Jos sinulla olisi 450 000e sijoituksia 58 vuotiaana, lopettaisitko työt?
Jos sinulla olisi 450 000e sijoituksia osakkeissa 58 vuotiaana, lopettaisitko työt. Lisäksi sinulla olisi 120 000e netto omaisuutta maksetussa talossa, myisitkö nekin - sijoittaisit ja muuttaisit vuokralle ja eläisit sijoitustuotoilla kunnes lisäksi alkais elökejuosta kun saavutat eläkeiän. Mitä tekisit?
Kommentit (70)
Riippuu paljon elintasosta ja kulutustottumuksista. Itse lopettaisin työt ja voisin syödä pääomaa ennen eläkeikää.
Ei niiden tarvitse olla osinko yhtiöitä. Yhtälailla voi ostaa indeksejä hajautetusti ja myydä sitten vuositasolla 4-6% pois eli tuoton verran. Kulut laskee paljon. Mietippä paljonko sinulla menee nyt asuntolainanlyhennyksiin, työhön itsessään esim. tymatkakulut ja ruokailu, lasten ylläpito (isompi asunto, harrastukset, vaatteet, matkat yms), sijoituksiin jotta tuommoisen rahamäärän saat sijoitettua., tarviiko enää edes autoa. Nuo kun otetaan pois niin mitä jää kuluiksi ja jos sen kulun jakaa kaksi ihmistä. Väitän että noihin mainitsemiini asioihin menee se 2000e kuukaudessa. Se tarjottaisi 4000e nettotuloja nyt parhaillaan ja kenelle sellaiset on?
Kyllä se vaatii n. 1M€ omaisuudet että voi jäädä osingoilla/tuotoilla oleilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut, vaikka minulla on paljon vähemmän. Lopetin jo vuosia sitten.
Samoin, lopetin vakihommat suunnitellusti jo yli kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen olen tehnyt vain määräaikaisia työsopimuksia työnantajien kanssa sovittuina tai vuokratöitä on ollut. Muuten ansiosidonnaisella. Ihan hyvin on pärjätty, työ ei ole koko elämä. Teen töitä silloin kun huvittaa.
Siinä ja siinä. Jos ajatellaan, että mikään ei takaa sitä, että sijoitusten arvo nousee ja huomioidaan myös että sitä saattaisi elää vielä tuollaiset 30 vuotta niin 450 tonnia on aika nafti budjetti siihen, vain 15 tonnia vuodessa. Toki jos on lisäksi kerryttänyt hyvän eläkkeen jo viisikymppisenä niin se on asia erikseen.
Jos minulla olisi tuon verran nyt 40v lopettaisin työt heti.
Se olisi 8 vuoden päästä. Tuskin lopettaisin, ellei mitään ihmeellistä tapahtuisi, vaikka olisi kymmenkertaisesti tuo määrä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaatii n. 1M€ omaisuudet että voi jäädä osingoilla/tuotoilla oleilemaan.
Niin varmaankin. Kahdella ystävälläni on kymmeniä sijoitusasuntoja ja lisäksi he tekevät osakekauppaa joilla hankkivat eniten.
Tuon verran oli kun hypättiin pois oravanpyörästä 40+. Lapsetkin (2) asui vielä kotona. Velaton koti. Hyvin olemme pärjänneet osingoilla koska emme tuhlaile turhuuksiin. Paitsi matkailuun. Osinkojen lisäksi kaksi n.40 000e perintöä. Mistään ei ole luovuttu tai tingitty. Tavis elämää paitsi vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden tarvitse olla osinko yhtiöitä. Yhtälailla voi ostaa indeksejä hajautetusti ja myydä sitten vuositasolla 4-6% pois eli tuoton verran. Kulut laskee paljon. Mietippä paljonko sinulla menee nyt asuntolainanlyhennyksiin, työhön itsessään esim. tymatkakulut ja ruokailu, lasten ylläpito (isompi asunto, harrastukset, vaatteet, matkat yms), sijoituksiin jotta tuommoisen rahamäärän saat sijoitettua., tarviiko enää edes autoa. Nuo kun otetaan pois niin mitä jää kuluiksi ja jos sen kulun jakaa kaksi ihmistä. Väitän että noihin mainitsemiini asioihin menee se 2000e kuukaudessa. Se tarjottaisi 4000e nettotuloja nyt parhaillaan ja kenelle sellaiset on?
Minulla on nettotulot reilut 5200e kuussa. Siitä tosin elää neljä ihmistä ja kolme eläintä, eli vähän toki jää säästöön, muttei mitään isoja summia.
Voisiko tuossa nostaa työttömyyspäivärahaa (ansiosidonnaista rinnalla). Siihenhän ei pääomatulot vaikuta, ainoastaan sosiaaliturvaan. Eläisi paremmin kuin töitä tekemällä ja voisi jatkaa rahan lappaamista pörssiin...
Jos nuo sijoitukset olisivat asunto, niin lopettaisitko ap?
Niin, että myisit asunnon ja ostaisit halvemmin ja eläisit erotuksella tms.?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuossa nostaa työttömyyspäivärahaa (ansiosidonnaista rinnalla). Siihenhän ei pääomatulot vaikuta, ainoastaan sosiaaliturvaan. Eläisi paremmin kuin töitä tekemällä ja voisi jatkaa rahan lappaamista pörssiin...
Kaikki tulot vaikuttavat yleistukeen, myös siis siihen osaan,jota ennen työttömyysturvaksi kutsuttiin. Omaisuus tai säästöt eivät siihen vaikuta (yleistuen toimeentulo-osaan kylläkin).
Lopettaisin työt. Velattoman kämpän lisäksi mulla vasta 150 tonnin rahastosalkku ja 2,900 eläkekertymä, jään pois parin vuoden päästä kun täytän 50 ja elän alkuun ansiosidonnaisella ja sitten säästöillä 16 vuotta alimpaan eläkeikään asti
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin työt. Velattoman kämpän lisäksi mulla vasta 150 tonnin rahastosalkku ja 2,900 eläkekertymä, jään pois parin vuoden päästä kun täytän 50 ja elän alkuun ansiosidonnaisella ja sitten säästöillä 16 vuotta alimpaan eläkeikään asti
Muista kuitenkin, että saadaksesi työttömyystukea, sinun on haettava työpaikkoja ja osallistuttava työllistämistoimenpiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti saada ansiosidonnaista jos täyttää työssäoloehdon. Se vaan on mennyt aika tiukaksi, ennen riitti töitä kolme kuukautta vuodessa. Olen saanut ansiosidonnaista vähän yli satatonnia netto vuosien varrella ja sitä riittää just eläkkeelle. Kesäkeikat siirtää kassan rahoja myöhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kuitenkin, että saadaksesi työttömyystukea, sinun on haettava työpaikkoja ja osallistuttava työllistämistoimenpiteisiin.
Nämähän voi ottaa vaan harrastuksena jos ei muutakaan tekemistä ole.
Lopettaisin, jos olisi 200 000 euroa.
En ikinä muuttaisi vuokralle, enkä tarvitsisi noin paljon rahaa lopettaakseni työt.
Keskituloinen (n 3500e) menettäisi eläkettä 7 vuodessa n 350e/kk eli nettona n 250e. Jos ei tuota tarvitse niin valitsisin vapauden