Suomi taantumassa - VM:n virkamiehiltä paljon puhuva kysymys: "Mikä veti käsijarrun päälle?"
VM:n virkamiehet: "On ilmeistä, että olemme aiemmin aliarvioineet huolen ja epävarmuuden epäsuotuisat vaikutukset kotitalouksien kulutukseen."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/74b8631f-8cb5-48bc-893a-b81b7809c…
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Urpo sanoi että kohta tulee sota ja pitää varautua.
Vaikutus: kukaan ei investoi suomeen enää, kansalaiset ei kuluta enää, firmat kaatuu
Kiitos kokoomus
Kyllä ne investoijat osaavat katsoa karttaa ihan itse, ja tehdä johtopäätökset.
Vierailija kirjoitti:
"Pankkitileillä makaa rahaa 120 miljardin euron edestä."
Näin pitääkin olla, koska orpopurra haluaa, että ihmiset makavat jatkossa oman terveydenhoitonsa, omat eläkkeensä ja oman vanhuusajan hoitolansa. Säästöillähän ne maksetaan. Näillä palkoilla ei muuta maksetakaan.
Ei se kenenkään halusta ole kiinni vaan siitä, että verotulot on aivan liian pienet ja mitään tuottamaton kansanosa aivan liian suuri. Tuohon tosiasiaan et äänestämällä juuri voi vaikuttaa, lähinnä siihen kuin nopeasti IMF tulee purkamaan hyvinvointivaltion rippeetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan, asuntokauppa on jäissä, koska ihmisillå ei ole rahaa ostaa.
Miten se tilanne on muuttunut aiemmasta. Aika harva on asunnon pystynyt ostamaan omilla rahoillaan eli käytännössä pankki on antanut lainaa. Jos on töissä ja muuten vakaat olot niin lainaa saa edelleen ongelmitta. Ei työttömät tai köyhät ole aikaisemminkaan hankkineet omistusasuntoja.
Mutta kun yhä harvemmalla on enää "vakaat olot". Lääkäreillä, juristeilla, ministereillä ja ekonomisteilla tuskin on huolen häivää, mutta monella muulla on. Yhä useammalla työsuhde on määräaikainen. Eikä koske vain matalapalkka-aloja vaan se työtuoli keikkuu monella muullakin, jonka työ on enemmän tai vähemmän projektityyppistä. Jos uutta projektia ei tule, niin pörssiyhtiö pistää yt-neuvottelut päälle ja kuka vaan voi saada kenkää.
Mutta nythän ongelma ei ole vain omaksi kodikseen asunnon ostavien suhteen vaan myös asuntosijoittajilla. Olen elänyt ajan, jolloin pääkaupunkiseudulta oli tosi vaikea löytää vuokra-asuntoa. Nyt niitä on pilvin pimein tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankeista on viestitty, että suomalaisilla on 13 miljardia tileillä lojumassa.
Arvatkaa kuinka monta miljardia noista on rikkaimmalla yhdellä prosentilla?
Asuntolainoissa ja muissa lainoissa rypevillä rahat menee lainanlyhennyksiin ja korkoihin.
Mikä on vastaus?
Minä olen käsittänyt, että nuo ovat ihan tavallisten ihmisten käyttötileillä olevaa puskuria, jota on kasvatettu. Ei mitään sijoituksia, vaan tileillä lojuvaa rahaa.
Muista en tiedä mutta omilla tileillä makoile jotain 780 k€. Uusi auto on tarkoitus hankkia ja käyttä rahaa elämiseen. Olen vähän miettinyt töiden lopettamista ja muuttamista ulkomaille jos täällä olot menevät ihan mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankeista on viestitty, että suomalaisilla on 13 miljardia tileillä lojumassa.
Arvatkaa kuinka monta miljardia noista on rikkaimmalla yhdellä prosentilla?
Asuntolainoissa ja muissa lainoissa rypevillä rahat menee lainanlyhennyksiin ja korkoihin.
