Lastasi pahoinpidellään päiväkodissa
Usko pois, lapsesi oppii loppuelämän roolin jo päiväkodissa. Hän on joko alistuja, hyväksyjä tai alistaja. Se on sattumasta kiinni millaiselle polulle lapsi astuu ryhmässä, siellä on ja pysyy, koko elämänsä ajan. Ets sinä voi siihen vaikuttaa.
Eilen ylellä kohistiin siitä että lapset hakkaavat toisiaan päiväkodissa. Mitä uutta tuossa on, aina siellä on yksi-kaksi hullua, sitten siellä on kaksi-kolme alistujaa, joita lopulta kaikki hakkaavat, ihan vain saadakseen hyväksyntää näiltä isoilta hakkaajilta.
Tuo kaikki on normaalia eläinmaailman laumakäytöstä. Eläimiähän me olemme, jos et sattunut tietämään.
Tässä se eilinen juttu ylellä: https://yle.fi/a/74-20205156
Kommentit (63)
Miten lie ennen pärjättiin ei ollut koulutusta?joku mukava täti hoiti kotona. Äidit hoiti kotona isoa katrasta, moni juttu lähtee kotoa kun ei viitsitä kasvattaa ja opettaa pieniä. Pitää olla omaa aikaa ystävät ja jumpat, kahvit.
Kyllä se perhe ja lapset ovat tärkein asia.
Ottakaa vastuuta omistanne.
Vierailija kirjoitti:
Miten lie ennen pärjättiin ei ollut koulutusta?joku mukava täti hoiti kotona. Äidit hoiti kotona isoa katrasta, moni juttu lähtee kotoa kun ei viitsitä kasvattaa ja opettaa pieniä. Pitää olla omaa aikaa ystävät ja jumpat, kahvit.
Miten se on, kun minä kuulen näitä päiväkotiketjuista vaan toistuvasti, että ei pärjätä lasten kanssa, kun lapset on muuttuneet. Ja onhan ne muuttuneet. Ei silloin kun minä olin pieni ollut ruutuja joka puolella tuhoamassa lasten keskittymiskykyä esim. Kyllä silloin vaaditaan myös lasten kanssa työskenteleviltä parempaa koulutusta.
Koulutus ja arki eivät kohtaa. Eikä koulutus auta ketään jos on mahdottoman tehtävän edessä yksin ilman tukea saati apua.
Toteaako ap "eläimiähän tässä ollaan" kun joku ryöstömurhaa hänen läheisensä?
Mielikuvituslapseni antaa takaisin moralla, jos häntä kiusataan. Näin olen mielikuvituslastani ohjeistanut.
Vierailija kirjoitti:
Inkluusio aiheuttama. Apukoulut ja tarkkikset takaisin. Päiväkoteihin myös erityislapsille omat osastot.
Inkluusio ei ole se ongelma, Meillä oli aikoinaan koulussa tarkkis ja apukoulut. Se ei poistanut kiusaamista. Koska muutkin kuin tarkkislaiset kiusaa, muodostaa kuppikuntia ym ym. Meillä pahin kiusaaja oli ovela narsisti, eikä hän mihinkään tarkkikselle joutunut.
Minua ei ole onneksi laumakasvatettu päiväkodissa vaan olen saanut olla kotona. Olen irrallaan tuollaisista toimintamalleista vielä yli 5- kymppisenäkin: itsenäinen ajattelija, itsenäinen toimija
Vierailija kirjoitti:
Eikö päiväkodeissa ole väkivallalle nollatoleranssi? Miksi työntekijät eivät sitten puutu?u
Kyllä työntekijöiden pitää puuttua väkivaltaan. Minunkin lasta lyötiin päiväkodissa. Mutta poikien äitinä sanoisin, että suurin osa pojista tappelee joskus valitettavasti, että oma poikasi on todennäköisesti myös lyönyt tai töninyt toista poikaa. Pojat tekee sitä paljon toisilleen. Hyvin harva poika ei koskaan ole osallisena nujakointiin. Miesten mielestä poikien pitääkin vähän pienenä tapella, jotta he oppivat voimiensa rajat ja oppivat siitä. Se on tavallaan myöhäistä sitten jos miehet alkavat tapella vasta aikuisena koska voimatkin ovat jo kasvaneet miehen mittoihin. Kun pojat tappelee niin aikuisten tehtävä on heitä opastaa ja tietysti kitkeä lyömiset, tönimiset pois. SE on sitä kasvattamista. Joskus voi olla myös väärintulkintaa eli pojat leikkii rajummin ja toinen vaikka pyörii tai kääntyy siten, että toiseen osuu joku käsi tai jalka vahingossa ja kielitään opelle, että tuo löi vaikka toinen ei lyönyt tahallaan. Näin myös yhden tilanteen, jossa pojan ryhmäkaveri paiskasi oven kovasti kiinni, juoksi kielimään opettajalle, että poikani oli se joka paiskasi oven. Onneksi näin tilanteen, koska muuten isompi vanhempi poika olisi laittanut hänen syykseen sen minkä teki kun ope ei nähnyt. Kannattaa aina epäillä lapsia, että kuka puhuu totta, ja miten tilanne on oikeasti mennyt.
