Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinulla olisi 450 000e sijoituksia 58 vuotiaana, lopettaisitko työt?

Vierailija
16.01.2026 |

Jos sinulla olisi 450 000e sijoituksia osakkeissa 58 vuotiaana, lopettaisitko työt. Lisäksi sinulla olisi 120 000e netto omaisuutta maksetussa talossa, myisitkö nekin - sijoittaisit ja muuttaisit vuokralle ja eläisit sijoitustuotoilla kunnes lisäksi alkais elökejuosta kun saavutat eläkeiän. Mitä tekisit?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin työt

Vierailija
22/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään käärinliinoissa ei ole taskuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi ei ole ihmisillä matikka päätä. Jos lopettaa työt 58v, on kerryttänyt jo eläkettä hyvin jos on ollut töissä, mutta tätä saa alkaa nostamaan vasta kun eläkeikä täyttyy eli n. 10 vuotta pitää elää omillaan, jonka jälkeen tulee eläke päälle. Itseasiassa jos laskette niin vailla tämä 10 lisävuotta töissä nostaa eläkettä reilusti niin eläkkeessä nousee mysö progressiivinen verotus aika todella kovaa. Laskin että 1350e nettona olisi eläke jos lopetan työt 58 vuotiaana. Omistus asunnosta pitää kuitenkin maksa yhtiövastike ja muut kulut. Vuokralla Asuminen on n. 300e kk kalliimpaa, mutta jos tämän 120 000e sijoittaa, tuottoa tulee n. 500e eli nettovoitto asunnosta on n. 200e. Kahden tuhannen nettoansioilla jos laskee ja huomioi sen, että veroa maksaa vain voitto osuudesta, salkkua on jäljellä vielä yli 350 000e kun eläke alkaa juoksemaan. Sen jälkeen salkusta ei tarvi enää nostaa kuin 650e kk ja se on niin pieni prosentti, että salkku kasvaa sen sijaan että se tyhjenee. Kannattaa laskea ensin ennen kuin kommentoi väärinä faktoina lukuja. Sanoisin että 2000e nettotulo kun lapset on muuttaneet pois ja maksajia kun on kaksi, riittää hyvään elintasoon. Ja tiedän, inflaatio. Kun ei ole töissä, voi kytätä halpoja matkoja toisin kuin nyt kun on töissä eli sekin onnistuu. 

Vierailija
24/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri täyttämässä 58 v. ja minulla on juuri tuon verran 450000€ sijoituksissa + n. 400000€ asunnosta puolet + 15000€ autosta puolet + 25000€ puskuria. En silti aio lopettaa työntekoa vielä. Suuri osa sijoituksista on rahastoja, joita pitäisi myydä elämän rahoittamiseksi, osinkoja ei tul etarpeeksi. Siksi olenkin nyt muuttanut sijoitusstrategiaa hyvää osinkoa maksaviin yrityksiin. Jossain vaiheessa menevät rahastotkin lihoiksi, mutta vanhempana, kun ostopalveluita täytyy ruveta hankkimaan enemmän.

Moni ajattelee, että menot pysyvät samoina, mutta auto pitää vaihtaa, taloon tulee remonttia olipa omakotitalo tai osake taloyhtiössä, vuokrat nousevat, muut elinkustannukset nousevat, vanhemmiten tarvitsee enemmän apua ja lääkäri/sairaalahoitoa jne. Olen ollut ihan järkyttynyt kuinka paljon äidilläni menee rahaa ostopalveluihin = kaupungin kotihoito ja turvaranneke ovat 1050€, siivous 2x kk n. 200e, hammaslääkärit vähintää

Onko kotihoidoll akiinteä hinnasto vai riippuuko tuloista?

Vierailija
25/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen juuri täyttämässä 58 v. ja minulla on juuri tuon verran 450000€ sijoituksissa + n. 400000€ asunnosta puolet + 15000€ autosta puolet + 25000€ puskuria. En silti aio lopettaa työntekoa vielä. Suuri osa sijoituksista on rahastoja, joita pitäisi myydä elämän rahoittamiseksi, osinkoja ei tul etarpeeksi. Siksi olenkin nyt muuttanut sijoitusstrategiaa hyvää osinkoa maksaviin yrityksiin. Jossain vaiheessa menevät rahastotkin lihoiksi, mutta vanhempana, kun ostopalveluita täytyy ruveta hankkimaan enemmän.

Moni ajattelee, että menot pysyvät samoina, mutta auto pitää vaihtaa, taloon tulee remonttia olipa omakotitalo tai osake taloyhtiössä, vuokrat nousevat, muut elinkustannukset nousevat, vanhemmiten tarvitsee enemmän apua ja lääkäri/sairaalahoitoa jne. Olen ollut ihan järkyttynyt kuinka paljon äidilläni menee rahaa ostopalveluihin = kaupungin kotihoito ja turvaranneke ovat 1050€, siivous 2x kk n. 200e, hammaslääkärit vähintää

Minusta ei vielä kannattaisi alkaa muuttaa painotusta osinkoa maksaviin yrityksiin,tai ainakaan itse en niin tekisi,  jos aikoisin vielä jatkaa työntekoa. Pitäisin vielä kasvupainotuksen ja hakisin niin paljon kasvua kuin pystyisin. Ehtii sen painotuksen muuttaa sittenkin kun on tiedossa, milloin jää pois töistä. Siinä vaiheessa kun palkkaa ei enää tule, osingoista saa mukavasti lisää kassavirtaa. 

Vierailija
26/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut, vaikka minulla on paljon vähemmän. Lopetin jo vuosia sitten.

Vierailija
27/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tietenkään tekisi mitään tuosta. 

Vierailija
28/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko kotihoidoll akiinteä hinnasto vai riippuuko tuloista?"

Riippuu tuloista. 

Vierailija
29/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo riitä mihinkään. Ja mikä idea myydä maksettu talo,jossa periaatteessa asuu ilmaseks ja muuttaa vuokralle ja sitten maksaa vuokraa ja rahat hupenee siihen? Mä meinaan asua tässä maksetussa talossa niin pitkään kun pystyy. Kuoltuani ei mulla kiinnosta mihin kuntoon jäi tai oisko siitä saanu vielä rahaa. Joku tekee talolle mitä tekee, tai kunta jyrää maan tasalle. Evvk.

Minä ajattelin käyttää talorahat muuhun elämiseen. Sitten, kun rahat loppuu niin vaan sosiaaliturvan piirin. Aikeissa siis myydä talo ja siirtyä vuokralle.

Sosiaaliturva on heikompi ja heikompi. Vanhuus voi olla aika kurja ihan rahattomana tai pienellä eläkkeellä. Kunnallinen kotihoitokaan ei ole ilmaista.

Se on sen ajan murhe. Jos sukuuni tulen, niin en kovin vanhaksi elä vaan kuolen ennen kuin mitään hoitoa tarvitsen. 

Vierailija
30/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän menoista ja tuloista, mahdollisesti jo tuolla summalla. Osinkoja maksaviin yrityksiin rahat hajautetusti ja sitten vuokrakämppiin, kuten tähänkin asti olen rahani laittanut. Indexsit ja virtuaalivaluutat tukevat sitten hanketta.

Vierailija
31/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En möisi taloa. On paljon edullisempaa asua omassa, maksetussa talossa kuin vuokralla. Jos on tarkoitus muuttaa ulkomaille, oman talon voi myös laittaa vuokralle ja saada siitä mukavasti kassavirtaa. Samalla se toimii pääoman hajautuksena. 

450 000 euroa sijoittaisin tarkkaan niin, että pääpaino olisi osinkoa maksavissa yhtiöissä, ja hajautuksen ja vakauden vuoksi niitä täydentäisi pieni määrä kansainvälisiä kasvuyhtiöitä. Tällä tavalla vuosittain voisi saada noin 30 000 - 35 000 euron osinkotulot. Kyllä niillä pystyy elämään, jos tosiaan on oma talo, jossa pienet kulut. 

Näin. Lisäksi voi käyttää vähän pääomaakin, etenkin sieltä hajautuksen puolelta voi myydä välillä osakkeita. Ennen kuin joku kommentoi verotuksesta, niin vaikka menee pääomatulot yli 30 000 euron rajan, niin se korkeampi vero 34 % maksetaan vain ylimenevästä osasta eikä koko summasta, ja osakemyyntien verot maksetaan vain voitosta, ja osinkotuloissa on muutenkin kevyempi verotus. 

Vierailija
32/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millainen työ. Jos työ aiheuttaa kremppoja niin lopettaisin ja säästäisin terveyttäni. Tai jos on epäilys, ettei elinvuosia ole paljon jäljellä. Jos elää jopa 100-vuotiaaksi, siihen on 58-vuotiaalla 42 vuotta jäljellä. Voi tulla rahan tarvetta esim. hoitokuluina. Työterveyshuolto on kyllä tosi jees, jos on jotain minkä vuoksi pitää käydä säännöllisesti. Haluatko jättää perintöä? Mitä tekisit vapautuvalla ajalla? 

Vierailija
33/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lopettaa työt 58v, on kerryttänyt jo eläkettä hyvin jos on ollut töissä, mutta tätä saa alkaa nostamaan vasta kun eläkeikä täyttyy eli n. 10 vuotta pitää elää omillaan, jonka jälkeen tulee eläke päälle.

No ei sentään, 7 vuotta eläkeikään 58-vuotiaalla!

Vierailija
34/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millainen työ. Jos työ aiheuttaa kremppoja niin lopettaisin ja säästäisin terveyttäni. Tai jos on epäilys, ettei elinvuosia ole paljon jäljellä. Jos elää jopa 100-vuotiaaksi, siihen on 58-vuotiaalla 42 vuotta jäljellä. Voi tulla rahan tarvetta esim. hoitokuluina. Työterveyshuolto on kyllä tosi jees, jos on jotain minkä vuoksi pitää käydä säännöllisesti. Haluatko jättää perintöä? Mitä tekisit vapautuvalla ajalla? 

Hiihtäminen, se käy ihan työstä. Metsähommat, nekin käy ihan työstä. Välillä toki reissailisin

Vierailija
35/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin.Heti!Elämä on liian lyhyt töissä kitumiseen.

Vierailija
36/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄH ! Menikö siihen pikkusummaankin noin kauan ! Pysy vaan duunarina. Ethän vaikuta miltään talousnerolta.

Vierailija
37/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HÄH ! Menikö siihen pikkusummaankin noin kauan ! Pysy vaan duunarina. Ethän vaikuta miltään talousnerolta.

Et sinäkään, oletkin täysin 0 ja ulosotossa.

Vierailija
38/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lopettaa työt 58v, on kerryttänyt jo eläkettä hyvin jos on ollut töissä, mutta tätä saa alkaa nostamaan vasta kun eläkeikä täyttyy eli n. 10 vuotta pitää elää omillaan, jonka jälkeen tulee eläke päälle.

No ei sentään, 7 vuotta eläkeikään 58-vuotiaalla!

Tän hetkisillä 58-vuotiailla?? Ei meillä nuoremmilla.

Vierailija
39/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

450 000, 8% tuotto vuodessa, 36 000 tekemättä mitään, maksettu asunto. Kyllähän tuolla eläisi mutta en silti lopettaisi töitäni, tosi tärkeä osa identiteettiäni ja pidän töistäni aivan älyttömästi. Enkä myöskään myisi asuntoani.

Lopettaisin työn välittömästi. Heti.

Vierailija
40/70 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanskat tippuisi heti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän