Työvoimaviranomaisten tulkintaerot; työtön maksumieheksi Vantaalla
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Eikä mikään poikkeus. Täysin mielivaltaista touhua.
Päätoiminen (ammattiin tähtäävä) opiskelija on opiskelija, ei työtön vaikka opiskelisi vain iltaisin.
Vähän voisi itsekin ajatella.
Ei työttömyystuki ole opiskelua varten. Sitä varten on opintotuki.
Ei mitään epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P U N A L I P U T L I E H U U
Päinvastoin, tässähän tapetaan kaikki aktiivisuus. Pysy sohvalla. Älä tee mitään.
Höpö höpö.
Jos opiskellaan niin silloin haetaan muita tukia kuin työttömyytukia.
Nää on niitä säästötoimenpiteitä. Valehdellaan työttömille, ja sitten parin vuoden päästä peritään tuet takaisin.
Typerää oli kirjautua oppilaaksi. Se on se virhe.
Irtopisteitä saa opiskella, mutta ei saa olla oppilaaksi kirjautuneena. Itse opiskelin 3 v (liki kandin) työttömyyskorvauksella - mutta avoimessa yo:ssa. Se ei ollut ongelma, eikä mikään. Iltaisin ja vkonloppuisin opiskelua, muutoin työnhakua. Sitten hain avoimen haun kautta yliopistoon ja sain opiskelupaikan. 2 kk yo:n alkamisen jälkeen olin valmis kandi, koska olin suorittanut niin paljon avoimessa. 1 v siitä, olin maisteri. Nyt, 3v myöhemmin, olen työtön humanisti. Ei siis mitään hyötyä, mutta tulipahan tehtyä.
JA muuten: avoimen opiskelut piti maksaa omasta pussista - vielä 4-5v sitten se oli halpaa, 5 op maksoi 25 euroa, nyt sama maksaa 100 eroa. Avoimen opiskelu on sikasaa_t_a_nankallista. Pelkillä työttömyysrahoilla tekee tiukkaa maksaa tuo 100 euroa/kk, joka on siis se suurin määrä, jonka saa suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuon päätöksen kumoamisesta nyt sitten hyötyy? Ei ainakaan se työtön eikä yhtään enempää työkkäri, jossa se työtön on edelleen työtön työnhakija.
Korvauksen naksaja saa rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen viranomaislausuntojen muuttaminen jälkikäteen on kyllä hullun hommaa.
Eihän kukaan uskalla tehdä yhtään mitään, kun aiempi päätös tai ohje voidaan muuttaa taannehtivasti vain uudella päätöksellä.
Elämme Kafkan novellissa.
Vierailija kirjoitti:
Jepulis. Itsekin pari kertaa vastaavanlaisessa tilanteessa ollut. Kyllä sen pitäisi sitoa näitä päätöksiä tekeviä instansseja myös, mitä ensimmäinen käsittelijä on kirjallisesti väittänyt, päättänyt ja ohjeistanut. Vastuu virheestä kuuluu sen tekijälle, ei virheen kohteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätoiminen (ammattiin tähtäävä) opiskelija on opiskelija, ei työtön vaikka opiskelisi vain iltaisin.
Ei mitään epäselvää.
Opintovelkaa ei enää myönnetä kuin siihen ensimmäiseen tutkintoon. Joudut opiskelemaan toista tutkintoa tai ammattia opintotuella joka on n. 300€ ja kaikista ei ole siihen.
Työ nvieroksuien ( vasareitte ) syy kaiki mukki on.
Lakimieheen yhteys. Kannattaa taistella tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen pitäisi sitoa näitä päätöksiä tekeviä instansseja myös, mitä ensimmäinen käsittelijä on kirjallisesti väittänyt, päättänyt ja ohjeistanut. Vastuu virheestä kuuluu sen tekijälle, ei virheen kohteelle.
Mutta kun inhimillisiä virheitä sattuu ja ihmisiähän tässä kaikki ollaan. Liksatkin on pienet ja vastuu painaa niin onhan se reilua että töppäyksistä ei joudu tekijä vastuuseen. Paitsi silloin kun työtön ei vastaa puhelimeen viiden sekunnin sisällä tai erehtyy keittämään kahvit taloyhtiön talkoissa.
Työttömänä työnhakijana oleminen ja sivutoimisten opintojen suorittaminen tutkinto-opiskelijana on tulella leikkimistä. Todellakin kannattaa jokainen sopimus työkkärin kanssa perinpohjin selvittää ja tallentaa.
Vierailija kirjoitti:
Typerää oli kirjautua oppilaaksi. Se on se virhe.
Irtopisteitä saa opiskella, mutta ei saa olla oppilaaksi kirjautuneena. Itse opiskelin 3 v (liki kandin) työttömyyskorvauksella - mutta avoimessa yo:ssa. Se ei ollut ongelma, eikä mikään. Iltaisin ja vkonloppuisin opiskelua, muutoin työnhakua. Sitten hain avoimen haun kautta yliopistoon ja sain opiskelupaikan. 2 kk yo:n alkamisen jälkeen olin valmis kandi, koska olin suorittanut niin paljon avoimessa. 1 v siitä, olin maisteri. Nyt, 3v myöhemmin, olen työtön humanisti. Ei siis mitään hyötyä, mutta tulipahan tehtyä.
JA muuten: avoimen opiskelut piti maksaa omasta pussista - vielä 4-5v sitten se oli halpaa, 5 op maksoi 25 euroa, nyt sama maksaa 100 eroa. Avoimen opiskelu on sikasaa_t_a_nankallista. Pelkillä työttömyysrahoilla tekee tiukkaa maksaa tuo 100 euroa/kk, joka on siis se suurin määrä, jonka saa suorittaa.
Kyllä minä tein ylemmän AMK-inssin ansiosidonnaisella loppuun. Oli aloittanut jo aiemmin, ja minun piti vaan todistaa, että opinnot oli edenneet töiden ohessakin. Toki eka työkkärimamma mussutti ensin vastaan, olisi pitänyt lopettaa koulu sen mukaan, mutta kun otin asioista selvää sain asiasta oikein kirjallisen ennakkopalkkion joltain lautakunnalta.
Minä aion jälkikäteen hakea työkkärirahoja kolmelta vuodelta, kun olen opiskellut typeränpienellä opintorahalla. Väärä päätös viranomaislta, työkkärirahat olisi pitänyt antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, tässähän tapetaan kaikki aktiivisuus. Pysy sohvalla. Älä tee mitään.
Höpö höpö.
Työttömyysetuudella saa myös opiskella. Aivan kuten jutun henkilökin, kunnes hänellä virkailija oli vaihtunut ja ei enää saanutkaan. Vaikka jokin on sallittua, on se samaan aikaan myös erikseen kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Työttömyysetuudella saa myös opiskella. Aivan kuten jutun henkilökin, kunnes hänellä virkailija oli vaihtunut ja ei enää saanutkaan. Vaikka jokin on sallittua, on se samaan aikaan myös erikseen kiellettyä.
Ööö?
Jotenkin outo juttu. Itse olen opiskellut ammattitutkinnon työttömyystuella. Silloin olin kokopäiväisesti opiskelija, ei velvoitetta hakea töitä. Sain työttömyystukea 2 vuotta ja viimeisen vuoden opintotukea ja sain palkkaa osa-aikatyöstä. Tuosta on kylläkin aikaa jo melkein 10 vuotta. Mutta muistan että oli todella tarkkaa että kaikki kirjattiin suunnitelmiin. Jo ennen paikan hakua ilmoitin kiinnostukseni suorittaa tutkinto ja virkailija sen kirjasi. Se ilmeisesti oli ehto tai ainakin puolsi asiaa. Sitten piti taas kirjata että olin saanut paikan ja minulle myönnettiin sen jälkeen oikeus opiskella työttömyystuella.
Toisen kerran olin työttömänä ja aloitin polkuopinnot AMK:ssa. Silloin ehtona oli tuo 5op kk ja koko ajan piti myös hakea töitä. Kaikki oli kirjattu suunnitelmaani ja piti muistaakseen toimittaa jokin todistus että opiskelut ei ylitä määrättyä rajaa.
Niin hieman nyt ihmettelen tuota juttua. Ehkä asiasta jotain unohdettu tai ei olla osattu selittää kunnolla. Suorittiko hän sitten liikaa opintoja per kk? Vai menikö mulla jokin ohi. Eihän sillä ole väliä suorittaako niitä iltaisin vai päivällä kunhan ei ylitä sitä op-rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Lakimieheen yhteys. Kannattaa taistella tuosta.
Tämä tulee kalliiksi veronmaksajille, kun vähävaraisella on oikeus ilmaiseen oikeusapuun. Ei tavallaan ihan turhaa periä takaisin. Sitten lopulta voi saada velkajärjestelyn ja ilmaista oikeusapuakin on äkkiä annettu samalla rahalla, kun oli tuo alkuperäinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään epäselvää.
Epäselvää on vain se, miksi yhteiskunta elättää sinunkin kaltaistasi idioottia. Varmaan pelottaa, kun pian tuet evätään kotona loisivilta ja maksetaan vain niille, jotka edes yrittävät työllistyä?
Ei ne sntään tapa ketään. Vielä.