Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tampereen kaupunginvaltuusto aikoo tänään hyväksyä syrjintään ohjaavan empatiataulun

Vierailija
19.01.2026 |

Tampereen kaupunginvaltuusto aikoo tänään maanantaina hyväksyä kaupunkilaisten positiiviseen erityiskohteluun ohjaavan empatiataulun. Taulun mukaan esimerkiksi näkyvään etniseen vähemmistöön kuuluvat tai seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvat tarvitsevat mahdollisesti positiivista erityiskohtelua.

Positiivisen erityiskohtelun piirissä olisivat taulun mukaan myös esimerkiksi päihderiippuvaiset ja työelämän ulkopuolella olevat. Vastaavasti esimerkiksi suurituloiset, suomen kielen taitoiset tai seksuaalienemmistöön kuuluvat heteroseksuaalit eivät olisi taulun mukaan positiivisen erityiskohtelun tarpeessa. Empatiataulussa mainitaan erikseen vielä sekin, että sukupuolienemmistöön kuuluvat miehet eivät todennäköisesti tarvitse positiivista erityiskohtelua.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tampere-aanestaa-empatiataulusta-harvoin…

Kommentit (459)

Vierailija
281/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea taustalla, että otetaan erityistarpeita huomioon. Mutta pitäis miettiä, mitä erityistarpeita oikeasti on ja kenen niitä pitää missäkin huomioida. Sitten tehdä niistä ohjeet. Ei kopoida jotain jenkkihuttua tai aktivistien päästään repimää suoraan ohjeeksi, vaan analysoida itse mitä tarvitaan. 

Vierailija
282/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole kyse ihmisten arvosta ihmisinä, vaan mahdollisesta tuen tarpeesta. Mahdollisesta. Ei tarkoita, että välttämättä tarvitsee, mutta että palveluissa otettaisiin huomioon, että voi tarvita. 

Suunnitellaan palveluja niin, että joku tietty ryhmä ei jää automaattisesti ulkopuolelle. 

Sinusta ei ole ongelmallista, että vasemmistossa ihminen nähdään ensisijaisesti vain viiteryhmänsä kautta ja tietyt vasemmiston lemmikit toiseutettuina ja infantilisioituina uhreina ilman omaa toimijuutta ja vastuuta valinnoistaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole kyse ihmisten arvosta ihmisinä, vaan mahdollisesta tuen tarpeesta. Mahdollisesta. Ei tarkoita, että välttämättä tarvitsee, mutta että palveluissa otettaisiin huomioon, että voi tarvita. 

Suunnitellaan palveluja niin, että joku tietty ryhmä ei jää automaattisesti ulkopuolelle. 

Just näin. Ei tässä sen enempää draamaa ole.

Draama tulee tuosta otsikosta: Empatia! Suomessa on niin hirveä empatiavaje kaikilla, että kun taulukossa lueke empatia, niin tavikset hajoaa, että nyt jotkut saa enemmän empatiaa kuin me!!!! Ei kestä! Ei saa! Se on syrjintää ja epätasa-arvoa!!! Minä haluan sitä empatiaa itselleni tai ainkaana kenenkään muun ei pidä saada sitä enempää kuin minun! 

Ja sitten kaikki järki unohtuu, ei pystytä ajattelemaan mitä se oikeasti on. 

Heti tulee mieleen itsetuhoinen empatia.

Vierailija
284/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mua ei haittaa, jos mun kanssa yhtä hyvä nepsy tai ulkkis valitaan mun sijasta. 50/50 menee aina jollain kriteerillä toisen hyväksi."

Nautitko sinä tästä trollaamisesta?

Vierailija
285/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä on ok jos olet kaupungin asuntojonossa, sinä valkoinen suomalainen nainen, samassa jonossa on musta maahan muuttanut nainen, joka saa sen asunnon ihonvärinsä takia? Sinä jäät loputtomaan jonoon, koska jono on täynnä etnisesti näkyvään ihmisryhmään kuuluvia?  Minua ainakin vi tuttaisi. 

Tarpeen perusteellahan ne myönnetään, ja minä voin kuvitella, että musta turvis tarttee enemmäm apua asunnon saamisessa kuin meikämandoliini. Ihan luonnollista.

Miten miellät mustan maahan muuttaneen naisen automaattisesti turvikseksi? Esimerkin tapauksessa molemmat ovat hoitajia mutta erityiskohtelun takia musta nainen saisi asunnon ja valkoinen nainen jäisi siihen loputtomaan jonoon. 

Vasemmiston mielestä ei ole rasismia tai fobiaa tunnistaa ihminen ruskeaksi tai ransuksi ja avuttomaksi avuntarvitsijaksi ulkoisten seikkojen perusteella.

Vierailija
286/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos hän ei tartte esim. kielitaidon puutteen tai syrjintäkokemusten tai muun takia erityisjeesiä, niin olkoon ilman. Jos tarttt

Sinä tarvitset lisäjeesiä ymmärryksesi kanssa mutta et tunnu ottavan sitä vastaan.

Tunne asiasta taitaa olla aika molemminpuolinen. Lähinnähän ne on persut (pieni vähemmistö kansasta), jotka on ihan pähkinöinä näinkin pienestä jutusta.

Vierailija
287/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko vasemmisto itse erityiskohtelun piiriin?? Haluaisin tietää

Vierailija
288/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos hän ei tartte esim. kielitaidon puutteen tai syrjintäkokemusten tai muun takia erityisjeesiä, niin olkoon ilman. Jos tarttt

Sinä tarvitset lisäjeesiä ymmärryksesi kanssa mutta et tunnu ottavan sitä vastaan.

Tunne asiasta taitaa olla aika molemminpuolinen. Lähinnähän ne on persut (pieni vähemmistö kansasta), jotka on ihan pähkinöinä näinkin pienestä jutusta.

Tarvitset lisäksi psykiatrista apua persujankutuksesi lopettamiseksi.

Vierailija
289/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan tämä mennyt mielenkiintoiseksi, kun persut ajavat tasa-arvoa ja silakat jakavat ihmisiä lokeroihin

Vierailija
290/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Ei siis saa todeta, että osa ihmisistä on homoja ja saattaa tarttea siihen esim. vertaistukea ja osa on mustia ja saattaa tarttea esim. apua työllistymisessä syrjinnän takia? Ahaa. En edelleenkään kässää. Kaikkihan me kuulutaan useisiinkin ryhmiin, jotka saattaa määrittää meidän tarpeita.

Siis homot, mustat yms. ryhmät eivät mielestäsi pärjää ilman sinun apuasi? Ymmärrätkö miten ennakkoluuloista ja ylimielistä puheesi on?

Suomessa on jo tasa-arvolaki ja syrjintäkielto erinäisten ominaisuuksien takia. Mitään "erityisryhmien" uhriuttamista, toiseuttavaa lisäpaapontaa, toimijuuden viemistä ja infantilisointia ei tarvita. Mitäpä jos yrittäisitte kohdata ja nähdä ihmisen ihmisenä, eikä minään erityisryhmäspessuna viiteryhmään kuulumisen perusteella?

Esim. vertaistuk

Sinä voit aivan vapaasti järjestää vertaistukea vapaaehtoisesti omalla ajallasi ja omilla rahoillasi.

Vierailija
291/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika syrjivää olettaa ihonvärin, asuinpaikan ja sukupuolisen suuntautumisen perusteella, että henkilö ei tarvitse tukea. Ja sama toki toisinpäin.
Tai tuo kohta, jossa viitataan äänestyskäyttäytymiseen. Tai painoon. 
Että mitähän ittua nyt taas.

Vierailija
292/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta ei ole ongelmallista, että vasemmistossa ihminen nähdään ensisijaisesti vain viiteryhmänsä kautta ja tietyt vasemmiston lemmikit toiseutettuina ja infantilisioituina uhreina ilman omaa toimijuutta ja vastuuta valinnoistaan?

Ihminen kuuluu monenlaisiin viiteryhmiin, jotka pitkälti määrittelee sen tarpeita. Ei se sen kummempaa ole. Sitten niitä tarpeita voidaan ottaa huomioon. Kaikilla ne tarpeet ei näyttäydy samanlaisina, koska ollaan myös erilaisia ja yksilöitä. Ei kaikki oo niin saatanan mustavalkoista.

Vierailija
293/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmari korjaa taulua niin että homoille kustannetaan ilmaiset vaseliinit.

Vierailija
294/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mua ei haittaa, jos mun kanssa yhtä hyvä nepsy tai ulkkis valitaan mun sijasta. 50/50 menee aina jollain kriteerillä toisen hyväksi."

Nautitko sinä tästä trollaamisesta?

Se ei ihan oikeasti erityisesti haittaisi minua. Miksi haittaisi, jos oltaisiin yhtä hyviä?

Vierailija
295/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raiskaustilastoista ei saa yleistää, rikostilastoista ei saa yleistää, siitä ja tästä ei saa yleistää koko ryhmää riskiryhmäksi.

Mutta annas olla kun puhutaan palveluista ja etuoikeuksista. Silloin kyllä löytyy innokkuutta yleistää. 

Ymmärrän sun logiikan tossa, mutta jos mietit yhtään pidemmälle niin ymmärrät varmaan eron: on oikeusmurha syyttää syytöntä jostakin mitä hän ei ole tehnyt vain ihonvärinsä perusteella, mutta varmuuden vuoksi tuen tarjoaminen sellaiselle joka ei sitä tarvitse ei vahingoita ketään, ellei nyt aleta olettaa, että kukaan erivärinen ei osaa vaikka puhua suomea.

Vierailija
296/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko etuoikeudellisille sitten merkki rintaan kuten bile Ilmarin oppi isä teki?

Vierailija
297/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onhan tämä mennyt mielenkiintoiseksi, kun persut ajavat tasa-arvoa ja silakat jakavat ihmisiä lokeroihin

Niinhän se on koko ajan ollut. Persut ovat ajaneet suomalaisten naisten ihmisoikeutta kulkea kadulla tai taksilla ilman että tarvitsee pelätä tulevansa r***katuksi. Persut ovat ajaneet musliminaisen ihmisoikeutta oppia kieltä jota yhteiskunnassa käytetään, kulkea ilman pakkokaapua ja elää ilman kunniaväkivaltaa yms. yms.

Vihervasemmisto tekee kaikkensa näiden ihmisoikeuksien estämiseksi muun muassa sensuuritoiminnallaan ja politiikallaan.

Vierailija
298/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä on ok jos olet kaupungin asuntojonossa, sinä valkoinen suomalainen nainen, samassa jonossa on musta maahan muuttanut nainen, joka saa sen asunnon ihonvärinsä takia? Sinä jäät loputtomaan jonoon, koska jono on täynnä etnisesti näkyvään ihmisryhmään kuuluvia?  Minua ainakin vi tuttaisi. 

Tarpeen perusteellahan ne myönnetään, ja minä voin kuvitella, että musta turvis tarttee enemmäm apua asunnon saamisessa kuin meikämandoliini. Ihan luonnollista.

Miten miellät mustan maahan muuttaneen naisen automaattisesti turvikseksi? Esimerkin tapauksessa molemmat ovat hoitajia mutta erityiskohtelun takia musta nainen saisi asunnon ja valkoinen nainen jäisi siihen loputtomaan jonoon. 

Vasemmiston mielestä ei ole rasismia tai fobiaa tunnistaa ihminen ruskeaksi tai ransuksi ja avuttomaksi avuntarvitsijaksi ulkoisten

Etkö sä siis tunnistaisi muita ihmisiä mustiksi tai trans uiksi? Vaikea uskoa.

Vierailija
299/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä yrität selitellä ja kierrellä, tämä on pelkkää ihmisten jakamista ulkoisten ja synnynnäisten ominaisuuksien perusteella eriarvoisiksi. Tällainen ei kuulu tasa-arvoon eikä länsimaiseen sivistykseen.

Ja varsinkin, kun koko ajan jankutetaan, että ei pidä olettaa kenestäkään mitään. No mitä tämä sitten on kysyn vaan??

300/459 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Minusta se iltiksessä ollut eka sivu oli hyvin realistinen. Tietyt ihmiset ne vaan tarvii todennäköisemmin tukea (ei välttis taloudellista) kuin toiset. Yli kasikymppiset tsrttee useammin apua kuin työikäiset. Jenna Virtanen -nimellä saa helpommin vuokra-asunnon kuin Jesse Ahmadiev. Jne. Itsestäänselvyyksiä ei siis saa kirjoittaa näkyviin?

Kyllä. Harmittaisi tietenkin hieman, mutta toisaalta mä voisin aina muuttaa asumaan esim. veljeni luo, jos olisi oikeasti tarvetta. Mulla on laajat TURVALLISET turvaverkot tässä maassa, päinvastoin kuin esim. Suomessa syntyneellä somallitytöllä.

Kiusa se on pienikin kiusa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän