarja. Onkohan joku täällä nähnyt?
Vierailija kirjoitti: Olen itse lukenut sen, mutta tietääkseni siitä on myös tehty tv-sarja. Onkohan joku täällä nähnyt?
P. S. Taitaa sittenkin olla elokuva, eikä sarja, nyt kun googlasin.
Et sitten pysty koko kirjaa lukemaan?
Orwell se on yhtä ajankohtainen kuin aina. Systeemit saattaa vaihdella, mutta ihminen se vaan on sama vallanhaluinen ja muita alistamaan pyrkivä kuspiä. Jos ei hyvät ihmiset pidä varaansa ja vahdi, etteivät possut possuttele. Hyvien on tehtävä yhteistyötä, mutta nykyään näyttää hämmästyttävästi siltä, että maailman despootit ovat alkaneet (jo ehkä pitkänkin ajan takaa) pitää yhtä toistensa kanssa. Korean Possukin on hyväksytty kultapossukerhoon.
Valitut Palat teki aikanaan lyhennelmiä tiiliskiviromaaneista, ehkäpä tästäkin Orwellin teoksesta vaikkei se mikään järkäle ole?
No miksi et voi lukea sitä kirjaa?
Vihervassun mieliteos. Oppii siitä paljon...
Ei ole mahdottoman pitkä kirja, lue ihmeessä
Tarkoitatko tätä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuonna_1984