En käsitä perintövero-ongelmaa
Jos jaettavana on muun omaisuuden lisäksi rahaa tai jotain helposti realisoitavaa, niin niillähän verot pystyy maksamaan.
Jos taas perii vain jonkun mörskän syrjäkylältä, niin eihän sen arvo edes ylitä perintöveron rajaa, varsinkaan jos jakajia on enemmän kuin yksi.
Kertokaa, miten olette joutuneet ahdinkoon perintöveron takia
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni nyt kuolisi niin lapsensa olisivat todella pulassa veron kanssa. Asunnon arvo 1,5 M€ ja tästä puolikkaasta pätkähtäisi siis vero lapsille maksettavaksi. Minä tietenkin asun jatkossakin kodissa jonka olen puoliksi maksanut. He perisivät asunnon ehkä kuusikymppisinä jos elän eliniän odotuksen mukaisen ajan.
Eikö miehelläsi ole yhtään muuta varallisuutta, mitä perivät?
Käytännössä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni nyt kuolisi niin lapsensa olisivat todella pulassa veron kanssa. Asunnon arvo 1,5 M€ ja tästä puolikkaasta pätkähtäisi siis vero lapsille maksettavaksi. Minä tietenkin asun jatkossakin kodissa jonka olen puoliksi maksanut. He perisivät asunnon ehkä kuusikymppisinä jos elän eliniän odotuksen mukaisen ajan.
Jos lapsia olisi kaksi, niin maksaisivat kumpikin vero 50000 ja aikaa veron maksamiseen olisi 10 vuotta.
Tai voisivat kieltäytyä perinnöstä, jolloin perintö siirtyisi heidän lapsilleen, ja jos näitä lapsenlapsia on enemmänkin niin yksittäisen perinntövero oli vielä pienempi.
Jos käyttää tuota 10 vuoden maksuaikaa, korko on hullun suuri. Valmiiksi asoåuntovelkaiselle 50t on iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa Lesken asumisoikeus. Leski voi olla nuorempi ja terveempi kuin perillinen.
Lesken asumisoikeus alentaa veroa. Hallintaoikeudessa vaikuttaa myös ikäkerroin. Mitä nuorempi haltija, sitä pienempi vero
Perillinen saattaa silti olla heikossa asemassa ja elää pienimpien tukien varassa.
Saattaa ja saattaa. Isällä miljoona omaisuus ja lapsi heikossa asemassa ja elää pienimpien tukien varassa. Kuinka monta tällaista tunnet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että on muutakin omaisuutta perittäväksi, mutta tästä riippumatta lapset maksaa siitä perimästään talonpuolikkaasta perintöverot, vaikka eivät pääse sitä mitenkään hyödyntämään, koska leski asuu talossa määräämättömän ajan. Tilanne tietysti on eri, jos lapset hommaa leskelle samanarvoisen kämpän, johon tämä suostuu muuttamaan tai maksaa lesken ulos talosta. Perinnöstä siis voi todellakin tulla taloudellinen taakka, josta et käytännössä pääse eroon.
Vainajan hulppeaan lukaaliin jää leski asumaan ja vainajalla ei ole tasan yhtään rahaa tai muuta omaisuutta perittäväksi. Ja leskellä on kuitenkin varaa jäädä tuohon lukaaliin asumaan, eikä sitä siksi voi myydä. Perijät pienituloisia ja elävät tuillta. Toki mahdollista, mutta aika harvinainen tilanne kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia olisi kaksi, niin maksaisivat kumpikin vero 50000 ja aikaa veron maksamiseen olisi 10 vuotta.
Tai voisivat kieltäytyä perinnöstä, jolloin perintö siirtyisi heidän lapsilleen, ja jos näitä lapsenlapsia on enemmänkin niin yksittäisen perinntövero oli vielä pienempi.
Korkohan siihen tulee päälle, joka on ihan kiva bonus,. Halvemmaksi tulee ottaa lainaa ja maksaa sillä
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on kuitenkin pienempi kuin myydessä laskettava luovusvoittovero. Perityn asunto-osakkeen hankintahinta on perintöveroarvo.
Ei ole, vaan se mikä perukirjassa määritetään, ja perintöverotusta voi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se kaikkein pahin epäkohta, kun pakotetaan maksamaan perintöveroa jostakin, mitä ei todellisuudessa saa ennen kuin leski kuolee. Perillinen voi omalta osaltaan joutua vaikeuksiin, kun häneltä evätään tukia, koska hänellä on muka omaisuutta. Nykymaailmassa lakia voisi päivittää. Jos on kyseessä alkuperäinen ydinperhe ja leski on pariskunnan lasten äiti/isä, niin asioista voidaan varmasti sopia perheen kesken. Vieraan lesken suhteen tilanne on hankala ja ikävä perillisten kannalta.
Pitää pesän jakamattomana, eihän sitä ole pakko jakaa niin ei tule omaisuus omiin nimiin
Verot pitää maksaa myös jakamattomasta pesästä.
Toki, mutta tukiin ei vaikuta millään tavalla viitate: Perillinen voi omalta osaltaan joutua vaikeuksiin, kun häneltä evätään tukia, koska hänellä on muka omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se, jolta kysyt, mutta hommaan liittyy sellainenkin juttu kuin tasinko. Jos leskirouvan omaisuus on pienempi kuin kuolleen puolison niin puolisoiden yhteenlaskettu omaisuus tasataan, jolloin leski voi periä sitä muuta varallisuutta paljonkin, jos itsellään ei ole. Silloin lapsille ei välttämättä jää hirveästi perintöä, jolla maksella veroja.
Silloin voidaan sopia, että leski saa sen tasinkonsa sen asunnon muodossa ja kaikki muu omaisuus (rahat, sijoitukset, realisoitava omaisuus) menee lapsille.
Minun isä on antanut minulle käteistä jo vuosien ajan todella paljon. Sain 150000 euroa vuonna 2017. 2018 sain 90000 euroa ja kesämökin 2020 sain 150000 euroa. Kesämökistä piti maksaa verot koska se on niin näkyvä juttu kuitenkin.
Verot pitää maksaa myös jakamattomasta pesästä.