Itse lukuisissa päiväkodeissa töissä olleena on harmi kun kiltit lapset saa kärsiä rajattomista lapsista. Näitä on joka talossa.
Muistan myös kouluajoilta kun minut kaitettiin häirikköpojan viereen, jotta hän rauhoittuisi. Se ei tietty lisännyt omaa oppimistani herkkänä ja hiljaisena.
Mutta tätä käytetään vieläkin hyvin paljon, katsotaan kenen kanssa kukakin häirikkö olisi jotta ryhmässä pysyisi rauha.
Viimeksi eilen harmitti tilanne, jossa jaettiin ryhmät, oltiin molemmat sijaisia, ja tiesin että ei ole järkevää laittaa 2 häirikköä samaan (seuraa ongelmia). Toinen sijainen ei halunnut kumpaakaan häirikköä joten jouduin pakosta ottamaan vastuun tilanteesta mitä en olisi halunnut koska tiesin että ryhmäjako oli huono.
Aika meni sitten siihen, miten estän väkivaltaisten lasten kilttien lasten kimppuun käymisen. Paljon juoksemista, suojaamista ym.
Aina on väkivaltaisia lapsia ollut ja kuuluu ihan ikäänkin, kun tunnetaidot ovat vasta kehittymässä. Ongelma on siinä, että lapsia ei saa enää kasvattaa vanhalla hyvällä tavalla päiväkodeissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi diagnoosit ja käytöshäiriöt lisääntyneer räjähdysmäisesti? Miksei aiemmin oli tosi harvinaista lasten huono käytös päiväkodeissa? Riitti kun sanoi lapselle että ellei nyt käyttäydy kunnolla ja rauhoitu, niin sitten kerrotaan äidille tai isälle miten täällä ollaan oltu.
Uhkailu on henkistä väkivaltaa ja vastuunsiirtoa. Onko vaikeaa pysäyttää tilanne ja käsitellä asia välittömästi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Izzlamismi hyppii silmille jo synnytyslaitoksella kun ympärileikatuista vvituista tulee uusia aivpestäviä.
Kaikista huvittavinta on. Kun nämä huivipäät pitävät itseään parempina ihmisinä kuin suomalaiset. Niin aivopestyä porukkaa ovat.
Luulen, että kyse on ennemminkin huonosta itsetunnosta, kuin itseään parempana pitämisenä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitusta tästäkin saa kiittää. Säästöä säästöä, mitä siitä että lapset jo pienestä pitäen voivat huonosti.
Vääränlaista koulutusta on tästä kiittäminen.
Vierailija kirjoitti:
" Touhula-ketjun päiväkoti ei ole pystynyt puuttumaan kuukausia jatkuneeseen väkivaltaiseen käytökseen."
( Päiväkodissa paljastui vakava väkivalta-ongelma. Yle/lapset 19.1.2026)
On rasismia puuttua kun tumma lapsi hakkaa valkoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on, kun minä kuulen näitä päiväkotiketjuista vaan toistuvasti, että ei pärjätä lasten kanssa, kun lapset on muuttuneet. Ja onhan ne muuttuneet. Ei silloin kun minä olin pieni ollut ruutuja joka puolella tuhoamassa lasten keskittymiskykyä esim. Kyllä silloin vaaditaan myös lasten kanssa työskenteleviltä parempaa koulutusta.
Ennen vanhaan oli amiskassa koulutettuja lastenhoitajia ja päivähoitajia. Nykyisin taas on varhaiskasvatustieteen kandidaatteja ja maistereita.
Minä olin myös lapsena kiltti ja jäin toisten jalkoihin paljon. Rehellisesti sanoen mulle teki todella hyvää kun isä opetti lopulta lyömään takaisin ja puolustamaan itseään. Isompi kiusaaja porukka kävi kimppuun kun olin ala-asteella ja onnistuin puolustaa itseäni, Se voimaannutti todella paljon, koska me eletään melko brutaalissa maailmassa, jossa valitettavasti ei pärjää pelkällä kiltteydellä. Ei kannata uhriutua vaan opettaa omalle lapselle keinoja puolustaa itseään. Jos sota tulee niin osataan puolustautua kun on joskus otettu yhteen. Tuo tuntui lapsena mulle kiltille todella pahalta, mutta se myös opetti sen että minä voin ja osaan pitää puoliani ja vaikka tulisi isompi joukko kimppuun, siitäkin voi selvitä hengissä kun harjoittelee itsepuolustustaitoja. Ihanteellista olisi tietysti jos asioita ei ratkottaisi väkivalloin lainkaan. Mutta se ei ole realistista. Kiusaajat näkee sitten, että tuolle ei kannata mennä ryppyilemään. Mun poika ketä lyötiin pääsi pienryhmään, siellä ei ollut enää sama lyövä tyyppi eikä hän ole enää sanonut, että joku löisi. Joskus niinkinpäin, että pienryhmässä on väkivallattomampaa. Varmaan riippuu vähän ryhmästä. Vaikka muunlaista haastetta lapsilla kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä on ollut ikänsä töissä päikyssä ja tämä ei ole heillä siellä mitään uutta eikä itsellenikään. Minä olin 80-puolivälin jälkeen yhdessä vähän aika töissä ja kauhistuin kun jopa johtajarouvan mielestä ei ollut erikoista pikkupojan hyppiä tasajalkaa pikkutytön vartalon päällä kun olivat vikat paikalla eikä ollut muita joita kiusata. Keksin tekosyyn ja lopetin. Ystävää taas on yksi näistä hulluista purijoista purrut itseäänkin. Tiedn joskus sattuneen sellaisen purreen jonkun työntekijän pysyvästi työkyvyttömäksi. Niihin olisi 1 aikuinen aina sidottuna vahtimassa että muut pysyisivät ehyinä. Mitä resursseja niille muille sitten jää? Tuollaiset kuuluvat asiantuntijoiden hoitoon pois tavallisista oloista.
Pitäisi olla joku erillinen karsina tai lieka mihin häirikön voisi laittaa jotta se ei ole vaaraksi muille.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli vie lapsensa varhaiskasvatuksen piiriin, voi turvallisin ja luottavaisin mielin kai olettaa ettei lasta pahoinpidellä siellä?
Aivan kuten voit turvallisen ja luottavaisin mielin viedä lapsesi peruskouluun.
Ja sitten sanotaan, että pelkkä kotikasvatus ei riitä lapselle vaan lapsi tarvitsee myös varhaiskasvatuksen kasvaakseen tasapainoiseksi yksilöksi.
Vakasosionomit on koulutettu etsimään lasten huonoa kohtelua ja sitten näkevät sitä kaikkialla. Esim. molemmat vanhemmat vie lapsen päiväkotiin, lapsi juoksee jo kavereiden kanssa leikkeihin, vakasosionomi: aloittaa keskustelun kollegan kanssa siitä että tuo 4v lapsi on tullut yksin selvästikin päiväkotiin, ilman aikuista. Tai, lapsi on useasti kipeänä tai poissa, joskus osuu nämä maanantaille tai perjantaille. Vakasosionomi: vanhemmilla selvästi alkoholi ongelmana, viikonloppu venyy... jne jne. Ei haluta nähdä hyvää ihmisissä, niin sitten siinä käy noin. Ja turha edes aloittaa niistä huomioista, joita vakasosionomit tekee lapsista.