jos hankitte paljon lapsia, oletteko te ajatelleet myös sitä päivää kun tämä jengi on teinejä ja
haluavat olla " yksi jengissä" ja " in" , onko teillä siihen ylipäätänsä varaa? Tai meinaatteko te kieltää heiltä lähes kaiken ja elää " ihanaa perheelämää tekemällä yhdessä asioita" ? Sillä eihän se toimi niin käytännössä, vaan heille on yleensä aivan sama jos te meinaatte pelata korttia yhdessä perjantaiillalla jos on diskot kaupungissa. Jotenkin tuntuu että moni ei ajattele tätä silloin kun haluavat vauvan, mutta vuodet menee nopsaa ja se on vasta 10-12 vuoden iässä lapsiin uppoaa RAHAA. Kannattaa ajatella myös sitä. Vai?
Kommentit (35)
Ei nuorilla oikeasti ole mitään omia menoja tai kulutustarpeita, jotka yllättäen kohoaisivat pilviin. Jos lapsille on valittu kalliita harrastuksia aiemmin niin ne tietysti jatkuvat, joten valinta on oma. Aika monet nuoret myös luopuvat jostakin harrastuksesta, jolloin rahaa säästyy leffassa käyntiin yms.
Se jakso, jolloin tarvitaan pituuskasvun takia jatkuvasti uusia vaatteita ja kenkiä, on lyhyt, ja yleensä ohi jo 13-14-vuotiaana. T-paidat ja topit eivät paljon maksa, kyllä niitä on keskivertoperheellä silloin tällöin varaa ostaa nuorellekin. Kuukausirahaa on meillä hiukan nostettu, mutta sen eteen nuori osallistuu entistä enemmän kotitöihin taitojen kasvettua (kiitos koululle kotitalousopetuksesta!).
Nuori ei todellakaan rasita talouttamme millään tavalla! Ja emme asu metsässä vaan 3 korttelia Stockmannilta.
...sain katon, ruuan ja perusvaatteet ynnä lukion koulukirjat, mutta leffa- ja discoliput, harrastusvälineet, meikit, kampaajat yms. makselin pienistä tienesteistäni (hoidin lapsia, toimin kauppa-apulaisena, poimin mansikoita yms.)
Suosittelen! Siinä mukavasti pääsi jyvälle siitä paljonko kaikki maksaa. Opin priorisoimaan ja sietämään pettymyksiä. Opin säästämään, pitkäjänteisyyttäkin taisi tulla roppakaupalla.
Vierailija:
Luulen, että aika harva vauvan/taaperon vanhempi edes ajattelee sitä aikaa kun lapset ovat isoja.
Kyllähän nyt jokainen pikkuisenkin aivon murusia omaava tajuaa, että ne lapset kasvaa.
Ja kyllä mulla sekä miehelläni on harrastuksia, ja niidenkin hinnat tiedetään. Saman ne maksaa lapsillakin, paitsi tietty sitä harrastusvaatetta kuluu paljon enemmän.
Mutta aika lailla nyt kyllä aliarvioit lapsia tekevien ajattelukykyä.
Kyllä niistä teinivuosista selvitään, kun ollaan tähänki asti selvitty..
Itse olen kolmilapsisesta perheestä.
Merkkivaatteita olen saanut silloin tällöin, leffaraha sain joskus, kalliita harrastuksia minulla ei ollut.
Ensimmäisen kerran olen ollut kesätöissä 14-vuotiaana ja säännöllisen työnteon aloitin 16-vuotiaana, jolloin työskentelin iltaisin ja viikonloppuna lukion ohella.
Ihan normaalia elämää sain viettää ja omilla rahoilla sain ostaa mitä halusin. Saman aion opettaa myös omille lapsilleni. En halua, että heistä kasvaa käsi ojossa käveleviä pummeja.
Ainakin vielä 80-luvulla saattoi 13-vuotiaskin tehdä työtä pientä palkkaa vastaan. Kevyttä siivoushommaa, lastenvahtimista, nurmikon leikkaamista, ilmaislehtien jakamista ym. Onko nykyaika jotenkin muuttunut tästä?
Nuoren on ihan hyvä oppia ettei raha kasva puussa, vaan sen eteen on pikkuisen nähtävä vaivaa. Koulunkäynti on tietysti etusijalla, mutta kyllä sitä muutaman kerran viikossa voi jotain työtä tehdä.
kotona asuva ei saa edes opintotukea!
Et silleen. Opiskelijaalennuksia saa matkoista
Kaikki teinit ei harrasta diskoja. Meidän teini käy heavy-yhtyeitten keikoilla. Sai mm. Metallican lipun synttärilahjaksi!
Vierailija:
Eikö ketään aio patistaa nuoriaan töihin???
Meillä arvostetaan sitä, että kouluhommat tehdään. Jos vanhemmat eivät anna sille aikaa, eivät ne tule tehdyksi. Sen jälkeen tulee kotona auttaminen ja vapaa-aika. Mun mielestä nuorella on vanhemmat vielä sitä varten, että he pitävät nuoresta huolta. Ei nuorella ole kiire palkkatöihin. Työntekoa voi harjoitella kotona, ja kodin ulkopuolelle joutaa töihin myöhemminkin, täysi-ikäisyyden kieppeillä.
Ja ap:lle tiedoksi. Monilapsisessa perheessä kaikki lapset eivät ole samaan aikaan siinä kuluttavassa teini-iässä. Pienemmissä perheissä se vaihe korostuu enemmän.
Jos ei ole mitään työkokemusta (kesätyöt ym lyhyemmät hanttihommat) 18-vuotiaana, niin työnantajat saattavat vähän ihmetellä.
ja menoja kustantaa. Silti yritän kannustaa heitä työntekoon jo nuorena, esim. kesätöihin yms. Ja ihailen sinua 17 lapsen äiti! Oispa mullaki joskus... =)
Itsekin kävin töissä säännöllisesti koko lukion ajan ja silti kirjoitin ajallani kohtuullisen hyvillä arvosanoilla. Jatkoin opintoja suoraan lukion jälkeen yliopistoon, minkä ajan elätin itseni myös töitä tekemällä.
En sano, että työnteko on jokaisen nuoren velvollisuus. Itse kuitenkin ajattelen niin, että jos on pitkä lista kaikkea mitä haluaa saada, on osallistuttava myös niiden kustannuksiin. Raha ei kasva puussa, se on hyvä oppia jo ennen täysi-ikäisyyttäkin.
Jos taas tyytyy vähempään, ei ehkä tarvitse tehdä töitä.
t. 35
Vierailija:
Meillä arvostetaan sitä, että kouluhommat tehdään. Jos vanhemmat eivät anna sille aikaa, eivät ne tule tehdyksi. Sen jälkeen tulee kotona auttaminen ja vapaa-aika. Mun mielestä nuorella on vanhemmat vielä sitä varten, että he pitävät nuoresta huolta. Ei nuorella ole kiire palkkatöihin. Työntekoa voi harjoitella kotona, ja kodin ulkopuolelle joutaa töihin myöhemminkin, täysi-ikäisyyden kieppeillä.
Ja ap:lle tiedoksi. Monilapsisessa perheessä kaikki lapset eivät ole samaan aikaan siinä kuluttavassa teini-iässä. Pienemmissä perheissä se vaihe korostuu enemmän.
Itse ainakin uskon, että rahamme riittävät ihan hyvin myös teini vuosiin koska
1) minä saan enemmän rahaa (ainakin toivottavasti) kuin kotihoidontuki n. 300 ¿/kk
2) asuntolainamme on maksettu (toivottavasti)
3) taaperomme kasvavat myös varsin kohttuullista vauhtia. Isommat lapset eivät ehkä sotke 4 paitaa päivässä/ riko pihalla housuja jatkuvasti joten tuskin vaatteiden ostokaan tulee olemaan erityinen ongelma
4) menen syksyllä töihin, jolloin lastemme hoitokulut ovat yli 400 ¿/kk. Eiköhän tuollakin rahalla jotain elokuvareissuja pystytä koululaisille sitten kustantamaan.
En siis väitä ettei nuoriin oppoaisi kovasti rahaa, mutta elämäntilanteet vaihtuu muutenkin. Pystyn kyllä kuviuttelemaan että 3 poikaamme kuluttavat jo ruokaa teineinä rahaa aika paljon enemmän kuin nykyään.
suhtautuu huonommin koulunkäyntiin, on kyynisempi työnteon suhteen ja tottuu liian hyvään elintasoon.
En ajatellut, että 10-12v vielä käy joka pe diskossa ;-)
Monesti isossa perheessä lapset oppivat senkin että omaa rahaa voi ansaita nuorikin. Ei lapsilaumassa edes voi saada kaikkiea vanhemmilta
ja olla samassa muodissa kun " kaikki muut" ...
Ja samalla lailla sille ainokaiselle voi opettaa rahan
ansaitsemista ja sitä ettei se puussa kasva.