Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereen kaupunginvaltuusto aikoo tänään hyväksyä syrjintään ohjaavan empatiataulun

Vierailija
19.01.2026 |

Tampereen kaupunginvaltuusto aikoo tänään maanantaina hyväksyä kaupunkilaisten positiiviseen erityiskohteluun ohjaavan empatiataulun. Taulun mukaan esimerkiksi näkyvään etniseen vähemmistöön kuuluvat tai seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvat tarvitsevat mahdollisesti positiivista erityiskohtelua.

Positiivisen erityiskohtelun piirissä olisivat taulun mukaan myös esimerkiksi päihderiippuvaiset ja työelämän ulkopuolella olevat. Vastaavasti esimerkiksi suurituloiset, suomen kielen taitoiset tai seksuaalienemmistöön kuuluvat heteroseksuaalit eivät olisi taulun mukaan positiivisen erityiskohtelun tarpeessa. Empatiataulussa mainitaan erikseen vielä sekin, että sukupuolienemmistöön kuuluvat miehet eivät todennäköisesti tarvitse positiivista erityiskohtelua.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tampere-aanestaa-empatiataulusta-harvoin…

Kommentit (543)

Vierailija
341/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SDP tekee kyllä kaikkensa saadakseen suosionsa laskemaan. Tulee ihan mieleen, että eivät haluakaan hallitukseen vaan sabotoivat tahallaan omaa kannatustaan. Kun ei tämä taulu ole viime aikoina ainoa pohjanoteeraus, niitä on ollut nyt putkeen niin monta ihan noista SDP:n setämiesten sikailuista ja sen julkisesta puinnista lähtien.

tottakai sdp haluaa laskea kannatustaan. Ei jakopuolue halua missään tapauksesssa pääministeripuolueeksi, kun tiedossa on ainoastaan leikkauksia

Vierailija
342/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole kyse ihmisten arvosta ihmisinä, vaan mahdollisesta tuen tarpeesta. Mahdollisesta. Ei tarkoita, että välttämättä tarvitsee, mutta että palveluissa otettaisiin huomioon, että voi tarvita. 

Suunnitellaan palveluja niin, että joku tietty ryhmä ei jää automaattisesti ulkopuolelle. 

Sinusta ei ole ongelmallista, että vasemmistossa ihminen nähdään ensisijaisesti vain viiteryhmänsä kautta ja tietyt vasemmiston lemmikit toiseutettuina ja infantilisioituina uhreina ilman omaa toimijuutta ja vastuuta valinnoistaan?

Vasemmistossa on huomattu tutkimustiedon perusteella, että tietyt ryhmät jäävät useammin vaille tarvitsemaansa ja toiset ryhmät sen sijaan saa yli osansa. Tätä yritetään nyt tehdä reilummaksi, eli esim että sellaisetkin jotka ei osaa tai uskalla vaatia, saisivat hoitoa ajois

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että heikompiosaisia pitää auttaa, mutta tällainen lokerointi on vastenmielistä ja mustavalkoista. Yhdessä sarakkeessa on hyvinvoinnin, vai mikä se sana olikaan, kirjoitettu va l k oi nen. Ilman mitään muita perusteluja. Onko tällainen nyt ihan ok? Ihmisillä on sairauksia, elämänhallinnan kanssa ongelmia ilman, että se liittyy ihon väriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP tekee kyllä kaikkensa saadakseen suosionsa laskemaan. Tulee ihan mieleen, että eivät haluakaan hallitukseen vaan sabotoivat tahallaan omaa kannatustaan. Kun ei tämä taulu ole viime aikoina ainoa pohjanoteeraus, niitä on ollut nyt putkeen niin monta ihan noista SDP:n setämiesten sikailuista ja sen julkisesta puinnista lähtien.

Tästä vouhottaa vain persut. Jotka ei äänestäis demareja muutenkaan. Joten ei kerta kaikkiaan mitään väliä.

Työnnä ne persut sinne persuksiisi nyt ja lue mitä sanottiin.

Vierailija
344/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niinpä. Keskustelun aihe on Tampereen valtuuston kokous ja empatiataulu, jonka persut torppasivat. Mutta persuja ei saa mainita! Miten tämä persuihin liittyy! "

No minä vastustan tällaisia ihmisiä jakavia ja leimaavia tauluja enkä ole persu. Tosin jos tämä hulluus tiivistyy vielä tästä niin kohta varmaan olen. Jos on valittava näkkileivän ja syanidipullan väliltä niin valitsen sitten sen näkkileivän.

No tottakai saat vastustaa, vaikket ole persu, mutta ymmärrätkö, että tässä yhteydessä viitataan niihin persuihin, jotka konkreettisesti torppasi tämän taulun. Ja ihmeessä vaan ääni sinne persuille, niin saadaan vähän maga-ideologiaa tänne Suomenkin maalle. 

Vierailija
345/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti on ilmoitettu.

Kommenttisi on jonoutettu moderointia varten ja julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Palstamme on täysin perseestä ja emme aio sitä korjata.

