Hankala uskoa mutta vaikuttaa että kolmesta suuresta Kiina on ainoa suht järkevä valtio tällä hetkellä
Eivät pistä nokkaansa muiden valtioiden asioihin, eikä Xi ole edes Taiwaniakaan uhkaillut hetkeen.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
No mä olen vähän samalla kannalla. Lisäksi kiinalaiset eivät pahemmin ole kiusanneet muita maita, Taiwan toki vähän kiistanalainen. Omille kansalaisilleen nyt ovat mitä ovat, mutta pahiksen maine on ihan liioiteltu.
Kiinalaisilla nyt on vaan vähän fiksumpi strategia kuin esimerkiksi venäjällä. Ei ole enää ihan 2000 lukua tuoda rautaa rajan yli. Sen sijaan kaupalla ja taloudellisella riippuvuudella se todellinen valta rakennetaan. Ehkä kiina ei ihan vielä ole täysin valmis tässä touhussaan, mutta olen ihmetellyt koko aikuisikäni, miksi länsimaalaiset antautuvat kiinan syliin täysin vapaaehtoisesti ja ilman taistelua, erittäin lyhytaikaisen ja lyhytnäköisen hyödyn takia. Onko se sitten 10, 20 tai 30 vuotta, mutta vielä oman elämäni aikana (jos siis elän keskimääräisen suomalaisen eliniän) Kiina tulee olemaan täysin suvereeni suurvalta, mikäli eurooppa (ja USA) ei ota uutta suuntaa ja lopeta pakkasella housuihin kusemista.
Mitkä on kiinan ihmisoikeus tilanne? Entä luontoarvot jne? En kauheasti luota
onko meillä oikeesti liian hyvä olla täälä?