Voiko 6 vuotiaan jättää hetkeksi yksin kotiin nukkumaan kun käy 6km päästä hakemassa toisen vanhemman kotiin?
Olen menossa reissuun ja kuljen bussilla. Bussi on 00.00 aikoihin tuossa 6km päässä olevalla pysäkillä maalla. Taksi uudistuksen takia täällä maalla ei ole taksia. Voiko 6-vuotiaan jättää yksin nukkumaan kun puoliso tulee hakemaan mua pysäkiltä, vai ottaako mies suosiolla lapsen mukaansa? Mulla on sen verran matkalaukkuja ja reissun päälle ei nappaa kävellä tuota matkaa.
Olisi vaan helpompaa jos lasta ei tartte herätellä ja yrittää sitten uudestaan nukuttaa, siksi kysyn että onko 6-vuotias liian pieni tähän?
Kommentit (93)
Itse olin 6-vuotiaana yksin iltapäivät, kun menin kouluun. Yksin kävelin myös 1,5 km koulumatkat.
Kysyy päivää aiemmin, että haluaako mukaan äitiä hakemaan, vai nukkuuko mieluummin. Että herättääkö isi. Tai ilmoittaa vaan, että lähtee hakemaan äitiä 10-15 min. ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite oon ollu siitä lähtien kun koulu alkoi eli 7-vuotiaasta aamut ja päivät yksin. Ei mitään ongelmia. Mikä näitä nykyajan pentuja vaivaa kun ne ei sitte kertakaikkiaan pysty mihinkään, ei edes nukkumaan yksin? Ja jos tulipaloja pelkäätte niin jättäkää ne Temutilaukset tekemättä!
On ihan eri asia olla päivällä yksin kuin herätä yöllä yksinään.
Ap voisi olla aikuinen ja kävellä kotiin niin ei tarvitsisi sen puolisonkaan herätä!
En tajua että ihminen on noin itsekäs että herättäisi puolisonsa keskellä yötä kyytimään parin hassun kilometrin takia. Käsittämätöntä laiskuutta ja itsekkyyttä.
Täällä ei ole katuvaloja ja liukas soratie ei ole ideaalein tapaliikkua kävellen keskellä yötä.
Ja ja meillä on vain yksi auto koska puolisolla on 100% etätyö, eli meille riittää yks auto. Mutta en mä voi ottaa sitä autoa parkkiin moneksi päivää kun mies tarvitsee sitä että voi viedä lapsen eskariin.
Mutta mies ottaa lapsen sitten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ollut surulliset seuraukset kun jätetty hetkeksi päivällä. Ei enmpää niistä.
Ei niin, koska ei mitään ole 15 minuutissa eskarilaisen kanssa tapahtunut.
Ei mutta pienet menehtyi, nopeasti vaan mutka autolla hakemassa..
Vierailija kirjoitti:
Ette kai te asu siellä korvessa täysin ilman tuli verkkoja? Ei ole edes naapuria jota kysyä hakemaan? Minä pyysin omaa naapuria viemään mut 40 kilsan päähän sairaalaan ja se onnistu. Sitten olen ollu " jumissa" kaukana kotoa,kun auton huolto veikin kauan aikaa ja sain tuttavan hakemaan mut sieltä.
Ei meillä ole tukiverkostoja. Jos olisi, pyytäisin sitä naapuria/muuta hakemaan minut että ei tartte edes miettiä asiaa
Ap
Kyse on yöstä,eli jää hotelliin tule päivällä kotiin ihmisen aikaan.
Kait sinä oman lapsen tason tiedät ja miten hän toimii yleensä.Puhelimen käyttö ja onko panikoija?
Vierailija kirjoitti:
Kyse on yöstä,eli jää hotelliin tule päivällä kotiin ihmisen aikaan.
Kait sinä oman lapsen tason tiedät ja miten hän toimii yleensä.Puhelimen käyttö ja onko panikoija?
Mä tarttisin sitä ainoaa autoa ma aamulla että pääsen töihin 🙈 kyseessä on siis ensi viikon su ilta.
Lapsi on ollut "yksin" ennenkin, eli ollaan tehty ulkona pihatöitä ja lapsi ollut sisällä yksin (tosin tiennyt että ollaan ulkona) ja se on mennyt hyvin.
Mutta mies ottaa sen lapsen mukaansa sitten kun aika on
Ap
Alle kouluikäisen jättäminen yksin on lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette kai te asu siellä korvessa täysin ilman tuli verkkoja? Ei ole edes naapuria jota kysyä hakemaan? Minä pyysin omaa naapuria viemään mut 40 kilsan päähän sairaalaan ja se onnistu. Sitten olen ollu " jumissa" kaukana kotoa,kun auton huolto veikin kauan aikaa ja sain tuttavan hakemaan mut sieltä.
Ei meillä ole tukiverkostoja. Jos olisi, pyytäisin sitä naapuria/muuta hakemaan minut että ei tartte edes miettiä asiaa
Ap
No sittenpä ei onnistu muu kun sumplia asia kahden kesken. Lapsi vaikka mukaan. Ei se siitä hajoa, et kerran elämässä joutuu keskiyöllä laittaa takkia päälle ja menee vartiksi autoon mukaan. Sääli että asutte korvessa eikä mitään tukiverkkoja, eikä takseja. Siinäpä jollekki työttömälle naapurille vinkkiä alkaa ajamaan taksia.
Jos on liian hankalaa,ota hotellihuone jostain ja jää yöksi. Aamulla kotiin,puoliso hakee. Jos on muuten liian vaikeaa.
Ei voi jättää. Joko hommaat kyydin joltain tuttavalta samalta kylältä tai tulet kotiin päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäisen jättäminen yksin on lasun paikka.
Täällä maalla kun vanhemmat ovat navettatöissä pari tuntia aamua iltaa, ovat lapset tietenkin kotona päineen. Ovat aina olleet.
Riippuu niin paljon lapsesta. Voi olla todella järkevä ja asiat selitettynä osaa olla ja toimia. Tai on ihan vielä ajattelematon , hetkessä elävä pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jättää
Tämä!! Ei missään nimessä jätetä noin pientä lasta. Mitä vaan voi tapahtua ja jos lapsi herää itsekseen sillä välillä voi lähtee esim. itse ulos ja jäädä sitten sinne.
Joku tais jo laittaa ett tää ap tehny näitä samoja aloituksia jo useita. Kuinka sairas ihminen voi olla. Toivon todella ett tolla trollilla ei oo omia lapsia. Niistä ei terveitä täyspäisiä voi tulla jos jo vanhempi on noin 😵💫.
Voi voi, ennen 6- vuotias jätettiin vahtimaan ja hoitamaan pienempää sisarusta vanhempien lähdettyä pelloille ja töihinsä. Muistan eräänkin vanhan rouvan tarinaa, että oli niin pieni lapsenlikka että juuri ja juuri jaksoi nostaa vauvaa, koka oli hänen hoitolapsi. Puhutaan 20-30 lukujen vaihteesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian hankalaa,ota hotellihuone jostain ja jää yöksi. Aamulla kotiin,puoliso hakee. Jos on muuten liian vaikeaa.
Tai sitten jää bussista jossain suuremmassa kasvukeskuksessa ja tulee sieltä taksilla böndelle. Ihme kädettömyyttaä hoitaa arkisia asioita vaikka pitäisi olla tuttu ympäristö.
Lapsen pitää tietää mitä tekee ja kenelle soittaa jos herää ja te ette vastaa puhelimeen syystä x.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kuulla, minkä ikäisen lapsen uskaltaisitte jättää yksin kotiin 15 minuutiksi? Kukaan ei ole vastannut tähän.
Vertailuna, 7-vuotias lapsi on jo koululainen, ja viettää usein muutaman tunnin kotona yksin arkisin.
Niin ja nyt siis se 6 vuotias jää yksin keskellä yötä todennäköisesti vielä nukkumaan. Jos herää ennen kuin vanhemnat tulee voi lähteä heitä unenpöpperöissään etsimään myös ulkoa keskellä talvea?
Jos ovi menee lukkoo jää sitten sinne palelemaan ja pakkasmäärästä riippuu mihin kuntoon joutuu. Toinen asia että jos siellä automatkan aikana sattuu jotain. Joku humalainen autolla kaahaaja ajaa päälle. Siis mitä vaan voi sattua ja myöhemmin on turha katua.
Ei voi uskoa että näin ajattelemattomia vanhempia on olemassa. Lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jättää
Tämä
Meillä oli 5v eskarilainen iltapäiviä yksin. Osaako käyttää puhelinta? Hänelle on syytä kertoa tilanne jos herää ja teille sattuu vaikka kolari matkalla.