Vierailija
346/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siksi että se kuuluu mun arvomaailmaan, että jeesataan ihmisiä joilla sattuu olemaan enemmän vaikeuksia kuin mulla."

No kun hän on töissä ja sinä et niin sinulla on enemmän vaikeuksia kuin hänellä. Älyllisiä vaikeuksia tuntuu olevan kyllä ihan kiitettävästi.

Jätän sut nyt vouhottamaan keskenäsi, kun et osaa keskustella menemättä solvaamisen puolelle.

Vierailija
347/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on hyvä uudistus. Itse olen hyvinkin etuoikeutetussa asemassa ollut aina taustani takia ja siksi päässyt mm nopeammin hoitoon ja jopa hyvin kalliisiin hoitoihin, kun olen osannut korkeakoulutettuna ekstroverttina perustella ja vaatia. Tiedän lähipiiristäni monia samanlaisia kokemuksia. Se on oikeasti yllättävän yleistä, että ns pärstäkertoimen mukaan menee asiat vaikka pitäisi olla tasavertaista. Ja tämä tyhmän niminen taulukko on yritys puuttua tuohon epäkohtaan.

Tämähän on äärimmäisen typerä juttu, joka onneksi laitettiin uudestaan valmisteluun. Jos sinä pidät itseäsi etuoikeutettuna koska olet valkoinen suomalainen, on todella ylimielistä olettaa että kaikki muut valkoiset suomalaiset ovat samassa asemassa. Ja miksi tänne muuttanut somali ei muka saisi hoitoa? Ihan siinä missä muutkin mutta vajakkitaulu auttaisi hänet hoidon piiriin nopeammin koska on musta jne. 

Vierailija
348/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä vouhottaa vain persut. Jotka ei äänestäis demareja muutenkaan. Joten ei kerta kaikkiaan mitään väliä.

Työnnä ne persut sinne persuksiisi nyt ja lue mitä sanottiin.

Työnnä sä demarit ahteriisi. Persut nyt vaan sattuvat olemaan ainöita joille tämmönenkin juttu tuottaa suurta pebulikipua. Mutta mikäpä ei tuottaisi.

Vierailija
349/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niinpä. Keskustelun aihe on Tampereen valtuuston kokous ja empatiataulu, jonka persut torppasivat. Mutta persuja ei saa mainita! Miten tämä persuihin liittyy! "

No minä vastustan tällaisia ihmisiä jakavia ja leimaavia tauluja enkä ole persu. Tosin jos tämä hulluus tiivistyy vielä tästä niin kohta varmaan olen. Jos on valittava näkkileivän ja syanidipullan väliltä niin valitsen sitten sen näkkileivän.

No tottakai saat vastustaa, vaikket ole persu, mutta ymmärrätkö, että tässä yhteydessä viitataan niihin persuihin, jotka konkreettisesti torppasi tämän taulun. Ja ihmeessä vaan ääni sinne persuille, niin saadaan vähän maga-ideologiaa tänne Suomenkin maalle. 

maga-ideologia menestyi lähinnä siksi, että tällaiselle järjettömyydelle piti saada vastavoima. Magakin on rationaalisempaa kuin ääriwokeilu ihmislokeroineen

Vierailija
350/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot ja äidinkieli taitaa olla ainoat todistettavissa olevat asiat, kaikki muut ovat melkolailla mielipidekysymyksiä. 

Vierailija
351/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot ja äidinkieli taitaa olla ainoat todistettavissa olevat asiat, kaikki muut ovat melkolailla mielipidekysymyksiä. 

joo taulukosta löytyy mielipide-lokero ihan omana rivinään🤣

Vierailija
352/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole kyse ihmisten arvosta ihmisinä, vaan mahdollisesta tuen tarpeesta. Mahdollisesta. Ei tarkoita, että välttämättä tarvitsee, mutta että palveluissa otettaisiin huomioon, että voi tarvita. 

Suunnitellaan palveluja niin, että joku tietty ryhmä ei jää automaattisesti ulkopuolelle. 

Sinusta ei ole ongelmallista, että vasemmistossa ihminen nähdään ensisijaisesti vain viiteryhmänsä kautta ja tietyt vasemmiston lemmikit toiseutettuina ja infantilisioituina uhreina ilman omaa toimijuutta ja vastuuta valinnoistaan?

Vasemmistossa on huomattu tutkimustiedon perusteella, että tietyt ryhmät jäävät useammin vaille tarvitsemaansa ja toiset ryhmät sen sijaan saa yli osansa. Tätä yritetään nyt tehdä reilummaksi, eli esim että sellaisetkin jotka ei osaa tai uskalla vaatia, saisivat hoitoa ajois

Valitettavasti vasemmistolainen tutkimus ei ole tieteellisesti validia, vaan vassuaktivismin muoto. Yhteiskunta ei voi mitenkään pyrkiä lopputulosten tasa-arvoon tässä taloustilanteessa ja ajattelunne uhriuttaa, toiseuttaa, passivoi, infantilisoi, vie toimijuuden ja vastuun omista valinnoista viiteryhmään kuulumisen perusteella. Mahdollisuuksien tasa-arvon pitäisi riittää. Paapominen ja pumpuliin kääriminen ei auta ihmistä oikeasti. Kannattaa mieluummin opettaa ihminen kalastamaan, kuin toimittaa päivittäinen ilmainen kalalasti kotiovelle.

Vierailija
353/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmari korjaa taulua niin että homoille kustannetaan ilmaiset vaseliinit.

Tuo on hyvä alku, mutta homoille pitäisi saada käyttöhuoneiden kaltaiset panohuoneet.

Sitten kaikki tietävät, mistä sut löytää 24/7,

Vierailija
354/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen paksu ja minulla on synnynnäinen vamma joten saan niistä pisteitä, jotka tosin kompensoituu pois koska olen valkoinen ja suomalainen🤣

Olisiko nämä tiedot laitettu johonkin talteen, josta voi aina tarkastaa tarvitseeko henkilö erityiskohtelua? 

Vierailija
355/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maga-ideologia menestyi lähinnä siksi, että tällaiselle järjettömyydelle piti saada vastavoima. Magakin on rationaalis

Eli olet juuri niin hyödyllinen idiootti kuin magalahko. No siellä nautitaan nyt oman idiotismin hedelmistä. 

Vierailija
356/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No tottakai saat vastustaa, vaikket ole persu, mutta ymmärrätkö, että tässä yhteydessä viitataan niihin persuihin, jotka konkreettisesti torppasi tämän taulun. Ja ihmeessä vaan ääni sinne persuille, niin saadaan vähän maga-ideologiaa tänne Suomenkin maalle. "

Ei viitata. Sinä itse kirjoitit että vain persut voivat valittaa tästä asiasta. Viittasit kaikkiin kanssasi eri mieltä oleviin keskustelijoihin ja nyt yrität kiemurrella kuin käärme asian ympärillä. Joko olet pelkkä trolli tai sitten olet psykopaatti tai sinulla on joku paha mielenterveysongelma. En ruoki enempää trollia, joten ÄLÄ vastaa tähän mitään.

Vierailija
357/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mua ei haittaa, jos mun kanssa yhtä hyvä nepsy tai ulkkis valitaan mun sijasta. 50/50 menee aina jollain kriteerillä toisen hyväksi."

Nautitko sinä tästä trollaamisesta?

Se ei ihan oikeasti erityisesti haittaisi minua. Miksi haittaisi, jos oltaisiin yhtä hyviä?

No jos sinua ei haittaa olla parempana hakijana työtön rasistisista syistä niin en voi kuin ihmetellä.

Taisin kyllä todeta, että yhtä hyvänä.

DEI-rekrytoinnissa pätevyys määritellään Tikkurilan värikartasta, intersektionaalisella rotuopilla, rotuoppirinkulasta ja rakenteellisen rasismin empatiataulukosta. Onnea matkaan, naiivi lapsukainen!

Vierailija
358/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koko ajan mietit vain ihonväriä. Minulla on lapsuudenystävä jolla asiat ovat menneet elämässä todella huonosti mutta ei pääse avun piiriin koska on hieman yksinkertainen ja alkoholisoitunut ja häntä vain pompotellaan. Ihan siis valkoinen ihminen ja syntyperäinen suomalainen. Minua taas palvellaan auliisti ja yli tarpeen. Kerta toisensa jälkeen. Habitus ratkaisee. Ja niin ei saisi olla! 

Jos näitä eroja ei kuitenkaan sanota missään ääneen, niin se saavat jatkaa vaikuttamista siellä alitajunnassa. Eli siksi ne pitää tuoda esiin, että aletaan tiedostaa eriarvoinen kohtelu.

Vierailija
359/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko arvoisa vihervasemmisto taaskaan tullut ajatelleeksi, että jos joku päivä vaikka Sinimusta Liike tai joku vastaava pääsee tekemään tällaisia identiteetti/rotupoliittisia tauluja niin voi olla kyyti kylmää? EIkö sivistys tai äly kertakaikkiaan riitä tajuamaan että tällaiselle ihmisten jakamiselle ei saa antaa tilaa tai ennakkotapausta?

Sama on vihapuheen kanssa. Vasemmisto rakastaa vihapuhelakia ja sananvapauden rajoittamista täsmälleen niin kauan, kuin he pääsevät määrittelemään vihapuheen kriteerit ja rangaistukset. Voisi olla toinen laulu käkikellossa, jos äärioikeisto pääsisi määrittelemään vihapuheen.

Vierailija
360/543 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli olet juuri niin hyödyllinen idiootti kuin magalahko. No siellä nautitaan nyt oman idiotismin hedelmistä. "

En minä ole mikään maga. Katso nyt miten vaikeaa on päätellä ihmisten mielipiteitä edes kirjoitusten perusteella.

Sitäpaitsi magat ja elokapinat voidaan luokitella kansalaisaktivisteiksi, saavat molemmat erityiskohtelua teidän empatiataulukon perusteella 😂🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan