Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi taantumassa - VM:n virkamiehiltä paljon puhuva kysymys: "Mikä veti käsijarrun päälle?"

Vierailija
17.01.2026 |

VM:n virkamiehet: "On ilmeistä, että olemme aiemmin aliarvioineet huolen ja epävarmuuden epäsuotuisat vaikutukset kotitalouksien kulutukseen."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/74b8631f-8cb5-48bc-893a-b81b7809c…

Kommentit (257)

Vierailija
221/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petteri uskoo olevansa ekonomisti.

Ainakin väittää olevansa ja väittää myös jatkavansa pääministerinä. Vaaleissa se selviää, onko suomalaiset oikeasti niin tyhmiä kuin Orpo kuvittelee. 

En oikein usko että ovat. Edes tuntemani kokoomuksen kannattajat eivät näe touhussa mitään järkeä, lähinnä vihan ja kurjuuden lietsomista maahan. Ei edes he hyödy siitä pitkällä tähtäimellä että maa tuhotaan ja yhteiskunta menee näin synkeään ja vastenmieliseen suuntaan, vaikka saavatkin nyt vielä enemmän rahaa. Mutta ei se raha ole kaikki kaikessa jos yhteiskunta ja elinympäristö mädäntyy ympäriltä. Hyötyjä ei voi käyttää elleivät sitten muuta pois suomesta jolloin elintaso tietenkin nousee mutta ei kaikki ole sellaista suunnitelleet ennenkuin nyt. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Lisään muuten vielä tähän senkin, että eihän noi myyntitykit ja markkinamiehet edes mainosta meille 60+ ikäisille kuin Tenaa, VitaProta ja ulkomaanmatkoja. ........... Jos varallisuus ja rahat kertyy ikääntyville, niin kannattaisko meille ikääntyville keksiä jotain uusia juttuja?

Pitääkö sinulle keksimällä keksiä kuluttamista? 

Vain siinä tapauksessa, että joku yrittäjä haluaa mun rahani. Jos ei halua, niin asiahan on silloin ihan ok. Mulla ei ole mitään ongelmaa pitää rahojani säästössäkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei 1.6 miljoonaa eläkeläistä ja 100 000 isotuloista kuluta enemmän!! Heiltä ei ole leikattu. Työntekijöiltä viety verovähennyksiä ja palkankorotukset olemattomat. 

Minä olen työntekijä. Meille tuli reilut palkankorotukset.

Millä alalla? 

Kunnallisella.

Vierailija
224/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purra ja VVM suunnittelevat tämän kevään budjettineuvotteluihin ainakin miljardin säästöjä ja lama ja työttömyys vain pahenevat. Idiootin merkki on se, että ei muuta toimintaansa, vaikka se on osoittautunut vääräksi!! Pätee helvetin hyvin koko hallitukseen. 

Joo, pitäisi nyt ekaksi ottaa ennenkaikkea niiltä joilla sitä rahaa paljon on ...

Vierailija
225/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään muuten vielä tähän senkin, että eihän noi myyntitykit ja markkinamiehet edes mainosta meille 60+ ikäisille kuin Tenaa, VitaProta ja ulkomaanmatkoja. Tai no tietty ruokaa ja muita päivittäistavaroita. Olen jo noin 15 vuotta ihmetellytkin sitä, että mun rahojani ei tunnu kukaan yrittäjä edes kaipaavan. Vaikka mä kuitenkin kuulun siihen ikäluokkaan, jolla lapset on aikuisia, asuntolainat maksettu ja rahaa olisi kuluttamiseenkin . Jos varallisuus ja rahat kertyy ikääntyville, niin kannattaisko meille ikääntyville keksiä jotain uusia juttuja?

No mihin sinä haluaisit kuluttaa? Ja miksi et kuluta. Et kai sinä aikuinen ihminen mainosta siihen tarvitse, että osaat kuluttaa.

Vierailija
226/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on toisaalta huvittavaakin, että tuossa jutussa myöntävät että ihan kaikki heidän arviot menneet väärin. 
Että hyvissä käsissä on valtiontalous. 

Niin, no tässähän se varmistui mistä tämän maan talouden hoito kiikastaa. Siihen ei tarvita kuin yhden tahon osaamisen puute, kun se taho on noin merkittävä.

Vierailija
227/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei 1.6 miljoonaa eläkeläistä ja 100 000 isotuloista kuluta enemmän!! Heiltä ei ole leikattu. Työntekijöiltä viety verovähennyksiä ja palkankorotukset olemattomat. 

Minä olen työntekijä. Meille tuli reilut palkankorotukset.

Josta kaikki meni kohonneeseen hintatasoon, ja hävisit vielä lisää monien työhön ja työssäkäymisen kuluihin liittyvien verovähennysten poistuessa. Tämä oli kikkareitten suunnitelmakin, otetaan ne mikroskooppisetkin ansiotuloveronalennukset pois köyhiltä ja keskituloisilta korkojen kera ja vielä vähän lisääkin jos kuuluu järjestäytyneisiin työntekijöihin ja haluaa esim oikeussuojaa tai neuvotteluapua työnteettäjän mielivaltaa vastaan. Suunnitelma toimi hyvin, kun kaltaisesi pässinpää vielä kuvittelee että oikeasti saisit itsellesi sen palkankorotuksen. Et saa.

Ei minulta ole poistunut mitään verovähennyksiä.

Vierailija
228/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä haluaisi olla noissa työpaikoissa. Joka neljäs vuosi vaihtuu halllitus ja joudut keksimään satuja ministerien painostuksesta. Tiedät ettei persujen hommissa ole mitään järkeä mutta pakko silti tulla töihin.

Vierailija
229/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään muuten vielä tähän senkin, että eihän noi myyntitykit ja markkinamiehet edes mainosta meille 60+ ikäisille kuin Tenaa, VitaProta ja ulkomaanmatkoja. ........... Jos varallisuus ja rahat kertyy ikääntyville, niin kannattaisko meille ikääntyville keksiä jotain uusia juttuja?

Pitääkö sinulle keksimällä keksiä kuluttamista? 

Vain siinä tapauksessa, että joku yrittäjä haluaa mun rahani. Jos ei halua, niin asiahan on silloin ihan ok. Mulla ei ole mitään ongelmaa pitää rahojani säästössäkin. 

Ei sinulla ole rahaa. Jos olisi, niin et hautoisi niitä säästössä vaan sijoittaisit, jakaisit lapsillesi, tms. järkevää. Rahojen hautominen on tyhmintä mitä niille voi tehdä.

Vierailija
230/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purra ja VVM suunnittelevat tämän kevään budjettineuvotteluihin ainakin miljardin säästöjä ja lama ja työttömyys vain pahenevat. Idiootin merkki on se, että ei muuta toimintaansa, vaikka se on osoittautunut vääräksi!! Pätee helvetin hyvin koko hallitukseen. 

Joo, pitäisi nyt ekaksi ottaa ennenkaikkea niiltä joilla sitä rahaa paljon on ...

Niiltä otetaan kyllä. On aina otettu. Ja paljon.

Vierailija
231/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on toisaalta huvittavaakin, että tuossa jutussa myöntävät että ihan kaikki heidän arviot menneet väärin. 

Niin, no tässähän se varmistui mistä tämän maan talouden hoito kiikastaa. Siihen ei tarvita kuin yhden tahon osaamisen puute, kun se taho on noin merkittävä.

Selvästikin tämä hallitus on pyytänyt ministeriöltä sellaisia laskelmia, joita kukaan ei ole koskaan pyytänyt. Ja siksi osaamista niiden laskelmien tekemiseen ei ollut. Että onhan se ainakin virkistävää, että hallituksella on sen verran uutta otetta, että ministeriölläkin menee sormi suuhun.

Vierailija
232/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika selvää, että nämä VM:n virkamiehet ovat myös itse osasyyllisiä nykyiseen tilanteeseen. Se on Suomen vaikutusvaltaisin ministeriö, koska se määrää rahoista, mutta tulosvastuuta ei näillä virkamiehillä ole. Siellä sama porukka vaan jatkaa vuosikymmenestä toiseen... Tuo aloituksenkin lausunnon virhearvio on aika paha. Mikä heidän todellinen osaamisensa on? No aika heikko. 

Ja Satusetä-Satonen horisi virkaVASTUULLA lasketuista ennusteista hallituskauden alussa. Miten se vastuu realisoituu? No, tyhmä kysymys, sori siitä. 

Vierailija
233/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä! Ja siis toivon, että itse lukisivat tuon jutun ajatuksella, jos vaikka herättäisi jotain ajatuksia siitä, että onko nyt ihan itselle sopivassa työpaikassa. 

Vierailija
234/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä haluaisi olla noissa työpaikoissa. Joka neljäs vuosi vaihtuu halllitus ja joudut keksimään satuja ministerien painostuksesta. Tiedät ettei persujen hommissa ole mitään järkeä mutta pakko silti tulla töihin.

Ei ole pakko tulla töihin. Saa tuoltakin irtisanoutua.

Ei virkamiehellä ole työssään poliittista mielipidettä. Hän tekee työtään noudattaen työnantajan ohjeita. Ja ministeri on se ylin pomo, jonka ohjeita noudatetaan.

Vierailija
235/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään muuten vielä tähän senkin, että eihän noi myyntitykit ja markkinamiehet edes mainosta meille 60+ ikäisille kuin Tenaa, VitaProta ja ulkomaanmatkoja. Tai no tietty ruokaa ja muita päivittäistavaroita. Olen jo noin 15 vuotta ihmetellytkin sitä, että mun rahojani ei tunnu kukaan yrittäjä edes kaipaavan. Vaikka mä kuitenkin kuulun siihen ikäluokkaan, jolla lapset on aikuisia, asuntolainat maksettu ja rahaa olisi kuluttamiseenkin . Jos varallisuus ja rahat kertyy ikääntyville, niin kannattaisko meille ikääntyville keksiä jotain uusia juttuja?

No mihin sinä haluaisit kuluttaa? Ja miksi et kuluta. Et kai sinä aikuinen ihminen mainosta siihen tarvitse, että osaat kuluttaa.

Olen 10 vuotta nuorempi ja en mäkään löydä mitään ostettavaa tai maksullista ajanvietettä mikä olisi nähdyn vaivan arvoinen.

Ostamiseen vaikuttaa tässä iässä jo se että pitäisi sen kovan hinnan vastineeksi saada laatua. Kesällä tulee käytyä.festarit tai parit, syksystä kevääseen ei ole oikeen mitään livekeikkaa lähimaillakaan että viitsii maksaa taksit ja laittaa tunteja aikaa.

Vierailija
236/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministeri pyytää laskelman asiasta X. Virkamiehet laativat laskelman ja antavat sen ministerille.

Missä tässä oli painostusta? Ja mikä tässä oli järjetöntä? Ja mikä tässä teki epämiellyttäväksi tulla töihin?

Vierailija
237/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 10 vuotta nuorempi ja en mäkään löydä mitään ostettavaa tai maksullista ajanvietettä mikä olisi nähdyn vaivan arvoinen.

Ostamiseen vaikuttaa tässä iässä jo se että pitäisi sen kovan hinnan vastineeksi saada laatua. Kesällä tulee käytyä.festarit tai parit, syksystä kevääseen ei ole oikeen mitään livekeikkaa lähimaillakaan että viitsii maksaa taksit ja laittaa tunteja aikaa.

No johan on. Minä löydän. Laitamme kaiken liikenevän rahan lapsille. Heillä on nuorina aikuisina rahalle tarvetta, ja näin raha tulee kiertoon, vaikka itse emme enää niin paljon kuluta. Bonuksena on se, että lapsille ei jää aikanaan niin paljon perintöveroa maksettavaksi.

Vierailija
238/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei kuluteta ennen kuin kaikki leikkaukset on peruutettu ja paskakaksikko viety saunan taakse. Ei tää jumalauta käy, että oari tyyppiä saa kurjistaa kansalaisten elämää ja luoda suurtyöttömyyden ja vielä huudella, että menkää töihin.

Vierailija
239/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi sössinyt luottotietonsa täysin ja muutenkin sotkenut asiansa, Suomessa saa silti asunnon ja tarpeeksi rahaa elämiseen. Myös terveyden- ja hammashoidon.  Saa sossulta lisärahaa välttämättömyyksiin. 

N58

No ei kyllä saa kuin harvat ja valitut 😂

Vierailija
240/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä? Ennemminkin ketkä. Ja sehän tiedetään ketkä pelotteli Suomen lamaannuksen partaalle. Kiitos Petteri. Kiitos riikka. Todelliset isänmaan ystävät ( lue: todelliset rahaeliitin ystävät)

Oppositio Tuppurainen etunenässä on se, joka aloitti maailmanlopun maalailun heti hallituskauden alussa. Nyt ollaan dystopiakuvissa jo siinä vaiheessa, että puhutaan lapsiköyhyydestä ja nälkäkuolemista, vaikkei sellaisista oikeasti ole tietoakaan. Pulskat lapset leikkivät edelleen puhelimet käsissään ja tiktokit välkkyen iloisesti nauraen. Valtakunnassa kaikki hyvin - oikeasti. 

Se on juuri näin. Oppositio on sabotoinut maatamme levittämällä aiheetonta hysteriaa saaden näin kansalaiset vetämään jarrua tarpeettoman voimakkaasti.

Ai, no, kerronpa meidän tilanteen. Olenosa-aikatyössä, tahtomattani. Menetin suojasan eli tuloni faktisesti pienenivät. Puoliso oli lomautettuna, emmekä saa enää asumistukea omistusasuntoon. Puoliso otti osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen, jotta ei täytynyt myydä asuntoa. Se vähentää tulevaa vanhuuseläkettä eli säästämme tästä ikuisuuteen. Opiskelevat lapsemme eivät saa enää mitään tukea kesän ajalta ja joudumme avustamaan heitä. 

Emme syö enää ulkona, emme käy maksullisissa tapahtumissa, ostamme vain ruokaa, sekin yksinkertaista. Muut tarpeet kirpputorilta. Leikkaan itse perheen hiukset, pyöräilemme aina sään salliessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan