Suomalaisten miesten lempinimet on mielestäni hienoja
Tykkään niistä ihan oikeasti. Tämä ei ole irvailua.
Luetellaan.
Vexi.
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks Rane sanottu jo? Raipe, Timppa, Timbe, Asser, Henu, Hönö, Iippa, Hemppa, Jartsa, Jartsi, Artsi, Teme, Köpä, Vege, mitäs näitä nyt onkaan... :) Onks naisten lempinimille oma ketju?
Ei naisilla ole lempinimiä. He käyttävät "tylsästi" ja virallisesti sitä oikeaa nimeään.
Tämä on silmiinpistävä ero miesten ja naisten välillä.
Tuo miesten lempinimi systeemi Suomessa on oikeasti tosi hieno. Onkohan muualla maailmassa vastaavaa parhautta?
Kyllähän englanninkielisissä maissa käytetään tosi paljon lempinimiä, miehille ja naisille. Itse en oikein lämpene näille lempinimille (ja kyllä, olen nainen). Jos vanhemmat aikovat käyttää lempinimeä lapsestaan, niin voisihan sen lempinimen antaa oikeaksi nimeksi jo alun perin. Jonkin verran sitä näyttää jo tapahtuvan. Ehkä naisilla tosiaan on vähemmän lempinimiä kuin miehillä. Itselläni on "tylsä" nimi, ja sen mahdolliset lempinimet vielä tylsempiä, joten ei kiitos.
En ole vielä päässyt lähellekään lopuun asti, mutta minusta parhaimpia ovat nämä , jossa lempinimi on vähän johdateltu jostain: esim se, jonka sukunimi on Lindström ja leminimi Pihvi. Ihana!
Jotkut taas yhdistyy mielessä johonkin entiseen koulukiusaajaan tai kylän junteimpaan peräkamarinpoikaan. Mutta eipä sekään sitä nimeä suoraan huonoksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ola
Eikö tämä ole oikea nimi, tiedän tämän nimisen.
Aiemmat lempinimet ovat nykyään oikeita nimiä.Ai Ola? Tiedän varsin hyvin että Jussit ja Eetut on olleet ennenvanhaan lempinimiä, nykyään jo nimiäkin.. Mutta Ola??
Ola on kylläkin Ruotsissa ihan oikea etunimi ja se äänneetään Uula.
V***a mitä juntteja ootte. Taidatte kaikki asua jossain Saastamalassa ja Simpleellä.
Lempinimi oli kaverilla JJ, välillä äännettiin enkuksi väännettynä TseiTsei. Sitten se muutti Fugeen ja espanjan kielessä J-kirjain on ns äänetön. Esim Jose äännetään Hose jne.
Sitä alkoi kaikki kutsua HotaHota- nimellä. Ihan paras mun mielestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks Rane sanottu jo? Raipe, Timppa, Timbe, Asser, Henu, Hönö, Iippa, Hemppa, Jartsa, Jartsi, Artsi, Teme, Köpä, Vege, mitäs näitä nyt onkaan... :) Onks naisten lempinimille oma ketju?
Ei naisilla ole lempinimiä. He käyttävät "tylsästi" ja virallisesti sitä oikeaa nimeään.
Tämä on silmiinpistävä ero miesten ja naisten välillä.
Tuo miesten lempinimi systeemi Suomessa on oikeasti tosi hieno. Onkohan muualla maailmassa vastaavaa parhautta?
Onhan noita väännöksiä sekä englannissa että venäjässä (Robert on Bob, Mihail on Miska tms.)
Koulussa teininä oli tapana, että pojat kutsuivat ehkä toisiaan mutta myös tyttöjä sukunimillä. Minun sukunimelläni oli paikkakunnalla tunnettu mies(ei sukua) ja sen mukaan kutsuttiin minua nimellä Jaska, vaikka olin tyttö. Ei onneksi kestänyt kauan tuo nimi.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin muodostettiin aikoinaan lempinimiä sananmuunnosperi aatteella. Pekka S. > Sakka, Lasse K. > Kosse, Timo S. > Samo. Kaipa tuo oli valtakunnallinen ilmiö; liekö on käytössä vieläkin?
No en ole ikinä kuullutkaan. Ihan jännä systeemi kyllä.
T. Limingasta
Stöge, Skäbä, Stigu, Sköde, Sande.
Yks semmoinen nättipoika hengaili porukoissa. Eli hyvännäköinen, treenattu, mutta tyhmä kuin vasemman jalan saapas, niinkuin sanonta kuuluu.
Lempinimi: Left Boot
Pullotunkka, Ropinhuud, Kutiaari, Rock Rake, Narun veliekset, Kolumpo, Voorti Onni, Petoni Matti ja Nahkasohva Eino.
Vierailija kirjoitti:
Pullotunkka, Ropinhuud, Kutiaari, Rock Rake, Narun veliekset, Kolumpo, Voorti Onni, Petoni Matti ja Nahkasohva Eino.
Mistäpäin ollaan?
Terv. Tv-tuottaja.
Itse olen aina ihmetellyt, kuinka monet naiset käyttävät etuniminään varhaislapsuutensa lepertelynimiä. Miehistä tulee mieleen vain Jaajo.
Oon aina ihaillut sitä, että miehillä/pojilla on lempinimiä toisilleen. Harvoja naistuttuja joilla lempinimi. Jos ei nyt lasketa mukaan Susanna=Suski, Emilia=Emppu, Johanna=Jossu jne jne.
Ja nämä lempinimet siis hyvässä hengessä!
Nämä on hauskoja. Osa nostalgisia.
Onko Vellu jo mainittu? Varsinkin urheiluseurojen klassikko.