Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömiä, lomautettuja osa-aikatyötä tekeviä koskeva mekaaninen työnhakuvelvoite on täyttä hulluutta

Vierailija
19.01.2026 |

Työttömiä työnhakijoita oli joulukuussa 2025 n. 320 000. Heidän pitää hakea joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta neljää työpaikkaa kuukaudessa. 

He siis lähettävät hakemuksia reilusti yli miljoona/kk. Nykyisin myös osa-aikatyöntekijät ja tietyn suoja-ajan jälkeen myös lomautetut on velvoitettu työnhakuun. Varovaisesti laskien hakemuksia kertynee siis yhteensä noin kaksi miljoonaa/kk. 

Avoimia työpaikkoja oli joulukuussa vain hieman yli 40 000.

Tilanne on mieletön. Suomen hallitus on luonut ehkäpä maailman tehottomimman työllistämisapparaatin, joka ei tuota juuri kellekään sadoista tuhansista hakijoista mitään, ja joka lisäksi kuormittaa yrityksiä massiivisesti. 

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 15 eri työyksikön keikkalistalla ja ehkä yhtenä kuukautena vuodessa saan kelalta mitään liian suurien tulojen takia. Silti mun pitää "huumorihakea" 4 paikkaan kuussa, koska en ole määrä-aikaisessa tai pysyvässä työsuhteessa.  Eli olen siellä yhtenä tyrhana piikkinä rekryäjien lihassa. 

Luulisi niitä kokonaan työttömiä riittävän työnantajien ja te -henkilöstön "iloksi"?

- sotekeikkari ja 40000 brutto viime vuonna

Vierailija
2/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

L O I S E T    T Ö I H I N

H U O R A   H I L J A A

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa tämä turhuus sotkemasta työhön rekryntää!

- yrittäjä

Vierailija
4/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tapaa työttömän pitää kyetä osoittamaan, ettei ole "elämäntapatyötön".

Nykyjärjestelmä ei tosiaan työllistä ketään, mutta mitä AP ehdottaisi tilalle, jotta työttömille saataisiin edes muodon vuoksi tekemistä? Liikaa tuo nykysysteemikään ei rasita.

Vierailija
5/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P Ä Ä     K I I N N I

Vierailija
6/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismilla yhteiskuntaa rahoittamattonien loisten elätys on täyttä hulluutta!

S O S I A L I S T I T   T Ö I H I N !

Vierailija
7/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie 5min kuukaudessa heittää tuo sama hakemus taas 4 uuteen rändom paikkaan, joten ihan sama. Työnantajia nää kupongit taitaa enemmän häiritä kuin työttömiä "motivoida".

Vierailija
8/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyjärjestelmä ei tosiaan työllistä ketään, mutta mitä AP ehdottaisi tilalle, jotta työttömille saataisiin edes muodon vuoksi tekemistä? Liikaa tuo nykysysteemikään ei rasita.

Miksi pitäisi osoittaa mitään tuollaista? Fakta on se, että työpaikkoja ei enää koskaan riitä kaikille. Koko systeemi pitää uudistaa eikä kiusata työttömiä eikä aiheuttaa työnantajille ylimääräistä vaivaa turhien hakemusten muodossa.

Vierailija
9/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialismilla yhteiskuntaa rahoittamattonien loisten elätys on täyttä hulluutta!

S O S I A L I S T I T   T Ö I H I N !

Mahdoitko tietää, että myös työttömistä merkittävä osa on oikeistolaisesti ajattelevia? Ei työpaikan menetys katso puoluekirjaa. Oikeistolaisesti ajatellen on myös täyttä typeryyttä ehdoin tahdoin tukea tehotonta toimintaa, jota nykyinen työnhakuvelvoitemalli edustaa räikeimmillään.

Vierailija
10/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi osoittaa mitään tuollaista? Fakta on se, että työpaikkoja ei enää koskaan riitä kaikille. Koko systeemi pitää uudistaa eikä kiusata työttömiä eikä aiheuttaa työnantajille ylimääräistä vaivaa turhien hakemusten muodossa.

Yhteiskunnan moraali ei kestä, jos suuri osa kansasta makoilee kotona ilman minkäälaisia velvoitteita.

Vierailija
11/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan moraali ei kestä, jos suuri osa kansasta makoilee kotona ilman minkäälaisia velvoitteita.

Miten pärjättiin ennen ilman näitä pakkohakuja? Taidat itse olla patalaiska ja projisoit oman persoonasi toisiin ihmisiin.

Vierailija
12/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maa jossa poliitikot pysyvät vallassa nöyryyttämällä työttömiä ja media tekee voittonsa haukkumalla venäläisiä. Tämmöinen maa tämä nyt on nykyään. Koko yhteiskunnan käyttövoima on nykyään pilkka ja halveksunta.

Vierailija
13/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pikkuhiljaa ne lestojenkin kattofirmat menee konkkaan. Loppuu tuo sosialismin hokeminen palstoilla.

Toki se jatkuu kaatuma- sätkimisseuroissa.

Vierailija
14/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maa jossa poliitikot pysyvät vallassa nöyryyttämällä työttömiä ja media tekee voittonsa haukkumalla venäläisiä. Tämmöinen maa tämä nyt on nykyään. Koko yhteiskunnan käyttövoima on nykyään pilkka ja halveksunta.

Viha, pelko ja halveksunta. Myös etätyöntekijät on demonisoitu. Todellakin surkeaa kehitystä.

Vierailija
15/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K O K O O M U S L A I S E T  S I P E R I A AN

Vierailija
16/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 15 eri työyksikön keikkalistalla ja ehkä yhtenä kuukautena vuodessa saan kelalta mitään liian suurien tulojen takia. Silti mun pitää "huumorihakea" 4 paikkaan kuussa, koska en ole määrä-aikaisessa tai pysyvässä työsuhteessa.  Eli olen siellä yhtenä tyrhana piikkinä rekryäjien lihassa. 

Luulisi niitä kokonaan työttömiä riittävän työnantajien ja te -henkilöstön "iloksi"?

- sotekeikkari ja 40000 brutto viime vuonna

...juu, kelaa tarviin vaan siksi, että kun pidän 2kk kesäloman, niin voin hakea sieltä ns. toiset lomarahat työttömyyskorvauksen ja asumistuen muodossa.  - toinen keikkaduunari -

Vierailija
17/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa tämä turhuus sotkemasta työhön rekryntää!

- yrittäjä

Kannatti äänestää kokoomusta. Jo Kekkonen oli oikeassa kokkareista mutta lampaa äänestää silti kokoomusta. Bää! Bää!

Vierailija
18/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän näkyy kuitenkaan tarinoita itse irtisanoutuneista, jotka mainostaisivat Kelan tuilla elämistä omistus asunnossa mahtavaksi.

Vierailija
19/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urpo Leppäsen työllisyyslaki takaisin! Kunta järjesti työttömille töitä oikealla palkalla. Miksi Kokoomus poisti sen 1994?

Vierailija
20/73 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjättiin ennen ilman näitä pakkohakuja? Taidat itse olla patalaiska ja projisoit oman persoonasi toisiin ihmisiin.

Ei  nyt ole tarkoitus minusta puhua. Ja kyllä ennen pakkohakujakin järkevä työtön haki töitä aktiivisesti. Olin itse työtön koko vuoden 1993 ja tein noin sata hakemusta ilman minkäänlaista pakkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi