Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimaviranomaisten tulkintaerot; työtön maksumieheksi Vantaalla

Vierailija
15.01.2026 |

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä alkuunkaan. Jos on annettu ohje, että voi opiskella, koska on sivutoimista, niin miten se tulkinta on yhtäkkiä muuttunut? Olen ammatillinen opettaja, ja sina vain enemmän hämmästyttää, miksi jotkut saavat työllisyyspalveluilta luvan opiskella työttömyysetuudella (max. 2 vuotta) ja joku toinen täysin samassa tilanteessa oleva ei saa, hänelle tuleekin hylkäävä päätös,. 

Vierailija
82/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää oli kirjautua oppilaaksi. Se on se virhe. 
Irtopisteitä saa opiskella, mutta ei saa olla oppilaaksi kirjautuneena. Itse opiskelin 3 v (liki kandin) työttömyyskorvauksella - mutta avoimessa yo:ssa. Se ei ollut ongelma, eikä mikään. Iltaisin ja vkonloppuisin opiskelua, muutoin työnhakua. Sitten hain avoimen haun kautta yliopistoon ja sain opiskelupaikan. 2 kk yo:n alkamisen jälkeen olin valmis kandi, koska olin suorittanut niin paljon avoimessa. 1 v siitä, olin maisteri. Nyt, 3v myöhemmin, olen työtön humanisti. Ei siis mitään hyötyä, mutta tulipahan tehtyä. 
JA muuten: avoimen opiskelut piti maksaa omasta pussista - vielä 4-5v sitten se oli halpaa, 5 op maksoi 25 euroa, nyt sama maksaa 100 eroa. Avoimen opiskelu on sikasaa_t_a_nankallista. Pelkillä työttömyysrahoilla tekee tiukkaa maksaa tuo 100 euroa/kk, joka on siis se suurin määrä, jonka saa suorittaa.   

Avoimen maksuja on rajusti nostettu, koska sekoomus ja sekoomuslainen ministeri korkeakouluasioiden johdossa haluaa köyhiltä pois mahdollisuudet korkeakouluopintoihin.

Hinta on nostettu jo niin ylös, ettei työttömällä siihen ole enää varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä mikään poikkeus. Täysin mielivaltaista touhua. 

Päätoiminen (ammattiin tähtäävä) opiskelija on opiskelija, ei työtön vaikka opiskelisi vain iltaisin. 

Vähän voisi itsekin ajatella. 

Ei työttömyystuki ole opiskelua varten. Sitä varten on opintotuki.

Ei mitään epäselvää."

No jos on noin selkeä jako, niin sit virkailijan on tehtävä on ohjata hakee opintotukea. Minä sain ammatillista(?) tukea omien kesken jääneisiin opintoihin tutkinnon loppuun asti. Olin itse ihan pihalla eri tukimuodoista, kun halusin vuosien jälkeen palata opintojen pariin. Todella tarkat ohjeet sain, ja vaikka ensin arvio oli 2v., tukea maksettiin 5v. Kaikki selvitykset tietenkin tein ohjeiden mukaan. Jos nyt alettais takaisin pyytää, en todellakaan olisi vastuussa mistään. Kelalta pyydetään tarkat selvitykset. Jos ne toimittaa, vastuu on todellakin heidän, ei hakijan. 

Minulle tehtiin myös selväksi, et jos selvitykset ovat puutteelliset, tuki lakkaa ja saatetaan pyytää myös vanhoja takaisin. No tein säännölliset selvitykset. Sain aina uuden päätöksen.

Todella paskaa tää keissi.

Vierailija
84/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P U N A L I P U T   L I E H U U

Päinvastoin, tässähän tapetaan kaikki aktiivisuus. Pysy sohvalla. Älä tee mitään. 

Höpö höpö.

Jos opiskellaan niin silloin haetaan muita tukia kuin työttömyytukia.

Ai? Mun kaveri luki työttömyystuella tutkinon. Työkkärin hyväksynnällä. 

Vierailija
85/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisten tasa-arvoisen kohtelun nimissä tukiin liittyvien lakien tulisi olla niin yksiselitteisiä, ettei tulkinnanvaraa/harkinnanvaraa valtavine byrokratiakoneistoineen edes tarvita. Samassa tilanteessa olevan kahden eri kansalaisen tukisumma voi ko. tulkinanvaran takia olla kuin eri planeetoilta. Ei tämä niin saisi mennä, että se joka ei välttämättä edes kykene ajamaan oikeuksiaan, ei saa mitään, kun vastaavasti toinen samassa tilanteessa oleva saa ihan kaikki tuet.

Vierailija
86/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää oli kirjautua oppilaaksi. Se on se virhe. 
Irtopisteitä saa opiskella, mutta ei saa olla oppilaaksi kirjautuneena. Itse opiskelin 3 v (liki kandin) työttömyyskorvauksella - mutta avoimessa yo:ssa. Se ei ollut ongelma, eikä mikään. Iltaisin ja vkonloppuisin opiskelua, muutoin työnhakua. Sitten hain avoimen haun kautta yliopistoon ja sain opiskelupaikan. 2 kk yo:n alkamisen jälkeen olin valmis kandi, koska olin suorittanut niin paljon avoimessa. 1 v siitä, olin maisteri. Nyt, 3v myöhemmin, olen työtön humanisti. Ei siis mitään hyötyä, mutta tulipahan tehtyä. 
JA muuten: avoimen opiskelut piti maksaa omasta pussista - vielä 4-5v sitten se oli halpaa, 5 op maksoi 25 euroa, nyt sama maksaa 100 eroa. Avoimen opiskelu on sikasaa_t_a_nankallista. Pelkillä työttömyysrahoilla tekee tiukkaa maksaa tuo 100 euroa/kk, joka on siis se suurin määrä, jonka saa suorittaa."

Saa (ainakin on saanut) työttömyyskorvausta vastaan opiskella päätoimisesti. Eivät hyväksy mitä tahansa tutkintoa. Esim. merkonomiksi ei enää, mutta sosionomiksi kylläkin. Kun se työllistää.

Vierailija
87/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tuon päätöksen kumoamisesta nyt sitten hyötyy? Ei ainakaan se työtön eikä yhtään enempää työkkäri, jossa se työtön on edelleen työtön työnhakija. 

Korvauksen naksaja saa rahat takaisin.

Ei vissiin työtömältä saa.

Vierailija
88/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opimme tästä, tee Suomessa vain yhtä asiaa kerrallaan, muuten järjestelmä menee oikosulkuun: työtön = työtön. opiskelija = opiskelija, työssäkävijä= työllistetty, jne.

Vierailija
89/89 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulle kävi samoin. Oli työttömänä kaksi vuotta ilman mitään työttömyyskorvausta. Virkailijat TE-toimistossa eivät tiedä mitään. Suurin osa ei osaa vastata peruskysymyksiin. Täysin kafkaa. Ainoa tie selvityä on heittäytyä maahan ja olla tekemättä mitään. Kaikki yrittäminen kostautuu. Järjestelmä on todella viallinen, täysin rikki.

AMEN tälle!

Juuri näin! Mikä tahansa oma aktiivisuus on pahasta ja rangaistavaa. Vaikka sen avulla löytäisit koko ajan osa-aikatöitä.