Nyt ihmetellään kun ammattikoululaiset eivät sankoin joukoin kansoita korkeakouluja
Miksiköhän näin? Ammattikoulussa opiskellakseen ei tarvitse osata edes lukea - ja nyt ihmetellään miksi nämä eivät ole korkeakouluissa...
Kommentit (60)
Jos minä olisin nuori, niin menisin amikseen. Näin poikani teki ja tuli ulos 4,8 keskiarvolla ja papereilla jatko-opintoihin. Hän ei olisi ikinä saanut lukiosya 9,5 keskiarvoa, vaan olisi ollut paljon huonommassa asemassa pääsykokeissa.
Merkonomilinjan opiskelijat työharjoittelee pari vuotta Prismassa hinnoitellen tavaroita ja hyllyttäen muropaketteja. Yritä siitä oikikseen tai lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomilinjan opiskelijat työharjoittelee pari vuotta Prismassa hinnoitellen tavaroita ja hyllyttäen muropaketteja. Yritä siitä oikikseen tai lääkikseen.
Ystäväni tytär kävi "vain" amiksen, ja valmistui lähihoitajaksi. Muutaman vuoden päästä häki lääkikseen ja pääsi. Ja on jo valmistunut sieltä ja erikoistunutkin.
Samoin tunnen erään toisen lähärin, joka opiskelee nykyään oikiksessa.
Esim sähköalalla hyvät palkat ihan amispohjalta, amis "leikkien" läpi, enimmäkseen oppisopimuksella, valmistuminen etuajassa ja sitten tienaamaan. Harvaa kiinnostaa siinä kohtaa lähteä amkkiin vuosiksi kituuttamaan opintotuella, myöhemmin ehtii ja lukeminen saattaa kiinnostaa enemmän kun kasvaa. Sama ilmiö muillakin perinteisillä "poikien aloilla".
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmettelee? Amis on suurelta osin päivähoitopaikka kognitiivisesti vähemmän kyvykkäälle ainekselle.
Höpönpöpö
Harvalla on tarvettakaan jatkaa kun pääsevät tienaamaan jo opiskeluaikana ja valmistumisen jälkeen harkkapaikkaan töihin, varsinkin pojat jämähtävät helposti duunarihommiin. Naisten amisaloilta taas on vaikea ponnistaa korkeakouluun eikä riittäviä valmiuksia opiskeluun niistä saa.
Kuka ihmettelee? Ap itse ihmettelee, eivät muut.
Vierailija kirjoitti:
Esim sähköalalla hyvät palkat ihan amispohjalta, amis "leikkien" läpi, enimmäkseen oppisopimuksella, valmistuminen etuajassa ja sitten tienaamaan. Harvaa kiinnostaa siinä kohtaa lähteä amkkiin vuosiksi kituuttamaan opintotuella, myöhemmin ehtii ja lukeminen saattaa kiinnostaa enemmän kun kasvaa. Sama ilmiö muillakin perinteisillä "poikien aloilla".
Nää duunareiden palkat perustuu siihen että on yrittäjä ja 30 vuoden kokemus, toinen jalka haudassa ja saa yhden hyvän keikan mistä voi sitten laskuttaa. Sitten kahvi pöydässä lähtee huhu liikkeelle kuinka putkari Rane tienaa tonneja joka kuukausi.
Missä tällaista ihmetellään? Vuosituhannen vaihteessa amiksessa osattiin vielä lukea, mutta ei sieltä silloinkaan lähdetty sankoin joukoin korkeakouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin nuori, niin menisin amikseen. Näin poikani teki ja tuli ulos 4,8 keskiarvolla ja papereilla jatko-opintoihin. Hän ei olisi ikinä saanut lukiosya 9,5 keskiarvoa, vaan olisi ollut paljon huonommassa asemassa pääsykokeissa.
Meni varmaan korkeasaareen? Amispapereilla ei ole nimittäin mitään vaikutusta yliopistohaussa.
Minun DI-mieheni opiskeli amispoppia ja siitä DI:ksi ilman lukioo
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on tarvettakaan jatkaa kun pääsevät tienaamaan jo opiskeluaikana ja valmistumisen jälkeen harkkapaikkaan töihin, varsinkin pojat jämähtävät helposti duunarihommiin. Naisten amisaloilta taas on vaikea ponnistaa korkeakouluun eikä riittäviä valmiuksia opiskeluun niistä saa.
Hyvin harva pääsee harkkapaikkaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Missä tällaista ihmetellään? Vuosituhannen vaihteessa amiksessa osattiin vielä lukea, mutta ei sieltä silloinkaan lähdetty sankoin joukoin korkeakouluihin.
Mun mies on DI ja amis
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että siihen aikaan työllistyttiin hyvin ja tienaamaan päästiin jopa 17-vuotiaana. Sen lisäksi, että palkka kehittyi hyvin, moni on enemmän käytännön ihminen eikä halua tehdä toimistotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Pienessä tuttavapiirissäni sattuu olemaan kaksi sähköasentajaa, jotka kävivät amk:n työn ohella kolmekymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmettelee? Ap itse ihmettelee, eivät muut.
Persu ihmettelee eikä tajua että Purra leikkasi opiskelijat köyhyyteen monintavoin. Ei perkele ole varaa ,ja niitä ita ja viikonlopputöitä ei ole kun harvoille. Lainalla kokunkäynnin jälkeen menee vuosi tuonee 35 v ehkä enemmänkin kun velka on maksettu, jos ylipäätänsä töitä saa. Nyt huudtaan että pitäisi tehdä lapsia....ei ole rahaa tehdä lapsi tekemään tänne . Vituttaa olla TARKKAILULUOKALLA. AAMEN.
Amiksesta ei saa riittäviä taitoja edes ammattikorkeakouluun. Amispohjaiset saavat tehdä kaksinkertaisen työmäärän amkista selvitäkseen, lukiopohjalla onnistuu vasemmalla kädellä. Amiksessa ei enää nykyään opeteta edes muuta kuin ammatillisia kursseja, yleissivistävät opinnot ovat alakoulutasoisia verkkotehtäviä, kuten plus- ja miinuslaskuja, yhdyssanatesti ja yksittäinen ammattisanaston sanakoe. Yleissivistävät aineet voi opiskella amiksessa alle 10 minuutissa.
Olen itse amiksen käynyt ja nyt amk-opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Amiksesta ei saa riittäviä taitoja edes ammattikorkeakouluun. Amispohjaiset saavat tehdä kaksinkertaisen työmäärän amkista selvitäkseen, lukiopohjalla onnistuu vasemmalla kädellä. Amiksessa ei enää nykyään opeteta edes muuta kuin ammatillisia kursseja, yleissivistävät opinnot ovat alakoulutasoisia verkkotehtäviä, kuten plus- ja miinuslaskuja, yhdyssanatesti ja yksittäinen ammattisanaston sanakoe. Yleissivistävät aineet voi opiskella amiksessa alle 10 minuutissa.
Olen itse amiksen käynyt ja nyt amk-opiskelija.
Olen kovasti ihmetellyt miksi amiksessa on niin vähän yleisiä opintoja. Historiaa, biologiaa, fysiikkaa ym. tarvitaan ihan jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen (vrt. Iranin mielenosoitukset, koronarokotteet ja ilmastonmuutos).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni tytär kävi "vain" amiksen, ja valmistui lähihoitajaksi. Muutaman vuoden päästä häki lääkikseen ja pääsi. Ja on jo valmistunut sieltä ja erikoistunutkin.
Samoin tunnen erään toisen lähärin, joka opiskelee nykyään oikiksessa.
Käytännössä nuo nuoret ovat siis käyttäneet systeemiä hyväkseen ja vieneet opiskelupaikan joiltain sellaisilta, jotka olisivat jääneet hoitoalalle. Jotenkin outoa tuplakouluttaa ammatteihin vain siksi, että tietyillä helpoilla opinnoilla saa paremmat lähtöpisteet kuin lukiosta.
Kuka ihmettelee? Amis on suurelta osin päivähoitopaikka kognitiivisesti vähemmän kyvykkäälle ainekselle.