Kuinka pikaisesti kykenet käymään suihkussa?
Ja kuinka minimoit tehokkaimmin käytetyn lämpimän veden määrän? Ihan käytännön kokemuksia ja vinkkejä tarvitaan, ei mitään "käyn avannossa pesullla" tyyppisiä irvailuita.
Otetaan esimerkkinä nainen,pitkät hiukset ja mies, lyhyet hiukset sekä näiden erot.
Kommentit (226)
Jos olisin mies lyhyillä hiuksilla, eikä mitään karvojen ajelua suihkussa, niin suihkussa käyminen kokovartalon saippua/shampoo-pesuineen 2 min.
Koska olen nainen ja pitää sheivata sieltä sun täältä, ja hiukset on pitkät eli pitää laittaa shampoon lisäski myös hoitoainetta, niin yhteensä menee noin 10 min. Tästä ajasta suihku juoksee noin 5 min. Saippuoinnin, pulittelut, shampoon / hoitoaineen hierominen tukkaan ajan suihku on tietenkin pois päältä.
Suihkusta pitää tulla tarpeeksi voimalla vettä, että saan shampoot pois pitkistä ja paksuista hiuksista. Ärsyttäviä nää uudet vettä säästävät suihkut, semmonen kun osuu kohdalle, niin suihkussa kestää puolta kauemmin! Suurimman osan ajasta vie aineiden huuhtelu hiuksista. Ollappa lyhyttukkainen mies, niin suihkussa käynti olisi vain nautintoa! Nyt se on yhden sun toisen asian tuusastelua, ärsyttävän vaivalloista. En ole kuitenkaan valmis luopumaan naisellisista hiuksistani.
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten huolestunut kysyi somessa jalkakuvan kanssa, että tietääkö kukaan mikä jalkojen ihoa oikein vaivaa aina pesun jälkeen. Jalkoja ei vaan oltu pesty kunnolla jalkapöydän päältäkään, vaan pyyhkeellä kuivatessa oli irronnut kuollutta ihosolukkoa, joka sitten jäi kummasteltavaksi asiaksi. Se kuva on nyt se, joka mulla tulee mieleen parin minuutin pesijöistä. Jotkut levittää uimahallissakin kämmenellä saippuan kainaloihin ja haaroihin nopeasti, huuhtelee ja menee altaaseen luovuttelemaan irtoavan solukkonsa tyytyväisinä tehokkuuteensa.
Korvien, naaman, alapään ja hiusten nopea pesu ei riitä.
Mulla menee suihkussa n. 5 min jos on kiire ja jos tasoksi riittää "vieraskorea". Tätä tapahtuu muutaman kerran vuodessa. Kun oikeasti peseydyn, niin 13-15min.
Minulla herkkä iho, ei kestä jokapäiväistä kuurausta. Harjaan ihon kerran viikossa saunapäivänä, suihku on sen aikaa kiinni. Arkisuihkussa käyn kropan läpi palasaippualla ja kädellä, selviydyn noin 2 minuutissa (ohuen) tukan pesusta ja kropan saippuoinnista. Karvat epiloin kerran kuussa, bikinirajaan ladyshaver viikottain, ei siis liity suihkuun minulla. Sheivauksesta tulee sänki, en pidä siitä.
Mä olen todella nopea suihkussa kävijä. Jos en pese hiuksia, menee muutama minuutti. Jos pesen hiukset, niin ehkä kuusi minsaa.
Käyn pari kertaa viikossa suihkussa 5 - 15 min/kerta, en saippuoi kuivan ihon vuoksi joka kerta kokonaan, vain niska+kainalot+taipeet. Hiukset pesen 2/vk, käytän vain hiuksiin jätettävää hoitoainetta. Olen aina sulkenut hanan shamponoinnin ja saippuoinnin ajaksi, ei säästön vuoksi vaan kun tuntuu järjettömältä laskea vettä hukkaan vaikka ei ole tarvinnut itse maksaa vedestä. Vuosi sitten asennettiin vesimittarit ja kuukausilaskut on sinkulle turhan suuret eli vähintään 30€/kk. Peseytyminen+ravinto+pesukoneet, koneissa käytän useimmiten lyhyitä ohjelmia.
5 litraa vettä riittää, mutta se pitää ottaa ämpäriin. Jos käy suihkussa niin menee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Käyn pari kertaa viikossa suihkussa 5 - 15 min/kerta, en saippuoi kuivan ihon vuoksi joka kerta kokonaan, vain niska+kainalot+taipeet. Hiukset pesen 2/vk, käytän vain hiuksiin jätettävää hoitoainetta. Olen aina sulkenut hanan shamponoinnin ja saippuoinnin ajaksi, ei säästön vuoksi vaan kun tuntuu järjettömältä laskea vettä hukkaan vaikka ei ole tarvinnut itse maksaa vedestä. Vuosi sitten asennettiin vesimittarit ja kuukausilaskut on sinkulle turhan suuret eli vähintään 30€/kk. Peseytyminen+ravinto+pesukoneet, koneissa käytän useimmiten lyhyitä ohjelmia.
Jos mulla olisi kuiva iho niin en saippuoisi kyynär- ja polvitaipeita erikseen.
Palasaippoasta joillakin on virheellinen käsitys, että se ei lähde huuhtelemalla iholta. Itse käytän palaa usein karkean sienen avulla, joten saippoa ei ei jää kelmuksi iholle. Palasaippoassa on se hyvä puoli, että se ei vaahtoa samoin kuin nestemäinen ja palasaippoalla saa vaahdon pois pesusienestä silloinkin kun on käyttänyt nestemäistä saippoaa. Palasaippoassa on jotain ainetta (kalkkia?) joka vähentää vaahtoamista.
yht. 15min, josta 6min vedenlaskutusta, 2min shampoon levittelyä, 7min parranajoa ja muuta ihonhoitoa.
Hiukset on pitkähköt (miehelle), leukaan asti.
Ellin kanssa kun ollaan, ensin lämpimällä vedellä kastellaan kehot, ja sitten suihkugeelillä hierotaan toisiamme pitkään, siinä saattaa mennä tovi jos toinenkin, ei ajalla niin väliä.
Kantapäät ei kestä talvella, kesällä paremmin.
2 min. edellyttäen, etten pese hiuksia. Hiustenpesun kanssa 5 min.
No en kovin pikaisesti, tarkoitus on puhdistua kunnolla, eikä käydä vain kastautumassa.
10-15min. Minulla on melkein vyötärölle ylettyvä tukka.
Eilen otin ajan niin 8 min meni aikaa, normaalisti pesin.
Todella harvoin menee suihkussa yli 10 minuuttia.
Tässä tämmöinen melko tyypillinen rutiini:
Alkuhuuhtelu ja hiusten kastelu; suihku kiinni (n. 30 s)
Shampoon levittäminen pitkiin hiuksiin (n 1 min)
Shampoon huuhteleminen hiuksista; suihku taas kiinni (n 1 min)
Hoitoaineen levittäminen (n. 30 s) ja pikainen käsien huuhtaisu
Kehon saippuoiminen sillä aikaa kun hoitoaine vaikuttaa (n. 1 min)
Hiusten ja kehon huuhteleminen (n 1 min)
Eli yhteensä noin 5 minuuttia shampoineen, hoitoaineineen ja saippuointeineen. Tästä noin 2 minuuttia valutan vettä. Jos en viitsi laittaa hoitoainetta tai pestä hiuksia, on suihkuttelut suihkuteltu minuutissa.
En myöskään käy joka päivä suihkussa, yleensä max 2 kertaa plus erillinen saunavuoro, jonka aikana ei tule suihkuteltua juuri tuon enempää, mutta saippuointiin käytän enemmän aikaa.
Säärten ajeluun menee 15-20 minuuttia silloin kun jaksan vaivautua. Siinäkään en kuluta vettä turhaan, vaan pelkkä alkuhuuhtominen, sitten ajeluvaahtoa ja huuhdon terän pesuvadissa aina välillä.
Meidän 3-henkinen perheemme kuluttaa vettä niin vähän, että maksamme nykyään vain kahden henkilön vesiennakkoa ja silti saamme niistä puolivuosittain yli 50 euroa palautuksia. Eniten meillä käytetään bideesuihkua, joka taas säästää vessapaperikuluissa.
Jos siltä tuntuu, voin toki joskus käyttää suihkussa hieman kauemmin aikaa. Harvemmin kuitenkaan viitsin. Saunassa on mukavampaa.
Moi, tässä tyyppi jonka alle 5min suihkussakäyntiä bikinisheivauksineen kummeksuttiin :D Otsikossa kysyttiin aikaa ja tommonen mulla nyt menee, toisilla menee kauemmin ja se on täysin sallittua! Itsellä kainalot sattuu menemään parilla vedolla, samoin sääret, hentoista karvaa kun on harvakseltaan. En mä mitään brassia sais tohon aikaan mahtumaan, tarkoitin lähinnä sellaista itselleni perussuihkua jossa siistin paikat ja peseydyn. Joillain on paksummat ja pidemmät hiukset, karkeammat karvat ja mahdollisuus nautiskella veden valumisesta. Tämä oma rutiini on sattunut muodostumaan jo nuoruudessa kun vettä oli lama-aikana pakko säännöstellä ja opetella nopeaksi :) Jossain hotellissa otan todellakin nautiskelusuihkun, onhan se ihanaa jos lämmintä vettä riittää!
Menee 5 min, kastelen tukkani ja suljen hanan ja hieron shampoon hiuksiin. Usein teen ensimmäisen huuhtelun alahanan, ei siis suihkupään alla. Pidän normaalisti ämpäriä pesutapahtuman alla, siten että otan veden talteen ja tuota vettä voi käyttää esim vessan pöntön huuhteluun tai siivousvetenä.
Nopea suihkutus lopuksi.