Miten niin töihin päästään suhteilla?
Itse olen joutunut kyllä ihan itse tieni raivaamaan ja urani luomaan, enkö ole huomannut yli 25v työssäoloni aikana tällaista ilmiötä, jossa SUHTEILLA vain jotenkin taianomaisesti joku saisi työpaikan.
Miksi tämä väittämä elää niin sitkeästi ja pystyykö kukaan todistamaan sitä esimerkiksi tutkimuksen avulla????
Kommentit (16)
Onko tarjolla muuta kuin alapeukkua?
ap
Se että sinun työpaikallasi ei näin ole tapahtunut, ei tarkoita etteikö monessa paikassa tapahtuisi. Minäkin pääsin jo nuorena kummisetäni firmaan kesätöihin, tuskin olisin päässyt muuten. Siskoni taas on serkkumme miehen firmassa vakituisesti töissä. Eikä varmasti olisi muuten päässyt, kuin juurikin suhteilla. Yleensä sellaisiin töihin mitä hän tekee vaaditaan pätevyys, mutta hänellä on vain lukio pohjana, ja työ on opetettu ihan siellä työpaikalla vähitellen. Yhdessä enstisessä työpaikassani oli myös pomon tytär jonkin aikaa töissä. Ihan varmasti on tosi yleistä päästä suhteilla töihin. Tietenkään sellaisiin töihin ei, joihin laki määrää että on oltava pätevyys, mutta kaikki muu on ihan mahdollista
Vähän riippuu varmaan työpaikasta. Siivoamaan pääsin aikoinaan opiskeluaikoinani ihan ilman suhteita, mutta mitä ylemmäs olen uraportailla mennyt niin sitä enemmän on niillä suhteilla ollut merkitystä. Nykyisen työpaikan sain, kun puolison entinen työkaveri vihjasi minulle paikasta (joka ei ollut avoimessa haussa) ja suositteli minua. Itse toki kävin haastattelussa (pari kertaa lounaalla ja sitten vielä muodollisesti hr:n kanssa haastattelussa), mutta enpä olisi tähän työpaikkaan osannut hakea ilman vinkkausta ja varmasti oli merkitystä sillä, että minulla oli hyvä suosittelija.
No vähänpä olet sitten noilla vuosilla työelämästä nähnyt, saavutus sinänsä. Tai ollut laput todella tiukasti silmillä tai sulle ei ole totuuksia kerrottu. Tai sitten olet tehnyt sellaista työtä, jonne ei varsinaisesti ole tunkua.
Töihin päästään sillä, että joku tietää sun olevan siinä hommassa pätevä tai jopa hyvä. Ne on siis nähneet sut joskus jossain saman tapaisessa hommassa. Ja päättelevät siitä, että kaikki en huiijarien joukossa sinå ehkå osaatkin. Tätä näkemistä ja sen perusteella tietämistä kutsutaan suhteeksi. Ja useimmat ei-ihan-aloittelijan-työpaikat saadaan tällä perusteella.
Minä olen pariinkin paikkaan päässyt tekemään tuurauksia / lyhyitä pätkiä ihan vain siksi, että siellä on ollut kaveri suosittelijana. Näihin on siis ollut myös virallinen haku ja sen kautta olen tietenkin hakenut.
Olen saanut ensimmäisen työpaikkani firmasta, jossa isäni oli töissä. Hän toimi suosittelijanani. Itse olen palkannut tyttäreni siihen firmaan, jossa toimin esimiestehtävissä, ja näin hän sai hyvän alun työelämälleen. Mieheni sai työpaikan firmasta, jossa hänen ystävänsä oli töissä. Ystävä suositteli miestäni. Tunnen paljonkin ihmisiä, jotka ovat saaneet töitä suhteillaan.
IT-alallahan tää on ihan perusjuttua ollut, että jos tuntee ihmisiä, niin on helpompi päästä töihin, kun kaverit voi suositella. Mäkin oon saanut rekrybonuksen, kun suosittelin kaveriani meille töihin ja se palkattiin.
No esim firmassa missä työskentelen palkataan kaikki omistajaperheestä ja heidän lastensa seurustelukumppaneita myöden johonkin "koordinaattori" tai "konsultti" virkaan vaikka itse alasta heillä ei ole mitään kokemusta eikä näkemystä
Ei kukaan halua olla se ensimmäinen kokeilija joka selvittää onko työntekijä hyvä. Suhteet merkkaa todella paljon.
Parikin työpaikkaa olen saanut sillä että sisarukset on tehneet työnsä hyvin.
En minulla ole koskaan ollut muita suhteita kuin suosittelun antaneet entiset pomot. Palkka reilut 6 tonnia.
Kysyin nykyisestä työpaikastani lounaalla tutulta, että mitä pitää firmasta ja juttelimme niitä näitä. Iltapäivällä hänen pomonsa soitti ja kysyi, olisinko kiinnostunut vaihtamaan. Tuttu oli vinkannut lounaan jälkeen pomolleen.
Puolet työpaikoista menee suhteilla. Mutta ei se siis tarkoita sitä, että epäpätevä otetaan vaan siksi kun on pomon tuttu. Se on vaan yleensä tyyppi, jolla on pätevyys ja sattuu tuntemaan jonkun työpaikasta. Siksi pitkäaikaistyöttömän pitäisi aloittaa ihan vaikka ilmaisena harjoittelijana, jonka kautta tutustuu ihmisiin ja saa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
En minulla ole koskaan ollut muita suhteita kuin suosittelun antaneet entiset pomot. Palkka reilut 6 tonnia.
Tuo lasketaan nimenomaan suhteeksi.
Alapeukkua tulee odotetusti, mutta voisiko joku antaa vähän lihaa luiden ympärille asiassa?
ap