Mikä on vastaus?
Minä olen käsittänyt, että nuo ovat ihan tavallisten ihmisten käyttötileillä olevaa puskuria, jota on kasvatettu. Ei mitään sijoituksia, vaan tileillä lojuvaa rahaa.
Muista en tiedä mutta omilla tileillä makoile jotain 780 k€. Uusi auto on tarkoitus hankkia ja käyttä rahaa elämiseen. Olen vähän miettinyt töiden lopettamista ja muuttamista ulkomaille jos täällä olot menevät ihan mahdottomaksi.
Kannattaa muuttaa mahdollisimman pian, kun ja jos terveyttä on! Suomi ei tästä enää nouse ja rahat menee puolustukseen, kun USA tuhosi Naton. Hankkiudu esim. Portugaliin. On kaukana rysyn rajasta. Muutenkin vaikuttaa miellyttävältä maalta.
"VM:n virkamiehet: "On ilmeistä, että olemme aiemmin aliarvioineet huolen ja epävarmuuden epäsuotuisat vaikutukset kotitalouksien kulutukseen." "
Oikeistolaisten psykologisen tajun puute tuon taustana, hyvä että edes nyt pakon edessä tunnustavat.
Leikataan ainoalta kuluttavalta kansanosalta eli köyhiltä niin kulutus lakkaa ja pk-yritykset ajautuvat konkursseihin Ja ketkä olivat yllättyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Kelan etuuksista suurin osa menee hyvätuloisille. Asnsiosidonnaiset etuudet.
Eihän hyvätuloiset saa mitään Kelan etuisuuksia jos ei lasketa mukaan lapsilisää. Ansiosidonnaista saa työtön eli henkilö jolla ei ole palkkatuloja ollenkaan.
Kyllä saa. Se, että et saa Kelan maksamaan sairaspäivärahaa suoraan omalle tilillesi vaan se menee työnantajasi tilille, koska hän maksaa sulle sairausloman ajalta palkan, ei tarkoita, ettetkö aiheuttaisi sairastuessasi Kelalle eli veronmaksajille kustannuksia. Ja se sairaspäivärahahan on sitä suurempi, mitä suurempi sun palkkasi on. Viimeiset 2 vuotta työelämässä mä hoidin nämä firman työterveyshuolto- ja Kela-asiat oman työni ohella ja kyllä se riippuu ihan sairastuneen työntekijän palkasta, paljonko Kela maksaa siitä korvausta firmalle.
ja silti jatketaan Kokkareiden äänestämistä.
Meillä on tililillä lainojamme vastaava määrä rahaa. Mutta koska työsopimus on määräaikainen, emme tee mitään vaan säästämme lisää. Ja aivan kaikessa. Tämä hallitus on tuhonnut uskon tulevaisuuteen.
Anteeksi? Edellisen hallituksen aikana tapahtui mm semmoinen asia,kuin koronakriiso, joka sulki koko maailman ja mm kaikki palvelut. Samoin alkoi Ukrainan sota. Molemmat romahduttivat talouden. Siinä tilanteessa on hankala tehdä mitään rajuja säästöjä. Teillä Persuills on lyhyt muisti.
Anteeksi? Tämän hallituksen aikana ei ole ollut mitään tuollaista kriisiä. Silti oppositio ulvoo kaikilla kanavillaan miten katastrofaalista on ja loppu ja tuho tulee justiinsa. Kuka kertoisi oppositiolle, että korona meni jo, ja sodan alun kriisikin on jo tasaantunut.
Perskikkareet jättivät jarruraidat valtiontalouteen.
Olen myös tyytyväinen palkankorotuksiin. Muutama vuosi sitten taisi peruspalkka olla hieman yli 5000 euroa kuukaudessa ja nyt uuden palkkausmallin mukaan 6710 euroa. Siihen tulee päälle vielä pari pientä lisää.