Miten toimii laskujenmasksutyyli: se maksaa jossa sattuu olemaan rahaa?
Eikö lusmumpi pystyy helposti olemaan, ettei just nyt oo, maksa sä
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lusmumpi? Jos meillä on nyt tämä kotitalous ja perhe pyöritettävänä, niin miten olisi jommankumman etu jättää laskut maksamatta?
Oletko vähän yksinkertainen. Jos toinen ei maksa niin silloin pitää tietysti sen toisen maksaa. Sille joka maksaa vähemmän jää enemmän rahaa säästöön omalle tilille. Vuosien päästä voi toisella olla tili tyhjä ja lusmulla mukava summa rahaa tilillä. Tämä on ongelma jos ei olla naimisissa tai jos on avioehto. Tietysti jos molempien kaikki rahat menee joka kuukausi elämiseen niin tilanne on eri. Silloinkin pitäisi tietysti tietää että ne toisenkin rahat oikeasti menee kaikki ettei toinen ole se lusmu joka valehtelee.
En ole yksinkertainen, olen onnistunut valitsemaan puolison, jonka kanssa ei tarvitse miettiä, että hän pimittäisi rahoja, eikä hänenkään tarvitse miettiä, että mä pimittäisin rahoja häneltä.
Jos et tiedä hänen raha-asioitaan niin sinulla ei ole olemassa mitään muuta kuin usko ja luulo siitä että teillä menee raha-asiat "puoliksi". Vähän sama kuin uskollisuuden suhteen. Se että uskoo että puoliso on uskollinen ei tee hänestä uskollista. Mutta se on lopulta itsestä kiinni millaisia "riskejä" suhteessaan haluaa ottaa. Itse otan "riskin" uskollisuuden suhteen mutta en raha-asioiden. Minulla on myös kunnollinen ja tunnollinen mies mutta tiedän että hän tykkää rahoistaan enemmän kuin minä ja meillä on avioehto. Siksi meillä on yhteinen taloustili ja muuten omat rahat.
Se toimii vain kahden vastuullisen aikuisen parisuhteessa.
"Jos et tiedä hänen raha-asioitaan niin sinulla ei ole olemassa mitään muuta kuin usko ja luulo siitä että teillä menee raha-asiat "puoliksi". Vähän sama kuin uskollisuuden suhteen. Se että uskoo että puoliso on uskollinen ei tee hänestä uskollista. Mutta se on lopulta itsestä kiinni millaisia "riskejä" suhteessaan haluaa ottaa. Itse otan "riskin" uskollisuuden suhteen mutta en raha-asioiden. Minulla on myös kunnollinen ja tunnollinen mies mutta tiedän että hän tykkää rahoistaan enemmän kuin minä ja meillä on avioehto. Siksi meillä on yhteinen taloustili ja muuten omat rahat. "
Ei mulla ole ajatusta, että raha-asioiden pitäisi mennä puoliksi. Raha on yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut helppoa. Kaikki tulot ohjautuu yhteiselle tilille, siitä maksetaan kaikki menot, joka kuukausi siirretään sama summa kummankin rahastoon ja toiseen pankkiin kummankin tilille. Jos jotain jää, siirretään se yhteiselle säästötilille.
Ei ole kertaakaan tarvinnut miettiä, kuka maksaa.
Meillä kummankin palkat tulee omille tileille ja siirretään sitten tietty summa kuukausittain yhteiselle taloustille. Kumpikin voi tehdä sitten omilla rahoillaan mitä haluaa eikä tarvitse miettiä kulutusta. En missään nimessä haluaisi, että palkka menee yhteiselle tilille.
Kirjoittajalle nro 11:
Nii-in. Kun on paljon ihan tavan ihmisiä, jotka ovat hyvin itsekkäitä ja/tai heillä on impulssikontrollin ongelmia.
Ja niillä mainitsemillasi persoonallisuushäiriöisilläkin on patrisuhteita ja lapsia.
Luulitko että nämä ihmiset ovat vain teoriassa olemassa? Lukuja tilastoissa ja mainintoja psykiatrian kirjoissa?
Ehkäpä kyse on juuri siitä, että ihanteista huolimatta on olemassa iso osa ihmisiä, joiden kanssa yhdessä sovitut perusasiatkaan eivät aukottomasti tai aina toimi. Siihen täällä joku haki apua.
Yritin tuota naapurin Penan kanssa, eipä tuo suostunut maksamaan, vaikka väitin, että reilu peli, sulla on rahaa, mulla ei.
Ei toimi. Eikä tuohon kannata suostua kenenkään. Suuri riski tulla kusetetuksi ja hyväksikäytetyksi.
Tyo on taas hyväosaisten ongelma. Jos rahaa on niin vähän että sillä maksetaan ruoka ja vuokra niin ei jää pimitettävää. Kyllä lusmuk7n haluaa kodin ja ruokaa. Ei ole epäselvää mitä kukakin tienaa kun kaikki menee niin tosiaan ei kukaan piilottele rahojaan ja mene samaan aikaa juhlimaan jos kotona ei ole ruokaa.
Yhdessä on päätetty mihin raha käytetään jamenot ja tulot on vakio. Eli ei mitään säästöön. Olisikin kivaa jos edes toisella jäisi.
Huom! Olemme työssäkäyviä.
Jos kummallakin on aina rahaa, niinkuin meillä, niin minunko ne laskut pitäisi aina maksaa kun mun verkkopankkiin suurin osa tulee.
Meillä toimii yhteinen laskunmaksutili yhteisille laskuille ja budjetointi vuosittain excelissä (budjetti huomioi ruokakulut jotka käytännössä menee AINA mun tililtä).
Vierailija kirjoitti:
Tyo on taas hyväosaisten ongelma. Jos rahaa on niin vähän että sillä maksetaan ruoka ja vuokra niin ei jää pimitettävää. Kyllä lusmuk7n haluaa kodin ja ruokaa. Ei ole epäselvää mitä kukakin tienaa kun kaikki menee niin tosiaan ei kukaan piilottele rahojaan ja mene samaan aikaa juhlimaan jos kotona ei ole ruokaa.
Yhdessä on päätetty mihin raha käytetään jamenot ja tulot on vakio. Eli ei mitään säästöön. Olisikin kivaa jos edes toisella jäisi.
Toisaalta myös huono-osaisten ongelma. Kun miehellä oli vähemmän rahaa opiskeluaikana maksoin minä asumisemme jotta hänkin saisi jotain säästöön. 20 vuotta myöhemmin mies osti sijoitusten tuotolla asunnon ja nyt hän maksaa asumisemme. Mies käy töissä, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta myös huono-osaisten ongelma. Kun miehellä oli vähemmän rahaa opiskeluaikana maksoin minä asumisemme jotta hänkin saisi jotain säästöön. 20 vuotta myöhemmin mies osti sijoitusten tuotolla asunnon ja nyt hän maksaa asumisemme. Mies käy töissä, minä en.
Siis mikä meni pieleen? Saat asua ilmaiseksi?
Meillä on toiminut 30 vuotta. Molemmilla on omat tilit, eikä sitä ikinä ole tullut edes mietittyä sen kummemmin. Isompituloinen maksaa asuntolainan, toinen ruokalaskut ja sähkön, sekä netin ja puhelimet. Jos jommalla kummalla sattuisi olemaan jostain syystä rahat loppu, niin sitten toisella sitä aina on
Molemmat kustantaa myös itse oman autonsa
En voisi kuvitella sellaista kuviota missä molemmilla olisi muka yhteinen tili.
Siis mikä meni pieleen? Saat asua ilmaiseksi?
Ei yhtään mikään mennyt pieleen vaan nimenomaan tämä oli esimerkki siitä miten voi hyvin jakaa kuluja tyylillä se maksaa kenellä milloinkin on (enemmän) rahaa. Edellinen kirjoittaja totesi, että jakaminen ei ole vaikeaa jos ei ole yhtään ylimääräistä rahaa, minä totean että se ei ole vaikeaa myöskään jos rahaa on riittävästi.
Tota. Silleen että laskut pitää maksaa? Jos ei oo varaa niihin niin niitä pitää yrittää vähentää. Jos se ei onnistu niin pitää tienata lisää. Jos se ei onnistu, niin seuraa taloudellisia ongelmia jotka johtavat luottotiedottumuuteen.
Voi myös helposti luisua siihen, että isotuloisempi saa maksaa isoja kuluja, koska on rahaa enemmän, mutta pienituloinen käyttää rahojansa ylimääräisiin tai kalliisiin turhakkeisiin, koska luottaa, että se toinen kyllä msksaa ne pakolliset menot. Ja sillä hyvätuloisella on tästä syystä säästöjä kulunut tai pihtailee omista menoista.
Tota mikä vika siinä systeemissä on että ne yhteiset laskut maksetaan yhteiseltä tililtä jonne menee molempien rahat?
Ai niin. aina on se joku joka vie ne yhteiset rahat itselleen. Ok. Mut on kerran ryöstettykkin. Mutta en mä silti elämää ala pelkäämään.
Selustaansa saa turvattua muutenkin kun pennejä laskemalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lusmumpi? Jos meillä on nyt tämä kotitalous ja perhe pyöritettävänä, niin miten olisi jommankumman etu jättää laskut maksamatta?
Miten ei olisi lusmumman etu, kun tunnollisempi hoitaa laskut? Lusmumpi tuhlaa omiin juttuihin ja tunnollisempi laittaa perheen omien menojen edelle
En alkaisi tuollaiseen. Meillä on omat tilit ja suurimmaksi osaksi omat laskut. Asumisen menot mies maksaa omalta tililtä ja minä siirrän puolet niistä hänen tilille.
Vierailija kirjoitti:
Tota mikä vika siinä systeemissä on että ne yhteiset laskut maksetaan yhteiseltä tililtä jonne menee molempien rahat?
Ai niin. aina on se joku joka vie ne yhteiset rahat itselleen. Ok. Mut on kerran ryöstettykkin. Mutta en mä silti elämää ala pelkäämään.
Selustaansa saa turvattua muutenkin kun pennejä laskemalla.
No toki olla myös yhteinen tili jolta maksetaan yhteisiä laskuja. Paino sanalla myös, ei kaikkia raha-asioita kannata yhdistää. Ja miten se edes toimisikaan, kaikki säästötilit, rahastot, osakkeet ym. yhteisiksi vai?
Anteeksi, mutta siinävaiheessa, kun vauvapalstalla puhutaan sijoittamisesta ja sijoitusinstrumenteista, niin yleensä kannattaa jättää lukematta. Omahyväistä tuubaa koko viestisi...