Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi taantumassa - VM:n virkamiehiltä paljon puhuva kysymys: "Mikä veti käsijarrun päälle?"

Vierailija
17.01.2026 |

VM:n virkamiehet: "On ilmeistä, että olemme aiemmin aliarvioineet huolen ja epävarmuuden epäsuotuisat vaikutukset kotitalouksien kulutukseen."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/74b8631f-8cb5-48bc-893a-b81b7809c…

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri uskoo olevansa ekonomisti.

Vierailija
202/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mahtaa olla yritykset,  joiden toiminta perustuu tavallisen kansalaisen kulutukseen ja jotka ovat nyt vaikeauksissa?  Prismalla,  Keskolla ja Lidlillä menee ainakin ihan hyvin.  Samoin yksityislääkäreillä ja apteekeilla.  

Jos nuo ovat ne yritykset mitä sinä käytät niin muut yritykset ovat sitten niitä. Tiedätkö mitään muita yrityksiä? Onko siellä jotain paikallista kahvilaa tai suksirasvaamoa?

No olisiko vaikka koko rakennusala noin esimerkiksi? Asuntokauppa on jäissä, koska ihmiset eivät uskalla ostaa.

Uudet asunnot on tehty vain voittojen maksimoimiseksi. Valitettavasti pääkaupunkiseutujen uusissa asunnoissa on seikkoja jotka eivät kannusta ostamaan kuten vuokratontti, suuri yhtiölainan osuus, suuri osa

Kaikki on samalla kaavalla tehtyjä rumia mielikuvituksettomia kuutioita. Huono pohja myös monessa. Ihan kummallisia tilaratkaisuita. Lisäksi rakentamisen laatu luokattoman huonoa. Esim Kalasataman uusissa taloissa on vaikka mitä ongelmia jo nyt. Mitähän sitten kymmenen vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin odotella uutta hallitusta. Ennen sitä en kuluta rahojani mihinkään. Tällä menolla koko talous romahtaa.

Vierailija
204/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta jutusta herää kysymys, että mitä he ovat VM:ssä arvioineet oikein? 
Ja siis, jos ei mitään niin olisko silloin itsereflektion paikka? 

Julkisessa virassa ei tule mitään seuraamuksia, jos hoidat työsi päin helvettiä. Eikä mitään tulosvastuuta. Yksityisellä sektorilla tulisi kenkää, jos ryssit työsi noin totaalisesti. Suojatyöpaikkojen turvin on varaa mokailla vuodesta toiseen.

Näytä aiemmat lainaukset

Lisään muuten vielä tähän senkin, että eihän noi myyntitykit ja markkinamiehet edes mainosta meille 60+ ikäisille kuin Tenaa, VitaProta ja ulkomaanmatkoja. Tai no tietty ruokaa ja muita päivittäistavaroita. Olen jo noin 15 vuotta ihmetellytkin sitä, että mun rahojani ei tunnu kukaan yrittäjä edes kaipaavan. Vaikka mä kuitenkin kuulun siihen ikäluokkaan, jolla lapset on aikuisia, asuntolainat maksettu ja rahaa olisi kuluttamiseenkin . Jos varallisuus ja rahat kertyy ikääntyville, niin kannattaisko meille ikääntyville keksiä jotain uusia juttuja?

Vierailija
206/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri uskoo olevansa ekonomisti.

Ainakin väittää olevansa ja väittää myös jatkavansa pääministerinä. Vaaleissa se selviää, onko suomalaiset oikeasti niin tyhmiä kuin Orpo kuvittelee. 

Vierailija
207/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on toisaalta huvittavaakin, että tuossa jutussa myöntävät että ihan kaikki heidän arviot menneet väärin. 
Että hyvissä käsissä on valtiontalous. 

Vierailija
208/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossumaa tämä on. Se ei muutu yhdellä muka oikeistohallituksella.

Ei myöskään ddr ja cccp pärjänneet sosialismillaan, eikä Suomikaan.

Vierailija
209/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostolakko on ja pitää, vain pakollinen ostetaan ja niistäkin tingitään. Suomalaisen pienyrittäjän ovesta en astu sisään, saakoon nyt sitä mitä tilasi kokoomusta ja persuja hännystellessään. Otetaan kunnon kupru kunnes valta vaihtuu.

En pidä ostolakkoa mutta ostan kaiken mahdollisen ulkomailta. Viinat ja tupakat haen Virosta ja samalla tankkaan dieseliä. Käyttötavaraa tilaan Kiinasta tai Saksasta mutta en juuri kotimaasta koska se on aina kalliimpaa. Kotimaasta ostan lähinnä ruokaa ja muuta päivittäin tarvittavaa kodintavaraa. 

Auton jos hankin vielä niin sekin tulee toki Suomesta. Huvittavinta on ollut että vuosien mittaan jopa Suomessa valmistetut tavrarat on ollut halvempaa hankkia ulkomailta mikä tuntuu aika käsittämättömältä. Se kertoo että kotimaassa yritystoiminta on vaikeeaa kun ei hintoja voida pitää kilpailukykyisinä. Kovin paljon ei käyttökelpoista ta

Eipä paljon typerämpää periaatetta voi olla. Tuet mieluummin Kiinan taloutta kuin omaa.

Mutta onhan se jaloa, että ansiostasi edes kiinalaiset lapset voivat paremmin. Omista ei niin väliä...

Vierailija
210/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Lisään muuten vielä tähän senkin, että eihän noi myyntitykit ja markkinamiehet edes mainosta meille 60+ ikäisille kuin Tenaa, VitaProta ja ulkomaanmatkoja. ........... Jos varallisuus ja rahat kertyy ikääntyville, niin kannattaisko meille ikääntyville keksiä jotain uusia juttuja?

Pitääkö sinulle keksimällä keksiä kuluttamista? 

Vierailija
211/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kaikkien ongelmien juurisyy on emätintelineiden äänioikeus.

Huudatko, ap, kotipihallasi äitiäsi: emätinteline, tuu ikkunaan...ja äitisi tietää ketä huudetaan. 

No siis tuollaisia sanoja viljelevät miehet asuvat vielä äitiensä luona +30 vuotiaina.. j äitinsä ymmärtävät ja pyykkäävät p askaisi aboksereita

Vierailija
212/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut tämän hallituskauden aikana säästettyä 32 k/€ ns. sukanvarteen. Ihan veetuillessani en osta muuta, kuin pakolliset ruoat ja hygieniatarvikkeet. Käytetään rahaa sitten, kun tulevaisuus näyttää valoisammalta. 

Sama täällä. En osta mitään ylimääräistä. Ruokakuluistakin on tingitty, koska veetuttaa tämä jatkuva hintojen nostaminen. Ulkona syömiset on harvinaisia samasta syystä. Olisi rahaa maksaa, mutta en maksa periaatteesta. Joku roti niihin hintoihin.

Mä elin lapsuuteni 1960-luvulla ja silloin olisi pidetty täysin typeränä maksaa yhdestä kahvikupillisesta kahvipaketin hinta. Tai että jos takista on nappi irronnut, niin mennään ostamaan uusi takki. Mutta onhan se selvää, että suuri osa kotimaisesta kulutuksesta on kohdistunut kaikkeen sellaiseen, mitä

1960-luvulla ei hyvinvointiyhteiskunta ollut vielä voimissaan. Kansaneläke oli käytössä mutta se oli todella pieni. Aikamoista kituuttamista oli suuren kansan elämä muutenkin. Paljon lähti maaseudulta väkeä siirtolaiseksi Ruotsiin paremman elämän perässä. 

Sen ajan aikakauslehdissä oli juttuja kun suurperheille toimitettiin ruoka-apua ja muuta joulun aikaan. Hyvä kuvaus tuon ajan eläkeläisen oloista on elokuva Aliisa jossa pääosaa esittävällä Siiri Angerkoskella on hankaluuksia elämässä. Syöpää sairastanut Angerkoski kuoli aika pian elokuvan valmistumisen jälkeen. 

Vierailija
213/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan etuuksista suurin osa menee hyvätuloisille. Asnsiosidonnaiset etuudet.

Eihän hyvätuloiset saa mitään Kelan etuisuuksia jos ei lasketa mukaan lapsilisää. Ansiosidonnaista saa työtön eli henkilö jolla ei ole palkkatuloja ollenkaan. 

Kyllä saa. Se, että et saa Kelan maksamaan sairaspäivärahaa suoraan omalle tilillesi vaan se menee työnantajasi tilille, koska hän maksaa sulle sairausloman ajalta palkan, ei tarkoita, ettetkö aiheuttaisi sairastuessasi Kelalle eli veronmaksajille  kustannuksia. Ja se sairaspäivärahahan on sitä suurempi, mitä suurempi sun palkkasi on. Viimeiset 2 vuotta työelämässä mä hoidin nämä firman työterveyshuolto- ja Kela-asiat oman työni ohella ja kyllä se riippuu ihan sairastuneen työntekijän palkasta, paljonko Kela maksaa siitä korvausta firmalle. 

Perhevapaat, kuntoutusrahaa ym. Lääkekorvaukset, lääkärin kelakorvaukset ym.

Suurin osa kelan rahoista menee näihin hyvätuloisten tukiin.

Vierailija
214/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen maksanut veroa enemmän kun olen saanut tukea ikinä. Noin 5 kertaa enemmän. Silti olen ollut viimeiset 3 vuotta työttömänä, enkä ole ainoa. 

Vierailija
215/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen väkiluku on 2000 luvulla kasvanut 1/2 miljoonaa. Samalla ajanjaksolla työpaikkoja on tullut lisää 1/3 mijoona. Eli nämä suhteet ovat balanssissa. Työttömyyden "kasvun" takana lienee tilastoinnin muutos tai muu laskentatavan muutos.

Ei näitä näin voi tarkastella. Eläkkeellä olevien määrä on samassa ajassa kasvanut hurjasti ja huoltosuhde on viturallaan.

Vierailija
216/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen maksanut veroa enemmän kun olen saanut tukea ikinä. Noin 5 kertaa enemmän. Silti olen ollut viimeiset 3 vuotta työttömänä, enkä ole ainoa. 

Et ole. Hyvin harva on. Aksanut itsestään aiheutuneet kulut edes 50-vuotiaana. Koulutus ym.

Vierailija
217/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalouksien talletusvarat eivät ole vielä reaalisesti kasvaneet edes sen vertaa kuin viime vuosien inflaatio söi talletusten ostovoimaa. Talouselämässä oli tänään artikkeli asiasta. Kasvaneet korkomenot vie miljardikaupalla rahaa pankkien taskuun.

Vierailija
218/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on toisaalta huvittavaakin, että tuossa jutussa myöntävät että ihan kaikki heidän arviot menneet väärin. 
Että hyvissä käsissä on valtiontalous. 

Hienoa, että kerrankin joku myöntää olleensa täysin väärässä. Mutta ei tämä nyt tavallisen kansalaisen luottamusta meidän päättäjiin tai valtionhallintoon kohenna yhtään mitenkään. Päinvastoin. Mitä toivoa meillä on, jos tomppelit johtaa laivan karikolle parissa vuodessa? Pelastautukoon ken voi.

Vierailija
219/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään muuten vielä tähän senkin, että eihän noi myyntitykit ja markkinamiehet edes mainosta meille 60+ ikäisille kuin Tenaa, VitaProta ja ulkomaanmatkoja. Tai no tietty ruokaa ja muita päivittäistavaroita. Olen jo noin 15 vuotta ihmetellytkin sitä, että mun rahojani ei tunnu kukaan yrittäjä edes kaipaavan. Vaikka mä kuitenkin kuulun siihen ikäluokkaan, jolla lapset on aikuisia, asuntolainat maksettu ja rahaa olisi kuluttamiseenkin . Jos varallisuus ja rahat kertyy ikääntyville, niin kannattaisko meille ikääntyville keksiä jotain uusia juttuja?

Itse kaipaan "Oikeita" Autoja. Autoa jota voi käyttää ilman lukulaseja ja 1000 sivuista käyttöopasta.

Autoa jossa selkeät nappulat kosketusnäyttövalikon sijaan. 

Vierailija
220/257 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei 1.6 miljoonaa eläkeläistä ja 100 000 isotuloista kuluta enemmän!! Heiltä ei ole leikattu. Työntekijöiltä viety verovähennyksiä ja palkankorotukset olemattomat. 

Minä olen työntekijä. Meille tuli reilut palkankorotukset.

Josta kaikki meni kohonneeseen hintatasoon, ja hävisit vielä lisää monien työhön ja työssäkäymisen kuluihin liittyvien verovähennysten poistuessa. Tämä oli kikkareitten suunnitelmakin, otetaan ne mikroskooppisetkin ansiotuloveronalennukset pois köyhiltä ja keskituloisilta korkojen kera ja vielä vähän lisääkin jos kuuluu järjestäytyneisiin työntekijöihin ja haluaa esim oikeussuojaa tai neuvotteluapua työnteettäjän mielivaltaa vastaan. Suunnitelma toimi hyvin, kun kaltaisesi pässinpää vielä kuvittelee että oikeasti saisit itsellesi sen palkankorotuksen. Et saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi