Nykynuoret ovat erikoisia. Aivan kuin he eivät osaisi vastata puheeseen
Jos jollekin vieraalle nuorelle sanoo jotain positiivista/ neutraalia, hän yleensä vain tuijottaa eikä sano mitään.
Oletteko huomanneet samaa?
Olen ihan tavallisen näköinen keski-ikäinen täti, jos sillä on jotain merkitystä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä joku keski-ikäinen on noin sosiaalisesti osaamaton että menee selittämään tuntemattomalle jotain positiivista/ neutraalia yleensäkään?
Opettele käytöstavat!
Sun mielipiteellä ei ole yhtään mitään väliä.
Käytöstapoihin kuuluu juuri se, että keskustelee kenen tahansa kanssa.
Ei kuulu. Tällä kyseisellä nuorella saattaa olla vaikka kuulokkeet korvilla eikä hän tajua mitä joku vieras täti alkaa siinä sopottamaan. Opettele sinä ne käytöstavat, edelleen.
Hei oikeasti. Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei osata käyttäytyä esim. bussissa; ei luovuteta omaa paikkaa vanhemmalle ihmiselle, kun bussi on täysi. Jouduin puuttumaan ja käskytin yhtä passiivista,
Kettuako sinä jotain toista ihmistä käskytät? Joo, hyviin tapoihin kuuluu laskea vanhus siihen heille varatulle paikalle, mutta ei siihenkään ole mitään sakkorangaistusta. 60v ei ensinnäkään ole sellainen ja kaikki muut ovat paikastaan maksaneet, ja voivat istua kyllä jos haluavat.
Muistan lapsuudestani tai nuoruudestani samanlaisen tilanteen, joku samanlainen pelle katsoi asiakseen nöyryyttää minua ja siskoani koko bussin edessä, ja pakottaa (millä oikeudella?) seisomaan. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut vieraille nuorille?
Jos ei saa enää puhua heille, niin eipä kai saa auttaakaan, jos sellainen tilanne joskus tulisi eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata puhua. Ei osata käyttäytyä esim. bussissa; ei luovuteta omaa paikkaa vanhemmalle ihmiselle, kun bussi on täysi. Jouduin puuttumaan ja käskytin yhtä passiivista, kännykkäänsä tuijottavaa nuorta nousemaan seisomaan, kun bussiin tullut papparainen 60+ huojui täydessä vauhdissa kassit kädessä. Jouduin sanomaan 2x ennenkuin saatiin tämä kassi-riku istumaan.
Miksi valitsit juuri tämän nuoren käskytettäväksi?
Miksi sinun pitää tietää tämä? Muistankohan enää, taisi riippua 5-6 eri faktorista (mm. oma seisomapaikka/ bussin kaatumakulma/ nuoren paikka jne.) Eikö tärkeintä ole, että yli kuusikymppinen kassi-riku saatiin istumaan, ettei kaadu vauhdissa?
Meinaat että sinun röntgenkatseesi näki että tämä nuori on täysin vammaton ja laiskuuttaan istui penkillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata puhua. Ei osata käyttäytyä esim. bussissa; ei luovuteta omaa paikkaa vanhemmalle ihmiselle, kun bussi on täysi. Jouduin puuttumaan ja käskytin yhtä passiivista, kännykkäänsä tuijottavaa nuorta nousemaan seisomaan, kun bussiin tullut papparainen 60+ huojui täydessä vauhdissa kassit kädessä. Jouduin sanomaan 2x ennenkuin saatiin tämä kassi-riku istumaan.
Miksi valitsit juuri tämän nuoren käskytettäväksi?
Miksi sinun pitää tietää tämä? Muistankohan enää, taisi riippua 5-6 eri faktorista (mm. oma seisomapaikka/ bussin kaatumakulma/ nuoren paikka jne.) Eikö tärkeintä ole, että yli kuusikymppinen kassi-riku saatiin istumaan, ettei kaadu vauhdissa?
Miksi et käskyttänyt sitä keski-ikäistä naista käytävän toisella puolella? Oliko väärä "kaatumakulma"? Ei, kyllä sinä valitsit tämän nuoren uhriksi, koska halusit käskyttää nuorta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aina haastavia siitä että ulkopuolisena sinä et mitenkään voi nähdä, onko lapsella jokin vamma jonka takia ei voi seisoa. Itse olen raskaana ja istuin bussissa paikalle, missä raskaanaolevat saa istua. Ikääntynyt rouva istui melkein syliin ja ähisi ja puhisi ärtyneenä minun istumisesta siinä paikalla. Hänpä kun ei päällepäin voi nähdä onko istumiselle jokin syy vai ei.
Miten v..i...t..un vaikeaa on taivuttaa sana "seisoa" oikein? Seisoa on siis se perusmuoto, jos et tiennyt. EI VOI SEISTÄ!!!!!!!!!!!!!!!! LIIAN VAIKEAA YMMÄRTÄÄ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Itse olen raskaana ja istuin bussissa paikalle, missä raskaanaolevat saa istua. Ikääntynyt rouva istui melkein syliin ja ähisi ja puhisi ärtyneenä minun istumisesta siinä paikalla. Hänpä kun ei päällepäin voi nähdä onko istumiselle jokin syy vai ei.
Mun ystävälle kävi vastaava, raskausvatsa ei oikein näy toppatakin alta. Outoa ettei nuo iäkkäät osaa ajatella asiaa kun läksyttävät hedelmällisessä iässä olevia naisia. Siinä kuvasymbolissakin on raskaanaoleva.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä joku keski-ikäinen on noin sosiaalisesti osaamaton että menee selittämään tuntemattomalle jotain positiivista/ neutraalia yleensäkään?
Opettele käytöstavat!
Sun mielipiteellä ei ole yhtään mitään väliä.
Hei haloo :D Ruuhka-Suomessa täytyy useinkin pyytää istumapaikkaa julkisissa, kun jotkut valtaa niitä kasseilla ja käytävä niin täysi, ettei kaikki meinaa mahtua pysäkiltä sisään. Eivät huomaa tilannetta kun tuijottavat puhelinta tiiviisti.
Joskus jollakin poistuvalla putoaa lapaset, unohtuu sateenvarjo tms. ja täytyy huikata perään että hei nämä jäi. Roskaamisesta on hyvä huomauttaa jne. Naapureita tervehditään ja voi jonkun toivotuksen heittää pyhinä. Ihan normaaleja arjen tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aina haastavia siitä että ulkopuolisena sinä et mitenkään voi nähdä, onko lapsella jokin vamma jonka takia ei voi seisoa. Itse olen raskaana ja istuin bussissa paikalle, missä raskaanaolevat saa istua. Ikääntynyt rouva istui melkein syliin ja ähisi ja puhisi ärtyneenä minun istumisesta siinä paikalla. Hänpä kun ei päällepäin voi nähdä onko istumiselle jokin syy vai ei.
Miten v..i...t..un vaikeaa on taivuttaa sana "sei
Aina hauskaa kun joku neuvoo täysin pieleen 😅 Seisoa ja seistä ovat molemmat perusmuotoja, kumpaakin saa käyttää.
Kummallinen mielipide parilla ihmisellä, ettei tuntemattomille saisi sanoa mitään. Minun elämänpiirissä on ihan normaalia tervehtiä kaupan kassaa, bussikuskia, naapuria. Julkisessa liikenteessä täytyy kommunikoida useinkin, kun on täyttä. Välillä kaupungilla tulee vastaan kovin huonovointisia ihmisiä, ketkä tarvitsee apua ja olisi kylmää kävellä vain ohi.
Tuosta hädänalaisen auttamisesta haluan sanoa vielä, että työssäni päivystyksessä kuulen usein tilanteista, joissa esim. kaatuessa päänsä lyönyttä tai aivoverenkiertohäiriön saanutta ei ole autettu ajoissa, vaikka ihmisiä mennyt ohi ja potilas jopa yrittänyt maasta käsin pyytää apua. Tämän takia ihmiset voi jopa vammautua pahasti tai menehtyä.
MUISTAKAA! että kaikki huonovointisuus ei johdu päihdeongelmista ja myöskään päihdehemmoille täytyy tarvittaessa järjestää apua. Tämä kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin ja tahallinen heitteillejättö on rangaistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heille on tullut jotain traumoja kun elämä somessa on sellasta imagon rakentamista. Oikeassa elämässäkin pitää miettiä miten vastaa johonkin ettei mokaa. Totta puhuen vähän sellaista se oli teininä jo ennen älypuhelimia.
Somessa uskalletaan kiusata, sanoa mitä vain tai vainota. Oikeassa elämässä näissä voisi olla seurauksia. Siihen vielä huonot sosiaaliset taidot niin tulos taitaa olla se mitä teinit ovat nykyään :D
Ap kirjoitti ryhtyvänsä juttusille kertomaan nuoresta jotain positiivista. Mistä lähtien tämä on sama asia kuin huhuilla pudonneen hanskan perään tai vastaavaa? Noita positiivisten huutelijoita on niin nähty etten enää korvaani lotkauta ellen ole töissä ja saa palkkaa siitä että kuuntelen tuntemattomien jorinoita