Auttakaa! Kuivat kädet pienillä haavoilla, kirvelee ja polttelee!
Olen kokeillut vuosien saatossa kalliit ja halvat rasvat, Dermosilit, Clarinsit, norjanlippurasvat, apteekkirasvat.... lista on loputon. Nyt tuntuu, että mikään ei enää auta. Mulla on nyt niin kuivat kädet, että en voi mitään muuta ajatellakaan, kuin tätä kipua; kädet ovat kuin tulessa, helottavat punaisena. Kädet ovat niin kuivat, että en uskalla puristaa niitä nyrkkiin, että ei loputkin nahkat ratkea, nyt jo on pieniä haavoja kädet täynnä.
Onko vielä jotain, mitä en ole älynnyt kokeilla? Antakaa vinkkejä, oi kiltit vauvapalstalaiset!
Kommentit (77)
Bevita R apteekista on tehokkain kuivan ihon apu. Mikään toinen rasva ei vedä vertoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta ei perusvoidetta käytetä käsien pesuun tyyliin ulkoatullessa, lihan tai kalan käsittelyn jälkeen, vessassakäynnin jälkeen vai apua, käytetäänkö? Tässä puhutaan varmaan vähän eri asioista?
Kyllä voi käyttää, ei tietenkään mitä tahansa perusvoidetta, mutta niillä voi halutessaan korvata saippuan kokonaan. Saippua ei puhdista yhtään sen enempää ja kuivia käsiä ei kannata saippuoida. Ennemmin sitten hanskat käteen jos vaikka kalaa perkaa (haavaisilla käsillä se olisi suotavaa jo ihan hygienian kannalta)
Lähisukulaisella on käsi-ihottuma, joka oireilee noin. Likimain kaikki tässä ketjussa mainitut rasvat, pesuaineet ja suojauskeinot kokeiltu. Ei auta mikään.
Ihotautilääkäri totesi autoimmuunisairaudeksi ja määräsi lääkkeen. Auttaa hyvin, mutta annostus tosi tarkkaa kun vaikuttaa maksaan. Eli maksakokeita tiuhaan. Ja taukoja pidettävä. 3kk tauonaloituksesta oireet palaa ja pahenee ja taas kuuri päälle. Loppuelämän vaiva.
En sano että ap:lla on sama vaiva. Mutta ehkä kannattaisi käydä ihotautilääkärilläkin kun kaikki muu on kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Lähisukulaisella on käsi-ihottuma, joka oireilee noin. Likimain kaikki tässä ketjussa mainitut rasvat, pesuaineet ja suojauskeinot kokeiltu. Ei auta mikään.
Ihotautilääkäri totesi autoimmuunisairaudeksi ja määräsi lääkkeen. Auttaa hyvin, mutta annostus tosi tarkkaa kun vaikuttaa maksaan. Eli maksakokeita tiuhaan. Ja taukoja pidettävä. 3kk tauonaloituksesta oireet palaa ja pahenee ja taas kuuri päälle. Loppuelämän vaiva.
En sano että ap:lla on sama vaiva. Mutta ehkä kannattaisi käydä ihotautilääkärilläkin kun kaikki muu on kokeiltu.
Onko muusivoiteita kokeiltu? Sain niillä ihottuman pois kokonaan ja sitten vaihdoin ruokavalion kasvisruokaan, kulutan vain vähän maitotuotteita kuten juustoa. Ei ole tullut takaisin moneen vuoteen ja nyt vasta pieninä oirepiikkeinä näin talvisin. Veikkaan että se johtuu vain puutostiloista ja laiskasta rasvailusta, välillä iho paranee ilmankin.
Paras apu on RimitaOats-käsisaippua, mutta kodin ulkopuolella on tietenkin hankalaa kuljettaa omaa saippuaa. Kaikessa siivoamisessa ja tiskaamisessa on aina käytettävä hanskoja. Käsirasvoista paras on Moi Forest.
Avene cold cream! Yksi ja ainoa, paras käsivoide. Tuon kanssa selviän talvesta.
Hyvästi hellä Fairy . Nyt ne on muutettu myrkkymerkityiksi. Miten pestä astioita myrkyllä ? Moni tauti on myös puutetta jostain. Älä käsittele myrkkyaineita paljain käsin älä käytä toisten käsineitä pipoa sukkia kenkiä alusvaatteita IKIVANHAT terveyskeinot. Sitten osta lasten ruokapurkkeja nimellä ruusunmarja ja apteekista B vitamiini purkki iso. Sitten syöt ne.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa onkin jo hyviä ohjeita, mutta tärkeä puuttuu: kun peset kädet, KUIVAA ne joka kerta huolellisesti. Vesi on pahin ihon kuivattaja. Jos pesun jälkeen pyyhkäisee kämmenpuolet pyyhkeeseen ja jättää kämmenselät kosteiksi, jälki on rumaa. Luin tämän ohjeen jostain vastaavasta ketjusta ja oli mulle merkittävin apu.
Juuri noin, paitsi silloin, kun on tarkoitus rasvata kädet, niin kannattaa ensin kastella kädet ja välittömästi (sekuntien viive, ei minuuttien) laittaa rasvaa. Silloin vesi jää ihoon kosteuttamaan sitä ja rasva estää sitä haihtumasta.
Huomasin tuon itse hoitaessani kuivia huuliani. Paras teho oli vesi + hetiperään vaseliini. Ilman vettä vaseliini oli vain kerros kuivien huulten päällä ja teho jäi heikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkivoidetta tai Bepanthen. Näitä itse käytän päivittäin ja helpottanut.
Se tummanharmaassa putkilossa oleva paksu sinkkivoide on paras. Rauhoittuu heti haavaiset, kuivat kädet ja voi laittaa naamaankin jos on kipeä ihottuma ym. Mulla on aina kotona ja laukussa sinkkivoidetta, yhtä tärkeä kuin huulipuna varsinkin talvella.
Helosan on hyvä ja halpa. Puuilo , hevostarvikeliikkeet, apteekit myy, mutta apteekissa tuplahinta. Sillä pysyy myös kantapäät pehmeinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mitä saippuaa käytät käsienpesussa? Ne nyt heti vaihtoon ainakin. Osta pelkästään sellaisia voidemaisia kuivalle iholle tarkoitettuja apteekin saippuoita. CARBALAN PLUS kosteuttava perusvoide. Tuota apteekista käsille. Aamun illoin, laita alussa vaikka pussi päälle ja anna vaikuttaa vähintään 30min. Muista juoda myös paljon vettä.
Hyvälaatuinen palasaippua toimii apteekin voidemaisia saippuoita paremmin.
Epäilen hyvin vahvasti. Palasaippuoissa on vähemmän kostetuttavia aineita, ja ovat myös voimakkaampia. Todennäköisemmin olet ollut allerginen jollekin aineelle, jota nestemäisessä on.
Epäile rauhassa, en ole allerginen.
Suomessa on joku ihme uskonto nestemäisen tai voidemaisen käsisaippuan suhteen. Mutta on hyvä huomata, e
Suomen marketeista ei tosiaan taida saada kunnon palasaippuaa. Sen sijaan Ranskan marketeista saa rasvaisia saippuoita. Tai sai, kun viimeksi kävin. Jostain nettikaupasta saanee vastaavia, ettei tarvi itse lähteä Ranskaan saakka.
Mulla on ihan diagnosoitu atopia, ollut lapsesta lähtien. Ainoa voide, joka vuosien kokemuksen osoittamana toimii ja parantaa kutinan kuin kutinan hetkessä, on se Lidlin käsirasva, jonka tuubissa on pelastusrengas. Oman kokemuksen mukaan se toimii paremmin kuin mitkään muut voiteet. Jos on alkava kutina, niin sitä pieni herneenkokoinen nokare, niin eipä kutise enää ja iho on aamulla täysin parantunut. Jos kädet on kuivat, niin sitä yöksi ja iho on kuin uusi aamulla. En tiedä, mitä magiaa käsirasvassa on, mutta itsellä se yksinkertaisesti toimii.
Oon kärsiny tästä samasta noin 14 vuotiaasta asti eli puolet elämästäni, kokeilin alussa kaikki rasvat läpi, osa niistä jopa pahensi tilannetta. Ainoa mikä mulla toimii on apteekista Locobase rasva ja puuvilla käsineet. Aloitan hanskojen pitämisen kädessä ulkona jo jossain +10 lämpöasteessa tai jopa korkeammassa. Kun lämpötila laskee lähelle nollaa niin aina Illalla ennen nukkumaan menoa locobase rasvaa käsiin reilusti ja puuvillakäsineet yöksi käsiin. Lisäksi tarvitset paksut nahkarukkaset etkä mene ulos hetkeksikään ilman niitä! Ei ulkona puhelimen räpläämistä eikä muuta vaan AINA hanskat kädessä ennen kuin menet edes ovesta ulos. Ja sitten taas illalla uudestaan rasvaa. Näin mulla kestää kädet talven yli. Jos otan ulkona hanskan pois kädestä menee rystyset heti verille ja kirvelee ja sattuu ihan älyttömästi. Yli 15 vuoden kokemuksella tämä on ainoa mikä mulla toimii!
Ihotautilääkärillä olisi hyvä käydä.
Minä sain avun Dermovat-emulsiovoiteesta (se rasvaisempi, valkoinen). On reseptilääke. Sitä käytetään vain kuuriluontoisesti. Muina aikoina Locobase repair yöksi puuvillahanskojen kera. Aqualan-perusvoiteella käsien rasvapesu.
Saippuaksi Urtekramin nestemäinen sensitive skin käsisaippua.
Apteekista Ceridal-ihoöljy on myös tehokas, sillä voi vaikka pestä itsensä kokonaan suihkussa jos on muutenkin kuiva iho.
Aina kumihanskat käteen puuvillaisten sisähanskojen kera kun tiskaa tai siivoaa jollain siivousaineilla!