Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurista tulee savunhaju sisään

Vierailija
17.01.2026 |

Asutaan pientaloalueella pääkaupunkiseudulla. Naapurin hormista tulee meille sisään suoraan  savut, niin että silmiä ja nielua kirvelee. Uskon vahvasti, että naapurin uunissa palaa muovijäte, pahvi jne. 
Mitä konsteja ehdottaisitte asiaan? Puhuminen ei auta, asiasta on keskusteltu ns hyvässä hengessä jo vuosia sitten. Nyt on hyvä henki lopussa.

Mietin sianlietteen tilaamista tontille kevääksi mutta itsekin sitä joutuu sitten haistelemaan. Eikä ehkä ole sopivaa omakotitalon pihan lannoitteeksikaan. Muita ideoita? Ei haittaa enää jos välit menee.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan keksi mitään?

Tule juttelemaan mieheni kanssa. Ehkä löydätte ratkaisun.

Mulla ei ole miehellesi mitäön sanottavaa kuten ei sinullekaan. En arvosta pätkääkään teitä. Kuten te ette arvosta meitä. Ettekä olis, käytöstapoja, luontoa tai moraalia.

Vierailija
42/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Edetään viranomaisreittiä kuten viimeksi. Tarvittaessa teen jonkinlaisen rikosilmoituksen jos poliisi tai terveysviranomainen keksii  mikä on aihe. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole miehellesi mitäön sanottavaa kuten ei sinullekaan. En arvosta pätkääkään teitä. Kuten te ette arvosta meitä. Ettekä olis, käytöstapoja, luontoa tai moraalia.

No selvä. Jatka sitten valittamista ja kärsi.

Vierailija
44/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puunpoltto aiheuttaa merkittävät terveyshaitat omakotitaloalueella (pienhiukkaset). Paljon ongelmallisempaa kuin liikennepäästöt taajamissa. Sitten joku puunpolttaja uikuttaa jollekin jostain maitopurkin väärinkierrättämisestä. Missä äly ja suhteellisuudentaju.

Vierailija
45/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puunpoltto aiheuttaa merkittävät terveyshaitat omakotitaloalueella (pienhiukkaset). Paljon ongelmallisempaa kuin liikennepäästöt taajamissa. Sitten joku puunpolttaja uikuttaa jollekin jostain maitopurkin väärinkierrättämisestä. Missä äly ja suhteellisuudentaju.

Itse täytän maitopurkit puuvaraston karikkeella ja laitan öljyä kostukkeeksi. Palaa kuumasti.

Vierailija
46/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Nyt puhutaan jonkun ihmisen  kodin sisäilman pilaamisesta. Itsekin varmaan haluaisit savunhajuisen sisäilman? Ei haittaa mitään?

Vierailija
47/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö ikkunaa auki, kun noin pahasti savunhaju häiritsee? Itse asun omakotitaloalueella ja useassa talossa poltetaan puuta. Koskaan ei ole sisällä savu tuoksunut.

Painovoimainen ilmanvaihto, tuulee usein juuri naapurin puolelta. Kaikki suodattimet on laitettu mitä löytyy. Ainoa vaihtoehto on sulkea naapurin puoleiset ilmanottoaukot mutta ei sekään ole hyvä.

Onko ilmanvaihdon pakko olla koko ajan päällä? Ei sisäilma hetkessä pilaannu. Nythän se vain huononee tapauksessasi, kun se on päällä.

Mistä minä tiedän millon naapuri polttaa?!

Ja kyllä se painovoimaisesta on koko ajan päällä.

Ja kyllähän ihminen haluaa ulkonakin liikkua ja olla. Täällä sama ongelma. Jatkuvaa puunpolttoa ympärillä. Vaarallista terveydelle monin tavoin. 

Vierailija
48/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksin kyllä keinon. Tekin kärsitte.

Vierailija
49/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Nyt puhutaan jonkun ihmisen  kodin sisäilman pilaamisesta. Itsekin varmaan haluaisit savunhajuisen sisäilman? Ei haittaa mitään?

Se on tietenkin  paljon pahempi, jos sisäilmakin haisee. Mutta myös ulkoilu on epäterveellistä jokapäiväisessä

savunhajussa.

Vierailija
50/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksin kyllä keinon. Tekin kärsitte.

Selvä. Eikä mitään tuhopolttoa sitten, kiitos.

Vierailija
51/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma täällä. Vinkkejä kaivataan.

Meilläkin sama ongelma, naapuri polttaa nuukuuksissaan varmaan kaiken palavan saunassaan ja takassaan.

Vierailija
52/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kottikärrin rengasta ei kannata takassa polttaa. Tulee niin perkuleesti mustaa savua, sen voin kokemuksesta kertoa.

Vierailija
53/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä tupakaksi, niin ei tuoksu kuin tupakan haju.

Nämä polttaa molemmat itse tupakkaa tuskin haistavatkaan enää mitään itse.

Minulla polttaa naapurin pariskunta myös. "Ihana" savukkeen ja sätkän tuoksu on vähän väliä ilonani, milloin pihalle eksyn. Onneksi ei tule sisälle asti. Vastikkeeksi poltan kaikki roskat hellassa. Naapurilla on ilmastointi joten toivottavasti jotain tuoksuja menee sinnekin.

Vierailija
54/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kottikärrin rengasta ei kannata takassa polttaa. Tulee niin perkuleesti mustaa savua, sen voin kokemuksesta kertoa.

Kannattaa polttaa vähän kerrallaan. Tiedän kokemuksesta.

Vierailija
55/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee viikon sähkökatko alueellesi jossa asut niin sitten kadehdit naapureita joilla on tulisijat ja mitä niissä polttaa. Itse asun alueella jossa melkein jokainen lämmittää myös puilla eikä kyllä ikinä ole toisen taloon savua mennyt niin että olisi harmaana savusta makuhuone. Ap liioittelee ankarasti. 

Vierailija
56/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee viikon sähkökatko alueellesi jossa asut niin sitten kadehdit naapureita joilla on tulisijat ja mitä niissä polttaa. Itse asun alueella jossa melkein jokainen lämmittää myös puilla eikä kyllä ikinä ole toisen taloon savua mennyt niin että olisi harmaana savusta makuhuone. Ap liioittelee ankarasti. 

Riippuu siitä mitä poltetaan. Ehkä naapurilla on pienoiskrematorio?

Vierailija
57/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämähän onkin todennäköinen skenaario Suomessa. 60 vuotta elänyt, pisin sähkökatko ehkä pari tuntia. Ehkä kolme kertaa elämässä. Nyt puhutaan jokapäiväisestä elämästä, ei kauhuskenaarioista, Ja kyllä se puunpolton jokapäiväinen  haju tulee sisään myös jossain määrin. Ja etenkin ulkoillessa. Ja on tosi haitallista terveydelle. Paljon pahempi asia, kun vähäiset päästöt harvoista autoista pienellä alueella. 

Vierailija
58/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ILP, ei sähkökatkot pelota.

Vierailija
59/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en liioittele. Tuuli, alamäki ja ilmanottoaukkojen sijainti, kaiken ollessa mahdollisimman epäsuotuisia todella savu tulee sisään. Terassi on sinisenä savusta myös. Meillä on tulisijat myös, poltamme jos on kova pakkanen ja puhdasta kuivaa koivua ainoastaan. Tänä talvena poltettu noin 10 kertaa uuni lämpimäksi.

Vierailija
60/65 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihassa on kolma autoa, näitä ei hirveästi ilmastoasiat kiinnosta.

Ootkohan meidän naapuri. Meilläkin kolme autoa pihassa, välillä neljä. Nuori ajaa pientä ja erittäin pienikulutuksista mopoautoa. Lukiomatkalla, töihin, harrastuksiin ym. Pari kertaa naapurin mukaan ollut tyhjäkäynnillä liian pitkään. Tästä mennyt riitelemään pihassa meidän lapselle ja kaverilleen. Mopoauto on erilainen kuin normiauto. Lähtiessä oltava ikkunat puhtaat ja lämmin. Muuten vaaraksi itselle ja muille. Auto ei talvisin ole ollut juuri edes käytössä. Ja 17-vuotiaana saa nykyisin jo B-ajokortin (jos syytä). Samaan aikaan savu tupruaa naapurustosta, niin että hyvä ettei tukehdu, kun menee ulos.  

Tämä on sitä kaksinaismoralismia parhaillaan. Pitää päästä naapurille vaan aukomaan päätään ties missä kateuspäissään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän