Työttömiä, lomautettuja osa-aikatyötä tekeviä koskeva mekaaninen työnhakuvelvoite on täyttä hulluutta
Työttömiä työnhakijoita oli joulukuussa 2025 n. 320 000. Heidän pitää hakea joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta neljää työpaikkaa kuukaudessa.
He siis lähettävät hakemuksia reilusti yli miljoona/kk. Nykyisin myös osa-aikatyöntekijät ja tietyn suoja-ajan jälkeen myös lomautetut on velvoitettu työnhakuun. Varovaisesti laskien hakemuksia kertynee siis yhteensä noin kaksi miljoonaa/kk.
Avoimia työpaikkoja oli joulukuussa vain hieman yli 40 000.
Tilanne on mieletön. Suomen hallitus on luonut ehkäpä maailman tehottomimman työllistämisapparaatin, joka ei tuota juuri kellekään sadoista tuhansista hakijoista mitään, ja joka lisäksi kuormittaa yrityksiä massiivisesti.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 15 eri työyksikön keikkalistalla ja ehkä yhtenä kuukautena vuodessa saan kelalta mitään liian suurien tulojen takia. Silti mun pitää "huumorihakea" 4 paikkaan kuussa, koska en ole määrä-aikaisessa tai pysyvässä työsuhteessa. Eli olen siellä yhtenä tyrhana piikkinä rekryäjien lihassa.
Olet aika idiootti, jos yhden kuukauden takia roikut työkkärin listoilla. Kukaan ei käske. Sinä itse niin päätät. Säästäisit niiden muiden täysien kuukausien palkasta sen verran, että saat vuokrasi/vastikkeesi ja ruokasi maksettua.
Suoraan sanoen olet niin tyhmä, että ansaitset sen kiusan, että joudut hakemuksia lähettelemään. Juuri sinunlaisia tolloja varten systeemi on luotu.
Olet varmasti se sama, joka on tuota asiaa eri ketjuissa vuosikausia itkenyt.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa tämä turhuus sotkemasta työhön rekryntää!
- yrittäjä
Äänestätkö Kokoomusta?
Jos kyllä, niin jatkan sinun pommittamista työhakemuksilla.
"Mahdoitko tietää, että myös työttömistä merkittävä osa on oikeistolaisesti ajattelevia?"
Mikseivät he mene töihin, vaikka kokpersut ovat tehneet kaikkensa heidän hyväkseen? Hyi, kiittämättömät oikeistolaiset työttömät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat on nykyisin hiljaisessa haussa. Ei niitä netissä roikoteta.
Meidän 20 hengen ryhmässä on useita paikkoja auki jos jostain vain ilmaantuisi tekijä. Varsinkin nuorille olisi kysyntää kun aletaan olemaan kaikki 40-60+ välillä.
Ketä se hyödyttää pitää niitä salaa auki? Täysin tomppelia toimintaa.
Kuka jaksaa laittaa työpaikkaa hakuun, kun sitten joutuu käymään läpi ehkä 800 hakemusta?
Sulaa hulluutta on elättää laiskureita.
"Et sitten ole kannustinloukuista kuullut?"
Mitä niistä pitäisi kuulla? Tuhannet ihmiset tekevät tai hakevat osa-aikatyötä, mutta eivät saa, koska niitäkään ei riitä kaikille. Jos muutama ihminen jättää hakematta, se on vain hyvä muille.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on, että väität, että työssä oleva on työtön. Ei ole.
...teen keikkatyötä rutkasti. En ole määrä-aikainen enkä vakkari, ei ole työsopimusta.
Kyllä, olen tämän yhteiskunnan systeemeissä 40000 brutto vuodessa tienaava TYÖTÖN.
Pitkäaikaistyöttömälle annettu raha on pahinta tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikat on nykyisin hiljaisessa haussa. Ei niitä netissä roikoteta.
Meidän 20 hengen ryhmässä on useita paikkoja auki jos jostain vain ilmaantuisi tekijä. Varsinkin nuorille olisi kysyntää kun aletaan olemaan kaikki 40-60+ välillä.
Opittepas olemaan! Toivottavasti sinäkin joudut tekemään vähintään kolmen ihmisen työt jossain vaiheessa. Kiitä yrityksesi johtoa.
Suomi on Euroopan johtava maa laiskureiden määrässä. Hyvä me.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 15 eri työyksikön keikkalistalla ja ehkä yhtenä kuukautena vuodessa saan kelalta mitään liian suurien tulojen takia. Silti mun pitää "huumorihakea" 4 paikkaan kuussa, koska en ole määrä-aikaisessa tai pysyvässä työsuhteessa. Eli olen siellä yhtenä tyrhana piikkinä rekryäjien lihassa.
Olet aika idiootti, jos yhden kuukauden takia roikut työkkärin listoilla. Kukaan ei käske. Sinä itse niin päätät. Säästäisit niiden muiden täysien kuukausien palkasta sen verran, että saat vuokrasi/vastikkeesi ja ruokasi maksettua.
Suoraan sanoen olet niin tyhmä, että ansaitset sen kiusan, että joudut hakemuksia lähettelemään. Juuri sinunlaisia tolloja varten systeemi on luotu.
Olet varmasti se sama, joka on tuota asiaa eri ketjuissa vuosikausia itkenyt.
... idiootti roikkuu siellä siksi, että saa keikattoman jakson koittaessa kelan massit kahdessa päivässä tilille. Jos silloin vasta ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi niin käsittelyt te:llä ja kelassa kestää 2kk. Lisäksi olen niinkin idiootti, että maksan nimenomaan loma-aikojeni laskut etukäteen ja lomailen säästämilläni lomakorvauksilla. Ai niin, ja idioottina nostan kelalta vielä toiset lomakorvaukset työkköritukena ja asumistukena. Eli tupla lomarahat.
...ttu mä olen tyhmä.
Kummallinen käsitys että pitäisi tuhat hakemusta lukea jos johonkin perustason työhön tulee moinen määrä hakemuksia. Niitä luetaan kunnes löytyy muutama kelvollinen jotka haastatellaan, jos ei kelpaa niin jatketaan hakemusten lukemista. Tietysti kunnalla ja valtiolla täytyy kaikki hakemukset käsitellä.
Jos suuri osa työssäkäyvistä istuu autossa matkalla töihin tai töistä pois tunnin päivässä, niin mitä hyödyllistä sinäkin aikana voisi tehdä? Elämässä helpoimmalla pääsee kyllä työtön.